LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie
Garantie
Ik heb op 24-12-12 een koffiepomp bestelt als particulier. Na ontvangst heb ik door een gespecialiseerde persoon de koffiepomp laten inbouwen, hij merkte al gauw op dat de pomp niet in orde was. We hebben alsnog de koffiepomp ingebouwd. Bij gebruik van het koffieapparaat met de nieuwe koffiepomp, stroomt alleen de thee goed door en bij de koffie niet. Op 18-01-13 is de pomp terug gestuurd met toestemming van het bedrijf.
Nadat ze de koffiepomp binnen hadden, kreeg ik een bericht van hun met de volgende mededeling:
''De drukregelaarknop aan de zijkant van de in en uitlaat ventiel is helemaal losgemaakt door u, waardoor het binnenwerk helemaal los komt te liggen, Dit is onwetendheid van u ,omdat deze kop nooit los gemaakt mag worden, Hierdoor is het binnenwerk zo beschadigd dat we deze boosterpomp kop niet meer kunnen verkopen als nieuw en daardoor kunnen we deze niet retour nemen,''
Ik heb een papieren factuur gehad en daarop stond dat je 12 maanden garantie hebt op alle onderdelen. Volgens hun denken zij dat ik de schade heb gemaakt en dit valt niet onder de garantie en heb ik geen garantie. Ze sturen de defecte pomp terug en ik kan er niks mee. Ik wil graag een nieuwe en een goed werkende krijgen.
Wat kan ik nog doen?
Gegevens bedrijf:
HAKVOORT PROFESSIONAL BV
Nadat ze de koffiepomp binnen hadden, kreeg ik een bericht van hun met de volgende mededeling:
''De drukregelaarknop aan de zijkant van de in en uitlaat ventiel is helemaal losgemaakt door u, waardoor het binnenwerk helemaal los komt te liggen, Dit is onwetendheid van u ,omdat deze kop nooit los gemaakt mag worden, Hierdoor is het binnenwerk zo beschadigd dat we deze boosterpomp kop niet meer kunnen verkopen als nieuw en daardoor kunnen we deze niet retour nemen,''
Ik heb een papieren factuur gehad en daarop stond dat je 12 maanden garantie hebt op alle onderdelen. Volgens hun denken zij dat ik de schade heb gemaakt en dit valt niet onder de garantie en heb ik geen garantie. Ze sturen de defecte pomp terug en ik kan er niks mee. Ik wil graag een nieuwe en een goed werkende krijgen.
Wat kan ik nog doen?
Gegevens bedrijf:
HAKVOORT PROFESSIONAL BV
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37
Re: Garantie
Een pomp installeren is iets anders dan hem zo dusdanig aanpassen om iets wat niet past passend te maken.
Als er dan binnenwerk bloot komt te liggen wat niet bloot hoort te liggen, is het inderdaad uw eigen schuld dat er een defect is opgetreden.
Uw garantie is inderdaad komen te vervallen.
Nare les voor de volgende keer: als iets niet voldoet, niet koppig gaan inbouwen en aanpassen, maar terugsturen en een passend artikel bestellen.
Als er dan binnenwerk bloot komt te liggen wat niet bloot hoort te liggen, is het inderdaad uw eigen schuld dat er een defect is opgetreden.
Uw garantie is inderdaad komen te vervallen.
Nare les voor de volgende keer: als iets niet voldoet, niet koppig gaan inbouwen en aanpassen, maar terugsturen en een passend artikel bestellen.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 03 sep 2008 16:15
Re: Garantie
Beste,
De wet gaat ervanuit dat als er een defect is binnen de eerste 6 maanden van de koop dit er al was bij aankoop van het product. De bewijslast ligt bij de verkoper om aan te tonen dat het defect door uw toedoen is opgetreden. U kunt de verkoper hier op wijzen. De verkoper is tevens verplicht kostenloos dit defect te herstellen dan wel een vervangend apparaat te sturen.
Ik weet alleen niet hoe het precies zit want je hebt zelf een reparatie aan het apparaat uitgevoerd, dit had je eigenlijk niet moeten doen daar waar de verkoper dit gewoon moet oplossen. Ik denk overigens wel dat de verkoper alsnog moet bewijzen dat jij dit niet kapot hebt gemaakt, mocht dat het geval zijn.
Het vervelende is overigens dat als je na 6 maanden weer een defect hebt jij de bewijslast hebt om aan te tonen dat dit niet door jouw toedoen is. Daar kan de verkoper jou dus ook aan houden zoals jij hem nu aan de eerste 6 maanden houd.
EDIT: Wat heeft de verkoper met u afgesproken over de koffiepomp. Wie heeft aangegeven dit te installeren, zijn er instructies meegestuurd? Dit is belangrijk voor de " schuld " kwestie.
De wet gaat ervanuit dat als er een defect is binnen de eerste 6 maanden van de koop dit er al was bij aankoop van het product. De bewijslast ligt bij de verkoper om aan te tonen dat het defect door uw toedoen is opgetreden. U kunt de verkoper hier op wijzen. De verkoper is tevens verplicht kostenloos dit defect te herstellen dan wel een vervangend apparaat te sturen.
Ik weet alleen niet hoe het precies zit want je hebt zelf een reparatie aan het apparaat uitgevoerd, dit had je eigenlijk niet moeten doen daar waar de verkoper dit gewoon moet oplossen. Ik denk overigens wel dat de verkoper alsnog moet bewijzen dat jij dit niet kapot hebt gemaakt, mocht dat het geval zijn.
Het vervelende is overigens dat als je na 6 maanden weer een defect hebt jij de bewijslast hebt om aan te tonen dat dit niet door jouw toedoen is. Daar kan de verkoper jou dus ook aan houden zoals jij hem nu aan de eerste 6 maanden houd.
EDIT: Wat heeft de verkoper met u afgesproken over de koffiepomp. Wie heeft aangegeven dit te installeren, zijn er instructies meegestuurd? Dit is belangrijk voor de " schuld " kwestie.
Re: Garantie
rem4rk4ble schreef:Beste,
De wet gaat ervanuit dat als er een defect is binnen de eerste 6 maanden van de koop dit er al was bij aankoop van het product. De bewijslast ligt bij de verkoper om aan te tonen dat het defect door uw toedoen is opgetreden. U kunt de verkoper hier op wijzen. De verkoper is tevens verplicht kostenloos dit defect te herstellen dan wel een vervangend apparaat te sturen.
Ik weet alleen niet hoe het precies zit want je hebt zelf een reparatie aan het apparaat uitgevoerd, dit had je eigenlijk niet moeten doen daar waar de verkoper dit gewoon moet oplossen. Ik denk overigens wel dat de verkoper alsnog moet bewijzen dat jij dit niet kapot hebt gemaakt, mocht dat het geval zijn.
Het vervelende is overigens dat als je na 6 maanden weer een defect hebt jij de bewijslast hebt om aan te tonen dat dit niet door jouw toedoen is. Daar kan de verkoper jou dus ook aan houden zoals jij hem nu aan de eerste 6 maanden houd.
EDIT: Wat heeft de verkoper met u afgesproken over de koffiepomp. Wie heeft aangegeven dit te installeren, zijn er instructies meegestuurd? Dit is belangrijk voor de " schuld " kwestie.
De koffiepomp die werd ingebouwd, was al defect, maar ze beweren nu dat het mijn schuld is. Ik heb niks meegekregen, alleen een papieren factuur. Toen ik vanmorgen belde met hem, zei hij dat de producten die van hun komen, ook door hun moeten worden gemonteerd.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 03 sep 2008 16:15
Re: Garantie
Hoi,
Wat ik dus bedoel te zeggen is. Dat ding was kapot. dit heb je aangegeven. Wie heeft vervolgens het idee geopperd een nieuwe pomp te sturen (ipv het hele ding te vervangen of een monteur te sturen) en wie heeft geopperd dit ding te installeren. moest jij dit doen van het bedrijf of heb je zelf gezegd van dit doe ik wel.
Wat ik dus bedoel te zeggen is. Dat ding was kapot. dit heb je aangegeven. Wie heeft vervolgens het idee geopperd een nieuwe pomp te sturen (ipv het hele ding te vervangen of een monteur te sturen) en wie heeft geopperd dit ding te installeren. moest jij dit doen van het bedrijf of heb je zelf gezegd van dit doe ik wel.
Re: Garantie
rem4rk4ble schreef:Hoi,
Wat ik dus bedoel te zeggen is. Dat ding was kapot. dit heb je aangegeven. Wie heeft vervolgens het idee geopperd een nieuwe pomp te sturen (ipv het hele ding te vervangen of een monteur te sturen) en wie heeft geopperd dit ding te installeren. moest jij dit doen van het bedrijf of heb je zelf gezegd van dit doe ik wel.
Ze zeiden dat ze defecte pomp zouden terug sturen en niet een nieuwe. Ik heb zelf iemand geregeld die de pomp kon monteren.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 03 sep 2008 16:15
Re: Garantie
Beste,
sorry ik heb het een beetje verkeerd gelezen dacht dat het om de aankoop van een koffie apparaat waarvan de koffiepomp kapot was gegaan.
Nevertheless, als de koffiepomp kapot aangekomen is had je hem niet moeten installeren en meteen terug moeten sturen. Nu heeft hij gebruiksporen en is dus aannemelijk te maken dat u een werkend product gekregen heb.
Echter blijft volgens mij nog steeds hetgeen van kracht dat de verkoper moet aantonen dat door uw schuld het apparaat kapot is gegaan.
De vraag is nu, het defect wat door de verkoper is geconstateerd, was dit ook defect bij aankoop of was er iets anders kapot aan?
sorry ik heb het een beetje verkeerd gelezen dacht dat het om de aankoop van een koffie apparaat waarvan de koffiepomp kapot was gegaan.
Nevertheless, als de koffiepomp kapot aangekomen is had je hem niet moeten installeren en meteen terug moeten sturen. Nu heeft hij gebruiksporen en is dus aannemelijk te maken dat u een werkend product gekregen heb.
Echter blijft volgens mij nog steeds hetgeen van kracht dat de verkoper moet aantonen dat door uw schuld het apparaat kapot is gegaan.
De vraag is nu, het defect wat door de verkoper is geconstateerd, was dit ook defect bij aankoop of was er iets anders kapot aan?
Re: Garantie
rem4rk4ble schreef:Beste,
sorry ik heb het een beetje verkeerd gelezen dacht dat het om de aankoop van een koffie apparaat waarvan de koffiepomp kapot was gegaan.
Nevertheless, als de koffiepomp kapot aangekomen is had je hem niet moeten installeren en meteen terug moeten sturen. Nu heeft hij gebruiksporen en is dus aannemelijk te maken dat u een werkend product gekregen heb.
Echter blijft volgens mij nog steeds hetgeen van kracht dat de verkoper moet aantonen dat door uw schuld het apparaat kapot is gegaan.
De vraag is nu, het defect wat door de verkoper is geconstateerd, was dit ook defect bij aankoop of was er iets anders kapot aan?
Het defect bij aankoop was niet het zelfde als deze. Echter geven ze niet toe, dat hij al defect was bij aankoop, maar dat ik het defect heb gemaakt.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 03 sep 2008 16:15
Re: Garantie
In principe had je de verkoper meteen op de hoogte moeten stellen dat er een defect was aan je product toen het binnenkwam. Wat je nu nog kan proberen is dit alsnog te melden, dan kunnen ze kijken of het product inderdaad dat defect toont (bovenop het door hun gevonden defect). Mocht je hier neit uit komen kan je ze vragen hoe zij de conclusie trekken dat jij dat 2e defect hebt veroorzaakt, is het redelijkerwijs mogelijk dat dit ontstaan is door het 1ste defect of misschien door transport heen of terug ?12koeto schreef:rem4rk4ble schreef:Beste,
sorry ik heb het een beetje verkeerd gelezen dacht dat het om de aankoop van een koffie apparaat waarvan de koffiepomp kapot was gegaan.
Nevertheless, als de koffiepomp kapot aangekomen is had je hem niet moeten installeren en meteen terug moeten sturen. Nu heeft hij gebruiksporen en is dus aannemelijk te maken dat u een werkend product gekregen heb.
Echter blijft volgens mij nog steeds hetgeen van kracht dat de verkoper moet aantonen dat door uw schuld het apparaat kapot is gegaan.
De vraag is nu, het defect wat door de verkoper is geconstateerd, was dit ook defect bij aankoop of was er iets anders kapot aan?
Het defect bij aankoop was niet het zelfde als deze. Echter geven ze niet toe, dat hij al defect was bij aankoop, maar dat ik het defect heb gemaakt.
Re: Garantie
rem4rk4ble schreef:In principe had je de verkoper meteen op de hoogte moeten stellen dat er een defect was aan je product toen het binnenkwam. Wat je nu nog kan proberen is dit alsnog te melden, dan kunnen ze kijken of het product inderdaad dat defect toont (bovenop het door hun gevonden defect). Mocht je hier neit uit komen kan je ze vragen hoe zij de conclusie trekken dat jij dat 2e defect hebt veroorzaakt, is het redelijkerwijs mogelijk dat dit ontstaan is door het 1ste defect of misschien door transport heen of terug ?12koeto schreef:rem4rk4ble schreef:Beste,
sorry ik heb het een beetje verkeerd gelezen dacht dat het om de aankoop van een koffie apparaat waarvan de koffiepomp kapot was gegaan.
Nevertheless, als de koffiepomp kapot aangekomen is had je hem niet moeten installeren en meteen terug moeten sturen. Nu heeft hij gebruiksporen en is dus aannemelijk te maken dat u een werkend product gekregen heb.
Echter blijft volgens mij nog steeds hetgeen van kracht dat de verkoper moet aantonen dat door uw schuld het apparaat kapot is gegaan.
De vraag is nu, het defect wat door de verkoper is geconstateerd, was dit ook defect bij aankoop of was er iets anders kapot aan?
Het defect bij aankoop was niet het zelfde als deze. Echter geven ze niet toe, dat hij al defect was bij aankoop, maar dat ik het defect heb gemaakt.
Ik krijg net een bericht van hun met deze mededeling:
Goedendag,
De kop welke wij hebben terug ontvangen is op de borgschroef los gemaakt, dus niet op de stelschroef.
Het is niet voor niets dat de fabriek deze schroef verzegeld,
Op twee manieren is te zien dat deze schroef los is gedraaid, en niet juist is terug gezet.
De witte verzegeling is verbroken, en er duidelijk te zien dat er een steeksleutel, op heeft gezeten.
Normaal gesproken nemen wij ok direct alle onderdele retour welke niet gebruikt zijn ..
Echter heeft u zelf deze schroef los gedraaid, welke normaal door de fabriek wordt verzegeld.
Wij kunnen deze dan ook niet omruilen.
Wij kunnen dus door middel van het vebreken van het zegel dit duidelijk aantonen
Re: Garantie
Als degene die de pomp voor je in zou bouwen al zegt dat er iets aan mankeert, waarom laat je hem dan toch doorgaan?
heeft hij de pomp inderdaad open gemaakt of verbouwd?
ik denk dat door het verbreken van het zegel, je meteen alle garantie verspeeld hebt
het bedrijf dat het spul levert heeft bij deze aangetoond dat er mee geknoeid is, de bal ligt nu weer bij jou. jij zal nu hard moeten maken dat dat niet het geval is.
heeft hij de pomp inderdaad open gemaakt of verbouwd?
ik denk dat door het verbreken van het zegel, je meteen alle garantie verspeeld hebt
het bedrijf dat het spul levert heeft bij deze aangetoond dat er mee geknoeid is, de bal ligt nu weer bij jou. jij zal nu hard moeten maken dat dat niet het geval is.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 03 sep 2008 16:15
Re: Garantie
Ja, het is jammer maar helaas nu inderdaadkokka schreef:Als degene die de pomp voor je in zou bouwen al zegt dat er iets aan mankeert, waarom laat je hem dan toch doorgaan?
heeft hij de pomp inderdaad open gemaakt of verbouwd?
ik denk dat door het verbreken van het zegel, je meteen alle garantie verspeeld hebt
het bedrijf dat het spul levert heeft bij deze aangetoond dat er mee geknoeid is, de bal ligt nu weer bij jou. jij zal nu hard moeten maken dat dat niet het geval is.