Defect
Op 22-10-2013, nog geen half jaar geleden, heb ik de Asrock FM2A75 PRO4-M bij Azerty gekocht en ingebouwd in de computer voor een vriend. Het moederbord bleek al gauw defect te zijn.
RMA
Het was duidelijk, een RMA was nodig. Op 12 april 2014 vroeg ik RMA aan om het product terug te kunnen sturen, gezien het moederbord nog binnen de fabrieksgarantie van 2 jaar en al helemaal binnen het wettelijke termijn van 6 maanden viel. Nemend het feit dat hij binnen die 6 maanden kapot is gegaan, mocht ik ervan uit gaan dat het om een ondeugdelijk product ging.
Ik heb dit (meerdere malen) duidelijk gemaakt en gevraagd om het probleem z.s.m. op te lossen.
Er werd een waslijst aan eisen gesteld aan de RMA. Hieronder enkele daarvan:... Ik ben van mening dat dit probleem niet had mogen ontstaan. Aangezien het gebrek zich binnen zes maanden heeft voorgedaan, mag ik volgens de wet ervan uitgaan dat het gebrek al aanwezig was bij aankoop.
Mijns inziens is er dan ook sprake van een ondeugdelijk product en ik verzoek u vriendelijk om een vervanging binnen 2 weken.
Indien dit niet mogelijk is, bent u in gebreke en heb ik recht op restitutie van het aankoopbedrag.
Mocht u van mening zijn dat deze klacht ongegrond is, dan wijs ik u op de omgekeerde bewijslast die van toepassing is ...
Ik heb dus gedaan wat me gevraagd werd, en alle accessoires die waren meegeleverd met het moederbord, in de originele doos (zonder stickers) gedaan. Dit met handleidingen, cd's, SATA kabels en bovendien het I/O shield, zoals werd gevraagd - cruciale onderdelen.- Plak geen stickers, plakband of etiketten op de originele doos van het product
- Het product kan worden getest op basis van uw klacht, Azerty behoudt zich het recht voor om
onderzoekskosten door te berekenen
- Wanneer u een moederbord inlevert, dient u altijd de I/O shield (backplate) mee te sturen.
- Socket 775, 1155, 1156, 1366 en 2011 moederborden moeten MET socket afdekplaatje geretourneerd
worden.
- Azerty behoudt zich het recht voor om kosten in rekening te brengen voor het niet juist nastreven
van bovenstaande richtlijnen
Indien u een servicenummer heeft aangevraagd en u recht heeft op creditering of omruil voor een
ander product gelden tevens de volgende richtlijnen ten aanzien van de inhoud en verpakking:
- De originele verpakkingsdoos dient zonder beschadigingen, stickers en plakband te worden
ingeleverd
- Alle accessoires dienen in originele verpakking te worden meegezonden
- Azerty behoudt zich het recht voor om kosten in rekening te brengen voor het niet juist nastreven
van bovenstaande richtlijnen
Afwikkeling
Na een tijdje werd me duidelijk dat de RMA-procedure veel langer zou gaan duren dan verwacht. Tenminste, Azerty beloofde een termijn van 4 weken.
Daarom stond ik erop om mijn geld als consument terug te innen, zodat ik z.s.m. een nieuw moederbord kon kopen. Hier hebben ze echter meerdere malen geen acht op geslagen.
Uiteindelijk kwam ik terug van een vakantie van 2 weken, en had ik nog niks gehoord van Azerty. Ik besloot een mail te sturen. Dit gebeurde op 12 mei (al precies 1 maand na mijn RMA-aanvraag).Gezien het moederbord niet meer leverbaar is en een reparatie mogelijk weken in beslag zal nemen, wordt een restitutie van het aankoopbedrag of eventueel vervanging door een gelijkwaardig product zeer op prijs gesteld.
Beste,
Gezien het beloofde termijn van 4 weken al gauw nadert, neem ik bij dezen contact op.
Zoals in mijn voorgaande mails is duidelijk gemaakt, ondervinden meerdere mensen grote overlast wegens het gebrek aan een computer.
De eigenaar van de computer dreigt alle onderdelen retour naar Azerty te sturen, mits de zaak volgende week nog niet is afgehandeld.
Graag hoor ik dan ook wat de staat is van reparatie en waarom mij een restitutie wordt geweigerd.
Ik hoop dat het voorleggen van deze kwestie aan de consumentenbond niet nodig zal zijn.
Met vriendelijke groet,
Henry
Diezelfde dag nog kreeg ik bericht dat het moederbord was gerepareerd en naar me werd opgestuurd. Ik heb daarop meteen gevraagd waarom me dit pas werd verteld na eigen initiatief met het volgende als antwoord:Beste Henry,
Wij gaan een status voor u opvragen bij onze leverancier.
Aangezien wij moeten wachten op een reactie van onze leverancier kan het 1 tot 3 dagen duren voordat wij u een update kunnen doorgeven.
Wanneer wij meer te weten zijn gekomen zullen wij u op de hoogte brengen.
Met vriendelijke groet,
Niels van Wenum
Service afdeling
Azerty
Maar het werd nog gekker. Ineens bleek ik een Asus moederbord te hebben i.p.v. een Asrock (totaal andere merken). Dit bleek uiteindelijk 'een foutje van een collega' te zijn geweest.Beste Henry,
Het proces was vandaag nog niet afgerond, dus hiervan hebben wij ook net nogmaals een bevestiging ontvangen. Er is een beetje langs elkaar gecommuniceerd.
Met vriendelijke groet,
Rogier
Daarnaast wordt me ook de verzendkosten geweigerd, wat wettelijk gezien volgens mij niet echt kan. Pas na de zoveelste uitbundige mail, zijn ze akkoord gegaan met de vergoeding van de verzendkosten. Dit kan naar mijn weten echter nog een tijdje duren, dus ik ben benieuwd of ze hun belofte nakomen.Beste Henry,
Het moederbord zal aan u opgestuurd worden wanneer wij deze van Asus hebben ontvangen.
De door u gemaakte verzendkosten zijn voor eigen rekening.
Met vriendelijke groet,
Niels van Wenum
Service afdeling
Azerty
AfleveringMet betrekking op uw uitspraak dat de verzendkosten voor mijn rekening zijn, beroep ik me op de wettelijke garantie ex art. 7:17 BW e.v. vervanging van een ondeugdelijk product dien te krijgen en recht heb op vergoeding van de volledige verzendkosten.
Gezien ik (nog) geen juridische stappen heb ondernomen - ondanks de slepende reparatieperiode, het weigeren van een vervangend product en de enorme nasleep hiervan - vind ik het erg onterecht dat u me ook dit recht ontneemt.
Nou, eindelijk (dacht ik). Na ruim een maand tijd (17-5-2014) moet het wel gelukt zijn. Dat vermoeden bleek foutief. Ondanks het feit dat zij nadrukkelijk hebben gezegd dat ik alle moederbord-accessoires mee moest sturen - in de originele doos - mocht ik het moederbord ontvangen in een totaal andere random doos en ZONDER al mijn spullen. De handleiding, het garantie-boekje, cd's, maar bovendien de SATA kabels en het I/O shield zijn nu spoorloos verdwenen. Zonder deze onderdelen kan het moderbord niet worden gebruikt in een computer. Daarnaast is duidelijk te zien dat ik gewoon een vervangend moederbord heb gekregen, gezien er nog een folie zat op het Southbridge-koelblok.
De vraag is echter waarom mij niet eerder een nieuw exemplaar is verzonden. Klopt het daarnaast dat de webshop mij een vervangend exemplaar te leen hoorde te geven bij een dergelijke lange reparatie?
Had ik het recht om mijn geld terug te krijgen en kan dat nu nog steeds? Ik zit hier nu namelijk wel met het moederbord, maar monteren zonder backplate lijkt me niet de meest verstandige optie.
Mijn vraag is dus wat ik nu het beste kan doen. Ik heb Azerty reeds ingelicht over het ontbreken van alles behalve het moederbord. Gezien ik nog zal moeten wachten tot maandag (terwijl in de tussentijd de PC nog steeds stof staat te happen), weet ik niet wat Azerty voor me kan betekenen. Zullen ze een backplate weten te bemachtigen of is deze verloren gegaan bij de fabrikant? In dat laatste geval lijkt een vergoeding me de beste optie.
Hoe denken jullie erover?
Bij voorbaat dank!