LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe krijg ik mijn geld van een Franse webwinkel terug?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Sandra Voorstenbosch

Hoe krijg ik mijn geld van een Franse webwinkel terug?

Ongelezen bericht door Sandra Voorstenbosch »

Vorig jaar iets gekocht bij Sagaie, daarna kreeg ik het 1 na het andere smoesje. Ik wil gewoon mijn geld terug. Welke stappen moet ik ondernemen?

Ik heb eerst besteld, betaald via iDeal. Het pakje kwam maar niet, Sagaie beweerde dat ze het wel verstuurd hebben. Na enkele maanden verstuurden ze het alsnog. Met totaal de verkeerde inhoud. Ik heb het retour gestuurd. En al die tijd wel 10tallen keren gemaild en gebeld. En ook antwoord gehad.
Maar steeds smoesjes: u heeft het eerste pakje toch ontvangen? Etc? Dat heb ik dus niet. Ik heb het ontvangen pakje, verzekerd, binnen 2 dagen retour gestuurd. En ze de kosten teruggevraagd, ook de 30 euro voor het terugzenden.
Geen reactie. Als ik Joelle bel op haar 06 nummer, zegt ze dat ze nu niet achter haar computer zit, en ik morgen terug moet bellen, dat probeer ik dan soms wel 10 keer, op verschillende tijdstippen, geen reactie.
En elke keer een nieuw smoesje. Ik krijg er een punthoofd van! Super jammer! Want ik koop wel eens in de winkel kleding van Sagaie, en besteed dan altijd flink. Ook online, dit pakket koste ruim 500 euro, en ik was van plan om zeker 2 keer per jaar hun nieuwe collectie te bestellen...

Wat zijn de stappen die ik moet ondernemen? Waar heb ik recht op? Ik vind het eng omdat het in Frankrijk is.

Ik heb het pakje teruggestuurd samen met een brief, waarin ik vraag de kosten te retourneren. Eerst hoorde ik niks, dus vertelde ik TNT dat het pakket misschien niet is aangekomen? Daarna bevestigde dat het wel was aangekomen, dus samen met die brief. Maar geen geld gezien...
Aankoop was juni 2012, herfst uiteindelijk pas het pakket ontvangen, en nu al maanden aan het (eenweg-)communiceren..

dit soort mails krijg ik dan: maar ik ontvang maar geen geld..
----- Original Message -----
From: Joëlle Sagaie
Sent: Sunday, February 10, 2013 3:24 PM
Subject: Re: [Sagaie Paris] Package in transit

Le remboursement à été fait la semaine dernière .
À bientôt
Joëlle

brief aan Sagaie:

la Société SAGAIE 36 boulevard bonne nouvelle 75010 PARIS
and
Sagaie 135 Rue d'Aboukir 75002 PARIS. code client: 880024
recommandé avec accusé de reception

Dear Joelle,
Today I finally received the package from Sagaie, I also singed for it, with my authograph, at the post delivery man.
But, the package didn't have the contents of the products I ordered and payed for.
And there was a hand written letter from you in the package that I could not totally read, what did it say? "Bounjour chere dame, je n'ai pas recu votre retour"... and more I couldn't read. Could you please tell me what it was.
I never received a package before this one, nothing, and this one doesn't contain the items that I ordered,
Can you please have the package picked up and refund my money?
(unfortunatelly, because I Sagaie makes great clothes, I will visit the boutique in the South of the Netherlands next time, instead of the webshop of Sagaie)

your official adress is still: la société SAGAIE 36 boulevard bonne nouvelle 75010 PARIS ? Because on the package it says Sagaie 135 Rue d'Aboukir 75002 PARIS. code client: 880024

ARTICLE 4 : CANCELING RIGHTS
For individual costumers, according to article L.121-16 and following of the Code de la Consommation, the client has 7 working days starting on the day the order was delivered, to return any article that does not suit him and to ask for an exchange or refund without any cost but those of the return fees.

My order was from June 7th, and I emailed 18 times and called 6 times after that.
My package was received November 15, and contained the wrong items.
Please have the package picked up, as you will understand that it’s difficult to pay for transport costs when you put the wrong items in the package.

ArneLH
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik mijn geld van een Franse webwinkel terug?

Ongelezen bericht door ArneLH »

Als consument kun je terecht bij de Nederlandse kantonrechter of het Tribunal d'Instance de Paris 2ème (art. 16 EEX-Vo). Bij grensoverschrijdende zaken is het het eenvoudigst gebruik te maken van een Europese procedure voor geringe vorderingen (EGV) of een Europees betalingsbevel (EBB). In Frankrijk kunnen uitspraken in die zaken ten uitvoer worden gelegd als ze zijn gesteld of vertaald in het Frans, Engels, Duits, Italiaans of Spaans (EBB) of er een certificaat in die taal bijzit (EGV). Als je dus procedeert in Nederland zul je een vertaling of vertaald certificaat moeten zien te krijgen als je betaling wilt afdwingen. Het invullen van een EBB-verzoek is het eenvoudigst, maar deze procedure mag alleen worden gebruikt bij een onbetwiste vordering.
De verkoper zegt trouwens wel dat er is terugbetaald.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het probleem is dat als je elders iets koopt ook die rechten kreeg voor levering en retour zendingen.
De Nederlandse regels gelden dan niet meer, en op een Frans forum kun je beter deze vraag stellen.

Ik bestel vaak via Ebay en dat komt soms ook uit vreemde onbekende landen en dan is de kans op lastige procedure en hoge kosten voor mijn.
Wees dus voorzichtig want U koopt daar dus ook die regels blijven geldig en niet de onze helaas.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

stofzuigertje schreef:Het probleem is dat als je elders iets koopt ook die rechten kreeg voor levering en retour zendingen.
De Nederlandse regels gelden dan niet meer, en op een Frans forum kun je beter deze vraag stellen.
Art. 15 van de algemene voorwaarden bevat een rechtskeuze, maar daarmee verliest de ts niet de bescherming die het Nederlands recht biedt (art. 6 Rome I Vo, zie ook dit topic). Bovendien zijn in Frankrijk de regels mbt. non-conformiteit en herroeping uit richtlijnen 99/44/EG en 97/7/EG net zo goed geïmplementeerd. De afwijking van het Nederlands recht zal op dat gebied dus niet groot zijn.

Gesloten