| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoe te handelen bij defect produkt?
-
Jan Spoelstra
Hoe te handelen bij defect produkt?
Als verse forum gebruiker hoop ik, dat dit in de goede sectie terecht komt, anders hoor ik het wel...
Mijn 'probleem' is het volgende:
Omdat de oude harde schijf zo nu en dan begon te tikken en de software vastliep, een aflopende zaak, wou ik een nieuwe harde schijf aanschaffen.
Door de leeftijd van de computer, een jaar of acht, was het lastig om een passende harde schijf te vinden, maar waarvoor is er internet, nietwaar?
Op 29-8 heb ik bij een internetshop een nieuwe harde schijf besteld voor mijn computer,
Na ontvangst de HD in de computer gezet en geinstalleerd, geen resultaat, de schijf wordt niet herkend.
Nu ben in redelijk thuis in het computergebeuren, maar zoiets had ik nog niet meegemaakt, dus de hele handel naar mijn plaatselijke computerwinkel gebracht, om daar de installatie te laten doen, de volgende dag een telefoontje, het lukt niet, de HD blijkt defect.
Op 10-9 de verkoper gemaild dat de schijf defect is en gevraagd wat de opties zijn, schijf retourneren en omwisselen voor een werkend exemplaar of geld terug.
Geen reactie.
Op 18-10 nogmaals gemaild nu naar de klantenservice.
Geen reactie.
Op 27-10 de telefoon gepakt en gebeld en mijn relaas gedaan.
Reactie, pech gehad, op harde schijven geven we geen garantie, zeker niet als die al buiten de garantieperiode van de fabrikant vallen. (Wat heb ik met de fabrieksgarantie te maken?)
Ik was een beetje verbijsterd over zulke klantenservice en vraag me af wat ik nu het beste kan doen?
Suggesties zijn welkom!
Groeten, Jan.
Mijn 'probleem' is het volgende:
Omdat de oude harde schijf zo nu en dan begon te tikken en de software vastliep, een aflopende zaak, wou ik een nieuwe harde schijf aanschaffen.
Door de leeftijd van de computer, een jaar of acht, was het lastig om een passende harde schijf te vinden, maar waarvoor is er internet, nietwaar?
Op 29-8 heb ik bij een internetshop een nieuwe harde schijf besteld voor mijn computer,
Na ontvangst de HD in de computer gezet en geinstalleerd, geen resultaat, de schijf wordt niet herkend.
Nu ben in redelijk thuis in het computergebeuren, maar zoiets had ik nog niet meegemaakt, dus de hele handel naar mijn plaatselijke computerwinkel gebracht, om daar de installatie te laten doen, de volgende dag een telefoontje, het lukt niet, de HD blijkt defect.
Op 10-9 de verkoper gemaild dat de schijf defect is en gevraagd wat de opties zijn, schijf retourneren en omwisselen voor een werkend exemplaar of geld terug.
Geen reactie.
Op 18-10 nogmaals gemaild nu naar de klantenservice.
Geen reactie.
Op 27-10 de telefoon gepakt en gebeld en mijn relaas gedaan.
Reactie, pech gehad, op harde schijven geven we geen garantie, zeker niet als die al buiten de garantieperiode van de fabrikant vallen. (Wat heb ik met de fabrieksgarantie te maken?)
Ik was een beetje verbijsterd over zulke klantenservice en vraag me af wat ik nu het beste kan doen?
Suggesties zijn welkom!
Groeten, Jan.
Re: Hoe te handelen bij defect produkt?
Binnen 14 dagen mag je internet aankopen zonder rede retourneren. Bovendien heb je altijd recht op fabrieksgarantie en die is wettelijk minimaal 2 jaar. De verkopende partij is verantwoordelijk voor de reparatie.
Is het in dit geval niet mogelijk dat de hardeschijf niet gezien wordt omdat hij te groot is (te veel Gb)?
Overigens zijn er ook nog normale winkels die ATA hardeschijven verkopen hoor
Is het in dit geval niet mogelijk dat de hardeschijf niet gezien wordt omdat hij te groot is (te veel Gb)?
Overigens zijn er ook nog normale winkels die ATA hardeschijven verkopen hoor
Het is nog steeds 7 werkdagen, maar daar heb je hier niets aan omdat je een kapotte HDD terugstuurt. Je hebt geen recht op fabrieksgarantie, tenzij je zelf bij de fabrikant koopt. Waar je wél (tenminste) recht op hebt is het product dat je hebt gekocht, dwz. het geleverde moet aan (de voorstelling van) het bestelde voldoen. Uiteraard heb je geen kapotte HDD besteld en is een kapot geleverde HDD dus niet het bestelde. Als binnen 6 maanden na aflevering blijkt dat het product niet voldoet aan de overeenkomst, dan wordt vermoed dat dit ook bij aflevering het product niet voldeed (bijvoorbeeld een verborgen gebrek). Is de HDD dus binnen 6 maanden kapot, dan moet de verkoper bewijzen dat de HDD bij aflevering niet kapot (of een 'voorstadium' daarvan) was.Nicky_The schreef:Binnen 14 dagen mag je internet aankopen zonder rede retourneren. Bovendien heb je altijd recht op fabrieksgarantie en die is wettelijk minimaal 2 jaar. De verkopende partij is verantwoordelijk voor de reparatie.
Tot nu toe heb ik nog nergerns 7 dagen gezien, maar wel 14 dagen. Daarbij heeft iedereen recht op (fabrieks)garantie.ArneLH schreef:Het is nog steeds 7 werkdagen, maar daar heb je hier niets aan omdat je een kapotte HDD terugstuurt. Je hebt geen recht op fabrieksgarantie, tenzij je zelf bij de fabrikant koopt. Waar je wél (tenminste) recht op hebt is het product dat je hebt gekocht, dwz. het geleverde moet aan (de voorstelling van) het bestelde voldoen. Uiteraard heb je geen kapotte HDD besteld en is een kapot geleverde HDD dus niet het bestelde. Als binnen 6 maanden na aflevering blijkt dat het product niet voldoet aan de overeenkomst, dan wordt vermoed dat dit ook bij aflevering het product niet voldeed (bijvoorbeeld een verborgen gebrek). Is de HDD dus binnen 6 maanden kapot, dan moet de verkoper bewijzen dat de HDD bij aflevering niet kapot (of een 'voorstadium' daarvan) was.Nicky_The schreef:Binnen 14 dagen mag je internet aankopen zonder rede retourneren. Bovendien heb je altijd recht op fabrieksgarantie en die is wettelijk minimaal 2 jaar. De verkopende partij is verantwoordelijk voor de reparatie.
Een product dient echter bij binnenkomst (binnen 24/48 uur) gecontroleerd te worden op beschadigingen, maar je hebt tot 14 dagen de kans (bij sommigen zelfs meer) om het retour te zenden.
Als je daarna komt met 'het product is kapot geleverd', gaat een verkoper er echt niet standaard vanuit dat het ook daadwerkelijk kapot geleverd is. Zou wel erg makkelijk zijn...
In die 6 maanden geldt dan de wettelijke garantie (2 of 3 jaar).
Maar dat maakt allemaal niet uit. In dit geval heeft TS namelijk binnen 14 dagen gereageerd. Dat de verkoper niet reageert, kan TS niets aan doen. Het probleem zal echter wel zijn dat het product al uit de verpakking geweest is. Dit maakt dat het waarschijnlijk alsnog onder de garantie zal gaan vallen. Hoe de verkoper dan de garantie uitvoert, is aan hen. Het kan opgestuurd worden (je bent hem dan al snel 8 weken kwijt), of het kan geruild worden zodat je binnen een paar dagen weer een nieuwe hebt.. Maar dan moet de verkoper natuurlijk wel reageren..
Staan ze niet ingeschreven bij de kvk?
Ik zou zo snel mogelijk de overeenkomst ontbinden.
Ik zou per direct een aangetekende brief sturen, waarin je aangeeft dat je hen brieven hebt verstuurd op 10 en 18 oktober tot herstel van jouw defect harde schijf. En hen op 27 oktober zelfs hebt opgebeld en de medewerker aangaf dat ze niets voor je wilde doen omdat het product buiten de fabrieksgarantie viel. En dat je om deze reden de koop ontbind ze vriendelijk verzoekt om het bedrag binnen 14 dagen terug te balen op jouw bankrekeningnummer.
@Nicky_The
Er zit geen vaste termijn op de wettelijke garantie. Dit is wel het geval op het wettelijk vermoeden. Alles wat binnen zes maanden na aflevering wordt ontdekt wordt vermoed bij aflevering aanwezig te zijn geweest. De wettelijke garantie houdt in dat de koper bepaalde rechten heeft als de verkoper niet geleverd heeft wat hij zou moeten hebben geleverd.
Ik zou per direct een aangetekende brief sturen, waarin je aangeeft dat je hen brieven hebt verstuurd op 10 en 18 oktober tot herstel van jouw defect harde schijf. En hen op 27 oktober zelfs hebt opgebeld en de medewerker aangaf dat ze niets voor je wilde doen omdat het product buiten de fabrieksgarantie viel. En dat je om deze reden de koop ontbind ze vriendelijk verzoekt om het bedrag binnen 14 dagen terug te balen op jouw bankrekeningnummer.
Heb je het gesprek toevallig opgenomen?Jan Spoelstra schreef:Op 27-10 de telefoon gepakt en gebeld en mijn relaas gedaan.
Reactie, pech gehad, op harde schijven geven we geen garantie, zeker niet als die al buiten de garantieperiode van de fabrikant vallen.
@Nicky_The
Artikel 7:46d lid 1 BW schreef:Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.
Consumenten hebben na de koop geen onderzoeksplicht en als zij toch iets ontdekken dan hebben zij minimaal twee maanden dit kenbaar te maken aan de verkoper.Artikel 7:23 lid 1 derde volzin BW schreef:Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.
De fabrikant is niet verplicht om garantie te geven. De wettelijke garantie moet de verkoper geven. Verder zijn de producenten aansprakelijk voor wanneer het product onveilig is of gevolgschade hoger dan 500 euro uitpakt (boek 6).Nicky_The schreef:In die 6 maanden geld dan de wettelijke garantie.
Er zit geen vaste termijn op de wettelijke garantie. Dit is wel het geval op het wettelijk vermoeden. Alles wat binnen zes maanden na aflevering wordt ontdekt wordt vermoed bij aflevering aanwezig te zijn geweest. De wettelijke garantie houdt in dat de koper bepaalde rechten heeft als de verkoper niet geleverd heeft wat hij zou moeten hebben geleverd.
Met HDD's kan je vaak direct bij de fabrikant aan kloppen. in het verleden vaak genoeg gedaan
met Western Digital en maxtor. Alleen om het simpel te houden had ik iemand nodig met een creditcard.
Je kan ook bij western digital checken hoelang je garantie is. en eventueel corriceren als de eind datum niet klopt met de aanschaf. Verder hebben ze nog steeds rma optie.
Ik koop trouwens zoveel mogelijk spullen dicht in de buurt. on;ine winkelen is oor electronic slecht idee.
Met een goede winkel in de buurt ga je er naar toe en vaak kan je meteen of kort daarna een nieuwe ophalen in de winkel.
met Western Digital en maxtor. Alleen om het simpel te houden had ik iemand nodig met een creditcard.
Je kan ook bij western digital checken hoelang je garantie is. en eventueel corriceren als de eind datum niet klopt met de aanschaf. Verder hebben ze nog steeds rma optie.
Ik koop trouwens zoveel mogelijk spullen dicht in de buurt. on;ine winkelen is oor electronic slecht idee.
Met een goede winkel in de buurt ga je er naar toe en vaak kan je meteen of kort daarna een nieuwe ophalen in de winkel.
Het wordt wel een probleem als de verkoper stelt dat de HDD goed was tot u hem zelf verkeerd installeerde.
dit laatste zal hij dan wel moeten kunnen aantonen.
-
Jan Spoelstra
De verkoper stelde inderdaad, dat de HDD heel was, toen hij 'm inpakte en verstuurde.kokka schreef:Het wordt wel een probleem als de verkoper stelt dat de HDD goed was tot u hem zelf verkeerd installeerde.
Dit inpakken bestond uit een roze plasticzak om de harde schijf in een platte doos, waarin de HDD heen en weer kon schuiven, enige vorm van schuim of bubblewrap ontbrak.
Ik ben niet onbekend met het fenomeen computers en heb de schijf op de normale manier ingebouwd en aangesloten, waarbij ik via een kabeltje met de kast was verbonden, om potentiaalverschillen (statische lading) te voorkomen.
Groeten, Jan.
-
Guardian72
- Contacteer:
Dus - verkoper levert een gebruikte harde schijf?Jan Spoelstra schreef:De verkoper stelde inderdaad, dat de HDD heel was, toen hij 'm inpakte en verstuurde.kokka schreef:Het wordt wel een probleem als de verkoper stelt dat de HDD goed was tot u hem zelf verkeerd installeerde.
Dit inpakken bestond uit een roze plasticzak om de harde schijf in een platte doos, waarin de HDD heen en weer kon schuiven, enige vorm van schuim of bubblewrap ontbrak.
Ik ben niet onbekend met het fenomeen computers en heb de schijf op de normale manier ingebouwd en aangesloten, waarbij ik via een kabeltje met de kast was verbonden, om potentiaalverschillen (statische lading) te voorkomen.
Groeten, Jan.
Of was de verpakking (af fabriek) verzegeld?
-
Jan Spoelstra
De verpakking was niet verzegeld en de code op de HDD gaf als bouwjaar 2003 aan.Guardian72 schreef: Dus - verkoper levert een gebruikte harde schijf?
Of was de verpakking (af fabriek) verzegeld?
Of de HDD gebruikt was, heeft de verkoper niet aangegeven.
Groeten, Jan.