LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge Creditcard Transatiekosten

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
glacier

Hoge Creditcard Transatiekosten

Ongelezen bericht door glacier »

Gisteren probeerde ik treinticket te boeken met de totale transactie van 1050 EUR.
Tijdens de betaling, kreeg ik verschillende betaalopties :
Ideaal en credit cards.

Ideaal is gratis, maar er zijn flinke kosten als je wilt betalen met credit card.

Mastercard is 15 EUR (1.4%)
Amex is 17.50 (1.7%)

Mijn vraag is, zijn er regels over hoe deze kosten berekend wordt?

Ik zag een artikel in a webblog : https://www.creditcardvergelijking.nl/b ... voor-2018/

"Nederlandse winkeliers mogen extra kosten rekenen wanneer je met een creditcard wilt betalen, tot maximaal 0,3%. Dat blijft nog even zo."

HADES2001

Re: Hoge Creditcard Transatiekosten

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Ja dit mogen ze op dit moment.
Maar het belangrijkste in uw link is het laatste gedeelte, nog even 2,5 maand geduld dus

"Toeslag op creditcardbetalingen verdwijnt sowieso

Toch gaat de creditcardtoeslag waarschijnlijk helemaal verdwijnen. Vanaf 2018 zijn dergelijke opslagen verboden in de hele EU. Tot die tijd mogen lidstaten zelf bepalen of ondernemers een toeslag kunnen aanrekenen.

In de helft van de EU-landen geldt al zo'n verbod, bijvoorbeeld in Engeland, Frankrijk en Italië.

Het voorstel van Roland van Vliet om dit ook eerder in te voeren in Nederland is nog niet helemaal van tafel. Mogelijk past hij zijn voorstel aan en wordt het opnieuw besproken in de Tweede Kamer."

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

HADES2001 schreef:nog even 2,5 maand geduld dus
Hoe terecht je conclusie ook is, de vraag is natuurlijk wel of je moet wachten met het kopen van treintickets van € 1.050,00, omdat je op termijn wellicht om en nabij een tientje voordeel kunt hebben...

webshopeigenaar14

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

glacier schreef:Gisteren probeerde ik treinticket te boeken met de totale transactie van 1050 EUR.
Tijdens de betaling, kreeg ik verschillende betaalopties :
Ideaal en credit cards.

Ideaal is gratis, maar er zijn flinke kosten als je wilt betalen met credit card.
Ter verduidelijking voor de lezers die niet op de link klikken en niet bekend zijn met de reden van de extra kosten:
De toeslag wordt gevraagd omdat de verkopende partij naast een vast bedrag per transactie ook een percentage van het bedrag als kosten doorberekend krijgt. Dit in tegenstelling tot een ideal betaling waarin normaal een vaste bedrag aan de verkopende partij wordt berekend door de bank, ongeacht de hoogte van het bedrag.

Bij een betaling van bijvoorbeeld 1000 euro kunnen de daadwerkelijke (creditcard) kosten voor de winkelier bij een percentage van 1,5% dus 15 + 2 euro zijn. Bij hetzelfde bedrag zullen de kosten voor een iDeal betaling op +/- 0,40 euro liggen.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

HADES2001 schreef:Ja dit mogen ze op dit moment.
Toch gaat de creditcardtoeslag waarschijnlijk helemaal verdwijnen. Vanaf 2018 zijn dergelijke opslagen verboden in de hele EU. Tot die tijd mogen lidstaten zelf bepalen of ondernemers een toeslag kunnen aanrekenen.

In de helft van de EU-landen geldt al zo'n verbod, bijvoorbeeld in Engeland, Frankrijk en Italië.
Als een bedrijf de kosten niet meer mag doorrekenen wordt het uiteindelijk gewoon in de prijs verdisconteerd. Het is maar de vraag of we daar blij mee moeten zijn. Ik heb toch liever een keuze: direct betalen zonder toeslag, later of gespreid betalen met toeslag.

Gesloten