Ik heb een vogelkooi besteld bij een Duitse webwinkel. Het is kapot aangekomen, er zijn stukken uit de onderbak (de onderbak is van hard plastic, het traliedeel van de kooi rust daarop). De verkoper zegt nu "het was heel toen het hier weg ging, je moet het met de Nederlandse verzender regelen." De verkoper in NL is TNT Post, in Duitsland was het DHL.
Ik heb TNT gebeld en als zij een schadevergoeding uitkeren, gaat dat geld naar de verkoper, hij heeft hun immers ingehuurd.
Een complicatie is dat het pakket hier aankwam toen ik het erg druk had, dus ik heb voor ontvangst getekend en zag later pas dat het stuk was. Slecht van me, ik had eerst moeten kijken en daarna moeten tekenen, maar het is anders gegaan.
Wat ik wil is de kooi terugsturen en een nieuwe krijgen. Of eventueel een fikse korting (de beschadiging betekent dat ik het moet repareren voor het vogel-veilig is en de levensduur van de kooi is ernstig verkort omdat de dragende kracht van de onderbak nu een stuk minder is).
Helaas komt de vogel waarvoor de kooi is al op 3 april hierheen, dus ik heb de tijd niet voor een lang gevecht met de verkoper of een lange procedure bij TNT (bovendien vermoed ik dat ze die gaan afwijzen).
Kan ik nog iets doen om de verkoper onder druk te zetten en een nieuwe kooi of geld terug te krijgen?
Bedankt!
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hulp nodig met Duitse webwinkel
-
Bob Schurkjens
Re: Hulp nodig met Duitse webwinkel
Winkelier moet schade claimen bij DHL (Deutsche Post). Dit omdat verzender = betaler = contractpartij is. Dat weet die webshop donders goed maar probeert je kennelijk af te poeieren. Vergoeding is maximaal 500 euro voor een zogenaamd Postpaket als dit de schuld is van de vervoerder. Er is alléén sprake van schuld van de vervoerder als er duidelijk schade aan de buitenkant van de verpakking geconstateerd kan worden. Je dient het artikel en de verpakking te bewaren voor het geval je bij TNT Post proces verbaal moet laten opmaken op verzoek van DHL. De zending wordt dan geïnspecteerd door TNT Post om vast te stellen wiens schuld het is.
Is er geen beschadiging aan de buitenkant zichtbaar dan is de zending onvoldoende verpakt en moet de webshop de schade vergoeden. Of ze dat echt doen is maar de vraag. Het is daarom altijd verstandig dit soort aankopen met creditcard te doen. Je kan dan alsnog verhaal halen bij de creditcardmaatschappij.
Is er geen beschadiging aan de buitenkant zichtbaar dan is de zending onvoldoende verpakt en moet de webshop de schade vergoeden. Of ze dat echt doen is maar de vraag. Het is daarom altijd verstandig dit soort aankopen met creditcard te doen. Je kan dan alsnog verhaal halen bij de creditcardmaatschappij.
Bedankt voor je snelle reactie!
Het pakket is absoluut beschadigd aan de buitenkant. Als ik het bekeken had voor ik voor ontvangst tekende, had ik het zeker gezien (stom van me dat ik me door mijn haast liet leiden).
Overigens zit het artikel grotendeels nog in het plastic, dus ik heb de rest nog niet op schade kunnen inspecteren (ziet er op eerste zicht wel ok uit). Kan ik het eruit halen?
Helaas heb ik niet met creditcard betaald, maar dat is een leerpunt voor me.
Hij is naar DHL gegaan, zij verwezen hem via mij na TNT. Ik heb TNT vandaag al gebeld, ze bellen me binnen 24 uur terug.
Het pakket is absoluut beschadigd aan de buitenkant. Als ik het bekeken had voor ik voor ontvangst tekende, had ik het zeker gezien (stom van me dat ik me door mijn haast liet leiden).
Overigens zit het artikel grotendeels nog in het plastic, dus ik heb de rest nog niet op schade kunnen inspecteren (ziet er op eerste zicht wel ok uit). Kan ik het eruit halen?
Helaas heb ik niet met creditcard betaald, maar dat is een leerpunt voor me.
Hij is naar DHL gegaan, zij verwezen hem via mij na TNT. Ik heb TNT vandaag al gebeld, ze bellen me binnen 24 uur terug.
Update:
Hij gooit het op "je had het pakket niet moeten aannemen, je moet het nu regelen met TNT."
Waar kan ik vinden dat hij de contractant is, dan kan ik het probleem hopelijk terug bij hem leggen?
Hij gooit het op "je had het pakket niet moeten aannemen, je moet het nu regelen met TNT."
Waar kan ik vinden dat hij de contractant is, dan kan ik het probleem hopelijk terug bij hem leggen?
-
The Sandman
Hallo Bioloog.
a, Je kan niets met TNT, zij zijn totaal geen partij voor jou. Zij zullen ook niet overgaan tot het uitkeren van de schade.
b, ditzelfde verhaal gaat op met de Duitse vervoerder.
c, alleen de webwinkel is een partij in deze voor de vervoerders. Zij weigeren dus nu hun medewerking.
Hierdoor heb je eigenlijk maar 2 oplossingen, repareren of weggooien.
De Duitse shop zal je moeten aanpakken in Duitsland, dus met het Duitse wetboek en de Duitse rechtbank. Dat wil je gewoon niet. 1 Consult met een advocaat voor dit Duitse recht is al te duur.
In mijn ogen kan U dit niet gemakkelijk oplossen. Vooral niet als de andere partijen niet mee willen werken uit coulance. En ja, waarom zou TNT dat bijvoorbeeld willen.
Spijtig.
a, Je kan niets met TNT, zij zijn totaal geen partij voor jou. Zij zullen ook niet overgaan tot het uitkeren van de schade.
b, ditzelfde verhaal gaat op met de Duitse vervoerder.
c, alleen de webwinkel is een partij in deze voor de vervoerders. Zij weigeren dus nu hun medewerking.
Hierdoor heb je eigenlijk maar 2 oplossingen, repareren of weggooien.
De Duitse shop zal je moeten aanpakken in Duitsland, dus met het Duitse wetboek en de Duitse rechtbank. Dat wil je gewoon niet. 1 Consult met een advocaat voor dit Duitse recht is al te duur.
In mijn ogen kan U dit niet gemakkelijk oplossen. Vooral niet als de andere partijen niet mee willen werken uit coulance. En ja, waarom zou TNT dat bijvoorbeeld willen.
Spijtig.
Het is natuurlijk niet wat ik wilde horen, maar bedankt voor je reactie.
Voor zoiets was ik al bang.
Van wat ik op deze sites lees, is de verkoper onder Europees recht aansprakelijk voor schade tijdens vervoer:
http://blog.iusmentis.com/2008/09/19/ri ... p-afstand/
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/B ... 26-03-2009
Omdat ik echter heb getekend voor ontvangst zonder aantekening van schade (stom!), kan hij altijd zeggen dat de schade bij mij gebeurd is.
Voor zoiets was ik al bang.
Van wat ik op deze sites lees, is de verkoper onder Europees recht aansprakelijk voor schade tijdens vervoer:
http://blog.iusmentis.com/2008/09/19/ri ... p-afstand/
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/B ... 26-03-2009
Omdat ik echter heb getekend voor ontvangst zonder aantekening van schade (stom!), kan hij altijd zeggen dat de schade bij mij gebeurd is.