LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hyves smiley pakket onterecht betaald

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
harold80

hyves smiley pakket onterecht betaald

Ongelezen bericht door harold80 »

Er is op 14 december door ADYEN BV middels een machtiging € 2,50 van mijn rekening afgeschreven voor een Hyves smileypakkes. Ik heb geen Hyves en zal ook nooit zoiets als een Hyves smileypakket kopen. Ook heb ik dit product niet voor een ander aangeschaft.
Samengevat: “ik heb de machtiging niet afgegeven”.
De Rabobank geeft aan deze eenmalige machtiging niet terug te kunnen draaien. Ik probeer met Hyves in contact te komen maar dat is tot op heden niet gelukt.
Ik ben er voorzichtig met mijn gegevens en kan mij bijna niet voorstellen dat deze ergen op het net rondzwerven.
Weet iemand hoe het kan dat er maar zo een bedrag van mijn rekening afgeschreven kan worden?
Gebeurt dit vaker?
Hoe kun je het terug draaien, nu gaat het om € 2,50 de volgende keer om € 250,-

CSM

Re: hyves smiley pakket onterecht betaald

Ongelezen bericht door CSM »

Ik denk dat u zich door de Rabobank met een kluitje in het riet heeft laten sturen.

Ik lees namelijk zojuist op deze site http://www.incassomachtigen.nl/Consumen ... px#vraag_5 de volgende tekst:
Wat te doen bij een onterechte Incasso?
Als een Incasso volgens u onterecht is, kunt u recht hebben op terugboeking. Neem voor een terugboeking contact op met uw eigen bank. Wanneer u geen recht van terugboeking (meer) heeft, kunt u tot 13 maanden na afschrijving van het bedrag naar uw bank gaan. Uw bank start vervolgens een MOI-procedure (Melding Onterechte Incasso) met de bank van de incassant. Deze bank controleert vervolgens of u een geldige machtiging heeft afgegeven. Gaat het écht om een onterechte Incasso, dan krijgt u het geld teruggeboekt op uw rekening. De banken handelen deze procedure meestal binnen drie weken af.

Is een machtiging via internet geldig?
Kern van een geldige machtiging is dat deze ondertekend is door de indiener. Machtigingen via internet zijn dan ook alleen geldig als ze zijn uitgeprint, ondertekend en verzonden zijn naar de incassant.
Zelf schfijft de Rabobank op haar website:
Terugboektermijn incasso verlopen
Als u het niet eens bent met een geïncasseerd geldbedrag en de terugboektermijn is verlopen, dan kunt u een klacht indienen bij de betreffende incassant. Heeft dat geen succes, dan kunt u naar uw eigen Rabobank gaan. Dit geldt voor zowel een eenmalige als een doorlopende incasso. U moet dat wel doen binnen 13 maanden na afschrijving van het geldbedrag.

Procedure 'Melding Onterechte Incasso'
Is de klacht volgens uw bank gegrond, dan start zij een procedure 'Melding Onterechte Incasso' met de bank van de incassant. Beide banken controleren vervolgens of u een machtiging heeft gegeven en of deze van toepassing is op uw situatie. Als een onterechte incasso is vastgesteld, dan krijgt u het geld teruggeboekt op uw rekening. De betrokken banken handelen de procedure in principe binnen een maand af.
Volgens mij moet de Rabobank dus wettelijk gewoon in actie komen, maar men hoopt dat consumenten het eerst zelf proberen te regelen. In dit geval zou de Rabobank dus graag willen dat u het eerst met Hyves zelf probeert op te lossen. En pas als dat niet lukt, is de bank aan de beurt.

Maar als ik de tekst lees van www.incassomachtigingen.nl (overigens is dit een website van Currence, het bedrijf dat namens de banken het betalingsverkeer in Nederland regelt), dan lijkt het erop dat u ook direct bij de Rabobank terecht zou moeten kunnen.

harold80

Bedankt voor de informatie, ik zal vanmiddag nogmaals langs de bank gaan.
Misschien willen ze mij nu wel helpen.

CSM

Goed idee. U heeft met Hyves geprobeerd contact op te nemen, maar dat lukt niet. Dus nu mag de bank het voor u oplossen.

Eenmalige machtigingen zijn in principe een zegen voor de banken. Het scheelt ze een enorme hoeveelheid werk t.o.v. alle andere betaalmethoden. Maar als er dan een keertje iets verkeerd gaat, dan horen ze natuurlijk wel direct adequaat te reageren. Het systeem valt of staat namelijk bij het vetrouwen van de consument in de methodiek.

Poot stijfhouden vanmiddag.

harold80

Gisteren bij de Rabobank geweest, in eerste instantie proberen zij weer mij het probleem op te laten lossen. Na wat aandringen pakte zij het toch zelf op.
Aan het tegenrekening nummer konden zij zien dat deze van een ABN Amro is. Waar ik bij stond is er met deze club gebeld. Het probleem werd voorgelegd, uit niets bleek dat zij hier aan mee wilde werken, er werd zelfs niet naar het tegenrekening nummer gevraagd. Persoonlijk vind ik dat erg slecht van de ABN Amro.

De Rabobank zegt het probleem op zich te nemen, maar geeft aan dat hier wel wat tijd overheen kan gaan. Ik wacht het af.

Hyves heeft ondertussen gereageerd en pakt het goed op. Als het goed is krijgt de persoon die met mijn gegevens de smileys heeft gekocht een waarschuwingen word het teruggedraaid. Ook geven zij aan, dat zij op wat voor een manier dan ook wel willen meewerken, maar dat dit een probleem van de banken is.

Dus wordt vervolgt.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Weet je, Harold, het gaat om een relatief klein bedrag. Toch vind ik het goed dat je je poot stijf hebt gehouden, want waar trek je een grens tussen een bedrag waar je niet achter aan gaat, en een bedrag waar je wel achter aan gaat? Bij welk bedrag gaan de banken dan wel in actie komen?

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd, zeiden we vroeger. Wat CSM al zei: het systeem staat of valt met het vertrouwen van de consumenten. En vertrouwen, dat begint vaak met kleine dingen. Als men bereid is om voor een bedrag van 2,50 in actie te komen, dan kun je er verzekerd van zijn dat ze de klant serieus nemen.

CSM

Hoezo zegt hyves dat het een probleem van de banken is? Volgens mij dient de winkelier te verifiëren dat degene die iets bestelt ook de rekeninghouder is. Hoe zou de bank dat vooraf kunnen controleren?
Laatst gewijzigd door CSM op 29 dec 2011 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

harold80

Het gaat mij gelukkig niet om € 2,50, maar om het principe. Als het zo makkelijk gaat dan kun je dit grapje ook bij bijvoorbeeld tien- of honderdduizend mensen doen. Dan wordt het makkelijk geld verdienen, toch? En zoals je zelf ook al zegt waar trek je de grens, € 10,- € 100,-, zeg het maar.

Ik weet nog steeds niet wie uiteindelijk verantwoordelijk is, persoonlijk denk ik dat dit wel eens een probleem van iedereen kan zijn.
Ten eerste, is volgens mij het systeem te gevoelig voor fraude. Je hebt maar een paar gegevens nodig en deze zijn nog makkelijk te verkrijgen ook. Bij een internet incasso dient de naam, het rekeningnummer en de banknaam te worden opgegeven. Vervolgens moet expliciet een akkoord worden gegeven. Het is daarbij helaas mogelijk om fouten te maken, of andermans gegevens te misbruiken. Ik denk dat hier de overheid o.i.d. in moet grijpen.
Ten tweede, de banken. Het risico van fraude wordt (in principe) door banken afgevangen door de mogelijkheid te bieden om bij onterechte incasso gedurende een lange periode een terugvordering te kunnen laten uitvoeren. Dit is nog niet gebeurd. Ik denk dat banken dit eigenlijk helemaal niet moeten willen. Er zijn toch systemen genoeg die minder fraude gevoelig zijn.
Ten derde, dient de verkopende partij de gegevens te controleren, maar ja, als deze kloppen komen we weer bij de bank terecht.
Als laatste, wij de consument. Misschien zijn we niet verantwoordelijk maar in iedergeval wel de de dupe. Nu is mij dit overkomen en ik ga boven water halen waar het fout is gegaan. Ik hoop dat ik met deze informatie anderen kan helpen en misschien nog mooier kan voorkomen dat zoiets weer gebeurd.

Als het goed is zijn er meerdere instanties (bank en Hyves en forum lezers) mee bezig, ik hoop dat er binnenkort antwoorden komen.
ik houd jullie op de hoogte.

harold80

Hyves heeft aangegeven de € 2,50 terug te storten.
Ik wacht nog even af wat de bank gaat doen, laat ze ook maar eens wat voor hun geld doen.

harold80

Hyves heeft tot op heden nog niet betaald. Ik ga er van uit dat dit nog gaat gebeuren.
De rabobank heeft aangegeven de onterechte machtiging te willen betalen, als hyves dit niet doet.

Niemand heeft mij kunnen vertellen wat er fout is gegaan en hoe dit voorkomen kan worden. Ik hoop niet dat dit later met een groter bedrag gebeurd.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

http://www.currence.nl/Downloads/IM_C.I ... ochure.pdf

U heeft 13 maanden de tijd om het geld terug te vorderen.

Er is immers geen rechtsgeldige machtiging afgegeven.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Hyves nog een keer mailen.

X dagen geleden beloofd terug te storten.
Belofte niet na gekomen.

Laatse waarschuwing - binnen 3 dagen binnen, anders volgt aangifte tegen hyves van incassofraude en/of diefstal.

Beetje idioot dat ze er zo lang over doen..

Gesloten