LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Idee om fraude tegen te gaan via internet aankopen ...

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
ron99999

Idee om fraude tegen te gaan via internet aankopen ...

Ongelezen bericht door ron99999 »

I.v.m. dat ik zelf bedrogen ben via Ebay met het aankopen van gekraakte software voor 300 Euro (zie verderop in forum) heb ik het volgende idee bedacht. Er zou een tussenorganisatie opgericht moeten worden met juridische bevoegdheid waar gevoelige items naar opgestuurd worden die ze vervolgens na goedkeuring naar jou doorsturen m.a.w. ze worden opengemaakt en gecontroleerd. Natuurlijk moet hiervoor extra betaald worden en wordt er een hoge boete opgelegd indien de verzender de zaak belazerd (dan zal het snel gestaag afnemen).
Bijv. in mijn geval van software, wordt door die organisatie het serienummer gecontroleerd en indien niet uitgegeven door de maker een boete opgelegd (een proces verbaal uitgeschreven). Indien alles ok, wordt het pakket naar mij doorgestuurd.
Zelf kun je nooit bewijzen dat er iets onjuist is gebeurd nl. ik zou bijv. de inhoud van het pakket ook zelf kunnen wisselen ...

Frans75

Re: Idee om fraude tegen te gaan via internet aankopen ...

Ongelezen bericht door Frans75 »

Of bij twijfel over de echtheid bij de uitgever bestellen?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Er zou een tussenorganisatie opgericht moeten worden met juridische bevoegdheid waar gevoelige items naar opgestuurd worden die ze vervolgens na goedkeuring naar jou doorsturen m.a.w. ze worden opengemaakt en gecontroleerd.
Is dit serieus? :lol:

Waarom schakel je niet een notaris in? Die doet iets soortgelijks ook met onroerend goed, mischien wil hij jouw spulletjes ook wel controleren voor ... ff wachten... hoeveel is het tarief van een notaris?

Ja sorry hoor, als we toch gaan brainstormen... :mrgreen:

ron99999

Ongelezen bericht door ron99999 »

Ik zie het meer als bijv. een transportbedrijf waar personen van een organisatie werken die controles uitvoeren net zoals de douane dat deed in het verleden (deels betaald door de overheid i.v.m. fraude bestrijding, onderdeel van de politie, deels betaald door de betrokkenen).
Voor duurdere zaken lijkt mij 50 Euro niet teveel en het kan natuurlijk niet voor alle goederen, als een start voor goederen waarbij dat wel mogelijk is (zeker voor zoiets als software, scheelt al gauw 10000 den criminelen op Ebay/marktplaats etc.). Natuurlijk is dat een optie waarvoor de koper moet kiezen dus die moet het betalen, maar dan ben je zeker of anders al je geld kwijt ... en natuurlijk zijn er genoeg webwinkels die wel betrouwbaar zijn maar de onbekendere ....

Of een bedrijf die daar helemaal op uitgerust is, met veel pakketten wordt er ook goed verdiend ...

Dit idee is slechts een start, hopelijk kan iemand dat heel goed uitwerken/verfijnen een of ander ondernemerstype. Heb het ook op buitenlandse forums geplaatst, dus even bekijken wie er wel positief tegen aankijkt, want criminelen zomaar hun gang laten gaan anno 2009 (die ons vierkant uitlachen) zie ik als een grote vorm van zwakte, zijn we zo dom met zijn allen .... of valt de internet fraude wel mee, had ik er toevallig alleen mee te maken ...

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Sommige mensen noemen zo'n tussenorganisatie een winkel. Misschien heb je daar wel eens van gehoord? Die zijn er zowel voor nieuwe als voor tweedehandsproducten. Maar ja, wat je zelf ook aangeeft, daar zijn ook de goede spullen iets duurder en het prijsverschil met frauduleuze producten is helemaal groot.

Frans75

Ongelezen bericht door Frans75 »

Laat ik nu denken dat het de bedoeling is om via internet zo goedkoop mogelijk aan je spullen te komen.

Wordt zo een beetje teniet gedaan.

Maar serieus, jammer dat jij problemen hebt ondervonden, ben zelf toch al jaren (wereldwijd) actief via internet en heb weinig tot geen problemen ondervonden.
Is dat toe te schrijven aan wijsheid of aan geluk?

Gesloten