Beste lezers en evt. helpers,
Ca. 10 dagen geleden een Shuttle Barebone bij Alternate gekocht.
Al snel bleek dat de computer (m.n. usb aansluiting) niet goed werkte.
Na ca. een week gebruik kon ik de computer niet meer aan en uitzetten.
De computer is naar Alternate gestuurd en vandaag kreeg ik het bericht dat de computer naar de fabrikant is gestuurd omdat de computer kapot is.
Vraag:
Is het niet zo dat de winkel verantwoordelijk is voor de garantie?
Geheel binnen de garantieperiode is de computer kapot gegaan. Ik verwacht daarom ook een nieuwe computer. Is deze verwachting juist of niet?
Hans Minekus
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Is de winkel verantwoordelijk voor de garantie?
Is de winkel verantwoordelijk voor de garantie?
Laatst gewijzigd door Radar op 14 apr 2016 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze meer op de inhoud slaat.
Reden: Titel aangepast zodat deze meer op de inhoud slaat.
Re: Is de winkel verantwoordelijk voor de garantie?
Ze hebben het apparaat nu opgestuurd ter reparatie of vervanging?dutch1 schreef:Beste lezers en evt. helpers,
Ca. 10 dagen geleden een Shuttle Barebone bij Alternate gekocht.
Al snel bleek dat de computer (m.n. usb aansluiting) niet goed werkte.
Na ca. een week gebruik kon ik de computer niet meer aan en uitzetten.
De computer is naar Alternate gestuurd en vandaag kreeg ik het bericht dat de computer naar de fabrikant is gestuurd omdat de computer kapot is.
Vraag:
Is het niet zo dat de winkel verantwoordelijk is voor de garantie?
Geheel binnen de garantieperiode is de computer kapot gegaan. Ik verwacht daarom ook een nieuwe computer. Is deze verwachting juist of niet?
Hans Minekus
Dan is zijn ze toch bezig met garantie verzorgen, of mis ik iets?
Ze hebben sowieso het recht om de computer te repareren voor je een nieuwe kan eisen.
Re: Is de winkel verantwoordelijk voor de garantie?
In principe is bij een defect binnen garantie de keus aan de koper (u dus) om herstel (ergo reparatie), vervanging of levering van het ontbrekende (niet relevant in dit geval) te eisen. Deze keuze is dus aan u en niet aan de verkoper. Wel wordt er bij vervanging een voorbehoud gemaakt: om vervanging te mogen eisen moet dit in redelijkheid in verhouding staan tot de kosten van de andere opties. Een defect ventiel in een nieuwe fiets geeft u dus geen recht op een nieuwe fiets.dutch1 schreef:Beste lezers en evt. helpers,
Ca. 10 dagen geleden een Shuttle Barebone bij Alternate gekocht.
Al snel bleek dat de computer (m.n. usb aansluiting) niet goed werkte.
Na ca. een week gebruik kon ik de computer niet meer aan en uitzetten.
De computer is naar Alternate gestuurd en vandaag kreeg ik het bericht dat de computer naar de fabrikant is gestuurd omdat de computer kapot is.
Vraag:
Is het niet zo dat de winkel verantwoordelijk is voor de garantie?
Geheel binnen de garantieperiode is de computer kapot gegaan. Ik verwacht daarom ook een nieuwe computer. Is deze verwachting juist of niet?
Hans Minekus
Om te beoordelen of vervanging redelijk is tov herstel moeten we eerst weten wat er mis is met de computer. Daarvoor moet deze onderzocht worden en het lijkt me redelijk dat dit door de leverancier gebeurd. De verkoper, Alternate dus, moet wel zorg dragen voor het beperken van de overlast. In deze is een reparatie tijd van 2-3 weken redelijk omdat het niet om een kritisch apparaat gaat.
Re: Is de winkel verantwoordelijk voor de garantie?
Ja.dutch1 schreef:Is het niet zo dat de winkel verantwoordelijk is voor de garantie?
Nee. De hoofdregels is dat je recht hebt op zowel herstel als vervanging, maar soms kan het onredelijk zijn om een van beiden te verlangen. Een reden daarvoor kan de kosten zijn. Als vuistregel kun je aanhouden dat het onredelijk is om vervanging te eisen als dat de kosten daarvan 20% hoger liggen dan de kosten herstel. En visa versa.dutch1 schreef:Geheel binnen de garantieperiode is de computer kapot gegaan. Ik verwacht daarom ook een nieuwe computer. Is deze verwachting juist of niet?
Dat recht bestaat niet. Ik heb hier een zaak lopen waarbij de winkelier op zijn vingers is getikt omdat hij dit beweerde.Julie4444 schreef:Ze hebben sowieso het recht om de computer te repareren voor je een nieuwe kan eisen.
Re: Is de winkel verantwoordelijk voor de garantie?
Dus bij het voorbeeld van Olaf moet dan de hele fiets geruild worden of de koop worden ontbonden? Lijkt me stug.alfatrion schreef:Dat recht bestaat niet. Ik heb hier een zaak lopen waarbij de winkelier op zijn vingers is getikt omdat hij dit beweerde.Julie4444 schreef:Ze hebben sowieso het recht om de computer te repareren voor je een nieuwe kan eisen.
Re: Is de winkel verantwoordelijk voor de garantie?
Nee, en dat geeft ook niemand aan.Julie4444 schreef:Dus bij het voorbeeld van Olaf moet dan de hele fiets geruild worden of de koop worden ontbonden? Lijkt me stug.