Ik heb vorig jaar juli Groupon vouchers gekocht die in januari 2013 verlopen zijn. Voorheen stond in de algemene voorwaarden dat verlopen groupons konden worden gecrediteerd met vermindering van 15% van de aankoopwaarde. In de tussentijd zijn de algemene voorwaarden gewijzigd waardoor verlopen groupons niet meer kunnen worden gecrediteerd.
Ik heb contact gezocht met Groupon omdat ik mijn verlopen groupon wilde laten crediteren en werd gewezen op de gewijzigde algemene voorwaarden. Ik heb Groupon gemailt dat ik destijds gekocht had onder de oude voorwaarden en dat er niet gecommuniceerd is over gewijzigde algemene voorwaarden. Volgens Groupon zijn de algemene voorwaarden met terugwerkende kracht van kracht op alle gekochte groupons. Ik snap wel dat de nieuwe voorwaarden geldig zijn op de nieuwe aankopen, maar Ik ben in de veronderstelling dat een bedrijf niet eenzijdig de algemene voorwaarden kan veranderen voor aankopen die al gekocht zijn in de verleden tenzij de consument de mogelijkheid krijgt om deze terug te sturen. Mijn vraag is: kan de algemene voorwaarden met terugwerkende kracht veranderd worden ten nadele van de consument? Ik heb deze vraag ook bij consuwijzer neergelegd voor meer informatie.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kan Groupon eenzijdig de voorwaarden wijzigen??
-
Re: Kan Groupon eenzijdig de voorwaarden wijzigen??
Het lijkt mij dat ze dat niet zomaar mogen doen. Je hebt iets gekocht op basis van de eigenschappen en voorwaarden die op dat moment golden, dat is onderdeel van de overeenkomst die jullie allebei zijn aangegaan.
Ik heb ook helaas een aantal bonnen die ik niet heb gebruikt. Stuur ik van de week een mail voor creditering is dat keihard geweigerd vanwege de voorwaarden. Totaal niet klantvriendelijk. Zijn bonnen die ik voor december 2012 gekocht heb.
Arlabio: ga door met mails sturen en wijs op hun eigen regels en de wet. Lange adem en je komt verder!
Eenzijdige wijziging van de algemene voorwaarden is in beginsel slechts toegestaan als is overeengekomen dat dit mag (bijvoorbeeld door een beding in die algemene voorwaarden). Is dat inderdaad overeengekomen dan kan dit jegens consumenten alsnog oneerlijk zijn. Als er met de wijziging een wezenlijke verandering in de prestatie door de verkoper plaatsvindt is er sprake van een vermoedelijk onredelijk bezwarend beding op grond van art. 6:237 sub c BW (oa. Hof Arnhem 8 november 2005, LJN AU6745). Daarnaast kan het beding dat eenzijdige wijziging toestaat ook onredelijk bezwarend zijn omdat het voorkomt op de 'blauwe lijst' van richtlijn 93/13/EEG (onder j bijlage bij art. 3). Bij de laatste bepaling geldt overigens geen bewijsvermoeden ten voordele van de consument.