U treft GEEN BLAAM, u was niet fout. U kind treft OOK GEEN BLAAM. Ze heeft wel ordinair geld gestolen. Daarvoor een reprimande, dat is ter uwer inschatting.
Waarom treft u geen blaam? Elke gewetenloze multinationale ondernemening op het internet heeft zijn eigen verborgen zaken. Indien u -als doorsnee IT-er, gebruiker of leek- met de waan van de dag bezig bent, heeft u geen weken aan vrije tijd om alle kleine lettertjes van elke website te bestuderen. Laat staan te doorgronden wat een combinatie van artikelen precies mogelijk maakt voor deze hebzuchtige gewetenloze ondernemingen.
Waarom treft uw dochter geen blaam? Tuurlijk stelen is stelen en dat is fout. Echter heeft zij iets heel bijzonders gedaan dat ook wel onder de noemer “hacken” valt. Daarvoor verdient ze op 12-jarige leeftijd alle lof. Ik hoop dat u haar alle ruimte geeft om van “crimineel hackertje” een ethisch hacker te worden. Sterker nog ik hoop dat ze wiskunde en/of informatica gaat studeren. Zij heeft getoond dat ze best digitaal weerbaar is en zal heus wel (gaan) begrijpen hoe gevaarlijk het internet is. U dient haar daar een beetje bij te helpen.
Als het mag geef ik u een aantal tips:
Geef u dochter een forse tweedehands desktop computer met twee beeldschermen, maar zonder operating systeem. Vraag haar om daar zelf Kubuntu of Xubuntu op te zetten. Uw kosten zijn alleen de hardware, want linux is gratis en heeft een zee, sorry, een oceaan aan gratis software. Hiermee kan ze naar hartelust experimenteren zonder dat u “appel” en “micro$of” weer geld gaat toeschuiven voor niet geleverde diensten.
Zorg ervoor dat u en uw dochter niet verder geprofileerd kunnen worden. Alles wat u en uw dochter op het internet doen wordt bewaard en opgeslagen door techreuzen en geheime diensten. U en uw dochter kunnen dan het best via een een VPN verbinding verbinding werken. Neem naast het abonnement bij uw internet service provider ook een abonnement bij een VPN (Virtual Private Network) provider zoals NordVPN. Dit is belangrijk voor haar toekomst. Aanonimiteit en privacy keren als een boemerang terug als je deze nu niet al met hand en tand beschermd. Dit wordt zwaar onderschat.
Om overzicht op uw geldzaken te houden is het belangrijk om ook daar zoveel mogelijk anonimiteit en privacy in te betrachten. Betaal vanuit een buffer niet vanuit een schuld. Dus weg met de creditdards, winkelpassen en apps op uw telefoon. Zorg dat u 1 rekening heeft en geef geen toegang tot derden. PSD2 (Toegang tot uw betaalrekening door derden) is zeer gevaarlijk voor u en gemaakt om u te kunnen profileren. Dit dient niet tot uw gemak (veel te veel kleine lettertjes) maar heeft te maken met de hebzucht van banksters en aanverwanten. Betaal waar het kan zoveel mogelijk met contant geld. U blijft anoniem en uw privacy blijft gewaarborgd. Dus dag Appie Heyn en u krijgt een zeer overzichtelijke maandelijks afrekening van uw bank met alleen de vaste lasten!
De laatste twee punten dient u svp ook aan uw dochter uit te leggen. Ze zal u er later dankbaar voor zijn. En ik ben u ook dankbaar indien u zoveel mogelijk contant gaat betalen. Appel en Micro$of de deur uit, geen google meer gebruiken. Uiteindelijk onder aan de streep kunnen we de overheid en multinationale ondernemingen blijven controleren zonder dat zij weten hoe wij denken en handelen. Uw briljante dochter zal dan hoop ik in een democratie kunnen blijven leven zonder contstante bewaking en uiteindelijk correctie, zijnde de kenmerken van een dictatuur.