LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kopersbescherming PayPal op Marktplaats eBay kat in zat

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Pobox '67

Kopersbescherming PayPal op Marktplaats eBay kat in zat

Ongelezen bericht door Pobox '67 »

Op dit moment maakt PayPal met marktplaats reclame dat er de mogelijkheid bestaat tot betalen met PayPal waarmee de consument beschermd zou worden door PayPal. De werkelijkheid ligt iets anders, de feiten liegen er niet om!

reclame tekst van PayPal:
"PayPal en Marktplaats.nl bieden voor kopers en verkopers de PayPal-Kopersbescherming aan. Dit betekent dat een aankoop, met PayPal betaald, wordt vergoed tot 200 euro wanneer het niet bezorgd wordt."
(op eBay tot 1000 Euro)

De addertjes onder het gras:
- PayPal vergoedt zelf niets. Ze halen het betaalde bedrag gewoon terug van de PayPal rekening van de verkoper. Mits daar natuurlijk nog iets op staat.... In de voorwaarden van payPal staat:
Kopersbescherming biedt geen garantie tot het terugbetalen van het aankoopbedrag
- Staat er geen geld op het PayPal account krijgt de getroffen koper niets uitbetaald. Indien er een lager bedrag op de rekening staat wordt dat eventueel overgemaakt. Het verkoper account wordt eventueel bevroren tot er weer wat op staat.
- Zodra de verkoper een verzendbewijs kan laten zien wordt de claim afgewezen.
- Tussen het indienen van een claim voor een niet ontvangen object en de beslissing van PayPal zit ongeveer 30 dagen. genoeg tijd voor de (frauduleuze) verkoper om zijn geld van de PayPal rekening veilig te stellen.

Kortom het lijkt gebakken lucht en kost alleen maar geld.

Zelf heb ik onlangs een zeer negatieve ervaring gehad met deze kopersbescherming:
- ik kocht een object op eBay en liet het verzekerd verzenden voor 17 Euro vanuit Oostenrijk.
- De verkoper verzond het economy voor 9,45 Euro.
- het object is nooit aangekomen.
- de verkoper heeft de Oostenrijkse post gevraagd naar een onderzoek.
- hieruit bleek oa dat de postcode letters ontbraken op het pakket.
- de verkoper toonde een ontvangsthandtekening die niet van mij was en zou getekend zijn op een dag dat er niemand thuis geweest kon zijn. De verkoper was verder niet meer bereid om een claim of klacht in te dienen bij de post, omdat hij natuurlijk wist dat hij niet had betaald voor een verzekerde verzending. Verkoper bleef volhouden dat het wel verzekerd verzonden was, ondanks tegengestelde reactie van de Oosetnrijkse post.
- Via PayPal is een klacht wegens niet ontvangen object ingediend.
- 30 dagen later ontvang ik een email met de tekst
"oplossing van uw claim: PayPal heeft het onderzoek naar uw claim afgerond. In antwoord op uw claim heeft de verkoper een bewijs van verzending aan u overgelegd waaruit blijkt dat het object aan u is verzonden. Aangezien de verkoper een bewijs van verzending heeft kunnen overleggen, kunnen wij deze transactie niet terugboeken of een terugbetaling doen. U kunt deze kwestie in samenwerking met de verkoper oplossen.

Wij vragen u niet te reageren op dit e-mailbericht. Dit e-mailadres wordt niet gecontroleerd en u ontvangt geen reactie. Voor hulp kunt u inloggen op uw PayPal-rekening en rechtsboven op een PayPal-pagina op de link Hulp klikken."
Het is onmogelijk op deze uitspraak te reageren. ook staat er niet vermeld hoe een bezwaar hierop ingediend moet worden. Uiteindelijk heb ik via het contactformulier een bezwaar op deze beslissing ingediend. Dat was erg lastig omdat er maar ruimte was voor 1000 tekens....
Dezelfde dag (op een zondag!) ontvang ik de beslissing op het bezwaarschrift:
PayPal heeft het onderzoek naar uw klacht voltooid.

Gegevens van de klacht:
-------------------------
Naam verkoper: ##### #####
E-mail verkoper: ####.####@#####.at
Transactie-id verkoper: ###########

Transactiedatum: ## feb 2009
Transactiebedrag: -##,## EUR
Uw Transactiegegevens: ###########
Referentienummer: PP-#########

Transactie-id koper: ###########
-------------------------

De verkoper heeft geldige volginformatie verstrekt voor deze kwestie. Als gevolg hiervan kan uw bezwaar op dit moment niet worden toegekend.

Voor meer informatie over deze kwestie dient u contact op te nemen met de verkoper.

We stellen uw klandizie op prijs en betreuren deze gang van zaken. Om soortgelijke ervaringen in de toekomst te voorkomen, adviseren wij u om onze gebruikersovereenkomst te lezen, met name het gedeelte 'Geschillen tussen kopers en verkopers'. U vindt onze gebruikersovereenkomst door te klikken op de link 'Juridische overeenkomsten' onder aan de PayPal-website.

Als u vragen heb, kunt u contact met ons opnemen.

Met vriendelijke groet,
Bonny
Afdeling Beschermingsservices
PayPal, een eBay-onderneming
PayPal schuift de zaak dus gewoon af en ik begrijp niet hoe hier sprake kan zijn van kopersbescherming, zeker niet omdat de verkoper aantoonbaar heeft gelogen en geld heeft achtergehouden voor de verzekerde verzending. Daarnaast was de adressering niet volledig en weigert de verkoper een claim in te dienen bij de post.

Een willekeurig verzendbewijs is genoeg vor PayPal om een claim af te wijzen. Ook als deze niet overeenstemt met de koopovereenkomst; als de verzekerde verzending.
()..Dit betekent dat een aankoop, met PayPal betaald, wordt vergoed tot 200 euro wanneer het niet bezorgd wordt"
Omdat er zo nadrukkelijk staat 'bezorgd wordt' is het voor mij niet aannemelijk dat de bezorging an sich er geheel buiten valt. Dan had er moeten staan '....()wanneer het niet verzonden wordt".

Ik ben benieuw naar andere ervaringen met PayPal.[/quote]
Laatst gewijzigd door Pobox '67 op 22 mei 2009 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

JANE D

Re: Kopersbescherming PayPal op Marktplaats eBay kat in zat

Ongelezen bericht door JANE D »

Lees anders de gebruikersvoorwaarden op paypal, helaas hoort aankopen op ebay.nl niet onder kopersbescherming, zie artikel 12.11, al lijkt het in de vorige artikelen er wel op, maar ja zo kunnen ze alle kanten op. Ikzelf gebruik pp niet meer sinds ik mijn 2 cc's niet kan gebruiken, kon alleen nog via een bankrekening verificatie.
12.1 Kopersbeschermingsprogramma's. Als u via PayPal een object koopt en u ontvangt het object niet of u ontvangt een object dat afwijkt van wat door de koper is beschreven, raden wij u aan in ons "Klachtencentrum" op de PayPal-website(s) een geschil met de verkoper hierover aan te gaan. Hiermee start u onze "onlinegeschillenoplossing" (zie 12.4 en vervolg). Dit is een stapsgewijs systeem waarmee u op een gemakkelijke manier met de verkoper een oplossing voor het probleem kunt zien te vinden. Als het overleg met de verkoper geen bevredigd antwoord oplevert, kunt u, in sommige gevallen het geschil omzetten in een claim (zie 12.3 en verder). Deze claim zullen wij vervolgens onder een van de volgende programma's gaan bekijken en beoordelen of u in aanmerking komt voor schadeloosstelling:

PayPal-kopersbeschermingsbeleid. Dit is ons programma voor het schadeloosstellen van kopers voor:

objecten gekocht op eBay (voor voorwaarden zie paragrafen 12.7, 12.8 en 12.9), to maximaal:

1000 euro (maximumbedrag) voor objecten die op eBay zijn gekocht; of

200 euro (basisbedrag) voor alle andere in aanmerking komende objecten die op eBay zijn gekocht.

objecten gekocht op Marktplaats.nl (voor voorwaarden zie paragrafen 12.7, 12.8 en 12,10):

200 euro (basisbedrag) voor alle andere in aanmerking komende objecten die op Marktplaats zijn gekocht

Voor objecten die gekocht zijn op Marktplaats.nl, geldt het PayPal-kopersbeschermingsbeleid alleen voor gevallen waarbij de koper het aangekochte object niet ontvangen heeft. Het PayPal-kopersbeschermingsbeleid is niet van toepassing voor gevallen waarbij de koper het object heeft ontvangen maar het object niet voldoet aan de beschrijving.

objecten niet gekocht op de Nederlandse eBay-website: zie paragraaf 12.11 voor de voorwaarden.

Beleid van PayPal inzake klachten – Ons beste programma voor het schadeloosstellen van kopers in het geval dat een object niet is ontvangen of niet voldoet aan de beschrijving en alleen tot het bedrag dat wij kunnen verhalen van de verkopers. Dit programma is niet van toepassing op objecten gekocht via eBay of Marktplaats.nl. De voorwaarden voor dit beleid zijn beschreven in paragraaf 12.14.
Ik denk dat je naar de rechter moet om je gelijk te halen. Maar het bedrag is wat laag om deze stap te zetten.
Verder is paypal onbetrouwbaar, omdat die met je account kunnen doen wat ze willen en dus geheel blokkeren, en zie dan maar eens bij je geld te komen. Lees de ervaringen op google er maar eens op na, die liegen er niet om.

Pobox '67

Ik heb het item op via eBay Duitsland gekocht bij een Oostenrijker. Zowel Duitsland als Oostenrijk vallen binnen de kopersbeschermingregeling.

Nederland staat er inderdaad niet (meer) tussen op de site van PayPal, maar volgens eBay Nederland geldt het wel. Erg vreemd

http://www2.ebay.com/aw/nl/200507081555162.html

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Paypal biedt alléén schijnzekerheid. Bij ervaren eBay (ver)kopers is dit bekend. Argeloze Marktplaatsbezoekers die het ook gaan proberen met Paypal zullen hier nog achter moeten komen. Marktplaats en Paypal zijn allebei eigendom van het beursgenoteerde eBay. eBay wil via Marktplaats de markt in Nederland voor Paypal open breken. Dat is moeilijk omdat we hier een uitstekend giraal betaalsysteem hebben én betaalsysteem iDeal.

http://webwereld.nl/nieuws/57311/paypal ... ideal.html

www.paypalsucks.com
www.paypalwarning.com
http://www.youtube.com/results?search_q ... rch=Search

etc etc etc

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ik vraag me af of PayPal wel zou mogen werken zo.

Men adverteerd toch duidelijk met "NIET BEZORGD" - maar zegt in dezelfde voorwaarden dat "de bescherming geen bescherming bied".....

Volgens mij is dit misleidend adverteren.

En dan nog - als iets niet geleverd word (in mijn geval een download) word gezegd "Helaas kunnen wij hier niets aan doen, omdat het in dit geval virtuele goederen betreft".

Pobox '67

IK HEB AL HET GELD RETOUR!!! DE OPLOSSING: :D :D

Omdat de PayPal betaling gedaan is via mijn Creditcard heb ik contact opgenomen met mijn creditcard maatschappij. Bovenstaand verhaal uitgelgd en toen hebben ze mij een formulier toegestuurd dat ik moest invullen, een zogenaamd 'betwiste transactie formulier'.

Dit heb ik vorige week opgestuurd en vandaag kreeg ik een brief dat het bedrag is gecrediteerd en het staat ook al op mijn rekening!

Wat blijkt het geval: een creditcard betaling kan gewoon net als een incasso worden teruggeboekt, zelfs maanden later. Er moet wel een geldige rede voor opgegeven worden in tegenstelling tot het terugboeken van een incasso.
Vervolgens wordt het geld teruggeboekt van de rekening van Paypal (in dit geval). En nu is het de omgekeerde wereld; Paypal moet nu aantonen dat ik het pakket wel heb ontvangen en getekend.

Als je de voorwaarden van paypal leest staat er:
Wanneer er een terugboeking plaatsvindt, wordt het teruggeboekte geld afgeschreven van de bankrekening van PayPal. PayPal zal op zijn beurt het bedrag tijdelijk blokkeren op het PayPal-saldo van de verkoper (dit wil zeggen dat het geld wordt bevroren).

De verkoper en PayPal kunnen samenwerken om de terugboeking te betwisten bij de kaartuitgevende instantie van de koper. Terwijl de terugboeking wordt betwist, schrijft PayPal het betreffende bedrag af bij de verkoper. Als PayPal en de verkoper uiteindelijk het geschil winnen, stelt de kaartuitgevende instantie PayPal schadeloos voor de terugboeking en maakt PayPal het verhaalde bedrag weer over naar de verkoper. Afhankelijk van de betrokken kaartuitgevende instantie kan de procedure tot 75 dagen duren. In een geschil over een terugboeking wordt de beslissing uiteindelijk genomen door de kaartuitgevende instantie. PayPal heeft hier geen invloed op.

PayPal behoudt zich het recht voor om een terugboeking niet te betwisten, zelfs als de verkoper bewijs heeft geleverd. Dit kan met name gebeuren wanneer PayPal denkt dat betwisten waarschijnlijk geen resultaat zal opleveren.

Ter dekking van de kosten voor de verwerking van terugboekingen berekent PayPal een bedrag van €11,25 EUR wegens terugboekingsbetaalkosten aan verkopers van wie PayPal heeft vastgesteld dat zij in gebreke zijn gebleven bij creditcardterugboekingen.
Het heeft dus geen zin om via eBay/PayPal een claim in te dienen wegens niet ontvangen object, maar direct bij de creditcard maatschappij.
Dan wordt er meteen gehandeld en mag PayPal samen met de verkoper met het tegenbewijs komen. :P :P

Guardian72
Contacteer:

pobox : nice one!

via een CC is inderdaad een extra kopersbescherming - en een die WEL eerlijk gaat!

Pobox '67

mijn creditcard maatschappij heeft de terugboeking in mijn voordeel beslist. Echter paypal is het hier nog steeds niet mee eens en heeft nu mijn paypal-account bevroren.

pas als ik een bedrag ter hoogte van de terugboeking op mijn paypal rekening zet wordt mijn account opnieuw beoordeeld.

dit is toch wel heel bizar! dit is anti kopersbescherming. helaas stond er nog 13 Euro op mijn paypal rekening, die ben ik dus mooi kwijt......

etpook

Ongelezen bericht door etpook »

Ik dacht via Marktplaats een nieuw onderdeel te hebben gekocht (via Paypal) en ben opgelicht omdat ik uiteindelijk alleen een totaal defect onderdeel kreeg. Alle zaken gedaan zoals overal melding maken etc. Dus ook geschil bij Paypal ingediend vanwege de geboden Paypal kopersbescherming zoals vermeld op de marktplaats site. Helaas, Paypal heeft de claim afgekeurd omdat ze alleen meer met Ebay samenwerken:
U heeft onlangs besloten dit geschil op te waarderen naar een claim.
Het beschermingsprogramma voor objecten die sterk afwijken van de
omschrijving is alleen van toepassing als u het object op bepaalde websites
aankoopt. Helaas heeft u de aankoop niet op een van deze websites verricht

(onderstaand worden de in aanmerking komende websites genoemd) . Uw
transactie komt niet in aanmerking voor kopersbescherming en wij kunnen
geen terugbetaling verrichten.
Ons onderzoek naar uw claim is nu voltooid.
Als u via PayPal een aankoop verricht en u heeft een probleem met uw
aankoop, dan proberen wij voor het volledige bedrag bescherming te bieden
als:
• U het object niet heeft ontvangen
• Het object sterk afwijkt van de omschrijving en de aankoop is verricht
op::
https://cms.paypal.com/fr/cgi-bin/?&cmd ... fieds_full

Maw Paypal werkt niet samen met Marktplaats.

Pobox '67

je kan het bedrag terug laten boeken via je creditcard maatschappij.
je moet we bewijsstukken kunnen aantonen zoals het defecte onderdeel.

let wel: je Paypal account ben je daarna kwijt, dus haal vooraf je tegoed er af.

Guardian72
Contacteer:

Pobox '67 schreef:je kan het bedrag terug laten boeken via je creditcard maatschappij.
je moet we bewijsstukken kunnen aantonen zoals het defecte onderdeel.

let wel: je Paypal account ben je daarna kwijt, dus haal vooraf je tegoed er af.
Maar dat werkt helaas alleen als men ook een credit card koppeling heeft.

Algemeen advies - Marktplaats dus niet in combinatie met PayPal.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is een begrijpelijk en hardnekkig misverstand dat je op eBay wél kopersbescherming zou genieten. Deze "kopersbescherming" houdt in dat PayPal zich zal inspannen om het geld bij de verkoper terug te halen en het vervolgens aan jou te geven. Lukt dat niet, omdat de verkoper het geld al naar zijn bankrekening heeft geboekt (doet vrijwel iedereen meteen) dan kun je fluiten naar je geld.

Het is dus niet zo dat Paypal een soort verzekering biedt en uit eigen zak schade aan jou gaat vergoeden! Wees je daarvan bewust! Paypal is gewoon een geldmachine van het beursgenoteerde bedrijf eBay. Paypal verkoopt schijnveiligheid en krijgt daar goed voor betaald door de verkopers via de commissie die Paypal ontvangt bij elke transactie.

Bij problemen met een transactie wordt a) of het geld weggehaald bij de verkoper indien mogelijk b) laat Paypal de koper met de schade zitten.

Paypal zélf draait nergens voor op.

99 van de 100 beginnende Paypal gebruikers weten dit niet omdat Paypal en eBay er erg goed in zijn om met mooie praatjes klanten iets anders te doen geloven. Het woord dat ze hiervoor bedacht hebben - "kopersbescherming" - is daar een prachtig voorbeeld van. Je voelt je helemaal warm en veilig worden als je dat woord leest, totdat het te laat is. Ik spreek uit ervaring. Gebruik in elk geval altijd je creditcard om je Paypalbetalingen te doen. Je kan dan inderdaad proberen via VISA je geld terug te krijgen in het geval dat.

berhin1h

Ongelezen bericht door berhin1h »

Kopersbescherming van Paypal stelt helemaal niets voor.

Mijn ervaring:
Ik koop product op Ebay en betaal met Paypal.
Product blijkt defect te zijn en Paypal doet uitspraak dat het product geretourneerd moet worden waarna geld weer wordt terug gestort op mijn rekening.
Ik stuur product retour verkoper, en stuur bewijs van verzending naar Paypal.
Maar dan gaat het mis met Track en trace in de USA. Met T&T kan niet worden aangetoond dat het product is afgeleverd bij de verkoper.

Als gevolg hiervan heeft Paypal besloten het aankoopbedrag van 395 dollar toe te kennen aan de verkoper.

We zijn nu 3 maanden verder en ik heb inmiddels 3 mailtjes van de verkoper waarin hij aangeeft dat hij het product heeft ontvangen. De verkoper geeft aan dit ook bij Paypal te heben gemeld. Paypal blijft echter aangeven dat dit geen bewijs is en weigert aan mij uit te betalen.

En dat is de koperbeschermin van Paypal!!!!!!

Guardian72
Contacteer:

berhin1h schreef: En dat is de koperbeschermin van Paypal!!!!!!
M.i. is die "kopersbescherming" volledige onzin, en gezien meerdere ervaringen van 'slachtoffers' aantoonbaar onjuist.

In principe zou men Paypal niet meer moeten gebruiken, en ook alles wat met paypal werkt moeten negeren - alleen, omdat nog steeds mensen het blijven gebruiken, zal paypal ook niet aangespoord worden om eens eerlijk te gaan werken.

katip2000

Ongelezen bericht door katip2000 »

Koperbescherming is inderdaad onzin.

Ik had tijdtje geleden iets besteld voor 12 euro. Na mijn betaling werd de verkoper uit ebay verwijderd wegens oplichting. Dit heb ik gemeld bij Paypal maar ik moest wachten op levering. Na 2 weken heb ik een aangetekend pakket ontvangen daarin een plastiek knikker. Ik heb het gelijk gemeld bij Paypal. Paypal heeft mij gelijk gegeven. Ik kon mijn geld terug krijgen als ik verkeerd ontvangen pakket terugstuur naar de verkoper. Ik moet het wel met volgnummer opsturen. Verzendkosten moet ik zelf betalen.

Dus van de koper wordt verwacht om 25 euro te betalen om 12 euro terug te krijgen. Het is nog de vraag of de verkoper nog geld heeft op zijn rekening.

Met bovenstaande constructie kan je iedereen oplichten zonder zelf opgepakt te worden. Alles binnen de regels.

Het is me nu duidelijk geworden. Koperbescherming van Paypal is onzin.

Guardian72
Contacteer:

katip2000 schreef: de regels.

Het is me nu duidelijk geworden. Koperbescherming van Paypal is onzin.
Dat wel, maar tegen oplichters is ook PayPal niet opgewassen.
Ik kan prima zaken verzenden - maar als ik een plastic knikker opstuur in plaats van een iphone (om maar iets te noemen) sta je bij conflicten als oplichter (zeker bij paypal) best sterk.
Je hebt immers een verzendbewijs.

Gesloten