reclame tekst van PayPal:
(op eBay tot 1000 Euro)"PayPal en Marktplaats.nl bieden voor kopers en verkopers de PayPal-Kopersbescherming aan. Dit betekent dat een aankoop, met PayPal betaald, wordt vergoed tot 200 euro wanneer het niet bezorgd wordt."
De addertjes onder het gras:
- PayPal vergoedt zelf niets. Ze halen het betaalde bedrag gewoon terug van de PayPal rekening van de verkoper. Mits daar natuurlijk nog iets op staat.... In de voorwaarden van payPal staat:
- Staat er geen geld op het PayPal account krijgt de getroffen koper niets uitbetaald. Indien er een lager bedrag op de rekening staat wordt dat eventueel overgemaakt. Het verkoper account wordt eventueel bevroren tot er weer wat op staat.Kopersbescherming biedt geen garantie tot het terugbetalen van het aankoopbedrag
- Zodra de verkoper een verzendbewijs kan laten zien wordt de claim afgewezen.
- Tussen het indienen van een claim voor een niet ontvangen object en de beslissing van PayPal zit ongeveer 30 dagen. genoeg tijd voor de (frauduleuze) verkoper om zijn geld van de PayPal rekening veilig te stellen.
Kortom het lijkt gebakken lucht en kost alleen maar geld.
Zelf heb ik onlangs een zeer negatieve ervaring gehad met deze kopersbescherming:
- ik kocht een object op eBay en liet het verzekerd verzenden voor 17 Euro vanuit Oostenrijk.
- De verkoper verzond het economy voor 9,45 Euro.
- het object is nooit aangekomen.
- de verkoper heeft de Oostenrijkse post gevraagd naar een onderzoek.
- hieruit bleek oa dat de postcode letters ontbraken op het pakket.
- de verkoper toonde een ontvangsthandtekening die niet van mij was en zou getekend zijn op een dag dat er niemand thuis geweest kon zijn. De verkoper was verder niet meer bereid om een claim of klacht in te dienen bij de post, omdat hij natuurlijk wist dat hij niet had betaald voor een verzekerde verzending. Verkoper bleef volhouden dat het wel verzekerd verzonden was, ondanks tegengestelde reactie van de Oosetnrijkse post.
- Via PayPal is een klacht wegens niet ontvangen object ingediend.
- 30 dagen later ontvang ik een email met de tekst
Het is onmogelijk op deze uitspraak te reageren. ook staat er niet vermeld hoe een bezwaar hierop ingediend moet worden. Uiteindelijk heb ik via het contactformulier een bezwaar op deze beslissing ingediend. Dat was erg lastig omdat er maar ruimte was voor 1000 tekens...."oplossing van uw claim: PayPal heeft het onderzoek naar uw claim afgerond. In antwoord op uw claim heeft de verkoper een bewijs van verzending aan u overgelegd waaruit blijkt dat het object aan u is verzonden. Aangezien de verkoper een bewijs van verzending heeft kunnen overleggen, kunnen wij deze transactie niet terugboeken of een terugbetaling doen. U kunt deze kwestie in samenwerking met de verkoper oplossen.
Wij vragen u niet te reageren op dit e-mailbericht. Dit e-mailadres wordt niet gecontroleerd en u ontvangt geen reactie. Voor hulp kunt u inloggen op uw PayPal-rekening en rechtsboven op een PayPal-pagina op de link Hulp klikken."
Dezelfde dag (op een zondag!) ontvang ik de beslissing op het bezwaarschrift:
PayPal schuift de zaak dus gewoon af en ik begrijp niet hoe hier sprake kan zijn van kopersbescherming, zeker niet omdat de verkoper aantoonbaar heeft gelogen en geld heeft achtergehouden voor de verzekerde verzending. Daarnaast was de adressering niet volledig en weigert de verkoper een claim in te dienen bij de post.PayPal heeft het onderzoek naar uw klacht voltooid.
Gegevens van de klacht:
-------------------------
Naam verkoper: ##### #####
E-mail verkoper: ####.####@#####.at
Transactie-id verkoper: ###########
Transactiedatum: ## feb 2009
Transactiebedrag: -##,## EUR
Uw Transactiegegevens: ###########
Referentienummer: PP-#########
Transactie-id koper: ###########
-------------------------
De verkoper heeft geldige volginformatie verstrekt voor deze kwestie. Als gevolg hiervan kan uw bezwaar op dit moment niet worden toegekend.
Voor meer informatie over deze kwestie dient u contact op te nemen met de verkoper.
We stellen uw klandizie op prijs en betreuren deze gang van zaken. Om soortgelijke ervaringen in de toekomst te voorkomen, adviseren wij u om onze gebruikersovereenkomst te lezen, met name het gedeelte 'Geschillen tussen kopers en verkopers'. U vindt onze gebruikersovereenkomst door te klikken op de link 'Juridische overeenkomsten' onder aan de PayPal-website.
Als u vragen heb, kunt u contact met ons opnemen.
Met vriendelijke groet,
Bonny
Afdeling Beschermingsservices
PayPal, een eBay-onderneming
Een willekeurig verzendbewijs is genoeg vor PayPal om een claim af te wijzen. Ook als deze niet overeenstemt met de koopovereenkomst; als de verzekerde verzending.
Omdat er zo nadrukkelijk staat 'bezorgd wordt' is het voor mij niet aannemelijk dat de bezorging an sich er geheel buiten valt. Dan had er moeten staan '....()wanneer het niet verzonden wordt".()..Dit betekent dat een aankoop, met PayPal betaald, wordt vergoed tot 200 euro wanneer het niet bezorgd wordt"
Ik ben benieuw naar andere ervaringen met PayPal.[/quote]