Zoals het onderwerp al aangeeft, is mijn vraag vrij simpel;
Ik heb afgelopen vrijdag (28-12-2007) een set xenonlampen ontvangen via een webshop. Deze lampen zijn voorruit betaald via Ideal.
De levering is helemaal goed gegaan, alleen ben ik niet tevreden met de lampen (in dit geval de lichtopbrengst tov van mijn huidige lampen, maar doet volgens mij niet eens ter zake).
Ik heb "bedrijf a" hier op 30-12-2007 van op de hoogte gesteld middels een e-mail.
Nu heb ik de algemene voorwaarden (gesteld door de webshop) erop nagelezen en men stelt daarin het volgende;
Artikel 9: Levering
5. De bij 'bedrijf a" bestelde producten word geen geld geretourneerd, het is wel mogelijk om een tegoedbon te krijgen die u binnen 6 maanden kunt besteden
Echter vraag ik mij af of ik, gezien de wet kopen op afstand, hier genoegen mee moet gaan nemen?? Volgens mij mag men dit niet zo stellen en moet men mij simpelweg binnen 30 dagen, na ontvangst van retourgezonden product, mijn geld terugstorten incl. de bij eerste levering gemaakte verzend-/ handelingskosten !!
Wie heeft hier ervaring mee en/ of kan mijn verhaal bevestigen of corrigeren?
Alvast bedankt.
PS "bedrijf a" is uiteraard niet de echte naam van het betreffende bedrijf, deze zal ik afhankelijk van de verdere afhandeling wel/ niet gaan bekend maken.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Mag een webwinkel een tegoedbon bieden ipv geld retour?
-
Italia2008
Re: Mag een webwinkel een tegoedbon bieden ipv geld retour?
Dit is juist van belang. Want gaat het om ruilen of een beroep doen op non-conformiteit.in dit geval de lichtopbrengst tov van mijn huidige lampen, maar doet volgens mij niet eens ter zake).
Als de lamp niet de goede lamp is en je wilt een andere dan is sprake van ruilen en dat is niet wettelijk geregeld. De verkoper mag, maar hoeft niet mee te werken aan een verzoek tot ruilen Het is dan aan de goedheid van de verkoper. Hij mag tevens in jouw geval een tegoedbon sturen.
Maar betreft het de non-conformiteit dan geldt een ander verhaal nl consumentenrecht onder art. 7:17 jo 7:21 BW.
Dit is bijvoorbeeld het geval als de lamp kapot is bij levering. Dan voldoet de lamp niet aan de overeenkosmt (je wil een hele lamp hebben)
Je hebt dan in dwingende volgorde recht op nakoming, dan volgt vervanging en als dat niet mogelijk is tot slot ontbinding van de overeenkomst (teruggave van geld en jij teruggave van lamp. verzendkosten komen dan wel voor rekening van koper)
In jouw geval is moeilijk aan te geven of er daadwerkelijk sprake is van non-conformiteit.
Is door de verkoper ook aangegeven dat de lichtopbrengst beter is of idat een aanname van jou.
Dus kom op met wat meer info over je aankoop.
Inderdaad, je hebt met drie dingen te maken.
1. koop op afstand. Je mag binnen een week via internet gekochte producten terugsturen, mits je ze niet hebt gebruikt, waarna je je geld terugkrijgt. Da's hier dus niet van toepassing: je hebt het product immers al gebruikt. Het gaat er bij deze wet vooral om dat je in een gewone winkel het product (in de verpakking) ook echt kunt zien en voelen en bij kleren etc. ook soms kunt passen, en dat dat bij kopen op afstand allemaal ook moet kunnen. Maar, zoals gezegd, dan moet het product nog wel in originele staat zijn en dan moet de verpakking niet open zijn.
2. product voldoet niet aan de eisen of de claims die de verkoper heeft beweerd. Of dat je expliciete wensen hebt verteld en dat de verkoper beweert dat het artikel eraan voldoet, terwijl dit niet het geval blijkt te zijn. Moeilijk aan te tonen. Waarschijnlijk zijn er wel allerlei eigenschappen van de lamp, zoals bijvoorbeeld meer lichtopbrengst, maar is dit alleen in een lab te bepalen en is het verschil met het blote oog moeilijk te merken. Maar als dit zo zou zijn, dan moet je de verkoper in de gelegenheid stellen om een artikel te leveren dat wel voordoet. Lukt hem dat niet, dan kun je geld terug eisen.
3. product voldoet niet aan jou wensen en verwachtingen. Waarschijnlijk is dat hier het geval. In dat geval geldt dat je 'domme pech' hebt. De verkoper kan immers niet weten wat jou wensen zijn. De verkoper mag er vanuit gaan dat als je iets bestelt of koopt, dat je dan ook weet wat je koopt. Je hebt dan verder geen wettelijk recht om te ruilen. Maar de meeste winkels zijn wel zo coulant dat je producten binnen bv. 1 of 2 weken mag ruilen voor een artikel dat wel voldoet. Is dat er niet, dan krijg je vaak een tegoedbon of soms geld terug.
In dit geval heeft de verkoper dus volgens mij het volste recht om jou het geld niet terug te geven.
1. koop op afstand. Je mag binnen een week via internet gekochte producten terugsturen, mits je ze niet hebt gebruikt, waarna je je geld terugkrijgt. Da's hier dus niet van toepassing: je hebt het product immers al gebruikt. Het gaat er bij deze wet vooral om dat je in een gewone winkel het product (in de verpakking) ook echt kunt zien en voelen en bij kleren etc. ook soms kunt passen, en dat dat bij kopen op afstand allemaal ook moet kunnen. Maar, zoals gezegd, dan moet het product nog wel in originele staat zijn en dan moet de verpakking niet open zijn.
2. product voldoet niet aan de eisen of de claims die de verkoper heeft beweerd. Of dat je expliciete wensen hebt verteld en dat de verkoper beweert dat het artikel eraan voldoet, terwijl dit niet het geval blijkt te zijn. Moeilijk aan te tonen. Waarschijnlijk zijn er wel allerlei eigenschappen van de lamp, zoals bijvoorbeeld meer lichtopbrengst, maar is dit alleen in een lab te bepalen en is het verschil met het blote oog moeilijk te merken. Maar als dit zo zou zijn, dan moet je de verkoper in de gelegenheid stellen om een artikel te leveren dat wel voordoet. Lukt hem dat niet, dan kun je geld terug eisen.
3. product voldoet niet aan jou wensen en verwachtingen. Waarschijnlijk is dat hier het geval. In dat geval geldt dat je 'domme pech' hebt. De verkoper kan immers niet weten wat jou wensen zijn. De verkoper mag er vanuit gaan dat als je iets bestelt of koopt, dat je dan ook weet wat je koopt. Je hebt dan verder geen wettelijk recht om te ruilen. Maar de meeste winkels zijn wel zo coulant dat je producten binnen bv. 1 of 2 weken mag ruilen voor een artikel dat wel voldoet. Is dat er niet, dan krijg je vaak een tegoedbon of soms geld terug.
In dit geval heeft de verkoper dus volgens mij het volste recht om jou het geld niet terug te geven.
-
Italia2008
"1. koop op afstand. Je mag binnen een week via internet gekochte producten terugsturen, mits je ze niet hebt gebruikt, waarna je je geld terugkrijgt. Da's hier dus niet van toepassing: je hebt het product immers al gebruikt. Het gaat er bij deze wet vooral om dat je in een gewone winkel het product (in de verpakking) ook echt kunt zien en voelen en bij kleren etc. ook soms kunt passen, en dat dat bij kopen op afstand allemaal ook moet kunnen. Maar, zoals gezegd, dan moet het product nog wel in originele staat zijn en dan moet de verpakking niet open zijn."
Dat de lampen meer lichtopbrengst hebben is een aanname van mijn kant, maar deze is gebasseerd op het feit dat ik bij dit bedrijf ook een aftermarket xenonset heb gekocht voor mijn vorige auto en daar zeer tevreden over was. Deze set had dezelfde lichttemperatuur (6000K) en ben er dus vanuit gegaan dat het bij de losse lampen (van dezelfde firma) hetzelfde effect zou hebben.
Het is volgens mij onmogelijk om de kwaliteit van een lamp waar te nemen zonder hem te testen? Dit is dus ook wat ik heb gedaan, de lampen getest en vervolgens direct weer terug in de originele verpakking (PS deze was niet gesealed en dus niet voor mij te controleren of ze al eerder uit de verpakking zijn geweest).
Een jas of schoenen die je via internet hebt besteld (bijv wehkamp) pas je ook eerst, voordat je ze eventueel weer terug gaat sturen !!
Lijkt mij dan ook dat de wet Kopen op afstand nog wel van toepassing is.
Correct me if i'm wrong !!
PS men geeft touwens in hun AV aan dat ze nimmer geld retourneren?
Dat de lampen meer lichtopbrengst hebben is een aanname van mijn kant, maar deze is gebasseerd op het feit dat ik bij dit bedrijf ook een aftermarket xenonset heb gekocht voor mijn vorige auto en daar zeer tevreden over was. Deze set had dezelfde lichttemperatuur (6000K) en ben er dus vanuit gegaan dat het bij de losse lampen (van dezelfde firma) hetzelfde effect zou hebben.
Het is volgens mij onmogelijk om de kwaliteit van een lamp waar te nemen zonder hem te testen? Dit is dus ook wat ik heb gedaan, de lampen getest en vervolgens direct weer terug in de originele verpakking (PS deze was niet gesealed en dus niet voor mij te controleren of ze al eerder uit de verpakking zijn geweest).
Een jas of schoenen die je via internet hebt besteld (bijv wehkamp) pas je ook eerst, voordat je ze eventueel weer terug gaat sturen !!
Lijkt mij dan ook dat de wet Kopen op afstand nog wel van toepassing is.
Correct me if i'm wrong !!
PS men geeft touwens in hun AV aan dat ze nimmer geld retourneren?
-
kanovaarder
Algemene voorwaarden bij kopen op afstand.
Wat dat betreft heeft u volkomen gelijk waar het gaat om deze algemene voorwaarden die in strijd zijn met de consumentenwetgeving.
Voor het overige weet ik niet welke overeenkomst u heeft gesloten met die webwinke en is daar ook voldoende over geschreven.
Grootvader
Wat dat betreft heeft u volkomen gelijk waar het gaat om deze algemene voorwaarden die in strijd zijn met de consumentenwetgeving.
Voor het overige weet ik niet welke overeenkomst u heeft gesloten met die webwinke en is daar ook voldoende over geschreven.
Grootvader