LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makkelijk webwinkels checken

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
tsuijten
Contacteer:

Makkelijk webwinkels checken

Ongelezen bericht door tsuijten »

Ik ben zelf ook opgelicht door een webwinkel. Ik had wat besteld en kreeg niets geleverd. Toen ik achteraf ging zoeken was ik niet de enige, op het internet waren een hoop negatieve beoordelingen te vinden over deze webwinkels.

Had ik maar van tevoren gezocht... Dit heeft mij aan het denken gezet, waarom kan dat niet makkelijker.

Ik ben nu bezig met een tool (een browser add-on) die direct toont of een webwinkel betrouwbaar is wanneer je de website van een webwinkel bezoekt.

Je hoeft er dus niet meer zelf aan te denken om op zoek te gaan naar beoordelingen, of de ledenlijst van keurmerken te checken.

Voorbeeld van hoe het er uit ziet:
Afbeelding

Momenteel toon ik bij welke keurmerken een webwinkel écht is aangesloten. Ook toon ik beoordelingen van verschillende beoordelingsites (Kieskeurig.nl, Beslist.nl, etc). Wanneer bekend is dat een webwinkel failliet is of keurmerken misbruikt laat ik dat ook zien.

(Ik zal de link niet plaatsen in het kader van de forumregels).

Wat vinden jullie van dit idee? Lijkt jullie dit een nuttig hulpmiddel? Hebben jullie nog tips?

ArneLH
Contacteer:

Re: Makkelijk webwinkels checken

Ongelezen bericht door ArneLH »

Waar haal je fallissementsinfo vandaan? Ik denk dat het dagen kan duren voor zoiets bij keurmerken aankomt. Je kunt hier direct toegang krijgen tot fallissementen, schuldsaneringen etc.

tsuijten
Contacteer:

ArneLH schreef:Waar haal je fallissementsinfo vandaan? Ik denk dat het dagen kan duren voor zoiets bij keurmerken aankomt. Je kunt hier direct toegang krijgen tot fallissementen, schuldsaneringen etc.
De faillissement-info haal ik uit verschillende bronnen zoals de "Waarschuwingen" pagina van thuiswinkel.org (en andere keurmerken). Deze informatie is (nog) niet real-time, dus kan inderdaad even duren voordat het bij mij bekend is.

happy konijn

Ongelezen bericht door happy konijn »

Op zich is het idee goed, alleen er zitten wat haken en ogen aan.

Mocht de informatie niet goed of onterecht zijn die u plaatst, ligt de verantwoording bij u.

Keurmerken zeggen op zich niet veel, er zijn er zo veel die eigenlijk geen waarde hebben.

Denk er zeker ook aan, mocht u een bedrijf zwart maken en het is niet 100% terecht dat u daar verantwoordelijk voor bent.

Het bedrijf kan dan een schadevergoeding van u eisen vanwege smaad.

tsuijten
Contacteer:

happy konijn schreef:Op zich is het idee goed, alleen er zitten wat haken en ogen aan.
...
Daar zit wel wat in, ik ben met dit initiatief begonnen omdat het mij gewoon handig leek. Ik moet nog wel wat aandacht besteden aan de juridische aspecten. Op dit moment ben ik eerst nog even aan het kijken of andere mensen dit een handige tool vinden.

happy konijn

Ik ben nu bezig met een tool (een browser add-on) die direct toont of een webwinkel betrouwbaar is wanneer je de website van een webwinkel bezoekt.
Nog even een opmerking hierover, moeten webwinkels deze tool dan kopen ?

Het komt er dan op neer naar mijn idee het zoveelste keurmerk zonder waarde.

Websites die niet leveren zullen uw tool er echt niet op plaatsen.

tsuijten
Contacteer:

happy konijn schreef:Nog even een opmerking hierover, moeten webwinkels deze tool dan kopen ?
Het is geen tool voor webwinkels, het is ook geen keurmerk.

Het is een gratis tool voor consumenten. De tool laat direct de beoordelingen zien van bijvoorbeeld Kieskeurig.nl wanneer je de website van een webwinkel bezoekt, dus:

1. Je bezoekt een webwinkel
2. Je ziet het gele balkje met betrouwbaarheid-informatie
3. Je kan snel beoordelen of de webwinkel betrouwbaar is
4. Je kan doorklikken om de beoordelingen van de webwinkel verder te lezen op bijvoorbeeld Kieskeurig.nl

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb kunnen uitleggen?

happy konijn

2. Je ziet het gele balkje met betrouwbaarheid-informatie
Vele webwinkels hebben dit niet aangezien ze nergens bij aangesloten zijn, al deze webwinkels kunnen consumenten dan niet via deze tool bereiken.

Ik snap uw idee heel goed, het is ook een goed idee, alleen om het echt goed te doen, onmogelijk.

Het is namelijk onmogelijk om alle webwinkels te laten beoordelen, komt het er namelijk weer op neer dat alleen de webwinkels die aangesloten zijn naar voren komen.

De webwinkel die bewust niet leveren komen dan ook niet naar voren.

Het 2de probleem, vele keurmerken kunnen bedrijven gewoon kopen.

Misschien zie ik het verkeerd maar dit is mijn mening

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

tsuijten schreef: De faillissement-info haal ik uit verschillende bronnen zoals de "Waarschuwingen" pagina van thuiswinkel.org (en andere keurmerken). Deze informatie is (nog) niet real-time, dus kan inderdaad even duren voordat het bij mij bekend is.
Dan wek je dus de verkeerde verwachtingen en kan jouw tool dus zelfs als "gevaarlijk" gezien worden.

tsuijten
Contacteer:

Ik ben pas net van start gegaan, natuurlijk zijn er nog veel verbeterpunten. Ik sta open voor suggesties om uiteindelijk iets neer te zetten waar online-shoppers echt wat aan hebben. :)
Laatst gewijzigd door tsuijten op 28 nov 2012 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

Zolang jij geen realtime informatie kan leveren is jouw app helaas nutteloos en zou jij ook nog wel eens aangeklaagd kunnen worden voor het wekken van valse verwachingen.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Eigenlijk zijn alle keurmerken in zekere zin een farce.
Als webwinkelier moet je een fors bedrag betalen voor een keurmerk. Vaak is er weinig controle op de eisen waaraan de webwinkel moet voldoen. Ik ken diverse webwinkels die een keurmerk hebben, maar niet aan de eisen van dat keurmerk voldoen, bijvoorbeeld beveiligde verbinding, mogelijkheid tot achteraf betalen, enz. Ergens is dat logisch, want iedere webshop die het keurmerk kwijtraakt, kost het keurmerk geld. De objectiviteit is weg, je ziet ook vaak dat er met klachten over een bepaalde webshop niet veel wordt gedaan door een keurmerk, om dezelfde reden.

Gesloten