LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medegedupeerde Groupon gebruikers gezocht

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Lesley86

Medegedupeerde Groupon gebruikers gezocht

Ongelezen bericht door Lesley86 »

Ik heb op 2 februari een horloge besteld bij Groupon, deze heb ik geleverd gekregen echter was hij defect.
Het horloge is retour gestuurd naar de leverancier in Engeland (op instructies van Groupon) en ik heb een nieuwe ontvangen echter deze was ook defect, dit horloge weer retour gestuurd en gemeld dat ik het vertrouwen in het horloge was verloren en mijn geld terug wil.

Inmiddels heb ik het aankoopbedrag van het horloge a €109,99 dan ook netjes retour op mijn rekening gekregen maar..
Doordat ik het horloge 2x retour heb moeten zenden zit ik nu met een schade post van ruim €80,- welke Groupon volgens de wet gewoon aan mij moet terug betalen maar dit doen zij gewoon niet omdat ze zeggen dat ze deze kosten niet dekken en ik dat maar bij hun leverancier moet gaan halen en de leverancier zegt weer dat ik bij Groupon moet zijn???
Het gaat hier toch niet om een dienst maar om een product, ik heb eigenlijk helemaal niks met de leverancier van Groupon te maken! Als je iets bij de Wehkamp koopt en er is iets kapot dan zeggen hun toch ook niet je moet bij Esprit wezen?

Ik vind dit niet normaal en wil mijn 80 euro terug, ook al gaat het om een klein bedrag het kan toch niet zo zijn dat een zo’n grote club als Groupon gewoon hun plichten niet nakomen?

Inmiddels heb ik hiervoor een incassobureau ingeschakeld. Ik ben nu benieuwd of er meerdere mensen zijn die met deze klacht zitten zodat we gezamelijk Groupon eens hard kunnen aanpakken.

Beide keren dat de defect melding is gemaakt vielen trouwens nog binnen het zichttermijn.

Hier een link zoals in de wet omschreven staat: https://webwinkelrecht.nl/algemeen/prod ... erzending/

wjpnl

Re: Medegedupeerde Groupon gebruikers gezocht

Ongelezen bericht door wjpnl »

Lesley86 schreef:
Doordat ik het horloge 2x retour heb moeten zenden zit ik nu met een schade post van ruim €80,- welke Groupon volgens de wet gewoon aan mij moet terug betalen
Hier een link zoals in de wet omschreven staat: https://webwinkelrecht.nl/algemeen/prod ... erzending/
Nee, Groupon hoeft jou niets te betalen. Tenminste in alle gevallen, dat ik iets kocht bij Groupon kreeg ik van hen een voucher, waarmee ik het product op de site van de leverancier het product kon bestellen met korting (meestal 100%), de leverancier stuurde mij daarna het door mij bestelde product. Door jou de prijs van de voucher terug te betalen, heeft Groupon netjes gedaan wat ze moeten doen... de verzendkosten moet je verhalen op de leverancier. En hier komt een stukje complexe regelgeving: Het artikel waar jij naar verwijst geeft de situatie aan voor de NL markt. Of dit ook waar is voor de Engelse markt, weet ik niet.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

wjpnl schreef:[En hier komt een stukje complexe regelgeving: Het artikel waar jij naar verwijst geeft de situatie aan voor de NL markt. Of dit ook waar is voor de Engelse markt, weet ik niet.
Wat de Engelse wetgeving zegt doet niet ter zake. Ts is een Nederlandse consument en valt onder de Nederlandse wetgeving. De webshop dient in dat geval de Nederlandse wetgeving te hanteren'. Dat is tenminste waar je recht op hebt. Om je recht te krijgen zal het wat lastiger worden, al zou je een rechtszaak aanspannen en in jouw voordeel uitvallen, is het nog geen garantie of je je geld krijgt.

Hoewel ik ook twijfel of t's recht heeft op 2x verzendkosten vergoed. de eerste keer was inderdaad vanwege een non conformiteit. De 2e heeft t's eenzijdig besloten om de overeenkomst te ontbinden en benoemt daar tevens de zichtermijn van 14 dagen bij. Als ts niet heeft betaald voor verzending bij aanschaf, kan het zo zijn dat de verzendkosten voor het retour sturen voor ts zijn.

En voor 2x een pakket naar Engeland sturen en dan 80 euro kwijt zijn vind ik wel een behoorlijk bedrag. 40 euro voor een pakketje van een paar gram?

wjpnl

berndv schreef:Wat de Engelse wetgeving zegt doet niet ter zake. Ts is een Nederlandse consument en valt onder de Nederlandse wetgeving.
Fout. Bij een internationale transactie kan de verkoper kiezen welke wetgeving van toepassing is, mits vermeld in de voorwaarden. Als er nadrukkelijk in staat, dat het Engelse recht op de koopoverenkomst van toepassing is, maakt het niet uit waar de koper is gevestigd.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

wjpnl schreef:
berndv schreef:Wat de Engelse wetgeving zegt doet niet ter zake. Ts is een Nederlandse consument en valt onder de Nederlandse wetgeving.
Fout. Bij een internationale transactie kan de verkoper kiezen welke wetgeving van toepassing is, mits vermeld in de voorwaarden. Als er nadrukkelijk in staat, dat het Engelse recht op de koopoverenkomst van toepassing is, maakt het niet uit waar de koper is gevestigd.
Dat gaat niet helemaal op, en al helemaal niet bij Europese landen:
https://webwinkelrecht.nl/contracten-en ... er-slepen/
Over het algemeen kan gesteld worden dat de wetgeving gelijk is, daar het Europese richtlijnen zijn. Een webshop die via Groupon een aanbieding doet aan Nederlandse klanten, zal, gezien dit artikel, onder de Nederlandse wetgeving vallen en ook voor het Nederlandse gerecht gedaagd kunnen worden. Maar ook al wordt je in je gelijk gesteld is dit nog geen garantie dat je ook daadwerkelijk je geld krijgt.

wjpnl

berndv schreef: Over het algemeen kan gesteld worden dat de wetgeving gelijk is, daar het Europese richtlijnen zijn. Een webshop die via Groupon een aanbieding doet aan Nederlandse klanten, zal, gezien dit artikel, onder de Nederlandse wetgeving vallen en ook voor het Nederlandse gerecht gedaagd kunnen worden. Maar ook al wordt je in je gelijk gesteld is dit nog geen garantie dat je ook daadwerkelijk je geld krijgt.
Probleem is alleen, dat Groupon geen artikelen verkoopt, maar kortingsbonnen. En met zo'n kortingsbon kun je iets bestellen bij een webwinkel. Uit het verhaal van de TS blijkt duidelijk, dat Groupon netjes het geld terug betaald heeft... Het gaat juridisch heel moeilijk worden Groupon te dagen voor de (wan)prestaties van de uiteindelijke leverancier.

En wat de 'gelijke wetgeving' betreft: Bij Europese richtlijnen is het altijd zo, dat er een implementatieperiode voor de lidstaten is. Uiteindelijk (misschien nu al, geen idee) zal de wetgeving op dit gebied voor alle lidstaten gelijk zijn, maar het gaat om de situatie op het moment dat de koopovereenkomst werd gesloten.

Zomaar een beroep op het Nederlands recht zal dus lastig worden. Bovendien heeft de UK een reputatie op het zich niet helemaal aan Europese regels (willen) houden. En een Nederlandse rechter die de TS in het gelijk stelt, maar geen dwangmiddelen kan bieden om de uitspraak ook uitgevoerd te krijgen in de UK, omdat men daar vindt, dat de regels anders geïnterpreteerd mogen worden, heb je als consument ook niets aan. Iets van 'Ik heb duizenden euro's betaald om mijn gelijk te krijgen... maar heb die 80 euro nog steeds niet terug'.

Sowieso is het totaal niet interessant te procederen voor bedragen die onder de pakweg 1000 euro blijven. Kost je meer dan het je oplevert.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Groupon? Gaaaaap...Al jaren problemen op zo'n beetje alle klachtensite's alsmede als ik het me goed herinner een uitzendingkje of 2-3 van Radar over de afgelopen paar jaar. Tòch wat kopen en vervolgens hier komen zoeken naar goede raad die niet duur mag zijn. Helaas, Groupon heeft zich er vanaf gemaakt volgens het vooropgezette stramien en u zit met de gebakken peren. Die Engelse leverancier heeft vast ook in de oorpronkelijke deal van Groupon te horen gekregen dat alles wat maar van de kosten af kon, er ook af moet zoals bijv. service of garanties. Hij kan dus ook niet erg veel anders meer. Die €80 mag u optellen bij de prijs van het horloge en dan had u daarvoor in een èchte winkel een mooie aankoop kunnen doen.

Gesloten