LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Na gesloten koopovereenkomst extra kosten in rekening?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Picone2003

Na gesloten koopovereenkomst extra kosten in rekening?

Ongelezen bericht door Picone2003 »

Ik heb een koopovereenkomst gesloten voor een waterreservoir, de transactie is inclusief transportkosten.

De aankoop en volledige betaling zijn geaccepteerd en schriftelijk bevestigd. Hierna is schriftelijk bevestigd dat de aankoop binnen twee werkdagen zal worden bezorgd.

Aan het einde van de dag komt er echter een bericht dat de aankoop door de vervoerder (DPD) is geweigerd. Het transport van de aankoop valt in een andere categorie, waardoor de transportkosten hoger uitvallen.

Het verkopende bedrijf vraagt ons om:

A) Extra transportkosten bij te betalen

B) Of zelf ophalen.

In mijn optiek is het transport niet onze zaak, door mij is aan alle wettelijke verplichtingen voldaan, de tansactie is inclusief transport en de betaling is geaccepteerd en schriftelijk bevestigd.

Zijn wij verplicht op bij te betalen?

poespas

Re: Na gesloten koopovereenkomst extra kosten in rekening?

Ongelezen bericht door poespas »

Neem even contact op met www.consuwijzer.nl

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Artikel 35, wetboek 7:
1 Indien de verkoper bij een consumentenkoop krachtens een bij die overeenkomst gemaakt beding de koopprijs na het sluiten van de koop verhoogt, is de koper bevoegd de koop door een schriftelijke verklaring te ontbinden, tenzij bedongen is dat de aflevering langer dan drie maanden na de koop zal plaatsvinden.

2 Voor de toepassing van lid 1 wordt onder koopprijs begrepen het bedrag dat bij het sluiten van de overeenkomst onder voorbehoud van prijswijziging voorlopig als koopprijs is opgegeven.
Je hoeft dat bedrag dus niet te betalen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De hogere transportkosten is iets dat voor risico van de verkoper komt. In beginsel geld afspraak is afspraak. Ik weet natuurlijk niet wat in de overeenkomst of algemene voorwaarden staat. Mocht er iets in de algemene voorwaarden over staan dan is het nuttig om te weten hoe deze aan je is verstrekt.

FiscaalJurist

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

alfatrion schreef:De hogere transportkosten is iets dat voor risico van de verkoper komt. In beginsel geld afspraak is afspraak. Ik weet natuurlijk niet wat in de overeenkomst of algemene voorwaarden staat. Mocht er iets in de algemene voorwaarden over staan dan is het nuttig om te weten hoe deze aan je is verstrekt.
Precies. De algemene voorwaarden zijn integraal onderdeel van de overeenkomst. Als deze de prijsverhoging dekken zult u deze in beginsel moeten betalen.

De algemene voorwaarden moeten aan u zijn uitgereikt of er moet gemeld zijn waar deze zijn te vinden en dat u op eerste aanvraag kosteloos worden toegezonden.

De bepalingen in het BW welke eerder zijn aangehaald zijn regelend recht

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Indien er van artikel 7:35 BW in het nadeel van de consument wordt afgeweken in de algemene voorwaarden dan is dit onredelijk bezwarend, zie art. 7:6 lid 2 BW. Bij artikel 7:35 BW kunnen we de vraag stellen of transportkosten onder de term koopprijs valt. Als dit niet het geval is dan gaat het hele wetsartikel niet op.

Daarbij kent het hoofdstuk over algemene voorwaarden ook nog regels over welke voorwaarden als onredelijk bezwarend te boek staan. Een bepaling dat de verkoper het recht geeft om na de koop het bedrag te verhogen zonder dat de koper een kans heeft om van de koop af te zien, acht ik onredelijk bezwarend.

Verder geld dat de hoofdregel is dat de hoofdregel is dat algemene voorwaarden ter hand moeten worden gesteld. Slechts wanneer dit onmogelijk of onpraktisch is gaat de uitzonderingsregel op. Ik kan me zomaar voorstellen dat consumenten niet frequent naar verkopers van waterreservoirs toegaan, dus het is maar zeer de vraag of deze verkoper zich op de uitzonderingsregel kan beroepen.

Gesloten