LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Opgelicht via Marktplaats/PayPal
Opgelicht via Marktplaats/PayPal
Ik heb mijn verhaal ook op een andere forum achtergelaten, maar wellicht dat er hier wat meer ervaring i.c.m. PayPal is.
Afgelopen zondag (27-01-2013) ben ik in dienst gegaan met een verkoper op Marktplaats. Deze verkoper sloot zijn emails naar mij af met de naam [persoonsgegevens verwijderd door moderator], en het geld wat ik moest overmaken moest naar het PayPal account van [persoonsgegevens verwijderd door moderator]. Nadat ik het geld (€155,-) had overgemaakt via Marktplaats Betaalcentrum emailde deze verkoper mij dat er iets mis was gegaan op PayPal en dat hij het geld naar mij terug zou boeken. Dit geld heeft hij naar mij terug geboekt (wat overigens nog op tijdelijk blokkeren staat ondanks dat het van mijn rekening is afgeschreven), en hij diende het verzoek mijn betaling over te boeken naar zijn andere PayPal account: [persoonsgegevens verwijderd door moderator]. Ook mocht ik, omdat verkoper beweerde dat hij op deze manier minder aan PayPal hoeft af te staan, het bedrag veranderen naar €145,- (ik had zelf 155,- geboden, ik zag het meer als een goedmakertje van zijn kant). Wederom via Marktplaats Betaalcentrum betaald, maar na het zien van de transactie gegevens kwam ik er achter dat die PayPal account verbonden was met de naam [persoonsgegevens verwijderd door moderator] met het mailadres [persoonsgegevens verwijderd door moderator]. Een andere persoon dan met wie ik een koopafspraak had gemaakt. Deze
[persoonsgegevens verwijderd door moderator] laat niks meer van zich horen en heeft mij dus ook niet voorzien van een verzendbewijs/track en trace code. Sterker nog, deze persoon heeft gewoon niets verzonden.
Ik heb hierop aangifte gedaan bij de politie en een geschil geopend met deze [persoonsgegevens verwijderd door moderator]. Aangezien hij dus niet reageert ga ik, zodra dit kan, het geschil wijzigen naar een claim. PayPal gaat dan over de beslissing.. Volgens de Marktplaats Kopersbescherming kom ik in aanmerking om mijn geld terug te krijgen. Echter heb ik het gevoel dat deze persoon totaal niet bestaat en beschikt over valse gegevens en dus ook valse gegevens op PayPal heeft ingevuld.
Ik gebruik PayPal niet veel en heb er ook niet heel veel ervaring mee. Ik hoop dan ook dat iemand mijn vragen kan beantwoorden:
- De 1e transactie (€155,-), wat door verkoper dezelfde dag werd teruggeboekt, staat nog steeds op Tijdelijk blokkeren. Ik weet na wat research dat dit 7-10 dagen kan duren. Wat als zijn account op 0 staat/stond terwijl hij mijn betaling terugboekte, en deze persoon valse gegevens heeft gebruikt? Krijg ik gewoon mijn geld van de 1e transactie terug?
- Eigenlijk hetzelfde als mijn vorige vraag, maar dan voor transactie 2. Ik moet eerst de claim afwachten maar aangezien ik mij aan de Marketing Kopersbescherming heb gehouden, en de verkoper mijn contact pogingen niet beantwoord, zou ik hier in principe in het gelijk gesteld worden. Maar wat nou als zijn account op 0 staat, zie ik dan wel gewoon mijn geld terug?
- Het volgende staat in de PayPal voorwaarden:
Sectie 10.2.d: We kunnen een betaling terugboeken (ook, mits van toepassing, naar de betaalbron van degene die de betaling heeft verricht) die ons beleid inzake redelijk gebruik of sectie 9 schendt of waarvan we redelijkerwijs vermoeden dat deze dit beleid of sectie 9 schendt.
In sectie 9 staat van alles over illegale activiteiten, waaronder mijn 'verkoper' valt. Houdt dit in dat ik hoe dan ook mijn geld (in totaal dus €300,-) terug krijg?
Ik heb al gemaild met PayPal maar die verwijzen mij alleen door dat ik een geschil en dan een claim moet aandienen. Ze gaan niet in op de vage constructie van verschillende namen bij verkoper en ook niet in op de status Tijdelijk blokkeren van mijn 1e transactie. Marktplaats moet nog op mijn email reageren.
Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden of vergelijkbare ervaringen met mij kunnen delen.
Afgelopen zondag (27-01-2013) ben ik in dienst gegaan met een verkoper op Marktplaats. Deze verkoper sloot zijn emails naar mij af met de naam [persoonsgegevens verwijderd door moderator], en het geld wat ik moest overmaken moest naar het PayPal account van [persoonsgegevens verwijderd door moderator]. Nadat ik het geld (€155,-) had overgemaakt via Marktplaats Betaalcentrum emailde deze verkoper mij dat er iets mis was gegaan op PayPal en dat hij het geld naar mij terug zou boeken. Dit geld heeft hij naar mij terug geboekt (wat overigens nog op tijdelijk blokkeren staat ondanks dat het van mijn rekening is afgeschreven), en hij diende het verzoek mijn betaling over te boeken naar zijn andere PayPal account: [persoonsgegevens verwijderd door moderator]. Ook mocht ik, omdat verkoper beweerde dat hij op deze manier minder aan PayPal hoeft af te staan, het bedrag veranderen naar €145,- (ik had zelf 155,- geboden, ik zag het meer als een goedmakertje van zijn kant). Wederom via Marktplaats Betaalcentrum betaald, maar na het zien van de transactie gegevens kwam ik er achter dat die PayPal account verbonden was met de naam [persoonsgegevens verwijderd door moderator] met het mailadres [persoonsgegevens verwijderd door moderator]. Een andere persoon dan met wie ik een koopafspraak had gemaakt. Deze
[persoonsgegevens verwijderd door moderator] laat niks meer van zich horen en heeft mij dus ook niet voorzien van een verzendbewijs/track en trace code. Sterker nog, deze persoon heeft gewoon niets verzonden.
Ik heb hierop aangifte gedaan bij de politie en een geschil geopend met deze [persoonsgegevens verwijderd door moderator]. Aangezien hij dus niet reageert ga ik, zodra dit kan, het geschil wijzigen naar een claim. PayPal gaat dan over de beslissing.. Volgens de Marktplaats Kopersbescherming kom ik in aanmerking om mijn geld terug te krijgen. Echter heb ik het gevoel dat deze persoon totaal niet bestaat en beschikt over valse gegevens en dus ook valse gegevens op PayPal heeft ingevuld.
Ik gebruik PayPal niet veel en heb er ook niet heel veel ervaring mee. Ik hoop dan ook dat iemand mijn vragen kan beantwoorden:
- De 1e transactie (€155,-), wat door verkoper dezelfde dag werd teruggeboekt, staat nog steeds op Tijdelijk blokkeren. Ik weet na wat research dat dit 7-10 dagen kan duren. Wat als zijn account op 0 staat/stond terwijl hij mijn betaling terugboekte, en deze persoon valse gegevens heeft gebruikt? Krijg ik gewoon mijn geld van de 1e transactie terug?
- Eigenlijk hetzelfde als mijn vorige vraag, maar dan voor transactie 2. Ik moet eerst de claim afwachten maar aangezien ik mij aan de Marketing Kopersbescherming heb gehouden, en de verkoper mijn contact pogingen niet beantwoord, zou ik hier in principe in het gelijk gesteld worden. Maar wat nou als zijn account op 0 staat, zie ik dan wel gewoon mijn geld terug?
- Het volgende staat in de PayPal voorwaarden:
Sectie 10.2.d: We kunnen een betaling terugboeken (ook, mits van toepassing, naar de betaalbron van degene die de betaling heeft verricht) die ons beleid inzake redelijk gebruik of sectie 9 schendt of waarvan we redelijkerwijs vermoeden dat deze dit beleid of sectie 9 schendt.
In sectie 9 staat van alles over illegale activiteiten, waaronder mijn 'verkoper' valt. Houdt dit in dat ik hoe dan ook mijn geld (in totaal dus €300,-) terug krijg?
Ik heb al gemaild met PayPal maar die verwijzen mij alleen door dat ik een geschil en dan een claim moet aandienen. Ze gaan niet in op de vage constructie van verschillende namen bij verkoper en ook niet in op de status Tijdelijk blokkeren van mijn 1e transactie. Marktplaats moet nog op mijn email reageren.
Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden of vergelijkbare ervaringen met mij kunnen delen.
Re: Opgelicht via Marktplaats/PayPal
Dus die aankoopbescherming is onzin en PayPal vergoedt niet de geleden schade?
Conform sectie 9 en het gemak schijnbaar om deze voorwaarden te negeren, blijft PayPal dan niet in gebreken?
Conform sectie 9 en het gemak schijnbaar om deze voorwaarden te negeren, blijft PayPal dan niet in gebreken?
Re: Opgelicht via Marktplaats/PayPal
Jij loopt wel erg op de zaken vooruit. Je hebt die claim nog niet eens gewonnen. De rekening waar jij het geld op gestort hebt zal nieuw zijn, met valse gegevens zijn geopend en almiddels al zijn leeggehaald. Daar valt voor PayPal niets meer terug te boeken en ze gaan het echt niet zelf betalen. Sta straks niet verbaasd te kijken als ze straks die 155 die is teruggeboekt ook weer proberen te innen.
Re: Opgelicht via Marktplaats/PayPal
Hoewel het 'maar' om 300 euro gaat is het voor mij momenteel een flink bedrag. Ik zit er erg mee en zit continue te zoeken op het internet hoe dit is afgelopen bij anderen. Op de ene site wordt vermeld dat je door de kopersbescherming (mits gekocht bij ebay/marktplaats) je geheel bent gedekt en PayPal het verhaalt op de 'verkoper' en anders het verlies voor zich neemt, koper krijgt zijn geld gewoon terug. Andere site beweerd inderdaad wat jij zegt, dat PayPal ondanks hun advertentie van kopersbescherming, slechts uitkeert wat ze daadwerkelijk van de 'verkoper' account af kunnen halen.
Ik vraag mij alleen af wat ik allemaal kan doen, en of dit allemaal wel volgens de wet in Nl is toegestaan. Ik heb mij aan de voorwaarden van PayPal gehouden, de 'verkoper' niet, in hoeverre is het mij dan te verwijten? Vandaar mijn opmerking ook, of PayPal dan niet in gebreken is gebleven en ik wél iets heb om op te staan (mocht ik niets terugkrijgen).
Ik vraag mij alleen af wat ik allemaal kan doen, en of dit allemaal wel volgens de wet in Nl is toegestaan. Ik heb mij aan de voorwaarden van PayPal gehouden, de 'verkoper' niet, in hoeverre is het mij dan te verwijten? Vandaar mijn opmerking ook, of PayPal dan niet in gebreken is gebleven en ik wél iets heb om op te staan (mocht ik niets terugkrijgen).
Re: Opgelicht via Marktplaats/PayPal
300 Euro is geen onaanzienlijk bedrag, maar ik zou zeggen wacht eerst de reactie van Paypal af op je claim. Bel ze anders, ze hebben een Nederlandstalige helpdesk.Vandaar mijn opmerking ook, of PayPal dan niet in gebreken is gebleven en ik wél iets heb om op te staan (mocht ik niets terugkrijgen).
Re: Opgelicht via Marktplaats/PayPal
Jij bent gewoon op een listige manier opgelicht en daar ben je met open ogen ingetrapt. PayPal kan je niet overal tegen beschermen.ThaaB schreef: Ik vraag mij alleen af wat ik allemaal kan doen, en of dit allemaal wel volgens de wet in Nl is toegestaan. Ik heb mij aan de voorwaarden van PayPal gehouden, de 'verkoper' niet, in hoeverre is het mij dan te verwijten? Vandaar mijn opmerking ook, of PayPal dan niet in gebreken is gebleven en ik wél iets heb om op te staan (mocht ik niets terugkrijgen).
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Opgelicht via Marktplaats/PayPal
Paypal biedt helemaal geen bescherming. Maar Paypal is erg goed in het verkopen van het idee dat ze veilig zijn. Ze bieden immers kopersbescherming en verkopersbescherming. Maar draaien zelf nooit voor de schade op. Rara hoe doen ze dat?
Re: Opgelicht via Marktplaats/PayPal
Lees de voorwaarden even zou ik zeggen.Bob Schurkjens schreef:Paypal biedt helemaal geen bescherming. Maar Paypal is erg goed in het verkopen van het idee dat ze veilig zijn. Ze bieden immers kopersbescherming en verkopersbescherming. Maar draaien zelf nooit voor de schade op. Rara hoe doen ze dat?
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Opgelicht via Marktplaats/PayPal
Wat bedoel je precies? Die 58 bladzijden? Nee dank je.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... cbeth.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... cbeth.html
Re: Opgelicht via Marktplaats/PayPal
PayPal is niet meer dan een betaalservice. Wat dat betreft nemen ze meer verantwoording dan een bank, wat dan ook wel weer eens tegen je kan werken, maar moeten zij er nu voor verantwoordelijk zijn als jij je op laat lichten?
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Opgelicht via Marktplaats/PayPal
Wel als ze dingen beloven die ze niet waarmaken:
http://partner.marktplaats.nl/paypal/ko ... rming.html
http://partner.marktplaats.nl/paypal/ko ... rming.html
Re: Opgelicht via Marktplaats/PayPal
Het staat er al. "het aankoopbedrag in één keer is betaald". Hier dus in twee keer.Bob Schurkjens schreef:Wel als ze dingen beloven die ze niet waarmaken:
http://partner.marktplaats.nl/paypal/ko ... rming.html
Hij koopt iets aan van A. A retourneert de betaling en hoeft dus niets te sturen. Vervolgens stuurt hij geld naar B en van B heeft hij niets gekocht. Wat moet PayPal nu?
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Opgelicht via Marktplaats/PayPal
Nou, misschien gewoon het geld teruggeven?
Re: Opgelicht via Marktplaats/PayPal
Waarom?
TS laat zich oplichten. Wat maakt PayPal dan verantwoordelijk? Als jij iemand 100 euro geeft en die later weer terug wil, wiens probleem is dat?
TS laat zich oplichten. Wat maakt PayPal dan verantwoordelijk? Als jij iemand 100 euro geeft en die later weer terug wil, wiens probleem is dat?
Re: Opgelicht via Marktplaats/PayPal
Hoezo laat ik mij oplichten? Moet ik er van uitgaan dat de persoon die iets verkoopt zijn of haar afspraken niet gaat nakomen en valse gegevens gebruikt op PayPal?
Hij heeft mij duidelijk misleid, door zijn verkopersnaam te gebruiken in zijn paypal adressen voor de betalingen in zijn correspondentie naar mij. Bovendien heb ik de betaling in één keer voldaan, want het is de overeengekomen bedrag, niet een deel van. Beide transacties hebben dan ook hun eigen nummer. Beide transacties heb ik via Marktplaats Betaalcentrum betaald en val ik dus onder iets wat zij beweren te doen, namelijk schadeloosstelling.
Op PayPal UK community wordt gezegt dat PayPal het geld terugboekt en achter de dader gaat, en anders draait PayPal voor de schade op, en niet de eerlijke gebruiker.. Maar ja, het blijft afwachten..
Ik heb het zojuist verhoogd naar een claim, wanneer hij niet binnen 10 dagen reageert win ik het automatisch, wacht dat maar af..
Edit:
@ Rim69 : Ik snap je overigens niet helemaal.. Je lijkt het eerder voor de dader op te nemen, alsof het de normaalste zaak van de wereld is en ik voor iets ongelooflijks stom ben gevallen. Je vergelijking met die 100 euro slaat ook nergens op, ik gaf het namelijk niet maar gebruikte het als een betaalmiddel voor een product wat ik niet heb gekregen. Bovendien onder een zogenaamde kopersbescherming. Wie biedt die bescherming aan? Wie maakt het zo makkelijk voor oplichters? En dan moet ik voor hun gaten in het systeem gaan dokken?
Hij heeft mij duidelijk misleid, door zijn verkopersnaam te gebruiken in zijn paypal adressen voor de betalingen in zijn correspondentie naar mij. Bovendien heb ik de betaling in één keer voldaan, want het is de overeengekomen bedrag, niet een deel van. Beide transacties hebben dan ook hun eigen nummer. Beide transacties heb ik via Marktplaats Betaalcentrum betaald en val ik dus onder iets wat zij beweren te doen, namelijk schadeloosstelling.
Op PayPal UK community wordt gezegt dat PayPal het geld terugboekt en achter de dader gaat, en anders draait PayPal voor de schade op, en niet de eerlijke gebruiker.. Maar ja, het blijft afwachten..
Ik heb het zojuist verhoogd naar een claim, wanneer hij niet binnen 10 dagen reageert win ik het automatisch, wacht dat maar af..
Edit:
@ Rim69 : Ik snap je overigens niet helemaal.. Je lijkt het eerder voor de dader op te nemen, alsof het de normaalste zaak van de wereld is en ik voor iets ongelooflijks stom ben gevallen. Je vergelijking met die 100 euro slaat ook nergens op, ik gaf het namelijk niet maar gebruikte het als een betaalmiddel voor een product wat ik niet heb gekregen. Bovendien onder een zogenaamde kopersbescherming. Wie biedt die bescherming aan? Wie maakt het zo makkelijk voor oplichters? En dan moet ik voor hun gaten in het systeem gaan dokken?