LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] OTTO 2x bestelling terug, kosten 17,50 voor niets
OTTO 2x bestelling terug, kosten 17,50 voor niets
Ik had het niet gezien, maar bij OTTO betaal je ook voor de verzending als je het artikel retour stuurt. Ik had 2 bestellingen gedaan (kleding), die niet bevielen en dus retour gingen. De rekening: 17,50, waarvoor ik dus niets heb. 2x verzendkosten van 5,95 (2e bestelling kon door de brievenbus) en 1x administratiekosten 5,50. Dat laatste staat nergens duidelijk vermeld op de site.
Conclusie: ik bestel niets meer bij OTTO!
Conclusie: ik bestel niets meer bij OTTO!
Re: OTTO 2x bestelling terug, kosten 17,50 voor niets
De administratiekosten vind ik onzin, heb ik eigenlijk ook nog nooit van gehoord. Ik weet eigenlijk ook niet of dat wettelijk wel mag. Maar webwinkels mogen, wanneer dat in de voorwaarden vermeld staat, het retour zenden voor rekening van de klant laten komen.
De kosten van de bestelling + de verzendkosten moeten worden terugbetaald, maar de kosten van het retour sturen zijn soms voor de klant.
Wij bestellen regelmatig bij Bonprix. Daar is het retourneren gratis als het een deel van de bestelling betreft, maar betaal je ook € 4,95 als de hele bestelling retour gaat. Ik vind het persoonlijk wel logisch. Waarom zou een bedrijf 2 x voor de verzendkosten moeten opdraaien?
De kosten van de bestelling + de verzendkosten moeten worden terugbetaald, maar de kosten van het retour sturen zijn soms voor de klant.
Wij bestellen regelmatig bij Bonprix. Daar is het retourneren gratis als het een deel van de bestelling betreft, maar betaal je ook € 4,95 als de hele bestelling retour gaat. Ik vind het persoonlijk wel logisch. Waarom zou een bedrijf 2 x voor de verzendkosten moeten opdraaien?
Wehkamp kan het wel regelen zonder verzendkosten in rekening te brengen bij retouren.
De klant betaalt nu en heeft niets.
Daar zit het gewoon in de prijs verdisconteerd waardoor het gratis lijkt. Iemand moet de kosten betalen.Oblomova schreef:Wehkamp kan het wel regelen zonder verzendkosten in rekening te brengen bij retouren.
Als je naar een stenen winkel gaat en je brengt het terug (als dat mag van die winkel) heb je ook kosten gemaakt. Maar gek genoeg klaagt niemand over brandstof- en parkeerkosten als ze een product naar een gewone winkel terugbrengen.
Draai het eens om: het bedrijf moet 2 x verzendkosten betalen maar heeft geen omzet. Dus wel € 12 aan kosten, maar geen inkomsten. Je zal zo 50 klanten in de week hebben, dan kost dat een bedrijf ruim € 30000 per jaar!Oblomova schreef:Wehkamp kan het wel regelen zonder verzendkosten in rekening te brengen bij retouren.
Dat zal bij Wehkamp (en andere bedrijven die zo werken) zeker in de prijzen verdisconteerd zijn, want, zoals GJvdZ zegt: die kosten moeten ergens vandaan komen. Uiteindelijk betaal je het toch.
Als je met je auto naar een winkel gaat en parkeert, dan doe je dat niet voor 1 kledingwinkel. Evengoed, begrijp ik de redenatie dat de webwinkel ook niet zomaar al die kosten kan dragen. Wat blijft is dat ik er moeite mee heb de klant die het artikel retourneert en daarna dus niets heeft, niet voor dezelfde kosten zou moeten opdraaien als de klant die wel iets heeft gekocht.
Ik plaats dit ook met een waarschuwing over wat het kost als je bij OTTO iets bestelt dat (wat bij kleding vaker voorkomt) niet aan je verwachting voldoet.
Ik plaats dit ook met een waarschuwing over wat het kost als je bij OTTO iets bestelt dat (wat bij kleding vaker voorkomt) niet aan je verwachting voldoet.
-
Of ze er wakker van zullen liggen weet ik niet. Maar je bent natuurlijk vrij om deze conclusie te trekken en je er aan te houden.Oblomova schreef:Conclusie: ik bestel niets meer bij OTTO!
Geloof me: je kunt ook naar een fysieke kledingwinkel gaan. Dan kun je de stof voelen, even in het etiket kijken wat voor stof het is, als het katoen is kun je bepalen of het redelijk strijkbaar is of een strijkramp, en bovenal: de ene XL is de andere XL niet (of welke maat je ook hebt). als je even een rolmaat meeneemt en er langs houdt, en je kent je maten in centimeters, hoef je het niet eens te passen als je op die manier al ziet dat het te klein of te groot is. Geloof me, het scheelt een hele hoop gedoe.
Laatst gewijzigd door witte angora op 09 jun 2016 07:32, 1 keer totaal gewijzigd.
In de wet staat dat de verkoper bij annulering het volledige bedrag incl. verzendkosten moet terug betalen. De verzendkosten van retour zijn voor rekening van de verkoper, tenzij ze heeft aangegeven dat deze kosten voor rekening van de consument zijn. De administratiekosten zijn uit den boze. Otto adverteerder met gratis retourneren, dus ook de verzendkosten zijn onredelijk. Je hebt een vordering van 17,40. Als je per automatische incasso hebt betaald dan kun je storneren, eventueel via een melding onterechte incasso.
De 5,50 euro aan administratiekosten lijkt te zijn voor het niet betalen, maar is onterecht.
De 5,50 euro aan administratiekosten lijkt te zijn voor het niet betalen, maar is onterecht.
Dit is in strijd met art. 6:96 lid 6 BW.Artikel 2 - Betaling ineens AV schreef:Heeft u bij bestelling aangegeven ineens te willen betalen, dan dient u binnen 14 dagen na ontvangst van de artikelen het op het bijgeleverde besteloverzicht vermelde factuurbedrag, na aftrek van eventuele retouren, op de aangegeven wijze aan ons te voldoen. Indien het factuurbedrag niet voor de uiterste betaaldatum is voldaan, zal OTTO u in gebreke stellen en overeenkomstig het Besluit incassokosten, rente en/of administratiekosten in rekening brengen. Dit betekent dat vanaf 14 dagen na de vervaldag wettelijke rente in rekening wordt gebracht tot de dag van volledige betaling. Deze bedraagt momenteel 2% op jaarbasis. Tevens brengen wij u 14 dagen na de vervaldag, administratiekosten in rekening ad € 5,50. Na nog een maand achterstand, wordt € 13,50 maningskosten in rekening gebracht. Blijft u ook dan nog in verzuim, dan zijn wij gerechtigd u over de openstaande hoofdsom de volgende incassokosten in rekening te brengen:
-
Volgens mij, alfa, gaat het alleen om de retourkosten, niet om de verzendkosten. Zoals je aangeeft mag Otto dat in rekening brengen als dat op de site aan staat gegeven. Dus die kosten zijn waarschijnlijk niet terug te halen. Blijft de administratiekosten over, maar het is me niet duidelijk waarom dat gerekend wordt. Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Retourneren is ook verzenden en dit staat niet op de site. Integendeel er staat dat het gratis is.
Het bedrag komt exact overeen met die uit art. 2 AV en dat is vast geen toeval.witte angora schreef:Blijft de administratiekosten over, maar het is me niet duidelijk waarom dat gerekend wordt.
-
Meestal staat er niet op het 'reclamegedeelte' van een site dat retourkosten voor rekening van de klant zijn nee. Staat het niet in de algemene voorwaarden dan?
Het staat gewoon op de site: http://www.otto.nl/service/#retourneren-ruilen
Retourneren is echt wat anders dan verzenden. Als het over verzendkosten gaat, is dat naar de klant toe.
Maar zoals ik al eerder vermeldde, die administratiekosten zijn wel raar. Ze zeggen zelf: 'Je betaalt dus altijd maar eenmalig € 5,95 per bestelling.'
Wat mij dan wel opvalt, is dat TS voor twee bestellingen 2 x verzendkosten moet betalen en maar 1 x administratiekosten? Dat is niet logisch. Aangezien ik er nergens wat over kan vinden op de website vraag ik me af of dit niet voor wat anders is. Voor een andere betaalmogelijkheid, voor betalen in termijnen of iets dergelijks.
Even verder gekeken: googelen levert een klacht op op klachtenkompas waarbij € 5,50 administratiekosten in rekening wordt gebracht voor een openstaande rekening. Ik vermoed dus dat de administratiekosten niets te maken hebben met het retourneren.
Retourneren is echt wat anders dan verzenden. Als het over verzendkosten gaat, is dat naar de klant toe.
Maar zoals ik al eerder vermeldde, die administratiekosten zijn wel raar. Ze zeggen zelf: 'Je betaalt dus altijd maar eenmalig € 5,95 per bestelling.'
Wat mij dan wel opvalt, is dat TS voor twee bestellingen 2 x verzendkosten moet betalen en maar 1 x administratiekosten? Dat is niet logisch. Aangezien ik er nergens wat over kan vinden op de website vraag ik me af of dit niet voor wat anders is. Voor een andere betaalmogelijkheid, voor betalen in termijnen of iets dergelijks.
Even verder gekeken: googelen levert een klacht op op klachtenkompas waarbij € 5,50 administratiekosten in rekening wordt gebracht voor een openstaande rekening. Ik vermoed dus dat de administratiekosten niets te maken hebben met het retourneren.
Dat is m.i. wel verplicht als ik de informatieplicht ex art. 6:230m BW en de leidraad consumentenrechtenrichtlijn samen lees.witte angora schreef:Meestal staat er niet op het 'reclamegedeelte' van een site dat retourkosten voor rekening van de klant zijn nee.
Niet gezien, ook niet goed naar gezocht. Op de site zelf staat dat ruilen gratis is. Ik heb te snel gelezen vanochtend.witte angora schreef:Staat het niet in de algemene voorwaarden dan?
Ik begrijp het e.e.a. na zowat een studie gedaan te moeten hebben over hoe Otto z'n geld kan binnenhalen voor het leveren van niets.
In de voorwaarde staat het er wel dat die verzendkosten (retour dus) voor de rekening van de klant komt.
"Wanneer je iets wilt retourneren, komen de bezorgkosten van € 5,95 te vervallen. Als je van onze retourservice gebruikt maakt (je bestelling retourneert via het antwoordnummer) betaal je € 5,95 voor deze retourservice. Je betaalt dus altijd maar eenmalig € 5,95 per bestelling."
Er staat in de algemene voorwaarden ook dit:
"Tevens brengen wij u 14 dagen na de vervaldag, administratiekosten in rekening ad € 5,50."
Die vervaldag gaat dus uitsluitend over de verzendkosten, die ik nog niet had voldaan omdat die mij onbekend waren. Bovendien had Otto geen melding gemaakt van dat de retouren (beide 1 dag na ontvangst van de artikelen geregeld) waren verwerkt, behalve op de nota met de 17,40 als totaalbedrag. Hierbij ook even opgemerkt dat de bestellingen ook niet goed verliepen, toen slechts de helft werd geleverd en ik zelf maar navraag moest gaan doen voor de rest. Bovendien kwam PostNL 1 van de retouren ophalen zonder retourstickers. Ik heb toen geweigerd de artikelen mee te geven en Otto gebeld. Daar was het advies dat de artikelen ook teruggestuurd konden worden via de normale post, met antwoordnummer. Dat zet de klant dus ook al op het verkeerde been wat de kosten van de retouren betreft.
Lekker binnengehaald dan die 17,40 vanwege al die onduidelijkheden.
Ik heb die trouwens nog niet betaald.
In de voorwaarde staat het er wel dat die verzendkosten (retour dus) voor de rekening van de klant komt.
"Wanneer je iets wilt retourneren, komen de bezorgkosten van € 5,95 te vervallen. Als je van onze retourservice gebruikt maakt (je bestelling retourneert via het antwoordnummer) betaal je € 5,95 voor deze retourservice. Je betaalt dus altijd maar eenmalig € 5,95 per bestelling."
Er staat in de algemene voorwaarden ook dit:
"Tevens brengen wij u 14 dagen na de vervaldag, administratiekosten in rekening ad € 5,50."
Die vervaldag gaat dus uitsluitend over de verzendkosten, die ik nog niet had voldaan omdat die mij onbekend waren. Bovendien had Otto geen melding gemaakt van dat de retouren (beide 1 dag na ontvangst van de artikelen geregeld) waren verwerkt, behalve op de nota met de 17,40 als totaalbedrag. Hierbij ook even opgemerkt dat de bestellingen ook niet goed verliepen, toen slechts de helft werd geleverd en ik zelf maar navraag moest gaan doen voor de rest. Bovendien kwam PostNL 1 van de retouren ophalen zonder retourstickers. Ik heb toen geweigerd de artikelen mee te geven en Otto gebeld. Daar was het advies dat de artikelen ook teruggestuurd konden worden via de normale post, met antwoordnummer. Dat zet de klant dus ook al op het verkeerde been wat de kosten van de retouren betreft.
Lekker binnengehaald dan die 17,40 vanwege al die onduidelijkheden.
Ik heb die trouwens nog niet betaald.
Je overdrijft behoorlijk.Oblomova schreef:Ik begrijp het e.e.a. na zowat een studie gedaan te moeten hebben over hoe Otto z'n geld kan binnenhalen voor het leveren van niets.
Die moet je voldoen. De rente bereken je door [dagen] / 365 *2% * € 5,95 = ....Oblomova schreef:"Wanneer je iets wilt retourneren, komen de bezorgkosten van € 5,95 te vervallen. Als je van onze retourservice gebruikt maakt (je bestelling retourneert via het antwoordnummer) betaal je € 5,95 voor deze retourservice. Je betaalt dus altijd maar eenmalig € 5,95 per bestelling."
Die niet.Oblomova schreef:Er staat in de algemene voorwaarden ook dit:
Dat is niet zo.Oblomova schreef:Daar was het advies dat de artikelen ook teruggestuurd konden worden via de normale post, met antwoordnummer. Dat zet de klant dus ook al op het verkeerde been wat de kosten van de retouren betreft.
Gebeld naar Otto, die de 5,50 zou kwijtschelden. Ik kon daarvan geen e-mail bevestiging krijgen, maar het zou volgens de telefoniste al per direct te vinden zijn op mijn rekening overzicht in 'mijn Otto'.
Niet dus.
De rekening daar is inmiddels zelfs opgelopen:
Je termijn bedrag is: € 17,40
Je achterstand bedraagt: € 10,00
Je dient minimaal te betalen: € 27,40
En waar die 10 euro nou weer vandaan komen??????????
Niet dus.
De rekening daar is inmiddels zelfs opgelopen:
Je termijn bedrag is: € 17,40
Je achterstand bedraagt: € 10,00
Je dient minimaal te betalen: € 27,40
En waar die 10 euro nou weer vandaan komen??????????
Die administratiekosten mogen ze alleen na een herinnering te hebben gestuurd in rekening brengen.
Toch worden we hier op het verkeerde been gezet, want die extra administratiekosten zijn puur ontstaan doordat er niet aan een betalingsverplichting is voldaan. Het heeft niets met het retourneren te maken.
Ik begrijp het punt niet, dat TS aangeeft dat ze niet heeft betaald omdat de kosten van het retourneren haar onbekend waren. Want afgezien van het account bij Otto, zal er toch wel enige correspondentie, via mail, via een papieren rekening o.i.d. uitgewisseld zijn bij de bestelling? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat niet zo is.
Toch worden we hier op het verkeerde been gezet, want die extra administratiekosten zijn puur ontstaan doordat er niet aan een betalingsverplichting is voldaan. Het heeft niets met het retourneren te maken.
Ik begrijp het punt niet, dat TS aangeeft dat ze niet heeft betaald omdat de kosten van het retourneren haar onbekend waren. Want afgezien van het account bij Otto, zal er toch wel enige correspondentie, via mail, via een papieren rekening o.i.d. uitgewisseld zijn bij de bestelling? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat niet zo is.
Ze hebben me via e-mail 1 x een rekeningoverzicht gestuurd (moest het wel via de site gaan bekijken) waarop de retouren nog niet waren verwerkt, op 1 juni. En dan gisteren de papieren 'herinnering'rekening per post, waar voor het eerst wel de retouren op staan. Maar dan ben je inene te laat met betalen (voor alleen de verzendkosten dus) en krijg je 5,50 adm. kosten extra te betalen.
Enfin, die werden dus kwijtgescholden, behalve dat die in 'mijn Otto' niet zijn afgetrokken (al zou dat direct te zien moeten zijn, volgens Otto) en er 10 euro bij is gekomen. Daarnet maar weer gebeld (kost ook). Volgens hun adm. is het er inmiddels af, maar na het telefoongesprek nog steeds niet op 'mijn Otto'. Daar mag ik nu nog steeds 27,50 betalen voor NIETS dan problemen.
Dat gaat allemaal wel heel wat klantvriendelijker bij Wehkamp!
Spullen kunnen zo terug, je krijgt er melding van als die zijn verwerkt en de klant betaalt daarvoor geen verzendkosten. Zo kan het dus wel.
Enfin, die werden dus kwijtgescholden, behalve dat die in 'mijn Otto' niet zijn afgetrokken (al zou dat direct te zien moeten zijn, volgens Otto) en er 10 euro bij is gekomen. Daarnet maar weer gebeld (kost ook). Volgens hun adm. is het er inmiddels af, maar na het telefoongesprek nog steeds niet op 'mijn Otto'. Daar mag ik nu nog steeds 27,50 betalen voor NIETS dan problemen.
Dat gaat allemaal wel heel wat klantvriendelijker bij Wehkamp!
Spullen kunnen zo terug, je krijgt er melding van als die zijn verwerkt en de klant betaalt daarvoor geen verzendkosten. Zo kan het dus wel.
Je kan toch gewoon die € 11,90 overmaken? Want zo blijven kosten oplopen natuurlijk.
Die heb ik inmiddels betaald.
Maar bij Otto bestel ik niet meer.
Maar bij Otto bestel ik niet meer.