LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] retourzending zelf betalen?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
petty1950

retourzending zelf betalen?

Ongelezen bericht door petty1950 »

Ik wil een deel van mijn ontvangen bestelling van de webwinkel ZOOPLUS.nl retourneren omdat het product , een opvouwbare bench, mij tegenvalt.
Hier is, volgens de brief die erbij zat een retournummer voor nodig die bij ZOOPLUS aangevraagd moet worden dus dat heb ik gedaan.
Tot mijn verbazing bleek uit de retourmail dat ik de portokosten om de vrij grote doos terug te sturen zelf moet betalen.
Ik wist hier vantevoren niets van maar het staat wel in de brief die bij de levering zat. Hier staat (in het kort) dat de portokosten vergoed worden als er iets mis is met de levering oid maar niet in mijn geval dus.
Ik bestel regelmatig bij webwinkels maar heb dit nog nooit meegemaakt. Elders wordt een retourzending gewoon kosteloos afgehandeld.
Mijn vraag: klopt deze gang van zaken???
Ik heb overigens nog niets betaald dus ook niet de producten die ik wel wil houden.

Wexy

Re: retourzending zelf betalen?

Ongelezen bericht door Wexy »

Ik weet dat het niet ongewoon is dat webwinkels vragen om portokosten te betalen als het niet naar wens is.
Indien het defect is is het inderdaad de winkelier die de kosten op zich neemt. Alleen als het om de voorkeur van de klant gaat is het niet vanzelfsprekend dat de webwinkel voor de verzendkosten opdraait.

Op de site van de jurofoon:
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=1977
Herroepingsrecht
Na ontvangst van de bestelling heb je een bedenktijd van zeven werkdagen waarbinnen je de koopovereenkomst zonder opgaaf van redenen mag herroepen (ontbinden). Als je op de dag van ontvangst of de dag waarop je de overeenkomst sluit nog geen bevestiging hebt ontvangen met de juiste informatie dan bedraagt de ontbindingstermijn maar liefst drie maanden!

De verkoper mag je hiervoor geen boete in rekening brengen, hoogstens de kosten voor het terugzenden. Heb je al (gedeeltelijk) betaald? Dan moet de verkoper binnen 30 dagen het geld terugstorten.

petty1950

Ongelezen bericht door petty1950 »

Hartelijk bedankt voor je duidelijke reactie!
Helaas niet wat ik wilde horen maar ach, soms valt het tegen , blijkbaar ben ik door Wehkamp &Co verwend geraakt aan het simpele retourzenden :mrgreen:

Berenice

Ongelezen bericht door Berenice »

Als je een deel van je bestelling retourneert dan moet je inderdaad de retourkosten zelf betalen en krijg je ook de reeds betaald verzendkosten niet terug.

Als je echter je gehele bestelling terugstuurt dan krijg je 1 van de 2 verzendkosten terug, of de verzendkosten die je betaald hebt bij je bestelling of je retourkosten.

Maar in jouw geval moet je dus allebei betalen.

Tenminste... zo is het wettelijk geregeld, niet alle webwinkels houden zich hieraan.

NicFra6568

Ongelezen bericht door NicFra6568 »

Heeft iemand hier ervaring mee? Heb bij www.internetwebshop.nl een haspel/tuinslang gekocht en niet omdat 'ie goedkoper is, maar omdat ik deze mooier vind dan andere. Echter het apparaat is stuk. Na telefonisch contact, krijg ik mijn geld terug, ondanks dat ik 'm een keer getest heb. Nu is dat heel fijn, maar ik krijg een retouradres in Duitsland en op de website staat dat de klant verantwoordelijk is voor de retourzending/kosten ongeacht de reden van retourneren. Deze webshop staat geregistreerd in Zweden.
Mag dat zomaar? Nu kost het me 30 euro ongeveer om een zware doos te retourneren naar Duitsland, terwijl ik 'm hier in NL gekocht heb via het web. De webshop heeft een keurmerk. Is het dan niet noodzakelijk om een NL adres te hebben voor retourneren?
Bedankt!

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Dat is een wat lastige vraag omdat je bij een non-conform product eerst aanspraak kan maken op herstel of vervanging en niet ontbinding of waardevermindering. Wat zich dus nu heeft afgespeeld is dus niet op de wet gegrond. Afgaand op het geldige Zweedse BTW-nr. dat het Webshop Keurmerk vermeldt is de uitbater (een natuurlijk persoon) wel woonachtig in Zweden.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

De "designaward" gaat deze webshop zowiezo niet winnen. Beetje vaag want bij retouren geven ze aan dat dit teruggestuurd kan/moet worden naar een adres dat zij opgeven, dat kan dus overal ter wereld zijn. Het bezoekadres is inderdaad in Zweden.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

ArneLH schreef:Dat is een wat lastige vraag omdat je bij een non-conform product eerst aanspraak kan maken op herstel of vervanging en niet ontbinding of waardevermindering. Wat zich dus nu heeft afgespeeld is dus niet op de wet gegrond. Afgaand op het geldige Zweedse BTW-nr. dat het Webshop Keurmerk vermeldt is de uitbater (een natuurlijk persoon) wel woonachtig in Zweden.
Indien ontbinding is goedgekeurd door de verkoper wegens een defect is dat natuurlijk geen enkel probleem. Het doet er dan ook niet zoveel toe waar in europa de uitbater gevesigd is. Het betreft hier een koop die valt onder Nederlands en Europees consumentenrecht. Die bepaald dat er geen kosten mogen worden gerekend bij defect onder garantie. Dus ook niet als het pakketje retour duitsland moet. Die kosten komen voor rekening van de verkoper. Dat is nou eenmaal het risico als je in heel europa zaken doet.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

olaf79 schreef:Indien ontbinding is goedgekeurd door de verkoper wegens een defect is dat natuurlijk geen enkel probleem. Het doet er dan ook niet zoveel toe waar in europa de uitbater gevesigd is. Het betreft hier een koop die valt onder Nederlands en Europees consumentenrecht.
Hoewel de woonplaats van de verkoper zeker wel van belang is, is er inderdaad Nederlands recht van toepassing. Hetzij op grond van art. 6 lid 1 Rome I, hetzij door de rechtskeuze in de algemene voorwaarden.
olaf79 schreef:Die bepaald dat er geen kosten mogen worden gerekend bij defect onder garantie. Dus ook niet als het pakketje retour duitsland moet. Die kosten komen voor rekening van de verkoper. Dat is nou eenmaal het risico als je in heel europa zaken doet.
Dat klopt, maar zoals gezegd is niet de getrapte regeling van de wet gevolgd. Je kunt niet alleen de gemakken eruit pikken.

Gesloten