LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Schandalige garantie afhandeling BOL.COM
Schandalige garantie afhandeling BOL.COM
Ik heb iets langer dan 2 jaar geleden bij bol.com een laptop (medion) van bijna 1.000 euro gekocht. Deze laptop ging begin December 2015 kapot, dus nam ik contact op met bol.com en die verwees me naar medion omdat dat de externe verkoper zou zijn.
Puntje bij paaltje heeft medion zijn reparatieservice niet op orde (reparatie duurde te lang omdat de onderdelen niet meer beschikbaar zijn) waardoor er mij een vervangende laptop werd aangeboden, maar die hebben ze ook niet en probeerde ze mij met een creditering af te schepen van 400 euro. Maar van die 400 euro kan ik geen vervangende laptop kopen terwijl die mij wel aangeboden is.
Ik heb contact opgenomen met een juridische instantie over medions afhandeling maar die zegt dat bol.com mij helemaal niet door mocht verwijzen omdat bol.com de reparatie zelf had moeten regelen, ongeacht wat bol.com zelf te zeggen heeft over haar scheve constructie. Ik ben met dit advies dus naar bol gegaan maar die geven opeens geen thuis meer. Ik heb ze verschillende mails gestuurd waarin ik dit uitleg maar daar reageren ze niet op. Op de livechat word ik schandalig behandeld en ook aan de telefoon blijven ze me vertellen dat bol binnen x dagen contact opneemt maar vervolgens hoor ik niks meer.
Ik ben dus nu al 3 maanden bezig om op een wettelijke manier de reparatie van mijn laptop voor elkaar te krijgen, maar zowel Medion als Bol komen hun wettelijke verplichtingen niet na. Ik heb over een paar maanden eindexamen en ik ik loop forex inkomsten mis omdat de reparatie al zo lang duurt door het gestuntel van deze partijen.
Aan de hand van van deze tekst heb ik een paar vragen:
- Mag Bol mij voor een reparatie doorsturen naar medion ook al was medion de externe verkoper? (juridische instantie zegt van niet)
- Mag medion klanten zomaar met een creditering opschepen als ze zelf hun reparatie afdeling niet op orde hebben?
- Mag Bol klanten gewoon aan het lijntje houden en van de muur naar het kastje sturen, dit is in mijn ogen gewoon liegen?
- Mag de reparatie bijna 3 maanden duren, en wie is er in dit geval aansprakelijk voor?
Wat zouden jullie in dit geval doen?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Puntje bij paaltje heeft medion zijn reparatieservice niet op orde (reparatie duurde te lang omdat de onderdelen niet meer beschikbaar zijn) waardoor er mij een vervangende laptop werd aangeboden, maar die hebben ze ook niet en probeerde ze mij met een creditering af te schepen van 400 euro. Maar van die 400 euro kan ik geen vervangende laptop kopen terwijl die mij wel aangeboden is.
Ik heb contact opgenomen met een juridische instantie over medions afhandeling maar die zegt dat bol.com mij helemaal niet door mocht verwijzen omdat bol.com de reparatie zelf had moeten regelen, ongeacht wat bol.com zelf te zeggen heeft over haar scheve constructie. Ik ben met dit advies dus naar bol gegaan maar die geven opeens geen thuis meer. Ik heb ze verschillende mails gestuurd waarin ik dit uitleg maar daar reageren ze niet op. Op de livechat word ik schandalig behandeld en ook aan de telefoon blijven ze me vertellen dat bol binnen x dagen contact opneemt maar vervolgens hoor ik niks meer.
Ik ben dus nu al 3 maanden bezig om op een wettelijke manier de reparatie van mijn laptop voor elkaar te krijgen, maar zowel Medion als Bol komen hun wettelijke verplichtingen niet na. Ik heb over een paar maanden eindexamen en ik ik loop forex inkomsten mis omdat de reparatie al zo lang duurt door het gestuntel van deze partijen.
Aan de hand van van deze tekst heb ik een paar vragen:
- Mag Bol mij voor een reparatie doorsturen naar medion ook al was medion de externe verkoper? (juridische instantie zegt van niet)
- Mag medion klanten zomaar met een creditering opschepen als ze zelf hun reparatie afdeling niet op orde hebben?
- Mag Bol klanten gewoon aan het lijntje houden en van de muur naar het kastje sturen, dit is in mijn ogen gewoon liegen?
- Mag de reparatie bijna 3 maanden duren, en wie is er in dit geval aansprakelijk voor?
Wat zouden jullie in dit geval doen?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Laatst gewijzigd door FG6 op 11 mar 2016 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Schandalige garantie afhandeling BOL.COM
Verwacht u garantie na de twee jaar? Of is de klacht dat ze geen onderdelen meer hebben?
Dat kan natuurlijk als het model er uit is...bedrijven houden geen jarenlang onderdelen aan.
Dat kan natuurlijk als het model er uit is...bedrijven houden geen jarenlang onderdelen aan.
Ik verwacht geen garantie na 2 jaar, ik heb garantie na 2 jaar. Dat heeft zowel bol.com als medion bevestigd. Het punt is dat Medion mijn laptop gewoon moet repareren of een vervangend exemplaar aan moet bieden, als een bedrijf 2 jaar na aankoop van een laptop geen onderdelen heeft dan hoeft de klant daar geen slachtoffer van te worden (lijkt mij).
Daarnaast duurt het hele verhaal al 3 maanden terwijl bol.com de reparatie had moeten regelen omdat dat wettelijk zo is geregeld. Nu ben ik al 3 maanden bezig en nog geen steek verder omdat bol.com het gewoon vertikt om mij te helpen, terwijl ze dat wettelijk wel moeten doen.
Daarnaast duurt het hele verhaal al 3 maanden terwijl bol.com de reparatie had moeten regelen omdat dat wettelijk zo is geregeld. Nu ben ik al 3 maanden bezig en nog geen steek verder omdat bol.com het gewoon vertikt om mij te helpen, terwijl ze dat wettelijk wel moeten doen.
U bent dus abuis. Bol hoeft helemaal niets te regelen. U hebt op het platform van Bol iets bij Medion gekocht. Dus u moet dit verder afhandelen met Medion. Misschien voortaan eerst de voorwaarden lezen die horen bij het kopen bij externe verkopers. Had u een hoop gedoe met Bol bespaard.
En hoe lang hebt u dan garantie?
En hoe lang hebt u dan garantie?
Hier lees ik twee jaar..FG6 schreef:Ik verwacht geen garantie na 2 jaar, ik heb garantie na 2 jaar. Dat heeft zowel bol.com als medion bevestigd. Het punt is dat Medion mijn laptop gewoon moet repareren of een vervangend exemplaar aan moet bieden, als een bedrijf 2 jaar na aankoop van een laptop geen onderdelen heeft dan hoeft de klant daar geen slachtoffer van te worden (lijkt mij).
https://www.medion.com/be/nl/service/garantie/
Niemand heeft hier van wettelijke garantie gehoord ofzo?
Bol.com verschuild zich inderdaad achter de voorwaarden over externe verkopers, helaas heeft dit geen enkele wettelijke onderbouwing. De partij waar ik de koopovereenkomst mee heb gesloten moet deze zaken afhandelen, helaas voor bol.com zijn zei dat dus. Ik heb de laptop namelijk op hun website gekocht, ik heb een factuur van bol.com en het geld is ook naar bol.com gegaan.
Bol.com verschuild zich inderdaad achter de voorwaarden over externe verkopers, helaas heeft dit geen enkele wettelijke onderbouwing. De partij waar ik de koopovereenkomst mee heb gesloten moet deze zaken afhandelen, helaas voor bol.com zijn zei dat dus. Ik heb de laptop namelijk op hun website gekocht, ik heb een factuur van bol.com en het geld is ook naar bol.com gegaan.
Ja maar hoe lang heb je garantie?
Dat hangt af van hoe lang je mag verwachten dat een product mee mag gaan, dat hangt van een aantal factoren af. Medion ging er bij de creditering vanuit dat de laptop 5 jaar mee zou gaan. Dan zou je dus kunnen zeggen dat de wettelijke garantie 5 jaar zou zijn, een andere website zegt dat een laptop boven de 300 euro (of zoiets) 3 jaar mee moet gaan.
In beide gevallen heb ik dus gewoon wettelijke garantie.
In beide gevallen heb ik dus gewoon wettelijke garantie.
Laatst gewijzigd door FG6 op 11 mar 2016 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
U hebt dus geen recht meer op garantie, en Bol heeft niets met u van doen. Zo simpel is het.
Als u Bol wilt aanspreken, moet u bij Bol kopen en niet bij een externe verkoper. U hebt geen koopovereenkomst gesloten met Bol.
Websites kunnen wel zoveel beweren hoe lang iets mee gaat, maar dat wil niet zeggen dat u gedurende die tijd garantie hebt. En in Nederland bestaat geen wettelijke garantie van twee jaar.
Als u Bol wilt aanspreken, moet u bij Bol kopen en niet bij een externe verkoper. U hebt geen koopovereenkomst gesloten met Bol.
Websites kunnen wel zoveel beweren hoe lang iets mee gaat, maar dat wil niet zeggen dat u gedurende die tijd garantie hebt. En in Nederland bestaat geen wettelijke garantie van twee jaar.
Of ik garantie had, tja dat was de vraag niet eens. Dat hebben mensen die er wel verstand hebben toch al bevestigd.
Wat is dan wel de vraag?
Dit is uw heading..
Dit is uw heading..
Schandalige garantie afhandeling BOL.COM
Laatst gewijzigd door prem op 01 mar 2016 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
De vraag was je tegengekomen als je mijn post had gelezen
Succes in ieder geval!
Uw wettelijke garantie:
http://europa.eu/youreurope/citizens/co ... dex_nl.htm
Uw wettelijke garantie:
"Deze garantie van 2 jaar is het wettelijk minimum. Mogelijk geniet u op grond van de regels land extra bescherming."prem schreef:Succes in ieder geval!
Uw wettelijke garantie:
Ik geniet extra bescherming, bedankt voor de link.
De wettelijke garantie (aansprakelijkheidstermijn!) kent volgens de Nederlandse regels geen vervaltermijn. De consument moet aannemelijk maken dat het product bij aflevering ondeugdelijk was. Als de consument daarin slaagt dan heeft de verkoper de verplicht om het product in beginsel naar keuze van de consument kosteloos te herstellen of te vervangen.
De levensduur van een computer is zo'n 5 a 6 jaar. Een computer die bij aanschaf 1000 euro koste en na 2 jaar defect raakte moet minstens 600 euro op leveren. (Veel rechters passen een oud voor nieuw regeling toe, hoewel daar juridisch wel het een en ander op is af te dingen. Maar sommige gevechten kun je beter niet aangaan.)
Een Belgische site geeft natuurlijk niet het Nederlandse regiem weer.
De levensduur van een computer is zo'n 5 a 6 jaar. Een computer die bij aanschaf 1000 euro koste en na 2 jaar defect raakte moet minstens 600 euro op leveren. (Veel rechters passen een oud voor nieuw regeling toe, hoewel daar juridisch wel het een en ander op is af te dingen. Maar sommige gevechten kun je beter niet aangaan.)
Een Belgische site geeft natuurlijk niet het Nederlandse regiem weer.
Maar waaromstelt u dan hier uw vraag?FG6 schreef:Of ik garantie had, tja dat was de vraag niet eens. Dat hebben mensen die er wel verstand hebben toch al bevestigd.
Medion moet wat voor u doen, als u tenminste niet zelf de laptop kapot gemaakt hebt, maar Bol is geen partij.
het blijft een lastig punt, die "wettelijke garantie". Hoewel de term ook door instanties wordt gebruikt, wekt die bij veel consumenten een verkeerde indruk. In Nederland geldt het conformiteitsbeginsel, zoals Alfatrion hier net heeft toegelicht.
Duidelijk is wel dat je laptop nu nog niet afgeschreven zou moeten zijn. Hoe lang die wél mee moet, en welk bedrag daar tegenover moet staan als compensatie, is -zeker in het geval van computers- een lastige. Hangt ook af van de vraag wat er kapot is, en in hoeverre je eigen gebruik van het apparaat daar mogelijk mee te maken heeft. Je hebt 'm immers al dik twee jaar in gebruik. Het lijkt mij niet redelijk om te verwachten dat je een nieuw apparaat krijgt ter waarde van de initiële aanschafprijs, maar je mag natuurlijk wel verwachten dat het apparaat gerepareerd wordt. Ik ga er daarbij maar even vanuit dat de schade niet onder een uitsluitingsgrond valt.
Dan de vraag bij wie je moet zijn. Dat kunnen wij hier niet voor je beoordelen, want dat hangt met name af van hoe de verkopende partij zich toendertijd heeft geprofileerd en hoe de contacten zijn geweest. Als Bol.com zich als verkoper profileerde moet je bij hen zijn, als Medion dat deed moet je je uiteraard daar vervoegen.
Duidelijk is wel dat je laptop nu nog niet afgeschreven zou moeten zijn. Hoe lang die wél mee moet, en welk bedrag daar tegenover moet staan als compensatie, is -zeker in het geval van computers- een lastige. Hangt ook af van de vraag wat er kapot is, en in hoeverre je eigen gebruik van het apparaat daar mogelijk mee te maken heeft. Je hebt 'm immers al dik twee jaar in gebruik. Het lijkt mij niet redelijk om te verwachten dat je een nieuw apparaat krijgt ter waarde van de initiële aanschafprijs, maar je mag natuurlijk wel verwachten dat het apparaat gerepareerd wordt. Ik ga er daarbij maar even vanuit dat de schade niet onder een uitsluitingsgrond valt.
Dan de vraag bij wie je moet zijn. Dat kunnen wij hier niet voor je beoordelen, want dat hangt met name af van hoe de verkopende partij zich toendertijd heeft geprofileerd en hoe de contacten zijn geweest. Als Bol.com zich als verkoper profileerde moet je bij hen zijn, als Medion dat deed moet je je uiteraard daar vervoegen.
Heb kortgeleden zelf een nieuwe Medion laptop gekocht via de site van Bol bij Medion. Was volkomen duidelijk dat de verkoper Medion was, en niet Bol.
Van een laptop van 1000 euro mag je verwachten dat deze 4-5 probleemloos meegaat. Ik ken gevallen waarbij laptops in deze prijsklasse het makkelijk 7 jaar uithouden.prem schreef:Ja maar hoe lang heb je garantie?
Voor een laptop in deze prijsklasse mag je dus zeker garantie van 4 jaar verwachten. TS heeft gelijk. Hij hoeft niet op te draaien voor het feit dat er geen onderdelen zijn of dat Medion weigert deze uit de fabriek in China te laten na leveren.
Het lijkt erop dat Bol.com de verkoper is aangezien zij de factuur en de betaling hebben geregeld. Daarmee is Bol.com verantwoordelijk voor de reparatie. Nu is gebleken dat reparatie niet mogelijk is, heeft TS recht op het volledige aankoopbedrag terug. Hij is geen gebruiksvergoeding schuldig aangezien hij de verkoper genoeg tijd en gelegenheid heeft gegund met een oplossing te komen.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen
Niet relevant deze link. Dit is voor aankopen tussen EU landen onderling, dus waar de koper zich in land A en de verkoper in land B bevindt. In NL geldt de NL wet en deze stelt dat de afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden.prem schreef:Succes in ieder geval!
Uw wettelijke garantie:
Een laptop die na 2 jaar al stuk gaat heeft niet de eigenschappen die je er van mocht verwachten.BW 7:17 schreef:Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Hieruit volgt dat TS de koop kan ontbinden en recht heeft op geld terug.BW 7:22 schreef: Artikel 22
1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:
a. de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;
b. de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.
2 De in lid 1 bedoelde bevoegdheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3.