LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tegoedbon na retour online aangekocht artikel
Tegoedbon na retour online aangekocht artikel
Beste allemaal,
Graag zou ik jullie advies willen vragen of ik in mijn recht sta m.b.t. het terugsturen van een artikel.
Twee weken geleden heb ik een deken voor mijn paard gekocht via een uitverkoop.
Nu blijkt helaas de deken te groot te zijn en wil ik hem graag retour sturen. De deken is alleen gepast, dus hij is gewoon nieuw en weer verkoopbaar.
Nu staat er in de algemene voorwaarden van de webshop dat zij voor artikelen in de uitverkoop alleen een tegoedbon uitschrijven indien zij retour komen. Ze zijn natuurlijk wel zo slim om je de algemene voorwaarden te laten accepteren voordat je een bestelling kan plaatsen.
Helaas zag ik pas hierna de regel staan dat zij alleen een tegoedbon uitschrijven, hier ben ik ook niet vanuit gegaan, omdat ik dit zelf nog nooit heb meegemaakt bij aankoop in een webshop.
Op allerlei sites lees ik nu dat een webshop zijn algemene voorwaarden niet boven de wet kan laten 'uitkomen'. Sta ik dus gewoon in mijn recht om mijn geld terug te eisen? Het gaat om een bedrag van 309 euro, zo'n uitgave zie ik mezelf voorlopig niet meer maken, dus dan zit ik met een tegoedbon waar ik niets mee kan.
Graag zou ik jullie advies willen vragen of ik in mijn recht sta m.b.t. het terugsturen van een artikel.
Twee weken geleden heb ik een deken voor mijn paard gekocht via een uitverkoop.
Nu blijkt helaas de deken te groot te zijn en wil ik hem graag retour sturen. De deken is alleen gepast, dus hij is gewoon nieuw en weer verkoopbaar.
Nu staat er in de algemene voorwaarden van de webshop dat zij voor artikelen in de uitverkoop alleen een tegoedbon uitschrijven indien zij retour komen. Ze zijn natuurlijk wel zo slim om je de algemene voorwaarden te laten accepteren voordat je een bestelling kan plaatsen.
Helaas zag ik pas hierna de regel staan dat zij alleen een tegoedbon uitschrijven, hier ben ik ook niet vanuit gegaan, omdat ik dit zelf nog nooit heb meegemaakt bij aankoop in een webshop.
Op allerlei sites lees ik nu dat een webshop zijn algemene voorwaarden niet boven de wet kan laten 'uitkomen'. Sta ik dus gewoon in mijn recht om mijn geld terug te eisen? Het gaat om een bedrag van 309 euro, zo'n uitgave zie ik mezelf voorlopig niet meer maken, dus dan zit ik met een tegoedbon waar ik niets mee kan.
Laatst gewijzigd door Radar op 11 sep 2017 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp
-
- Berichten: 12785
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Tegoedbon na retour online aangekocht artikel
Binnen 14 dagen heeft u recht om een online koop te ontbinden. U hoort gewoon uw geld trug te krijgen en geen genoegen te nemen met een tegoedbon. De wet is daar heel helder in.
Re: Tegoedbon na retour online aangekocht artikel
Inderdaad. En die AV proberen dwingend recht te beperken, en dat mag inderdaad niet. Je hoort gewoon je geld retour te krijgen. Je kunt ze in gebreke stellen en een termijn voor terugbetaling bedingen.NeoDutchio schreef:Binnen 14 dagen heeft u recht om een online koop te ontbinden. U hoort gewoon uw geld trug te krijgen en geen genoegen te nemen met een tegoedbon. De wet is daar heel helder in.
Re: Tegoedbon na retour online aangekocht artikel
Verzuim treed automatische in na de 14e dag. Een ingebrekestelling versturen mag wel, maar is niet nodig. Na de vietinde dag kun je dus direct de wettelijke rente opeisen en een incassobureau in de arm nemen. De maximum incassovergoeding is 15% van 309 euro plus 21%.
Re: Tegoedbon na retour online aangekocht artikel
Is dat ook een "voordeel" van online aankopen ? Deze vraag stel ik omdat bij "stenen winkels" uitverkoop artikelen ook vaak uitgesloten worden van retourrecht.
-
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50
Re: Tegoedbon na retour online aangekocht artikel
TS, kunt u iets specifieker zijn mbt 'twee weken geleden'. Wanneer heeft u het product ontvangen en wanneer heeft u bij de leverancier kenbaar gemaakt het product retour te willen sturen?
Re: Tegoedbon na retour online aangekocht artikel
U hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon. Wijst u de webwinkel maar een sop de boetes die ACM heeft uitgedeeld aan webshops omdat ze zich niet aan de wet houden. Ik zou inderdaad wel een brief sturen waarin u sommeert het bedrag binnen 14 dagen over te maken. Zo niet dan zult u het geld via een incassoprocedure terughalen.
Re: Tegoedbon na retour online aangekocht artikel
toevoeging:
De tekst op onderstaande website van ACM spreekt duidelijke taal. Verwijs hiernaar in je communcatie met de webshop.
https://www.acm.nl/nl/publicaties/publi ... ng-aankoop
De tekst op onderstaande website van ACM spreekt duidelijke taal. Verwijs hiernaar in je communcatie met de webshop.
https://www.acm.nl/nl/publicaties/publi ... ng-aankoop
ACM schreef: De webwinkel mag alleen terugbetalen met een tegoedbon als de consument hiermee heeft ingestemd of zelf met een tegoedbon heeft betaald. Dit geldt ook voor online aankopen in de uitverkoop.
Re: Tegoedbon na retour online aangekocht artikel
Maar ehhhh even OP quoten :De webwinkel mag alleen terugbetalen met een tegoedbon als de consument hiermee heeft ingestemd
Nu staat er in de algemene voorwaarden van de webshop dat zij voor artikelen in de uitverkoop alleen een tegoedbon uitschrijven indien zij retour komen. Ze zijn natuurlijk wel zo slim om je de algemene voorwaarden te laten accepteren voordat je een bestelling kan plaatsen.
Dus TS heeft er mee ingestemd, of mis ik nu iets ?
Re: Tegoedbon na retour online aangekocht artikel
Bedankt voor jullie reacties!
Morgenochtend ga ik eerst maar eens proberen het met een mail op te lossen. Ik kijk dan ook even wat de webshop zelf over eventuele geschillen in hun algemene voorwaarden heeft staan. Een incassobureau had ik zelf nog niet aan gedacht, maar dat zou ik kunnen overwegen. Hopelijk komt het niet zo ver.
Het instemmen met de algemene voorwaarden is ook wat mij zorgen baart, maar als ik het hele artikel lees, moet ik het denk ik anders opvatten.
De webshop moet mij namelijk duidelijk wijzen op mijn rechten en plichten. Als ik dan een keuze maak om een tegoedbon te accepteren, is dit geen probleem wettelijk gezien. Echter krijg ik nu helemaal geen keuze en staan de rechten van mij als consument niet gemeld. Daar ligt het verschil denk ik?
Ik heb even gekeken naar de data:
26-8: bestelling ontvangen
7-9: mail gestuurd voor retourformulier
11-9: retourformulier ontvangen
Morgenochtend ga ik eerst maar eens proberen het met een mail op te lossen. Ik kijk dan ook even wat de webshop zelf over eventuele geschillen in hun algemene voorwaarden heeft staan. Een incassobureau had ik zelf nog niet aan gedacht, maar dat zou ik kunnen overwegen. Hopelijk komt het niet zo ver.
Het instemmen met de algemene voorwaarden is ook wat mij zorgen baart, maar als ik het hele artikel lees, moet ik het denk ik anders opvatten.
De webshop moet mij namelijk duidelijk wijzen op mijn rechten en plichten. Als ik dan een keuze maak om een tegoedbon te accepteren, is dit geen probleem wettelijk gezien. Echter krijg ik nu helemaal geen keuze en staan de rechten van mij als consument niet gemeld. Daar ligt het verschil denk ik?
Ik heb even gekeken naar de data:
26-8: bestelling ontvangen
7-9: mail gestuurd voor retourformulier
11-9: retourformulier ontvangen
Re: Tegoedbon na retour online aangekocht artikel
Het gaat om dwingende wetgeving, dus kan er niet iets anders worden afgesproken. Echter, als je er tevreden mee bent, dan doe je daar gewoon niets mee. Jij bent hier duidelijk niet tevreden mee.
De stap die je maakt, om eerst even het overleg af te wachten, is natuurlijk verstandig.
De stap die je maakt, om eerst even het overleg af te wachten, is natuurlijk verstandig.
Bij een verkoop in de verkoopruimte is er geen herroepingsrecht, tenzij deze contractueel is afgesproken, dus ja, dat is een voordeel.bprosman schreef:Is dat ook een "voordeel" van online aankopen ? Deze vraag stel ik omdat bij "stenen winkels" uitverkoop artikelen ook vaak uitgesloten worden van retourrecht.
Re: Tegoedbon na retour online aangekocht artikel
Nee want een dergelijk artikel in de AV is onwettig en is dus geen onderdeel van de overeenkomst!bprosman schreef:Maar ehhhh even OP quoten :De webwinkel mag alleen terugbetalen met een tegoedbon als de consument hiermee heeft ingestemd
Nu staat er in de algemene voorwaarden van de webshop dat zij voor artikelen in de uitverkoop alleen een tegoedbon uitschrijven indien zij retour komen. Ze zijn natuurlijk wel zo slim om je de algemene voorwaarden te laten accepteren voordat je een bestelling kan plaatsen.
Dus TS heeft er mee ingestemd, of mis ik nu iets ?
Re: Tegoedbon na retour online aangekocht artikel
Ik heb een mail gemaakt a.d.v. jullie reacties.
Vandaag kreeg ik al bericht dat het geld naar mijn rekening is overgemaakt, geen enkele discussie gehad.
Bedankt allemaal!
Vandaag kreeg ik al bericht dat het geld naar mijn rekening is overgemaakt, geen enkele discussie gehad.
Bedankt allemaal!
-
- Berichten: 12785
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Tegoedbon na retour online aangekocht artikel
En ook bedankt voor het terug melden. Gelukkig opgelost.Suzieq89 schreef:Ik heb een mail gemaakt a.d.v. jullie reacties.
Vandaag kreeg ik al bericht dat het geld naar mijn rekening is overgemaakt, geen enkele discussie gehad.
Bedankt allemaal!
Re: Tegoedbon na retour online aangekocht artikel
Als ze verkeerd maat leveren mag deze gewoon retour en geld terug...
Maar bij uitverkoop is afwijkende voorwaarden wel toegestaan.
Als ze een goed product leveren maar Uw paard is te klein is tegoed bon of ruilen met bijbetalen voor goede maat wel toegestaan.
Mits vooraf duidelijk aangegeven is geen gratis verzenden en beperkte retour voorwaarden toegestaan.
Retour goederen hebben vaak geen of duidelijk geopende verpakking en worden met minder winst of verlies verkocht.
Dan moet je wel aangepaste voorwaarden gebruiken om verlies te beperken.
Vooraf goed meten en je wist dat deze te groot was.
Alleen bij fout in deken had deze geld terug gekregen!
Maar bij uitverkoop is afwijkende voorwaarden wel toegestaan.
Als ze een goed product leveren maar Uw paard is te klein is tegoed bon of ruilen met bijbetalen voor goede maat wel toegestaan.
Mits vooraf duidelijk aangegeven is geen gratis verzenden en beperkte retour voorwaarden toegestaan.
Retour goederen hebben vaak geen of duidelijk geopende verpakking en worden met minder winst of verlies verkocht.
Dan moet je wel aangepaste voorwaarden gebruiken om verlies te beperken.
Vooraf goed meten en je wist dat deze te groot was.
Alleen bij fout in deken had deze geld terug gekregen!
Re: Tegoedbon na retour online aangekocht artikel
Onjuist.stofzuigertje schreef:Maar bij uitverkoop is afwijkende voorwaarden wel toegestaan.
Onjuist.stofzuigertje schreef:Als ze een goed product leveren maar Uw paard is te klein is tegoed bon of ruilen met bijbetalen voor goede maat wel toegestaan.
Mits vooraf duidelijk aangegeven is geen gratis verzenden en beperkte retour voorwaarden toegestaan.
Je moet je houden aan de wettelijke voorwaarden.stofzuigertje schreef:Retour goederen hebben vaak geen of duidelijk geopende verpakking en worden met minder winst of verlies verkocht.
Dan moet je wel aangepaste voorwaarden gebruiken om verlies te beperken.
Onjuist.stofzuigertje schreef:Alleen bij fout in deken had deze geld terug gekregen!
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12
Re: Tegoedbon na retour online aangekocht artikel
Haha, die discussie met de winkel zou ik graag meemaken.stofzuigertje schreef: Als ze een goed product leveren maar Uw paard is te klein is
Klant: de deken is helaas te klein voor mijn paard.
Winkel: Helaas, de deken is goed. Wij adviseren u dit neer te leggen bij de winkel die u een te klein paard verkocht heeft.