LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verantwoordelijkheid voor een zending

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
bprosman

Verantwoordelijkheid voor een zending

Ongelezen bericht door bprosman »

Naar wat ik begreep (hier op het forum) is de verzendende webwinkel verantwoordelijk voor het aankomen van een bestelling. Online vond ik het volgende :
Aankoop via webwinkel (consumentenkoop)

In beginsel geldt dat de verzendende partij de zorg en het risico draagt dat het pakket juist wordt geleverd. Indien het pakket via de post wordt verzonden, kunt u als koper de verkoper aanspreken als het pakket niet aankomt. De verkoper zal het pakket nogmaals moeten versturen. Dit is geen service, maar een plicht die rechtstreeks voortvloeit uit de wet. Niet alleen bestaat de plicht tot herverzending, ook de kosten zijn voor rekening van de verkoper.

Vaak hanteren webwinkels algemene voorwaarden. Het komt nog al eens voor dat deze winkels de aansprakelijkheid voor zoekgeraakte pakketten hebben uitgesloten in de algemene voorwaarden. Laat u hierdoor echter niet van de wijs brengen. Als consument (niet handelend als bedrijf) kunt u altijd aanspraak maken op herverzending. De webwinkel draagt immers het risico van de verzending, ongeacht hun algemene voorwaarden. Bovendien zijn dergelijke voorwaarden vaak onredelijk en vernietigbaar.

Weet iemand (kon het even niet vinden) de juridische onderbouwing (wetboek) hier voor ? Alfatrion misschien ?

stofzuigertje

Re: Verantwoordelijkheid voor een zending

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als een winkel de wet probeerde te ontduiken zou ik er nooit iets bestellen.

Dan moet je met de wet dit regelen en dat kost veel tijd en geld.
Gewoon een meestal iets duurdere webwinkel zoeken en als niemand daar meer zou kopen moeten
ze wel hun voorwaarden aanpassen.

alfatrion

Re: Verantwoordelijkheid voor een zending

Ongelezen bericht door alfatrion »

Zo uit mijn hoofd: art. 7:11 jo 7:6 BW, zie ook art. 6:230 e.v. BW
Voor niet consumenten zijn andere artikels uit BW6 en BW7 van toepassing.

Gesloten