| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Website
-
Toolboy
Re: Website
Heb ik al eerder gemeld .
Het is geen bedrijf.
Het lijkt wel op pesterij
Ik zou als het mij aanging navraag doen bij de belasting dienst.
T
Het is geen bedrijf.
Het lijkt wel op pesterij
Ik zou als het mij aanging navraag doen bij de belasting dienst.
T
Klopt, maar als een bedrijf of beroep niet erkent is, dan zijn ook diens regels niet van toepassing.Quote:
En iemand die een verkoper is, moet dit doen uit naam van een bedrijf.
Er staat beroep of bedrijf in het consumentenrecht.
Wat ik ermee bedoel:
Een bedrijf is pas een bedrijf als het bedrijf staat ingeschreven in het handelsregister.
Als jij als particulier een website opent en je suggereerd dat je een bedrijf bent, dan heeft jouw klant nog niet het consumentenrecht.
De wet gaat er vanuit dat een bedrijf of iemand die een beroep uitoefent ingeschreven staat in het handelsregister.
Sterker nog, iemand die niet ingeschreven staat in het handelsregister en zich toch uitgeeft voor een bedrijf, pleegt daarmee een misdrijf.
Daarnaast kan die klant dan zich niet beroepen op de consumentenbescherming, omdat het bedrijf geen bedrijf is.
Staat er ook wel, alleen indirect.Dat kan door de verplichtingen waar bedrijven zich aan moeten houden los te stellen van de voorwaarden waarop het consumentenrecht van toepassing is. Als die verplichtingen en voorwaarden aan elkaar gekoppeld zijn dan moet dit ergens staan.
Ieder bedrijf die handel voert is verplicht om in het handelsregisten ingeschreven te staan.Er staat beroep of bedrijf in het consumentenrecht.Quote:
En iemand die een verkoper is, moet dit doen uit naam van een bedrijf.
En ieder persoon die een beroep of een bedrijf voert is dus verplicht om ingeschreven te staan in het handelsregister.
Staat de degene die een beroep (zelfstandig) of een bedrijf uitvoert niet in het handelsregister, dan is die persoon geen uitvoerder van een beroep (zelfstandig) of een bedrijf.
En aangezien het consumentenrecht op transacties van toepassing zijn waarbij iemand een beroep uitvoerd (zelfstandig) of een bedrijf voert.
Wat ik ermee wil zeggen:
Iemand kan zich uitgeven voor een bedrijf, maar dat wilt dus nog niet automatisch zeggen dat het ook een bedrijf is.
En als het geen bedrijf is, dan is ook niet het consumentenrecht van toepassing.
Burgerlijk Wetboek 7 (BW7)
Artikel 5 | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 1
1.
In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
2.
Wordt de zaak verkocht door een gevolmachtigde die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, dan wordt de koop aangemerkt als een consumentenkoop, tenzij de koper ten tijde van het sluiten van de overeenkomst weet dat de volmachtgever niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
3.
De vorige leden zijn niet van toepassing indien de overeenkomst door leidingen naar de verbruiker aangevoerd water betreft.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/5.html
zie ook:Welke ondernemingen moeten zich inschrijven?
Iedere onderneming en rechtspersoon in Nederland moet zich inschrijven in het Handelsregister.
Een onderneming voor het Handelsregister hoeft niet altijd gelijk te zijn aan een onderneming voor de Belastingdienst. Het begrip 'onderneming' voor de Kamer van Koophandel is meestal ruimer dan wat in het algemeen onder een bedrijf wordt verstaan.
http://www.kvk.nl/handelsregister/041_R ... efault.asp
http://www.kvk.nl/handelsregister/041_R ... zichin.asp
h[url]ttp://www.kvk.nl/handelsregister/041_Registre ... neming.asp[/url]
http://www.kvk.nl/handelsregister/090_O ... gister.asp
http://www.kvk.nl/wettenenregels/600_Id ... oldoen.asp
Laatst gewijzigd door BBCS op 17 jan 2008 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Toolboy
Veel overbodige postings
Eerder had ik al gemeld dat het niet over een bedrijf ging.
T
Eerder had ik al gemeld dat het niet over een bedrijf ging.
T
De links die je hebt geplaatst zorgen voor er voor dat ik het allemaal niet meer goed kan lezen. Ik heb je al eens eerder verzocht iets aan te passen dus misschien is het ijdele hoop, maar zou je aub deze links willen herschrijven tot:
Code: Selecteer alles
[url=link]tekst[/url]Nu maak je er een welles-nietus discussie van. Je kunt dit wel blijven herhalen, maar ik zie liever wat informatie waaruit blijkt dat dat het consumentenrecht dan niet van toepassing is. Ik kan dat niet uit deze informatie opmaken.Klopt, maar als een bedrijf of beroep niet erkent is, dan zijn ook diens regels niet van toepassing.
-
BMS.Purmerend
Niet hellemaal eens, KvK doet beroep op een schriftelijke overeenkomst met naam vergelijking, als de eerste zijn handelsnaam registreert is deze anders dan de Biologische naam voering, Kijk maar naar Bedrijven met de naam Timmerman. Indien er zou staan Timmerman Timmermansbedrijf is het geen biologische naam maar een bedrijfsnaam en geen familie bedrijf.Ten aanzien van de mogelijk verwarrende naamsvoeringen even kort. De soep wordt niet zo heet gegeten als deze opgediend wordt. Er zal geen grondslag voor een claim kunnen zijn zolang iemand in Rijssen niet daadwerkelijk kan aantonen dat hij/zij schade heeft of zal ondervinden van een enigzins gelijkende naamsvoering aan de andere kant van Nederland. M.a.w. er zijn meer hondje die Fikkie heten; de Vries Witgoed bestaat ook volop en dat is zeker geen grondslag voor een claim. M.a.w. ik zou mij daar niet zo druk over maken.
Op handelsnamen staat zogenaamd battend en op familienamen niet dus is doorvoerbaar.
Ik heb van KvK een brief ontvangen om toestemming te geven aan een bedrijf in Drenthe die BMS wilde registeren dit heb ik geweigerd omdat er al ooit een vergelijkbaar bedrijf was met financiële problemen waardoor ik de dreigbrieven kreeg, buiten dat wilde mijn leveranciers niets meer leveren.
Het bedrijf dat nu in opspraak is zorgt nu ook voor klachten aan mijn adres. En dat komt omdat ik bij Kvk sta inchreven dus voor de consument een aanleiding zijn probleem bij mij neer te leggen. Dit kost mij veel energie dus is er volgens mij recht op smartengeld.
-
kanovaarder
Website openen.
Even een (heel erg kleine) correctie.
Iedereen mag natuurlijk een website openen en goederen aanbieden.
Maar............. zonder ingeschreven te staan bij een Kamer van Koophandel en zonder een BTWnummer bij de belastingdienst geldt dat het kopen vanaf zo'n website kopen is tussen particulieren.
Als koper heeft u dan geen consumentenbescherming!
Grootvader
Even een (heel erg kleine) correctie.
Iedereen mag natuurlijk een website openen en goederen aanbieden.
Maar............. zonder ingeschreven te staan bij een Kamer van Koophandel en zonder een BTWnummer bij de belastingdienst geldt dat het kopen vanaf zo'n website kopen is tussen particulieren.
Grootvader
-
BMS.Purmerend
Klop Vader,Geplaatst op 18 Jan 2008 13:31 door kanovaarder
Het nadeel is dat de belasting en KvK op dit moment niets aan doet.
Indien het bedrijf een vergelijkbare naam heeft en onderdelen verkoopt uit de zelfde naam kan er een vervelende situatie ontstaan voor de originelen naam drager.
Dus ik ben van mening dat de website niet zomaar mag geplaatst worden zonder inkijk en of invoering er van, dus kort om indien de website gebruikt wordt voor handels doeleinde moet dit niet mogen zonder KvK inschrijving. Niet alleen ik zou hiermee gediend zijn maar ook de consument die nog altijd onwetend besodemietert wordt.
website kopen is tussen particulieren.
Precies wat ik ook steeds roep.Niet alleen ik zou hiermee gediend zijn maar ook de consument die nog altijd onwetend besodemietert wordt.
De consumenten worden hiermee gewoon opgelicht.
-
BMS.Purmerend
Maar hoe lossen wij als ondernemer dit op.Precies wat ik ook steeds roep.
wie steekt daar even zijn energie in??????
Aanmelden bij de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst
Bij de start van uw onderneming zult u een aantal zaken moeten regelen. Bijvoorbeeld de inschrijving bij de Kamer van Koophandel en de aanmelding bij de Belastingdienst.
Rechtsvorm
Bij de inschrijving bij de Kamer van Koophandel vermeldt u onder ondere de naam van uw onderneming en de rechtsvorm. Er zijn verschillende formulieren beschikbaar waarmee u zich kunt aanmelden bij de Belastingdienst. Welk formulier u nodig hebt is afhankelijk van de rechtsvorm van uw onderneming.
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... aanmelden/
Inschrijven bij de Kamer van Koophandel
Voordat u van start gaat, laat u uw onderneming inschrijven in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel in uw regio. Bij de inschrijving vermeldt u onder meer de naam van uw onderneming en de rechtsvorm. Meer informatie over de inschrijving is verkrijgbaar bij de Kamer van Koophandel.
Let op!
Er zijn bedrijven die niet ingeschreven hoeven te worden bij de Kamer van Koophandel. Dit geldt bijvoorbeeld voor sommige agrarische bedrijven. Ook personen die een vrij beroep uitoefenen (zoals arts, advocaat, makelaar, notaris of tolk), hoeven niet altijd te worden ingeschreven. Neem bij twijfel altijd contact op met de Kamer van Koophandel.
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... l#P13_1142
-
bmscooter
Zal voordien (invoering websites) ook geen probleem zijn geweest. Echter door de zoekmogelijkheden komen de zelfde namen nu sterker naar voren en wordt door de consument anders gelezen. En al gouw veroordeelt als goed of slecht. Je kunt ongetwijfeld wel de wilde feest verhalen, “kun je die en die” en voor je het weet is jou goede naam verbasterd.Ten aanzien van de mogelijk verwarrende naamsvoeringen even kort. De soep wordt niet zo heet gegeten als deze opgediend wordt. Er zal geen grondslag voor een claim kunnen zijn zolang iemand in Rijssen niet daadwerkelijk kan aantonen dat hij/zij schade heeft of zal ondervinden van een enigzins gelijkende naamsvoering aan de andere kant van Nederland. M.a.w. er zijn meer hondje die Fikkie heten; de Vries Witgoed bestaat ook volop en dat is zeker geen grondslag voor een claim. M.a.w. ik zou mij daar niet zo druk over maken.
Dus deel ik niet u mening.
Buiten dat gaat het over een melding van inschrijving KvK. Op de website.
Is er spraken van oplichting of fraude als een website voerende bedrijf producten verkoopt en geen kamer van koophandel nummer voert.
Is het waar dat de naam en adres en KvK en btw vermelding op een site verplicht is.
Wie mag dan deze vastteling van het niet aanwezig zijnde gegevens melde.
Is er ergens toegang daarvoor.
AUB geen namen hier vermelden van mogelijke bedrijven.