Had vandaag een klant in de winkel. Deze persoon heeft een apparaat gekocht wat met videoproductie te maken had (weet niet precies wat voor apparaat). In de handleiding van het apparaat stond dat deze alleen werkte met een specifieke USB 3 chipset van nec.
De klant had deze gekocht bij de goedkoopste webwinkel. Hij moest akkoord gaan voor aanschaf van het apparaat dat hij geen recht zou hebben op de 'koop op afstand' wet en heeft dit gedaan. Het apparaat is niet compatibel met zijn moederbord omdat een andere chipset gebruikt wordt.
De klant heeft rechtsbijstand en ik heb hem aangeraden bij hun te informeren omdat naar mijn inzien de wet koop op afstand altijd voorrang heeft op hun eigen algemene voorwaarden en die popup.
Heb ik hier gelijk? Aangezien die klant een rechtsbijstand verzekering heeft kan mijn advies geen kwaad, maar ben benieuwd of ik hier gelijk heb.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Webwinkel die afstand doet van...koop op afstand
Re: Webwinkel die afstand doet van...koop op afstand
Is het product speciaal voor de klant besteld en zit het niet in het normale assortiment? In dat geval zou het volgens mij mogelijk moeten zijn dat de koop op afstand regels niet gelden (mijn interpretatie van wat Consuwijzer zegt).
Nee, was een standaard product volgens mij. Weet niet specifieke details maar het apparaat kostte overal boven de €200 en bij die webwinkel €180. Lijkt voor mij erop dat de webwinkel probeert zichzelf in te dekken om geen retourtjes te krijgen die niet als nieuw verkoopbaar zijn om de lage marges te compenseren.
Ja. De wet koop op afstand valt onder half-dwingend recht zodat hiervan niet in het nadeel van de consument kan worden afgeweken. Deze voorwaarde is dus te vernietigen met een beroep op art 6:234 jo 6:240 BW.53o schreef:De klant heeft rechtsbijstand en ik heb hem aangeraden bij hun te informeren omdat naar mijn inzien de wet koop op afstand altijd voorrang heeft op hun eigen algemene voorwaarden en die popup.
Heb ik hier gelijk?
Het is zelfs zo, dat als de Algemene Voorwaarden van een webwinkel, niet kloppen met de wetgeving, dat o.a. de zichttermijn wordt verlengt naar 3 maanden.
De klant mag het artikel gewoon retourneren (wel eerst melden bij de winkel)zonder opgave van een reden. De webwinkel moet dit accepteren en het volledig betaald bedrag (inclusief verzendkosten naar de klant toe) terugbetalen binnen 30 dagen. De verzendkosten voor het retourneren zijn over het algemeen wel voor de klant.
De klant mag het artikel gewoon retourneren (wel eerst melden bij de winkel)zonder opgave van een reden. De webwinkel moet dit accepteren en het volledig betaald bedrag (inclusief verzendkosten naar de klant toe) terugbetalen binnen 30 dagen. De verzendkosten voor het retourneren zijn over het algemeen wel voor de klant.