LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wehkamp hoge rente?????

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
hogerente

Wehkamp hoge rente?????

Ongelezen bericht door hogerente »

Hallo,

Heb voor ongeveer 1500 euro nog openstaan bij Wehkamp.

Ik betaal permaand 60 euro, maar van die 60euro gaat er altijd 15 euro naar de aflossing en de rest naar kredietkosten/rente.

Dit zou betekenen dat ik nog 20 jaar door moet betalen om van Wehkamp af te komen!

Mag dit zomaar ???????

jlthkoch

Re: Wehkamp hoge rente?????

Ongelezen bericht door jlthkoch »

hogerente schreef:Hallo,

Heb voor ongeveer 1500 euro nog openstaan bij Wehkamp.

Ik betaal permaand 60 euro, maar van die 60euro gaat er altijd 15 euro naar de aflossing en de rest naar kredietkosten/rente.

Dit zou betekenen dat ik nog 20 jaar door moet betalen om van Wehkamp af te komen!

Mag dit zomaar ???????
Ja dat mag zomaar. Het is een zeer hoge rente die men rekent, wellicht het wettelijk maximum.
Het is ook niet uitzonderlijk dat je zeer lang bezig bent als je slechts het minimale aflossingsbedrag blijft betalen, maar je mag uiteraard altijd meer aflossen.
Het is beter (indien mogelijk) een lening af te sluiten voor het aankoopbedrag, dan ben je veel goedkoper uit. Het allerbeste is natuurlijk het bedrag van aankoop eerst zelf te sparen.
Laatst gewijzigd door jlthkoch op 30 nov 2009 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

Er zit wel een wettelijk maximum op, maar dat ligt wel op 18%.. erg hoog. Misschien verstandig om ergens anders een lening af te sluiten met een lager percentage en wehkamp direct af te betalen. Je betaalt je helemaal scheel aan rentes, dat is ook waar wehkamp een groot deel van haar winst vandaan haalt.

Sowieso moet je jezelf de vraag stellen of je dingen op afbetaling moet kopen... uiteindelijk betaal je hiervoor een hele hoge prijs... sparen is het advies, zodat je een klein buffertje hebt.

jlthkoch

vogels schreef:
Het allerbeste is natuurlijk het bedrag van aankoop eerst zelf te sparen.
Jesses, wat ben jij ouderwets! :shock: :lol:
Het is het goedkoopste.
Maar uiteraard niet het leukste, ik kan me voorstellen dat je niet wilt wachten (overigens: soms kan opeens je wasmachine of koelkast stuk gaan en dan kan het bittere noodzaak zijn....) maar dat kost gewoon geld. In het geval van het aflossen met minimale termijnen bij Wehkamp zelfs erg veel geld, kost iets zo maar het dubbele, nog even afgezien van het feit dat Wehkamp over het algemeen al niet echt lage prijzen rekent.

WarZir

Ongelezen bericht door WarZir »

vogels schreef:
Het allerbeste is natuurlijk het bedrag van aankoop eerst zelf te sparen.
Jesses, wat ben jij ouderwets! :shock: :lol:
Ouderwets verstandig, bedoel je? :wink:

Met koop op afbetaling ben je uiteindelijk altijd een dief van je eigen portomonnee. Oke, je hebt het item direct in huis en kan ermee pronken bij familie en buren, maar is dit je echt al het weggegooide geld waard? :|

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

@ vogels: Dan kan ik denk ik de kamer naast je betrekken.
Het is gewoon een kwestie van opvoeden.
Mijn vader zou zich omdraaien in zijn graf als hij zou weten dat ik een lening voor een vakantie af zou sluiten!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

In mijn ogen is een goede vuistregel dat je nooit een lening moet nemen die langer duurt dan hoe lang je van het product kunt genieten. (Of nog beter, dat de lening nooit hoger moet zijn dan de waarde van wat je ermee hebt gekocht.) Dan blijf je nl. nooit met een lening zitten als je spullen al 'op' zijn.

Voor een huis kun je dus wel een lange lening nemen, voor een auto of een wasmachine zou je na een jaar of 5 de lening wel afgelost moeten hebben en voor zoiets als een jas of zo, moet je de lening in een jaar wel hebben afgelost. Lukt je dat niet, dan zijn die dingen gewoon te duur voor je en moet je ze niet kopen.

En natuurlijk is het veel verstandiger om elke maand wat geld te sparen en apart te zetten voor grote aankopen. Maar veel mensen hebben daar het geduld niet voor. Tsja, dan moet je ook accepteren dat je op termijn veel minder geld hebt om leuke dingen te doen. Wil je nu 1500 uitgeven en daar 20 jaar lang 60 euro per maand voor betalen? Of kun je 2½ jaar wachten en maandelijks 60 euro sparen, zodat je bij de zelfde lasten ook in de toekomst elke 2½ jaar 1500 euro kunt uitgeven? Ik zou het wel weten.

jlthkoch

vogels schreef:@jlthkoch: Opmerking van mij was ook niet serieus bedoeld.
Dat had ik ook wel begrepen hoor :)

Gesloten