LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wet kopen op afstand bij een veiling

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
renemeijer1

Wet kopen op afstand bij een veiling

Ongelezen bericht door renemeijer1 »

Hallo allemaal,

Ik heb op een veiling van Daanveilingen een aanschaf gedaan. Echter bij aankomst in Amsterdan ( 160 kilometr rijden ) bleek ik de auto niet voor de deur kwijt te kunnen en moest mijn grote aanschaf lopend, minimaal 300 a 400 meter naar de auto brengen. Dit was echter niet te doen en heb toen de koop ontbonden. Het antwoord dat ik toen van daan kreeg heb ik helaas niet meer door een virus.

Nu komen ze met een factuur dat ik de 10% veilingkosten wel moet betalen. Ik weiger dit te betalen. Kan ik een beroep doen op de wet kopen op afstand?

Grt

René

karr-2

Re: Wet kopen op afstand bij een veiling

Ongelezen bericht door karr-2 »

Dus je gaat het gekochte object ophalen, maar omdat je je auto niet voor de deur kwijt kunt en een stukje moet lopen wil je de koop ontbinden? Wat heb je dan gekocht dat het niet te vervoeren is?

Ik heb geen idee of de wet kopen op afstand hier van toepassing is, als het product voldoet aan de eisen die er aan gesteld mogen worden en jij wilt het niet wegens vervoersproblemen lijkt me dat geen geldige reden.

renemeijer1

Het gaat om 2500 LP's

Er is niet gemeld dat ik verder moest lopen en er is niets aanwezig dit te vervoeren naar mijn auto

Martin1976

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Het lijkt mij ook zaak van de koper om de gekochte goederen af te komen halen en te vervoeren. Het is de verkoper niet aan te rekenen dat je niet precies voor de deur kunt parkeren, het lijkt mij niet zo moeilijk om even een steekkarretje en een extra sjouwer mee te nemen als je de LP's op gaat halen.

renemeijer1

Maar dan hadden ze dat wel mogen melden, en ik heb die man nog aan de lijn gehad over het niet voor de deur kunnen pakeren. Kreeg een heel bot antwoord dat ik maar ergens een karretje moest huren en nu zeggen ze dat er een karretje aanwezig was.
Ook op de mail die ik toen naar het bedrijf heb gestuurd kreeg ik als antwoord dat het dan over ging, maar er werd niet gesproken over opgeld dat betaald moest worden. Dan was ik Amsterdam wel verder in gegaan om een karretje te kopen of te huren.

roro25

Ongelezen bericht door roro25 »

DE wet kopen op afstand is niet van toepassing bij een veiling. Bij een veiling gelden de gewone regels voor aanbod en aanvaarding. Veiling biedt aan; koper aanvaardt door het opsteken van zijn hand.

HEt is toch toch belachelijk voor woorden. Je koopt 2500 lp's en je kan ze niet naar je auto vervoeren. Dat is echt een reden om de koop te ontbinden (not).
Zal een supermarkt ook blij mee zij als je door zou redeneren. De veiling heeft er geen boodschap aan dat jij je aangekochte waar niet kan meenemen en daarom de koop wil ontbinden.

Je had met ze kunnen afspreken dat je de spullen zou later zou op komen halen. In a'dam zullen ze echt wel een verhuurbdrijf hebben dat een steekkarretje verhuurd of je haalt bij de supermarkt een winkelwagentje en gebruikt deze voor het vervoer van de lp's. Na gebruik wel weer terugbrengen.
It's all very simple......

gerland

Ongelezen bericht door gerland »

Is dit echt een slechte vraag of een goede grap?

De wet kopen op afstand zou van toepassing moeten zijn omdat
- u een grote afstand (160 km) hebt moeten afleggen om te kunnen kopen, of
- omdat u een grote afstand moest afleggen naar u auto?

:lol:

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Het blijft opmerkelijk dat mensen, bij het fout lopen van zaken, altijd de schuld bij een ander neer leggen.
Er is niet gemeld dat ik verder moest lopen en er is niets aanwezig dit te vervoeren naar mijn auto
En jij hebt natuurlijk niets gevraagd !!!!!!
Maar dan hadden ze dat wel mogen melden, en ik heb die man nog aan de lijn gehad over het niet voor de deur kunnen pakeren.
Dus als ik het goed begrijp heb je er pas met de verkoper over gesproken nadat je weer thuis was. :?:
maar er werd niet gesproken over opgeld dat betaald moest worden.
Voor zover ik het weet is "opgeld" een bijbetaling aan de veilinghouder bovenop de veilingprijs .
Di 10% van de veilingprijs die jij moet betalen is derhalve geen opgeeld, want je hebt immers de totale prijs niet betaald.

roro25

Ongelezen bericht door roro25 »

het woordje onderzoeksplicht is bij de consumenten niet zo heel bekend

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

De wet van koop op afstand is hierop niet van toepassing renemeijer1
!
Je moet gewoon het complete bedrag betalen!
En annuleren kun je ook niet.

Dat je de producten moet gaan sjouwen en dat je 160 km verder woont, maakt niets uit.

Ik vind het zelf schandalig en brutaal dat je een beroep doet op een wet die niet van toepassing is.

Dit bewijst maar weer eens een keer dat de consument zijn verantwoordelijkheid afschuift op de verkopende partij!

Gesloten