Ik heb gemerkt dat sommige online winkels de 7 dagen afkoelingsperiode zoals geintroduceerd in de wet "Kopen op afstand" compenseren door pas na 7 dagen over te gaan op levering. Lijkt mij een typisch voorbeeld van een maatregel die zijn doel voorbijschiet. Het hele voordeel van online winkelen is juist de snelheid waarmee aankopen gedaan kunnen worden. Deze wet werkt dat dus tegen. Mij lijkt beter te stellen dat ontvangen goederen binnen 8 dagen teruggestuurd kunnen worden (ongeacht leveringstijd), net zoals in de gewone winkels.
Dave de Jong
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wet kopen op afstand schiet doel voorbij
-
Minerva
Re: Wet kopen op afstand schiet doel voorbij
Winkels kunnen deze wet helemaal omzeilen door pas na 7 dagen te leveren, aangezien de periode waarin van de koop wordt afgezien pas ingaat op het moment dat het product aan de klant is geleverd.
En in de 'gewone' winkel heb je helemaal geen wettelijk recht om je aankoop terug te brengen, de meeste winkels passen echter uit coulance een niet-goed-geld-terug regeling toe (of iets dergelijks, zoals een tegoedbon).
En in de 'gewone' winkel heb je helemaal geen wettelijk recht om je aankoop terug te brengen, de meeste winkels passen echter uit coulance een niet-goed-geld-terug regeling toe (of iets dergelijks, zoals een tegoedbon).
-
Minerva
Ik bedoel dus dat winkels de wet helemaal niet kunnen omzeilenMinerva schreef:Winkels kunnen deze wet helemaal omzeilen
Edit functie zou handig zijn
-
Edjuh
Edit functie is er wel hoor.
Maar dan moet je je wel even registreren en dan inloggen.
Maar dan moet je je wel even registreren en dan inloggen.
-
tokkie
dave de jong schreef:Ik heb gemerkt dat sommige online winkels de 7 dagen afkoelingsperiode zoals geintroduceerd in de wet "Kopen op afstand" compenseren door pas na 7 dagen over te gaan op levering. Lijkt mij een typisch voorbeeld van een maatregel die zijn doel voorbijschiet. Het hele voordeel van online winkelen is juist de snelheid waarmee aankopen gedaan kunnen worden. Deze wet werkt dat dus tegen. Mij lijkt beter te stellen dat ontvangen goederen binnen 8 dagen teruggestuurd kunnen worden (ongeacht leveringstijd), net zoals in de gewone winkels.
De afkoelingsperiode van 7 werkdagen (dat is dus beduidend langer dan 7 dagen) gaat in op de dag na ontvangst van de goederen. Let op dat wanneer je een product terugstuurt, alleen de kosten van het retourzenden voor je rekening zijn, verder helemaal niets. Ook niet administratiekosten of de verzendkosten van de verkoper!
Veel reguliere winkels bieden weliswaar de mogelijkheid binnen 8 dagen te ruilen (is dus geen geld terug!) of geld terug maar dat is pure klantvriendelijkheid en geen (wettelijke) plicht.