LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Centenveilingsites ala Bidrivals en Budson

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
swampie
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2009 10:45

Centenveilingsites ala Bidrivals en Budson

Ongelezen bericht door swampie »

In mijn zoektocht naar een nieuwe fotocamera ben ik een paar keer op sites beland die allelei artikelen tegen onwaarschijnlijk lage prijzen lijken te verkopen. Aanvankelijk dacht ik dat kan niet, totdat ik mij meer ging verdiepen in de werking van zulke sites.

Deze sites zijn zogenaamde centenveilingen. Voor iedere verhoging van het bod (met 1 eurocent) moet door de gebruiker betaald worden, al dan niet per sms. Dit kost meestal zo'n 50 eurocent per bieding. De veiling loopt pas af zodra er geen biedingen meer worden uitgebracht, namelijk ieder bod verlengt de veiling met 15 seconden. Daarnaast is het mogelijk om met zogenaamde bidagents automatisch door te blijven bieden, totdat de credits op zijn.

Even een voorbeeld, neem een Nikon D90 digitale spiegelreflex camera met zoomlens. Normaal wordt deze voor ongeveer 1200 euro verkocht. Uit de bidgeschiedenis van de site blijkt dat deze regelmatig voor rond de 80 euro wordt verkocht. Om dit bedrag te bereiken moet er dus 8000 keer een bod uitgebracht zijn, a 50 eurocent per stuk. Dat maakt dus zeker 4000 euro, oftewel bijna vier keer zoveel als het product waard is.

Deze sites kennen dus eigenlijk maar 1 winnaar en dat zijn de lui die er achter zitten. Ik denk dat mensen hiervoor in bescherming genomen moeten worden. Sowieso is het belachelijk dat je voor het uitbrengen van een bod, moet betalen. Daarnaast kun je op deze manier dus honderden euro's verliezen, voor het opdrijven van de prijs met slechts een paar euro.

het gaat om:
www.budson.com
www.bidrivals.com
en er zullen er vast nog wel meer zijn.

FaithFully
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 apr 2009 13:19

Re: Centenveilingsites ala Bidrivals en Budson

Ongelezen bericht door FaithFully »

En toch werkt t allemaal zoals t hoort :) Niks mis met die sites maar je moet gewoon snappen waar je aan begint

Vincent Vega
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jan 2010 20:48

Re: Centenveilingsites ala Bidrivals en Budson

Ongelezen bericht door Vincent Vega »

Dan kunnen we Google toch ook op de zwarte lijst zetten? Deze verdiend ook aan gebruik van hun dienst.

Het beschermen waar je het over hebt is mensen beschermen tegen zichzelf, dat soort mensen zouden zich sowieso niet op internet moeten bevinden.

Gesloten