Handelt Vinted conform de EU/NL regels?
Handelt Vinted conform de EU/NL regels?
Recent heb ik twee slechte ervaringen gehad met Vinted en gezien het aantal reviews op het net ben ik lang niet de enige.
Ik had iets breekbaars opgestuurd. Dik verpakt in bubbelpapier, omringd door hard papier en karton, zodat het bleef ‘hangen’ in het midden van de doos en 5 stickers met fragile erop. Helaas had koper voor VintedGo gekozen, dat was de goedkoopste optie. Daar vindt het betere gooi-en smijtwerk plaats. De artikelen worden vervoerd in dichte zaken, op de distributie centra worden er 2 punten van de zak gepakt en op de grond uitgeschut. Daarna begint het gooien in de desbetreffende pallets voor verdere verzending naar de afhaalpunten of verdere distributie centra. Vervolgens weer in de zakken gestopt en afhankelijk van de afstand herhaalt zich dit 2 tot 5 keer. Kortom, niet tegenin te pakken tegen breuken, het kwam kapot aan. Volgens de koper, want ik heb meerdere malen om foto’s gevraagd, kreeg ik niet, moest tot 3x aan toe foto’s en beschrijvingen opsturen over de verpakking en tot mijn verbazing werd de 48 uur responstijd tot 2x verlengd, met opnieuw 48 uur en daarna 5 dagen. Vreemd, want stuk is toch stuk? Tot 4x aan toe om foto’s gevraagd, niets ontvangen. De koper wees onmiddellijk met de vinger naar mij, wat ik niet fair vond, uiteindelijk trok ik aan het kortste eind: product weg en geld weg. Er was wel gevraagd of de koper het item wilde retourneren, maar dat was zij niet verplicht, dat is enkel uit coulance. Ik was bereid de kosten op mij te nemen, nieuwsgierig als ik ben. Helaas. Er is geen contact meer geweest tussen koper en mij.
De 2e keer was er een item niet aangekomen op het aangegeven VintedGo punt, koper gaat heen, was niet te vinden. Het moet officieel na 5/7 dagen retour naar verkoper, ik hoorde niets en ontving niets. Kortom, weg. Wat schetst mijn verbazing, Vinted annuleert zonder pardon de transactie! Product weg, geld weg, ik wordt niet gecompenseerd. Ik heb het niet kwijt gemaakt, dat is de verantwoordelijkheid van VintedGo. Ik geef het af en daar eindigt mi mijn verantwoordelijkheid, op dat moment geef ik het in handen van de verzenddienst. Vinted denkt daar anders over en houdt verkopers ook verantwoordelijk voor de verzending en vermist raken van pakketten.
In mijn geval ben ik geen honderden euro’s kwijt, er zijn mensen waarbij dit wel gebeurd is. Aangezien er meerdere EU landen bij zijn betrokken, heb ik het idee dat Vinted de wet met voeten treedt, alleen weet ik niet hoe ik hiermee verder kan. Vinted heb ik aansprakelijk gesteld, krijg een automatisch antwoord en that’s it. Dan is er nog een optie verder, alleen begrijp ik niet of ik daar nu wel of niet mijn klacht kan deponeren. “Als Vinted een beslissing heeft genomen, kunnen wij niets meer doen”. Lijkt mij makkelijk geld verdienen op die post.
Vele handen maken een grote vuist, de vele handen zijn er, wie helpt mij en mijn mede gedupeerden om er een vuist van te maken? Ik weet gewoon niet hoe we dit aan kunnen kaarten en waar. Radar leek mij een goede stap op weg, want volgens mij deugt er niets van het beleid van Vinted ten opzichte van het consumenten recht. Wie helpt ons de weg vinden in de dikke mist van het Litouwse bedrijf wat in de VS staat geregistreerd?
Ik had iets breekbaars opgestuurd. Dik verpakt in bubbelpapier, omringd door hard papier en karton, zodat het bleef ‘hangen’ in het midden van de doos en 5 stickers met fragile erop. Helaas had koper voor VintedGo gekozen, dat was de goedkoopste optie. Daar vindt het betere gooi-en smijtwerk plaats. De artikelen worden vervoerd in dichte zaken, op de distributie centra worden er 2 punten van de zak gepakt en op de grond uitgeschut. Daarna begint het gooien in de desbetreffende pallets voor verdere verzending naar de afhaalpunten of verdere distributie centra. Vervolgens weer in de zakken gestopt en afhankelijk van de afstand herhaalt zich dit 2 tot 5 keer. Kortom, niet tegenin te pakken tegen breuken, het kwam kapot aan. Volgens de koper, want ik heb meerdere malen om foto’s gevraagd, kreeg ik niet, moest tot 3x aan toe foto’s en beschrijvingen opsturen over de verpakking en tot mijn verbazing werd de 48 uur responstijd tot 2x verlengd, met opnieuw 48 uur en daarna 5 dagen. Vreemd, want stuk is toch stuk? Tot 4x aan toe om foto’s gevraagd, niets ontvangen. De koper wees onmiddellijk met de vinger naar mij, wat ik niet fair vond, uiteindelijk trok ik aan het kortste eind: product weg en geld weg. Er was wel gevraagd of de koper het item wilde retourneren, maar dat was zij niet verplicht, dat is enkel uit coulance. Ik was bereid de kosten op mij te nemen, nieuwsgierig als ik ben. Helaas. Er is geen contact meer geweest tussen koper en mij.
De 2e keer was er een item niet aangekomen op het aangegeven VintedGo punt, koper gaat heen, was niet te vinden. Het moet officieel na 5/7 dagen retour naar verkoper, ik hoorde niets en ontving niets. Kortom, weg. Wat schetst mijn verbazing, Vinted annuleert zonder pardon de transactie! Product weg, geld weg, ik wordt niet gecompenseerd. Ik heb het niet kwijt gemaakt, dat is de verantwoordelijkheid van VintedGo. Ik geef het af en daar eindigt mi mijn verantwoordelijkheid, op dat moment geef ik het in handen van de verzenddienst. Vinted denkt daar anders over en houdt verkopers ook verantwoordelijk voor de verzending en vermist raken van pakketten.
In mijn geval ben ik geen honderden euro’s kwijt, er zijn mensen waarbij dit wel gebeurd is. Aangezien er meerdere EU landen bij zijn betrokken, heb ik het idee dat Vinted de wet met voeten treedt, alleen weet ik niet hoe ik hiermee verder kan. Vinted heb ik aansprakelijk gesteld, krijg een automatisch antwoord en that’s it. Dan is er nog een optie verder, alleen begrijp ik niet of ik daar nu wel of niet mijn klacht kan deponeren. “Als Vinted een beslissing heeft genomen, kunnen wij niets meer doen”. Lijkt mij makkelijk geld verdienen op die post.
Vele handen maken een grote vuist, de vele handen zijn er, wie helpt mij en mijn mede gedupeerden om er een vuist van te maken? Ik weet gewoon niet hoe we dit aan kunnen kaarten en waar. Radar leek mij een goede stap op weg, want volgens mij deugt er niets van het beleid van Vinted ten opzichte van het consumenten recht. Wie helpt ons de weg vinden in de dikke mist van het Litouwse bedrijf wat in de VS staat geregistreerd?
-
Consumenneke
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
-
witte angora
- Berichten: 33692
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Handelt Vinted conform de EU/NL regels?
Hier in de winkel hebben we zo'n pakketpunt van Vinted. Er worden dagelijks tientallen pakketten aangeleverd, en dagelijks tientallen pakketten opgehaald. Zelfs zoveel dat de kast gewoon te klein is. Bij mijn weten is het tot nu toe altijd goed gegaan, althans, ik heb tot nu toe niet gehoord dat mensen hun beklag doen bij de eigenaar van de winkel (die verder ook niet verantwoordelijk is).
Overal gaan dingen fout, maar in hoeverre dingen fout gaan bij Vinted, en hoe of waar dingen beter en/of anders kunnen, dat weet ik ook niet. Het beter gooi- en smijtwerk zoals je het omschrijft herken ik in ieder geval niet. Het feit dat de koper weigert foto's te sturen van het 'kapotte' item doet bij mij wel de vraag rijzen of het probleem echt bij Vinted ligt, of dat iemand een 'gratis' item op de kop wilde tikken en daarin blijkbaar geslaagd is.
Overal gaan dingen fout, maar in hoeverre dingen fout gaan bij Vinted, en hoe of waar dingen beter en/of anders kunnen, dat weet ik ook niet. Het beter gooi- en smijtwerk zoals je het omschrijft herken ik in ieder geval niet. Het feit dat de koper weigert foto's te sturen van het 'kapotte' item doet bij mij wel de vraag rijzen of het probleem echt bij Vinted ligt, of dat iemand een 'gratis' item op de kop wilde tikken en daarin blijkbaar geslaagd is.
-
sergio1963
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 27 jun 2025 13:14
Re: Handelt Vinted conform de EU/NL regels?
En u kon niet weigeren dat het zeer breekbare item dat u hebt verkocht op deze manier via VintedGo , waar u toch al geen vertrouwen in had werd verzonden?
Re: Handelt Vinted conform de EU/NL regels?
De verkoper doet de koper een aanbod om een product tegen een bepaalde prijs te bezorgen. De verkoper maakt voor de uitvoering van deze verbintenis gebruik van een hulppersoon. De verkoper is jegens de koper aansprakelijk voor de gedragingen van de hulppersoon. De hulppersoon is jegens de verkoper aansprakelijk, maar omdat het om verzending gaat is hij dat alleen als dat overeengekomen is. De oplossing is om alleen een verzekerde wijze van verzending te gebruiken. Hier heeft Vinted dus gelijk.
Als de verkoper een natuurlijk persoon is, die hier zijn brood niet mee verdient dan is het mogelijk om van het bovenstaande af te wijken. Je kan dan bijvoorbeeld afspreken dat verzending geschiedt voor risico van de koper.
De bewijslast voor non-conformiteit is verdeeld. In de eerste 12 of 24 maanden moet, afhankelijk van het geldend recht, moet de koper moet bewijzen dat er nu iets met het product is dat hij bij bezorging niet hoefde te verwachten en de verkoper moet dan bewijze dat het product dat gebrek bij afleveren niet had. Dit geldt alleen bij een B2C overeenkomst.
Als er ontbonden wordt, dan moeten de geleverde prestaties ongedaan gemaakt worden. Bij non-conformiteit geschiedt dat op kosten van de verkoper en anders op kosten van de koper. Vinted heeft hier dus ongelijk.
Als de verkoper een natuurlijk persoon is, die hier zijn brood niet mee verdient dan is het mogelijk om van het bovenstaande af te wijken. Je kan dan bijvoorbeeld afspreken dat verzending geschiedt voor risico van de koper.
De bewijslast voor non-conformiteit is verdeeld. In de eerste 12 of 24 maanden moet, afhankelijk van het geldend recht, moet de koper moet bewijzen dat er nu iets met het product is dat hij bij bezorging niet hoefde te verwachten en de verkoper moet dan bewijze dat het product dat gebrek bij afleveren niet had. Dit geldt alleen bij een B2C overeenkomst.
Als er ontbonden wordt, dan moeten de geleverde prestaties ongedaan gemaakt worden. Bij non-conformiteit geschiedt dat op kosten van de verkoper en anders op kosten van de koper. Vinted heeft hier dus ongelijk.
-
juliomariner
- Berichten: 5501
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Handelt Vinted conform de EU/NL regels?
OK Vinted heeft ongelijk maar wat schiet TS hier mee op. De bedragen zijn meestal zo laag dat het slachtoffer het er maar bij laat.
-
witte angora
- Berichten: 33692
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Handelt Vinted conform de EU/NL regels?
De vraag van TS is:
Of er zoveel mensen problemen hebben met Vinted weet ik niet. Ik heb zelf hett idee van niet. Maar al zou het zo zijn, heeft een gezamenlijke actie dan zin? En wat kan TS verder nog doen?Margrethe schreef: ↑24 sep 2025 21:23Vele handen maken een grote vuist, de vele handen zijn er, wie helpt mij en mijn mede gedupeerden om er een vuist van te maken? Ik weet gewoon niet hoe we dit aan kunnen kaarten en waar.
[...]
Wie helpt ons de weg vinden in de dikke mist van het Litouwse bedrijf wat in de VS staat geregistreerd?
Re: Handelt Vinted conform de EU/NL regels?
Ik reageerde op deze vraag:
Handelt Vinted conform de EU/NL regels?
Een ieder mag zich vrij voelen om mijn antwoord aan te vullen of om een andere vraag te beantwoorden.
Handelt Vinted conform de EU/NL regels?
Een ieder mag zich vrij voelen om mijn antwoord aan te vullen of om een andere vraag te beantwoorden.
-
juliomariner
- Berichten: 5501
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Handelt Vinted conform de EU/NL regels?
Het probleem is dat dit soort grote bedrijven gewoon wegkomen met dit soort dingen. Het is een buitenlands bedrijf (Litouwen meen ik) en niemand waagt het erop om verdere stappen te ondernemen. Op internet verschijnenen met regelmaat soortgelijke klchten over dit bedrijf maar er veranderd niets.
Re: Handelt Vinted conform de EU/NL regels?
Er kan bij de Nederlandse rechtbank een Europese procedure voor geringe vorderingen worden opgestart. Dat is laagdrempelig en doet denken aan een kortgeding op sommige aspecten.
-
juliomariner
- Berichten: 5501
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Handelt Vinted conform de EU/NL regels?
Goede tip Alfatrion, waarom wordt hier zo weinig aandacht aan besteed? Ik denk dat 95% van de Nederlanders hier nog nooit van hebben gehoord.
Re: Handelt Vinted conform de EU/NL regels?
Helaas had koper voor VintedGo gekozen, dat was de goedkoopste optie. Daar vindt het betere gooi-en smijtwerk plaats. De artikelen worden vervoerd in dichte zaken, op de distributie centra worden er 2 punten van de zak gepakt en op de grond uitgeschut. Daarna begint het gooien in de desbetreffende pallets voor verdere verzending naar de afhaalpunten of verdere distributie centra. Vervolgens weer in de zakken gestopt en afhankelijk van de afstand herhaalt zich dit 2 tot 5 keer
En u was aanwezig bij al die distributie centra's waar het pakket langs geweest is?
Bij elke distributeur word er gesmeten met pakketten, ook een DHL, PostNL, DPD, UPS.
Vaak word er dan gezegd; stuur het verzekerd op, maar dat is ook een wassen neus want als je dan gaat reclameren mag je laten zien voor welk bedrag het verkocht is en daar dan een bonnetje van en dan komt de dagwaarde nog.
Het is overigens als een rode vlag voor stier een uitdaging voor medewerkers om met pakketten te smijten waar "Fragile" op staat.
Niet zoals het hoort maar het gebeurt wel.
En bij elke transporteur word de verantwoordelijkheid afgeschoven naar de verzender, ook al staat die helemaal los van het hele transportproces.
Dit is een zaak die wettelijk geregeld zou moeten worden, maar de politiek weigert dit op te pakken. En tot dat gaat veranderen blijven we maar zo door modderen.
En u was aanwezig bij al die distributie centra's waar het pakket langs geweest is?
Bij elke distributeur word er gesmeten met pakketten, ook een DHL, PostNL, DPD, UPS.
Vaak word er dan gezegd; stuur het verzekerd op, maar dat is ook een wassen neus want als je dan gaat reclameren mag je laten zien voor welk bedrag het verkocht is en daar dan een bonnetje van en dan komt de dagwaarde nog.
Het is overigens als een rode vlag voor stier een uitdaging voor medewerkers om met pakketten te smijten waar "Fragile" op staat.
Niet zoals het hoort maar het gebeurt wel.
En bij elke transporteur word de verantwoordelijkheid afgeschoven naar de verzender, ook al staat die helemaal los van het hele transportproces.
Dit is een zaak die wettelijk geregeld zou moeten worden, maar de politiek weigert dit op te pakken. En tot dat gaat veranderen blijven we maar zo door modderen.
Re: Handelt Vinted conform de EU/NL regels?
Doorgeven bij Trustpilot?
