De Telegraaf schreef:
*Bij oplichting blijkt iDEAL bovendien één groot nadeel te hebben: de consument kan zijn betaling niet terug laten boeken.
* „De politie heeft laten doorschemeren dat ik mijn geld waarschijnlijk niet terugzie.”
* Dat maakt het ideaal voor de webwinkel, de ondernemer heeft zijn geld direct binnen. De koper moet wachten op de levering van de betaalde goederen.
(Dus - ideaal is alleen voor de verkopers.. niet voor ons, consument)
De Telegraaf schreef:
Voor zo’n iDEAL-contract is een zakelijke bankrekening nodig. ING laat weten strenge controlecriteria te hanteren voor zowel de aanvraag voor een zakelijke rekening als voor het iDEAL-contract zelf. „Daarbij hoort of de domeinnaam wel op naam van de webwinkel staat, maar ook de naw-gegevens en de inschrijving bij de Kamer van Koophandel worden gecontroleerd”, aldus de woordvoerder. Wordt er fraude gemeld, dan neemt de bank stappen, waaronder mogelijk ook het blokkeren van de zakelijke rekening, aldus de woordvoerder. „Voor dat laatste is wel een verzoek van politie of justitie nodig.”
Complicerende factor is dat Shoptvpaleis gebruik heeft gemaakt van een administratiebedrijf: Mollie. De zakelijke ING-rekening staat op die naam en kan dus niet zonder meer geblokkeerd worden. Mollie stelt desgevraagd het doorsluizen van betalingen pas te kunnen stoppen na een verzoek van justitie. Die reageert echter vaak niet snel genoeg, vertelt een woordvoerder. Sterker: „De politie doet vaak niets met de aangiftes van consumenten.”
De bond zit vooral in zijn maag met de 100 procent vooruitbetaling bij iDEAL. Dat maakt de consument kwetsbaar. „Als je iets koopt bij een webwinkel die niet is aangesloten bij een van deze keurmerken, probeer dan anders te betalen. Bijvoorbeeld met een creditcard, want daar zit vaak een verzekering in en kun je de betaling achteraf terug laten draaien.”
(niet het hele artikel geplaatst - alleen wat interessante puntjes en delen.)
Als iemand een vergunning voor Ideaal gebruik voor meerdere bedrijven uitvoerde kan dit betekenen dat als er niet schadeloos gesteld word dat meerdere bedrijvend die dit uitbesteden slachtoffer worden van niet meer via Ideal te kunnen afrekenen.
Verder zijn er diverse webwinkels die onder meerdere namen werken maar slechts 1 Ideaal regeling en bank nummer hebben dus zo herkenbaar zijn als 1 groot bedrijf.
Het is iets lastiger maar je kunt nog steeds je geld bij fraude terug eisen.
Helaas zijn er heel wat webshops die gebruik maken van een tussenpartner voor hun betalingen.
Zo zijn er bijvoorbeeld instanties als Icepay etc die een webwinkelier de gelegenheid geven iDeal betalingen te ontvangen op hun systeem zonder dat ze effectief een zwaar contract hebben. Ze hebben enkel een contract met het bedrijf die de tussenbetalingen wil hanteren.
Omdat de meeste bedrijven hiervoor in het buitenland zitten zijn ze niet steeds op de hoogte van alle regels en dergelijke. Ook hebben zijn per transactie een x-aantal procenten.
Er zijn hier tientallen webshops vermeld op dit forum die deze werkwijze hebben gehanteerd.
Er wordt zelf bij opwaardering van de OV kaart Ideal gebruikt.
Ik dacht , hier op het forum al vaker gelezen te hebben, dat dit veel zekerder was, dan PayPal.
Of heb iets over het hoofd gezien?
Ik heb net weer een betaling via Ideal gedaan, en vind het goed, want de artikel wordt morgen al verstuurt.
nevermind schreef:Er wordt zelf bij opwaardering van de OV kaart Ideal gebruikt.
Ik dacht , hier op het forum al vaker gelezen te hebben, dat dit veel zekerder was, dan PayPal.
Of heb iets over het hoofd gezien?
Ik heb net weer een betaling via Ideal gedaan, en vind het goed, want de artikel wordt morgen al verstuurt.
Waarom vandaag eigenlijk niet? Ik denk trouwens niet dat de snelheid van verzenden iets met de betalingsmethode te maken heeft. Als je een aankoop met Paypal betaalt heeft de verkoper net zo snel zekerheid over de betaling als met Ideal.
Ik roep al tijden dat ik liever met Paypal betaal dan met Ideal (bijvoorbeeld hier nog: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 2#p1445292) vooral omdat je met Ideal niet kunt storneren, terwijl je met Paypal wel kansen hebt je geld terug te krijgen. De reden om dat dan toch niet te doen is omdat je vaak door de verkoper met een toeslag wordt geconfronteerd als je met Paypal wilt betalen. Dat kan oplopen tot ongeveer 3%. Maar als de prijs gelijk blijft, dan betaal ik blind met Paypal.
Duidelijk weer stemmingsmakerij van de Telegraaf. iDEAL is in weze niks anders dan een gestroomlijnde overboeking. Als je zelf handmatig geld overboekt naar een webwinkel heb je ook geen mogelijkheid om je geld terug te krijgen als er iets mis gaat. Waarom zou dat bij iDEAL dan wel zo moeten zijn? Het is gewoon eigen verantwoordelijkheid van de consument om te bepalen naar wie ze wel en naar wie ze geen geld overmaken.
bprosman schreef:Paypal heeft tenminste nog een kopersgarantie in geval er niet geleverd wordt.
Met deze uitspraak was ik een beetje voorzichtig, tenminste als je de berichten hier op het forum mag geloven.
Je moet berichten op dit soort fora altijd in perspectief zien. Mensen met goede ervaringen (of geen slechte ervaringen) gaan dat hier niet melden. Alleen als je een keer een probleem hebt gehad meld je dat. En stel dat 100 mensen een keer een probleem hebben gehad en je zoekt op dit forum dan schrik je je rot. Zet je dat echter af tegen het aantal gebruiker van bijv. Paypal dan is dat nog steeds heel weinig.
Op basis van klachten op een consumentenforum kan je niet concluderen of iets structureel fout zit, of dat het een incident betreft.