LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Webwinkel voorwaarden - is deze bepaling correct?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Guardian72
Contacteer:

Webwinkel voorwaarden - is deze bepaling correct?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ik ontving een mail dat een webwinkel was opgeheven, en dat het ledenbestand is verkocht aan een andere webwinkel (op zich vreemd, maar goed).

Nu stuurt de nieuwe webwinkel een "hallo, wij zijn ..." bericht - met onderaan deze uitspraak:
Het bezoek van de site impliceert de aanvaarding van de algemene voorwaarden
Echter, deze algemene voorwaarden staan nergens in de kennismakingsmail vermeld.

Is dit uberhaupt rechtsgeldig?

Vind het een beetje aanmatigend om dit zo te stellen, zonder dat iemand kennis heeft kunnen nemen van deze algemene voorwaarden.

aerox

Re: Webwinkel voorwaarden - is deze bepaling correct?

Ongelezen bericht door aerox »

Natuurlijk is dit niet rechtsgeldig. Je moet duidelijk op de algemene voorwaarden gewezen worden. Lijkt me dat je eerst iets moet kunnen lezen voor je er mee akkoord gaat:P Bot stellen dat je met het bezoeken van de site automatisch akkoord gaat kan niet.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

aerox schreef:Natuurlijk is dit niet rechtsgeldig. Je moet duidelijk op de algemene voorwaarden gewezen worden. Lijkt me dat je eerst iets moet kunnen lezen voor je er mee akkoord gaat:P Bot stellen dat je met het bezoeken van de site automatisch akkoord gaat kan niet.
Niet alleen gewezen, je moet ze ook ter hand gesteld krijgen.

Guardian72
Contacteer:

vogels schreef:Sinds wanneer heeft een webwinkel leden?
Dat is het woord dat ze gebruikten.
Ze bedoelen klantenbestand waarschijnlijk, of misschien zelfs "gasten die misschien te dom zijn om verder te kijken"

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

waarom niet gewoon de namen van de webwinkels genoemd?

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

ruud_a schreef:waarom niet gewoon de namen van de webwinkels genoemd?
Dat in de eerste plaats: wie het eerst waren en wie het hebben overgenomen, dat klantenbestand. Of staat de oude site nog ergens vermeld?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

en dat het ledenbestand is verkocht aan een andere webwinkel (op zich vreemd, maar goed).
Zo vreemd is dat niet en in het zakenleven al jaaaaaaaaren bekend onder de term "goodwill".

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

bprosman schreef:Zo vreemd is dat niet en in het zakenleven al jaaaaaaaaren bekend onder de term "goodwill".
Justum. En als dit jaaaaaaaaren geleden had plaatsgevonden (en je zaak had een goede naam) dan werd die 'goodwill' goed betaald en kon de verkoper er zijn pensioen uit halen. Maar, dat is jaaaaaaaren geleden. :cry:

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Het ging me er meer om dat het blijkbaar voor TS nieuw is ( of ongebruikelijk lijkt) om winkel + klantenbestand te verkopen maar zo ongebruikelijk is dat niet.

Guardian72
Contacteer:

bprosman schreef:Het ging me er meer om dat het blijkbaar voor TS nieuw is ( of ongebruikelijk lijkt) om winkel + klantenbestand te verkopen maar zo ongebruikelijk is dat niet.
Ik weet van een fysieke winkel.
Maar, bij een webwinkel, in plaats van gelijk reclame en (in mijn ogen) onredelijk bezwarende voorwaarden te stellen (over de algemene voorwaarden) ... zou ik eerst een bericht sturen "hallo, wij hebben deze webwinkel overgenomen, wilt u in het bestand blijven" - dit is met een aantal andere dingen ook gebeurt - alleen deze mensen doen het niet.

Ik heb de naam nog niet genoemd omdat ik niet direct een winkel die mogelijk te goeder trouw is, negatief onder de aandacht wil brengen.

ruud_a

ik zou eens beginnen met anoniem op de site te kijken, door gewoon het webadres in te typen en niet de eventuele link in de mail te gebruiken.
firewall op maximaal.
dat is altijd verstandig met een link, als je niet zeker weet waar die heen gaat.

kende u de webwinkel eigenlijk en was u daar klant?
of gaat het over een u volstrekt onbekende webwinkel?

Guardian72
Contacteer:

ruud_a schreef:ik zou eens beginnen met anoniem op de site te kijken, door gewoon het webadres in te typen en niet de eventuele link in de mail te gebruiken.
firewall op maximaal.
dat is altijd verstandig met een link, als je niet zeker weet waar die heen gaat.

kende u de webwinkel eigenlijk en was u daar klant?
of gaat het over een u volstrekt onbekende webwinkel?
Voor mij volstrekt onbekend, zowel de oude, als de nieuwe.
Ik wacht nog op antwoord van deze 'shop' ...

A.niem

Ongelezen bericht door A.niem »

Klantenbestand wordt mee verkocht, met name voor de nieuwsbrieven. Dit is normaal in webwinkel-land. Men gaat er vanuit dat als een klant éénmaal terug is gekomen, deze een trouwe klant is en dus vaker zal terugkeren.

En zouden ze met dat zinnetje niet bedoelen dat je de cookies accepteert als je op de site rondkijkt, en niet zozeer de algemene voorwaarden. En dat ze gewoon twee termen door elkaar gegooid hebben? Wel heel slordig trouwens. Het zou niet mogen gebeuren.

Guardian72
Contacteer:

Klantenbestand.. tja.
Maar ik ken de genoemde "oude" shop niet - en ook nog nooit van de 'nieuwe' gehoord.

Een vraag om uitleg wacht nog op antwoord.

ruud_a

Als u beide shops niet kent, zou ik de email weggooien.
Dit tenzij u erg nieuwsgierig bent en niet op een paar centen kijkt.
Waarschijnlijk is het dan een poging tot oplichting.

Gesloten