LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ongevraagd een vervangend artikel
Ongevraagd een vervangend artikel
Een paar weken geleden kocht ik online bij Wehkamp een iPhone 4S - 32Gb. De volgende dag werd mijn bestelling afgeleverd. Helaas was het niet echt om blij van te worden; Ik had een witte iPhone besteld, maar er was een zwarte geleverd. Ook was deze maar 16Gb in plaats van 32Gb.
Ik heb dus meteen een retourmelding gemaakt en Selektvracht zou deze dus de volgende dag weer komen ophalen. In het retourpakketje had ik het ingevulde retourformulier bijgesloten + een brief waarin ik uitdrukkelijk vroeg om een annulering van de bestelling, zodat ik die acceptgiro kon verscheuren.
Ik had hier dagenlang niets van gehoord, totdat eergisteren opnieuw Selektvracht aan de deur stond met wederom een pakketje van Wehkamp. Hierin zat een nieuwe iPhone, ditmaal wél een witte en 32Gb. (Wanneer ik inlog op de site en in mijn bestellingen kijk, zie ik dat er opnieuw een bestelling is geplaatst, ditmaal door een medewerker van Wehkamp denk ik, met dus een nieuw factuurnummer etc.)
Wat moet ik nu doen? Zoals ik al zei heb ik in de brief gevraagd om een koopontbinding. Maar waarom sturen zij me dan nu nog een vervangend artikel? Moet ik dit beschouwen als een wettelijk 'vervangend artikel' en ben ik verplicht om het terug te sturen? Of mag ik dit artikel houden, omdat ik de koop eerder ontbonden heb en ze me nu tóch ongevraagd iets sturen?
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Kitty
Ik heb dus meteen een retourmelding gemaakt en Selektvracht zou deze dus de volgende dag weer komen ophalen. In het retourpakketje had ik het ingevulde retourformulier bijgesloten + een brief waarin ik uitdrukkelijk vroeg om een annulering van de bestelling, zodat ik die acceptgiro kon verscheuren.
Ik had hier dagenlang niets van gehoord, totdat eergisteren opnieuw Selektvracht aan de deur stond met wederom een pakketje van Wehkamp. Hierin zat een nieuwe iPhone, ditmaal wél een witte en 32Gb. (Wanneer ik inlog op de site en in mijn bestellingen kijk, zie ik dat er opnieuw een bestelling is geplaatst, ditmaal door een medewerker van Wehkamp denk ik, met dus een nieuw factuurnummer etc.)
Wat moet ik nu doen? Zoals ik al zei heb ik in de brief gevraagd om een koopontbinding. Maar waarom sturen zij me dan nu nog een vervangend artikel? Moet ik dit beschouwen als een wettelijk 'vervangend artikel' en ben ik verplicht om het terug te sturen? Of mag ik dit artikel houden, omdat ik de koop eerder ontbonden heb en ze me nu tóch ongevraagd iets sturen?
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Kitty
Re: Ongevraagd een vervangend artikel
Terug sturen en nogmaals benadrukken dat je de koop wilt ontbinden lijkt mij de enige juiste oplossing.
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 27 jan 2010 15:00
Re: Ongevraagd een vervangend artikel
Op de eerste plaats wil ik namens wehkamp.nl excuses aanbieden voor deze gang van zaken. Graag wil ik voor u bemiddelen in deze zaak. Indien u van dit aanbod gebruik wilt maken, dan verzoek ik u uw contactgegevens ( klantnummer of naam en adresgegevens en eventueel het forum waarop u uw klacht kenbaar heeft gemaakt ) naar mij te mailen: [email protected].
Re: Ongevraagd een vervangend artikel
Sommigen op dit forum zullen aangeven dat u het pakketje mag houden omdat ongevraagd is toegezonden. Maar hier gaat het gewoon om een stomme fout. U heeft wel een retentierecht. Dit houd in dat u het product mag houden tot het moment waarop u de verzendkosten heeft ontvangen. Indien het verzenden terug u niets kost, dan gaat dit natuurlijk niet op.
Re: Ongevraagd een vervangend artikel
Wat zou het leuk zijn als dat laatste met 'ja 'beantwoord zou kunnen worden hè?Kitty84 schreef:Wat moet ik nu doen? Zoals ik al zei heb ik in de brief gevraagd om een koopontbinding. Maar waarom sturen zij me dan nu nog een vervangend artikel? Moet ik dit beschouwen als een wettelijk 'vervangend artikel' en ben ik verplicht om het terug te sturen? Of mag ik dit artikel houden, omdat ik de koop eerder ontbonden heb en ze me nu tóch ongevraagd iets sturen?
Kitty
Meteen weer zo 1 bestellen en maar hopen dat er dan weer een foutje wordt gemaakt.
Je wilde een witte iPhone met 32 GB, die heb je nu, dus als je die betaalt is 't goed toch?
Re: Ongevraagd een vervangend artikel
Kan een "kruisbestuiving" zijn geweest. IPhone verzonden, daarna ontdekt dat er fout was gemaakt terwijl u retour gaat invullen. Selektvracht terug met zwarte Phone en daarna komt de goede, witte, bestelde. Kan gebeuren. Maar komt best goed hoor, als u de originele witte bestelde niet meer wilt. (Ander bestelnummer komt alleen door kleurverschil, neem ik aan).
Re: Ongevraagd een vervangend artikel
Haha als ik zo gehaaid was geweest als tegenwoordig half NL is, dan lijkt het me nogal dom om zoiets op een bekend forum af te vuren en te vragen, vind je zelf ook niet? Maar evengoed .. bedankt voor de onzin.Jolijn schreef:Wat zou het leuk zijn als dat laatste met 'ja 'beantwoord zou kunnen worden hè?
Meteen weer zo 1 bestellen en maar hopen dat er dan weer een foutje wordt gemaakt.
Je wilde een witte iPhone met 32 GB, die heb je nu, dus als je die betaalt is 't goed toch?
Anyway .. De andere posters, zeer bedankt voor de nuttige reacties. Ik heb nu duidelijkheid. Tnx
Re: Ongevraagd een vervangend artikel
Niet zozeer op dit topic van toepassing, maar vroeg het me wel af...alfatrion schreef:Sommigen op dit forum zullen aangeven dat u het pakketje mag houden omdat ongevraagd is toegezonden. Maar hier gaat het gewoon om een stomme fout. U heeft wel een retentierecht. Dit houd in dat u het product mag houden tot het moment waarop u de verzendkosten heeft ontvangen. Indien het verzenden terug u niets kost, dan gaat dit natuurlijk niet op.
Bij mijn weten is het jezelf toe-eigenen van een ongevraagd product alleen geoorloofd wanneer het om een actie met een commercieel karakter gaat. Indien er echter sprake is van een overduidelijke vergissing (of het pakket is verkeerd geadresseerd/bezorgd of zo) dan is het artikel alsnog behouden toch gewoon een onrechtmatige daad?
Re: Ongevraagd een vervangend artikel
Dat klopt. Je mag het product je toe-eigenen wanneer je redelijkerwijs mag aannemen dat dit gedaan is om je tot een koopovereenkomst te bewegen. Een uitzondering die je nog niet had genoemd is wanneer het de ontvanger is aan te rekenen dat de verkoper hem het product had gestuurd. Ik kan daar zo snel niet een voorbeeld bij verzinnen. Dit is geregeld in art. 7:7 BW, mocht je het willen opzoeken.
Als het gaat om een kennelijke fout aan de kant van de verkoper, dan mag het dus niet toe-eigenen. Als je dat toch doet dan is dit op zijn minst een onrechtmatige daad en mogelijk verduistering (zusje van diefstal; bij diefstal neem je weg en bij verduistering eigen je toe).
Als het gaat om een kennelijke fout aan de kant van de verkoper, dan mag het dus niet toe-eigenen. Als je dat toch doet dan is dit op zijn minst een onrechtmatige daad en mogelijk verduistering (zusje van diefstal; bij diefstal neem je weg en bij verduistering eigen je toe).
Re: Ongevraagd een vervangend artikel
Dit snap ik ook niet, TS wil een witte 32 GB, Wehkamp maakt een fout en corrigeert dit en vervolgens wil TS het toestel niet meerJe wilde een witte iPhone met 32 GB, die heb je nu, dus als je die betaalt is 't goed toch?
Re: Ongevraagd een vervangend artikel
Da's nu het mooie bij Wehkamp: je bestelt iets (okay, in dit geval ging er even iets mis) maar zonder opgaaf van redenen kan je het terugsturen. Vroeger moest je van alles invullen, nu is terugsturen voldoende. Ondanks klachten op veel fora is Wehkamp een stuk "gebruiksvriendelijker " geworden, niet in de laatste plaats door het meelezen van het webteam waar je nu je ei kwijt kan.Dit snap ik ook niet, TS wil een witte 32 GB, Wehkamp maakt een fout en corrigeert dit en vervolgens wil TS het toestel niet meer
Re: Ongevraagd een vervangend artikel
Mag ik weten hoe u aan deze wijsheid gekomen bent? Ik weet niet anders dat je 7 werkdagen (binnenkort 14 kalenderdagen) de tijd hebt om het product terug te sturen (zonder opgaaf van redenen) maar indien het product niet kapot is en dus onder garantie valt, de verzendkosten voor de klant zijn. Ik ben wel benieuwd waar het staat dat de kosten voor retourzending ook voor de winkelier zijn.alfatrion schreef: U heeft wel een retentierecht. Dit houd in dat u het product mag houden tot het moment waarop u de verzendkosten heeft ontvangen. Indien het verzenden terug u niets kost, dan gaat dit natuurlijk niet op.
Re: Ongevraagd een vervangend artikel
Ja het is goed dat men voldoet aan het absolute minimum.tenormin schreef:Da's nu het mooie bij Wehkamp: je bestelt iets (okay, in dit geval ging er even iets mis) maar zonder opgaaf van redenen kan je het terugsturen. Vroeger moest je van alles invullen, nu is terugsturen voldoende.
De ts heeft aangegeven het product te hebben ontvangen na ontbinding. Overigens heb je 7 werkdagen om te ontbinden, niet om terug te sturen.A.niem schreef:Mag ik weten hoe u aan deze wijsheid gekomen bent?
Re: Ongevraagd een vervangend artikel
Ten overvloede en nee, ik heb niks met Wehkamp van doen: je hebt 14 dagen de tijd daar.
@Arnel.H, ja het is goed dat men voldoet aan het absolute minimum. Begrijp ik even niet.
@Arnel.H, ja het is goed dat men voldoet aan het absolute minimum. Begrijp ik even niet.
Laatst gewijzigd door tenormin op 23 jan 2013 12:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Ongevraagd een vervangend artikel
De klant heeft minimaal zeven werkdagen om het product te ontbinden, zonder opgave van redenen (art. 7:46d BW). Binnen welke termijn de klant dit moet terugzenden is niet geregeld in de wet koop op afstand. Het is de bedoeling dat je eind dit jaar of misschien volgend jaar 14 dagen heb om te ontbinden en dan nog eens 14 dagen om het product terug te geven aan de verkoper.A.niem schreef:Mag ik weten hoe u aan deze wijsheid gekomen bent? Ik weet niet anders dat je 7 werkdagen (binnenkort 14 kalenderdagen) de tijd hebt om het product terug te sturen (zonder opgaaf van redenen) maar indien het product niet kapot is en dus onder garantie valt, de verzendkosten voor de klant zijn. Ik ben wel benieuwd waar het staat dat de kosten voor retourzending ook voor de winkelier zijn.alfatrion schreef: U heeft wel een retentierecht. Dit houd in dat u het product mag houden tot het moment waarop u de verzendkosten heeft ontvangen. Indien het verzenden terug u niets kost, dan gaat dit natuurlijk niet op.
De kosten voor het terugzenden komen in beginsel voor rekening van de koper. Echter, hierbij moeten twee zaken in het achterhoofd gehouden worden. In de eerste plaats bestaat er de mogelijkheid dat Wehkamp contractueel kan hebben geregeld dat de koper geen verzendkosten hoeft te betalen voor het terugsturen. Daar zijn allerlei variaties op. En dan moet er nog rekening gehouden met dat de koper het product al een keer had teruggestuurd. De kosten van het tweede keer terug sturen komen niet voor rekening van de koper, omdat dit schade is die de winkelier heeft aangericht door het ontbinden op te vatten als een beroep op de (wettelijke) garantie.
Artikel 7:29 lid 1 BW (retentierecht) schreef:Heeft de koper de zaak ontvangen doch is hij voornemens deze te weigeren, dan moet hij als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan zorgen; hij heeft op de zaak een retentierecht totdat hij door de verkoper voor de door hem in redelijkheid gemaakte kosten schadeloos is gesteld.
Artikel 7:46d lid 1 BW (herroepingsrecht) schreef:Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. (...)
Re: Ongevraagd een vervangend artikel
Het aanspraak maken op het herroepingsrecht bemoeilijken (formulieren ed.) is een oneerlijke handelspraktijk (Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Polen) 14 november 2011, uitspraak RPZ-27/2011).tenormin schreef:@Arnel.H, ja het is goed dat men voldoet aan het abosule minimum. Begrijp ik even niet.
Re: Ongevraagd een vervangend artikel
Ehh .. mensen, lief dat jullie zoveel reageren en info posten. Maar voor er misverstanden ontstaan, wil ik het tóch even uitleggen:
Ik had een iPhone besteld, deze was verkeerd geleverd en heb ik teruggestuurd met ontbinding van de koop. Daarna heb ik ergens anders een iPhone gekocht, omdat ik even geen vertrouwen meer had door deze "vergissing" van Wehkamp.
Afgelopen week kreeg ik opnieuw een iPhone van Wehkamp. Ik wilde nu graag even weten waar ik eigenlijk recht op heb, omdat ik het artikel eerder geretourneerd en ontbonden had. (zou nogal zuur zijn als je een ongevraagd toegestuurd artikel wederom terugstuurd, terwijl later blijkt dat je het ditmaal gewoon had mogen houden.) Toch?
Maar ik heb nu duidelijkheid, ik heb geen recht om dit artikel te mogen houden. Pakketje ligt hier klaar voor de ophaaldienst van SelektVracht. Alles is opgelost.
Ik had een iPhone besteld, deze was verkeerd geleverd en heb ik teruggestuurd met ontbinding van de koop. Daarna heb ik ergens anders een iPhone gekocht, omdat ik even geen vertrouwen meer had door deze "vergissing" van Wehkamp.
Afgelopen week kreeg ik opnieuw een iPhone van Wehkamp. Ik wilde nu graag even weten waar ik eigenlijk recht op heb, omdat ik het artikel eerder geretourneerd en ontbonden had. (zou nogal zuur zijn als je een ongevraagd toegestuurd artikel wederom terugstuurd, terwijl later blijkt dat je het ditmaal gewoon had mogen houden.) Toch?
Maar ik heb nu duidelijkheid, ik heb geen recht om dit artikel te mogen houden. Pakketje ligt hier klaar voor de ophaaldienst van SelektVracht. Alles is opgelost.
Re: Ongevraagd een vervangend artikel
En zo hoort het ook, dat weer kunnen terugsturen, (mede dank zij webcareteam?).Maar ik heb nu duidelijkheid, ik heb geen recht om dit artikel te mogen houden. Pakketje ligt hier klaar voor de ophaaldienst van SelektVracht. Alles is opgelost.
Re: Ongevraagd een vervangend artikel
Je hebt webcare die aan damage control doen, maar die er oprecht op uit zijn om de problemen van de klant op te lossen. Mijn indruk van Frits Pieters is dat tot deze laatste categorie behoort. Ik dacht dat ik iets soortgelijks wel eens eerder heb aangeven.
Re: Ongevraagd een vervangend artikel
Heb 2 x ( van de tig bestellingen door de jaren heen) met een fout van Wehkamp te maken gehad, allebei de keren door mailcontact, snel rechtgetrokken.