LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Rechten koop op afstand
Rechten koop op afstand
Hallo allemaal,
Mijn printer print de laatste tijd slecht, ik vermoed dat dit ligt aan de image unit van de printer. Ik kan deze bestellen bij een aantal web winkels. Ik wil mogelijk gebruik maken van het retour recht (koop op afstand) indien de image unit mijn printer niet maakt.
De webwinkels geven mij echter enkel het retour recht wanneer ik het product niet open maak (algemene voorwaarden). In een e-mail vertelt een van de web winkels mij dat de image unit gevoelig is en dat het aanraken hiervan al kan lijden tot kwaliteits- verlies. Ik mag hem daarom niet retourneren op het moment dat het product het defect van mijn printer niet verhelpt.
Ik zie echter in de voorwaarden van het retourrecht koop of afstand niets staan over reparatie onderdelen (enkel het openen van dvd's, CD en software wordt genoemd). Moeten zij mij niet gewoon minimaal 7 dagen retourgarantie aanbieden?
Indien ik verkeerd zit en iemand kan mij laten zien waarom vindt ik dit ook prima. Ik weet hier gewoon zelf weinig van af.
Mijn printer print de laatste tijd slecht, ik vermoed dat dit ligt aan de image unit van de printer. Ik kan deze bestellen bij een aantal web winkels. Ik wil mogelijk gebruik maken van het retour recht (koop op afstand) indien de image unit mijn printer niet maakt.
De webwinkels geven mij echter enkel het retour recht wanneer ik het product niet open maak (algemene voorwaarden). In een e-mail vertelt een van de web winkels mij dat de image unit gevoelig is en dat het aanraken hiervan al kan lijden tot kwaliteits- verlies. Ik mag hem daarom niet retourneren op het moment dat het product het defect van mijn printer niet verhelpt.
Ik zie echter in de voorwaarden van het retourrecht koop of afstand niets staan over reparatie onderdelen (enkel het openen van dvd's, CD en software wordt genoemd). Moeten zij mij niet gewoon minimaal 7 dagen retourgarantie aanbieden?
Indien ik verkeerd zit en iemand kan mij laten zien waarom vindt ik dit ook prima. Ik weet hier gewoon zelf weinig van af.
Re: Rechten koop op afstand
Als het een product is dat makkelijk slijt, is retour waarschijnlijk lastig. Een koffiezetapparaat binnen de bedenktijd is niet bedoelt om koffie mee te gaan zetten. Met kleding is het niet de bedoeling dat u een avondje mee gaat stappen, met voetbalschoenen moet u ook niet eerst een wedstrijdje mee spelen.schaapje schreef:Hallo allemaal,
Mijn printer print de laatste tijd slecht, ik vermoed dat dit ligt aan de image unit van de printer. Ik kan deze bestellen bij een aantal web winkels. Ik wil mogelijk gebruik maken van het retour recht (koop op afstand) indien de image unit mijn printer niet maakt.
De webwinkels geven mij echter enkel het retour recht wanneer ik het product niet open maak (algemene voorwaarden). In een e-mail vertelt een van de web winkels mij dat de image unit gevoelig is en dat het aanraken hiervan al kan lijden tot kwaliteits- verlies. Ik mag hem daarom niet retourneren op het moment dat het product het defect van mijn printer niet verhelpt.
Ik zie echter in de voorwaarden van het retourrecht koop of afstand niets staan over reparatie onderdelen (enkel het openen van dvd's, CD en software wordt genoemd). Moeten zij mij niet gewoon minimaal 7 dagen retourgarantie aanbieden?
Indien ik verkeerd zit en iemand kan mij laten zien waarom vindt ik dit ook prima. Ik weet hier gewoon zelf weinig van af.
Wat het precies voor onderdeel is kan ik zo niet achterhalen, maar als ik zo op internet kijk is dit onderdeel het stukje net na de Toner waar het poeder van de Toner aan hecht voordat deze aan het papier overgebracht wordt. Dat lijkt mij na eenmalig gebruik al geen optie meer voor retour.
Re: Rechten koop op afstand
Wat u stelt is zonder meer waar, alleen de verkoper heeft het recht om de schade die is ontstaan aan het product op u te verhalen. Als het product onverkoopbaar is, of kapot gaat doordat u het 2x aanraakt (erin en er weer uit) dan is het niet meer te verkopen. Bovendien is er mogelijk schade (dan bedoel ik dat deze daardoor niet meer in nieuwstaat verkeerd) doordat er geprobeerd is te printen met de nieuwe unit.
Dus het openen van de verpakking opzich is niet zo'n probleem, maar daadwerkelijk installeren is wel een probleem in dit geval. Ik denk dus dat de webshop in haar gelijk staat als ze stelt dat het product niet retourgenomen wordt vanwege het feit dat het onverkoopbaar zal worden.
Dus het openen van de verpakking opzich is niet zo'n probleem, maar daadwerkelijk installeren is wel een probleem in dit geval. Ik denk dus dat de webshop in haar gelijk staat als ze stelt dat het product niet retourgenomen wordt vanwege het feit dat het onverkoopbaar zal worden.
Re: Rechten koop op afstand
Wat bedoel je precies met "De laatste tijd"? Als je er al een poosje mee print, dan is die hele wet koop op afstand niet meer relevant, die is alleen bedoelt voor het koopproces, en vlak erna. Die zegt dat je het artikel binnen 30 dagen retour mag sturen, en het product mag uitproberen, dus ook uit de verpakking mag halen en aan mag sluiten om te zien of deze goed print. Echter is die regeling er niét voor om je 29 dagen lang de ledenblaadjes van je voetbalclub te laten printen, en je op dag 30 te beroepen op die 30 dagen.
Re: Rechten koop op afstand
Ik denk dat hij een onderdeel wil kopen om de problemen met de printer zelf op te lossen. En nou denkt hij ik koop een onderdeel bij een webshop en als dat het probleem niet verhelpt stop ik het oude onderdeel er weer in en stuur ik het nieuwe binnen 14 dagen terug.
Eigenlijk probeert hij dus te ontdekken of dit onderdeel defect is zonder risico te lopen voor iets te betalen terwijl het oude onderdeel niet defect was.
Tsja...
Eigenlijk probeert hij dus te ontdekken of dit onderdeel defect is zonder risico te lopen voor iets te betalen terwijl het oude onderdeel niet defect was.
Tsja...
Re: Rechten koop op afstand
olaf79 schreef:Ik denk dat hij een onderdeel wil kopen om de problemen met de printer zelf op te lossen. En nou denkt hij ik koop een onderdeel bij een webshop en als dat het probleem niet verhelpt stop ik het oude onderdeel er weer in en stuur ik het nieuwe binnen 14 dagen terug.
Eigenlijk probeert hij dus te ontdekken of dit onderdeel defect is zonder risico te lopen voor iets te betalen terwijl het oude onderdeel niet defect was.
Tsja...
Ja dit probeerde ik precies te doen:p, wel een klein beetje risico. Ik zou uiteraard de retour kosten betalen maar ik zou geen risico lopen voor niks 90 euro te hebben betaald. Ik zie inderdaad nu beter in dat ik geen gelijk had. Ik wilde dit gewoon uit nieuwschierigheid weten. Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat zodra ik er als is het maar 1 keer mee probeer te printen het onderdeel slijtage sporen kan oplopen.
Nog een vraag, (als jullie tijd hebben, het is enkel uit interesse ik ga hier heus geen rechtszaak over houden:p) moet het bedrijf in kwestie bewijzen dat het artikel beschadigd is voordat ze kunnen zeggen dat ik mijn geld niet terug krijg?
Re: Rechten koop op afstand
Dat soort apparaten zijn doorgaans voorzien van garantie stickers/zegels binnenin, die je moet verbreken als je hem demonteert. Dat is geen werk voor consumenten, en wordt ook als reden tot vervallen van de garantie genoemd in de gebruikershandleiding etc. Als die image unit een consumable is, oftewel een door de gebruiker te vervangen onderdeel, dan kan je in principe die geleverde terugplaatsen. Maar vaak zitten er tellertjes en andere diagnostische software in zo'n apparaat, waaraan ze je in- en uitbouwacties kunnen zien, en die kan je niet zomaar even resetten.schaapje schreef:olaf79 schreef:Ik denk dat hij een onderdeel wil kopen om de problemen met de printer zelf op te lossen. En nou denkt hij ik koop een onderdeel bij een webshop en als dat het probleem niet verhelpt stop ik het oude onderdeel er weer in en stuur ik het nieuwe binnen 14 dagen terug.
Eigenlijk probeert hij dus te ontdekken of dit onderdeel defect is zonder risico te lopen voor iets te betalen terwijl het oude onderdeel niet defect was.
Tsja...
Ja dit probeerde ik precies te doen:p, wel een klein beetje risico. Ik zou uiteraard de retour kosten betalen maar ik zou geen risico lopen voor niks 90 euro te hebben betaald. Ik zie inderdaad nu beter in dat ik geen gelijk had. Ik wilde dit gewoon uit nieuwschierigheid weten. Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat zodra ik er als is het maar 1 keer mee probeer te printen het onderdeel slijtage sporen kan oplopen.
Nog een vraag, (als jullie tijd hebben, het is enkel uit interesse ik ga hier heus geen rechtszaak over houden:p) moet het bedrijf in kwestie bewijzen dat het artikel beschadigd is voordat ze kunnen zeggen dat ik mijn geld niet terug krijg?
Re: Rechten koop op afstand
Ja, minimaal 14 dagen. Als consument zijnde heb je recht op de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen (art. 6:230 o BW). Het betreffende product kan hievan niet worden uitgesloten omdat het product niet voorkomt op de lijst met uitzonderingen (art. 6:230 p BW). Hieruit volgt dat deze webwinkels ongelijk hebben.schaapje schreef:De webwinkels geven mij echter enkel het retour recht wanneer ik het product niet open maak (algemene voorwaarden). In een e-mail vertelt een van de web winkels mij dat de image unit gevoelig is en dat het aanraken hiervan al kan lijden tot kwaliteits- verlies. Ik mag hem daarom niet retourneren op het moment dat het product het defect van mijn printer niet verhelpt.
Ik zie echter in de voorwaarden van het retourrecht koop of afstand niets staan over reparatie onderdelen (enkel het openen van dvd's, CD en software wordt genoemd). Moeten zij mij niet gewoon minimaal 7 dagen retourgarantie aanbieden?
Je mag alle handelingen verrichten die die noodzakelijk zijn om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen (uitproberen), zonder dat je risico loop om eventuele waardevermindering te vergoeden. Je mag ook verder gaan dan dat (gebruiken), maar dan moet je wel de waardevermindering vergoeden (art. 6:230 s lid 3 BW).
Bijvoorbeeld: als je een computer in losse onderdelen koop, dan zit er op de processor altijd wat koelpasta. Bij het aanzetten smelt deze koelpasta smelt en vormt zo een naadloze verbinding met het koelblok. Uiteraard kan de processor daarna niet meer voor de nieuwprijs worden verkocht. Maar dit gebruik is noodzakelijk om de de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Daarom kan de verkoper deze waardevermindering niet verhalen op de consument.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18
Re: Rechten koop op afstand
Waarom zouden zij het moeten bewijzen? Ze hebben je geld al. Wie eist, bewijst.schaapje schreef: Nog een vraag, (als jullie tijd hebben, het is enkel uit interesse ik ga hier heus geen rechtszaak over houden:p) moet het bedrijf in kwestie bewijzen dat het artikel beschadigd is voordat ze kunnen zeggen dat ik mijn geld niet terug krijg?
Google translate?alfatrion schreef: Bijvoorbeeld: als je een computer in losse onderdelen koop, dan zit er op de processor altijd wat koelpasta. Bij het aanzetten smelt deze koelpasta smelt en vormt zo een naadloze verbinding met het koelblok.
Re: Rechten koop op afstand
Als je een processor los koopt mag je verwachten dat je weet welk product je koopt en wat hiervan de specificaties zijn. Als het niet naar behoren werkt moet de shop het vergoeden, maar als je alleen eventjes gebruikt en dan zonder reden wilt retourneren denk ik niet dat er een shop is die dan al het geld terugstort.alfatrion schreef:Bijvoorbeeld: als je een computer in losse onderdelen koop, dan zit er op de processor altijd wat koelpasta. Bij het aanzetten smelt deze koelpasta smelt en vormt zo een naadloze verbinding met het koelblok. Uiteraard kan de processor daarna niet meer voor de nieuwprijs worden verkocht. Maar dit gebruik is noodzakelijk om de de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Daarom kan de verkoper deze waardevermindering niet verhalen op de consument.
Re: Rechten koop op afstand
Nee, wie stelt bewijst (art. 150 Rv).Barre Barry schreef:Waarom zouden zij het moeten bewijzen? Ze hebben je geld al. Wie eist, bewijst.schaapje schreef: Nog een vraag, (als jullie tijd hebben, het is enkel uit interesse ik ga hier heus geen rechtszaak over houden:p) moet het bedrijf in kwestie bewijzen dat het artikel beschadigd is voordat ze kunnen zeggen dat ik mijn geld niet terug krijg?
Koper stelt dat hij een consument is, het product online heeft gekocht en uitdrukkelijk de overeenkomst te hebben ontbonden en daarom recht heeft op zijn geld terug (art. 6:230p).
Verkoper stelt vervolgens dat het product een waardevermindering is ondergaan, die veroorzaakt zijn door een behandeling van het product die verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen (art. 230s lid 3 BW).
De kans is groot is dat je naar de rechter moet en daar gelijk krijgt. Als je online een bank koop dan weet je daar ook de specificaties. De kleur en het formaat zijn bekent. Maar dat gaat pas leven op het moment dat je hem in het echt hebt gezien. Zit de bank lekker? Staat deze leuk? Heb ik vier cores nodig of kan ik volstaan met twee? Is HyperThreading echt alleen geschikt om daar een eitje op te bakken?Julie4444 schreef:Als je een processor los koopt mag je verwachten dat je weet welk product je koopt en wat hiervan de specificaties zijn. Als het niet naar behoren werkt moet de shop het vergoeden, maar als je alleen eventjes gebruikt en dan zonder reden wilt retourneren denk ik niet dat er een shop is die dan al het geld terugstort.