LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slechte online koop ervaring.

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
broekieNL
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2006 13:59

Slechte online koop ervaring.

Ongelezen bericht door broekieNL »

(ook op vara's kassa forums gepost.)

Hallo,

Ik heb een aantal maanden geleden een videokaart online gekocht welke na een relatief korte periode defect ging. Ik heb het defect toen netjes aangemeld bij de online winkel en na een week kreeg ik toestemming om het product retour te zenden zodat deze voor reparatie aangeboden kon worden bij de fabrikant.

Na enkele weken geen status update te hebben verkregen heb ik gevraagd wat de status van de reparatie en/of oordeel over vervanging was en werd mij netjes verteld dat zij tot op dat moment geen berichtgeving terug hadden ontvangen van de fabrikant en dat er daarop gewacht moest worden.

Uiteindelijk kwamen we aan in week 10 dat er nog steeds geen informatie omtrend handeling/status kwam. Ik heb de winkel diverse malen de mogelijkheid geboden om na te gaan hoe het stond met de eventuele reparatie en/of vervanging van het product en heb uiteindelijk besloten een vervanging van hun te eisen (na 13 weken) omdat ik hun toch een redelijke tijd had gegeven een oplossing te vinden voor dit defecte product.

De reacties van deze online winkel waren dat zij niet kunnen overgaan tot vervanging of restitutie van het aankoop bedrag zonder goedkeuring van de fabrikant?

Ik heb de verkopende partij tot 2 keer toe gewezen op de hieronder aangegeven pasages uit het consumentenrecht:

2) Herstel of vervanging
In principe kan de koper een keuze maken tussen het laten herstellen of vervangen van een defect product. Een keuze is echter niet altijd mogelijk. Een gebroken spiegel is niet te repareren, maar wel te vervangen. Soms is herstel zo duur, dat dit niet gevergd kan worden van de verkoper. Of is het gewoonweg eenvoudiger en goedkoper om het product te vervangen. Het omgekeerde, wel herstel maar geen vervanging, komt ook voor. Van een auto met een kras op de spiegel, kan de koper in redelijkheid enkel het herstel van de spiegel vorderen.

Eist de koper herstel of vervanging van het product, dan is de verkoper verplicht om dit binnen redelijke termijn en zonder teveel overlast voor de koper te doen. De verkoper kan hiervoor geen kosten in rekening brengen. Wel kan de verkoper aan de koper een vergoeding vragen bij de vervanging of bij ingrijpend herstel van een product dat, in verhouding tot de gebruikelijke levensduur, reeds geruime tijd in gebruik is geweest.

(bron: justitie.nl)

Maar tot op heden negeert de verkopende partij mijn verzoek met de opmerking dat zij niets kunnen doen zonder toestemming van de fabrikant.

Erop attenderen dat ik een koop overeenkomst heb met hun, en niet met de fabrikant wordt in de wind geslagen.

Ik denk dat ik correct gehandeld heb, door het bedrijf de tijd (14 weken in totaal) te geven een oplossing te zoeken en/of hun handelen af te ronden, en dat voor het verbreken van een overeenkomst geen toestemming nodig is van de fabrikant?

Gaarne advies , aangezien ik het erg zat begin te worden nu, en het niet over een 100 euro's maar over ruim 500 euro's gaat.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Slechte online koop ervaring.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een reparatie tijd van 13 weken voor een nieuw product is veelste lang. Dit is op zich zelf voldoende om de koop te ontbinden. Bij welke winkel speeld dit?

De consument heeft wettelijk de keuze tussen herstel of vervanging, mits dit laatste redelijk is. De kosten hier voor mogen niet bij de koper in rekening worden gebracht. De verkoper is wettelijk verplicht dit zonder ernstige overlast en binnen een redelijke termijn uit te voeren. 7:21 BW Voldoet de verkoper niet aan zijn wettelijke verplicht dan kan de consument de koop ontbinden of prijsvermindering toe te passen. 7:22 BW

Er zijn een aantal mogelijkheden om uw recht te halen. Hiervoor is het van belang dat u kunt aantonen dat u heeft geprobeerd onderling tot een oplossing te komen. U kunt uw probleem voorleggen bij:
  • een geschillencommissie, waar de winkel bij aangesloten is. Voor een relatief klein bedrag kunt u zo een bindende uitspraak krijgen.
  • bij uw rechtsbijstandsverzekering, indien u deze heeft.
  • de rechter. De gang naar de rechter kost al gauw vijf honderd a duizend euro.

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: Slechte online koop ervaring.

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Tja je recht hebben en je recht krijgen zijn 2 geheel verschillende zaken.

Natuurlijk sta je in je recht maar om dat te krijgen zul je naar de kantonrechter moeten stappen.

Bijna alle bedrijven hebben denk ik de filosofie dat dat toch niet gebeurd dus houden ze met allerlei onzinsmoezen de consument onder water.

Sterkte.

Veneficus
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2006 11:49

Re: Slechte online koop ervaring.

Ongelezen bericht door Veneficus »

Was dat toevallig bij www.pcconcurrent.nl?

Ik heb exact hetzelfde probleem. Na zo'n 6 maanden ging de koeling van mijn nieuwe PEAK Radeon 9800 Pro kapot. Na hele trage communicatie van hun kant heb ik het ding opgestuurd, waarna zij 'em doorgestuurd hebben naar de fabrikant. Dat is nu 2,5 maand geleden. Na hun mailtje over het doorsturen naar de fabrikant heb ik ze meteen gevraagd naar het RMA nummer dat ze van PEAK gekregen moeten hebben. Dat is twee weken geleden, geen respons, ook niet na een herhaalde mail met leesbevestiging, die ik ook niet gekregen heb.

Het enige verschil is dat mijn videokaart "maar" zo'n € 100 kostte.

Als dat van jou al opgelost is: hoe?

Gesloten