LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zelf betalen voor retourzenden defecte goederen?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet

Moet de klant de kosten betalen voor het retourzenden van een defect of niet aan de verwachtigen voldoend produkt?

Ja, altijd!
0
Geen stemmen
Ja, indien het te wijten is aan de klant
0
Geen stemmen
Nee, als het defect niet aan de klant ligt!
6
100%
 
Totaal aantal stemmen: 6

GSM gebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2006 20:17

Zelf betalen voor retourzenden defecte goederen?

Ongelezen bericht door GSM gebruiker »

Zo kan het ook, van de website van prijsexplosie.nl :
"7. NIET GOED, GELD TERUG
7.2 Indien je Prijsexplosie.nl vraagt om vervanging van het product, moet je het product aan Prijsexplosie.nl terugsturen. Prijsexplosie.nl zal het product dan binnen 20 werkdagen nadat hij het product van je terug heeft ontvangen, (doen) herstellen of vervangen en aan je terugsturen. De kosten van jouw retourzending, en het aan jou terugsturen van het product komen voor rekening van Prijsexplosie.nl, tenzij aannemelijk is dat het gebrek aan het product aan jou te wijten is of anderszins voor jouw rekening en risico is. "

Volgens de nieuwe consumentenwet mag een klant een goed produkt binnen 7 dagen terugsturen aan de on-line leverancier. De klant krijgt dan zijn geld terug, zo is in de wet geregeld. Ik kan me indenken dat de bezorgkosten voor het ontvangen en ook voor het terugzenden van een goed produkt voor rekening van de klant is. In bovenstaande voorwaarden van prijsexplosie.nl gaat het om een ondeugdelijk (defect) produkt. De kosten daarvan neemt Prijsexplosie voor hun rekening. Dat is heel mooi van hen!

Maar dat is (nog?) niet het geval bij gsmtrack.nl; zij verkopen losse gsm toestellen, mobieltjes met abonnement en andere zaken. Bij dat bedrijf draait de klant voor de retourzendkosten op. In een telefoongesprek met de bedrijfsleider van GSMTrack, vroeg ik hem of de klant dan moest betalen voor het retourzenden van hun ondeugdelijke telefoons. "Ja, natuurlijk," antwoordde hij volmondig. "U kunt toch ook geen brandstofkosten terugvragen als u in een gewone winkel iets hebt gekocht, en u brengt het terug? Dat is het gemak en risico van het kopen in een internetwinkel zoals GSMTrack."

Zij waren niet in staat, zo vertelde hij, om alle telefoons en andere goederen die ze verkopen en geld voor ontvangen, te controleren op hun goede werking. "Dat is het risico van de klant," zo vertelde hij. Dus als je online iets koopt, het terugstuurt omdat het niet aan je verwachtingen voldoet (kapot display), en je krijgt een ander exemplaar, dan loop je weer het risico dat het een gebrekkig toestel is. Als je die weer terugstuurt, draai je weer op voor de verzendkosten. Hoe lang gaat dat goed, vraag ik me dan af.

Hun voorbeeld van kopen in een gewone winkel loopt naar mijn inzicht mank, want als gewone klant heb je de keuze om het zelf terug te brengen of, bijvoorbeeld om het per koerier of per TPG Post te versturen. Als je in de buurt woont, waarom zou je het dan niet zelf even brengen? Die keuze heb je echter niet bij GSMTrack. Bij klachten of defecten, ben je verplicht om het per post te retourneren: ze hebben geen afhaal adres, je kunt het dus ook niet zelf retour brengen, en ongefrankeerde pakketten worden zelfs geweigerd.

Mijn advies is dat je je, voor betaling van produkten van bijvoorbeeld
GSMTrack, zeer goed op de hoogte stelt van het risico dat je loopt.

Gesloten