LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wehkamp weigert retour ondeugdelijk product met smoesjes

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
alfatrion

Re: Wehkamp weigert retour ondeugdelijk product met smoesjes

Ongelezen bericht door alfatrion »

Teunbosseman schreef:Ik ben van mening dat er geen rechter in NL zal zijn welke mij als consument in het gelijk zal stellen als ik een cd of dvd ( want daar hebben we over he voor de zekerheid ) na 6 weken ga claimen alszijnde defect. Dat gaat er gewoonweg bij mij niet in betreffende cd's / dvd's.
Waarom uit zo volgens dat het normaal is dat je maar 24 uur een CD of DVD kunt gebruiken? Ik heb er in mijn kast een heel setje die het na een jaar nog steeds goed doen.
Teunbosseman schreef:Je creeert hiermee een vrijbrief om alles origineel te kopen, kopieeren en daarna claimen. Nou de artiesten kunnen wel stoppen en de bedenkers van games kunnen ook stoppen.
Dat is onzin. Vervanging betekent niets meer dat je het defecte exemplaar in ruilt voor een werkend exemplaar van het zelfde spel. Als jij een non-conforme TV hebt gekocht en kosteloos vervanging eist dan sta je toch ook raar te kijken als deze vervangen wordt door een radio?

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

alfatrion schreef:
Teunbosseman schreef:Ik ben van mening dat er geen rechter in NL zal zijn welke mij als consument in het gelijk zal stellen als ik een cd of dvd ( want daar hebben we over he voor de zekerheid ) na 6 weken ga claimen alszijnde defect. Dat gaat er gewoonweg bij mij niet in betreffende cd's / dvd's.
Waarom uit zo volgens dat het normaal is dat je maar 24 uur een CD of DVD kunt gebruiken? Ik heb er in mijn kast een heel setje die het na een jaar nog steeds goed doen.

:?: :?: :?: :?: :?: Denk dat het bedtijd was :lol: ik zeg nergens dat je een CD of DVD maar binnen 24 uur kunt gebruiken hoor. Omruilen met als reden defect als verzegeling is verbroken en melden binnen 24 uur en wehkamp geeft niet thuis hierin.....daar hebben we over.

Teunbosseman schreef:Je creeert hiermee een vrijbrief om alles origineel te kopen, kopieeren en daarna claimen. Nou de artiesten kunnen wel stoppen en de bedenkers van games kunnen ook stoppen.
Alfatrion schreef:Dat is onzin. Vervanging betekent niets meer dat je het defecte exemplaar in ruilt voor een werkend exemplaar van het zelfde spel. Als jij een non-conforme TV hebt gekocht en kosteloos vervanging eist dan sta je toch ook raar te kijken als deze vervangen wordt door een radio?

Nou, de zogenaamde onzin is ook meteen verklaart......Alfa, optijd naar bed hoor......je bent niet meer helder op dit tijdstip..... :mrgreen:

alfatrion

Teunbosseman schreef:ik zeg nergens dat je een CD of DVD maar binnen 24 uur kunt gebruiken hoor.
Het lijkt er alleen wel erg veel op. Jij stelt dat de verkoper na deze periode niet meer aan zijn verplichting hoeft te voldoen om een conform product te leveren. Jij komt vervolgens aanzetten met "anders kan de koper het kopiëren", alsof dit hiervoor een rechtvaardiging zou kunnen aandragen.

Ik heb het hier steeds gehad over vervanging ex art. 7:21 jo 7:17 BW. Een koop tot de levering van een computerspel X in ruil voor honderd euro geeft de verkoper de verplichting om dat te leveren op een werkende CD/DVD. Het enige wat de koper wil is dat de defecte CD/DVD door een werkend exemplaar. Hij beschikt na de vervanging over het zelfde spel. En dat zou er bij jou niet in gaan want dan zou de koper het spel kopiëren? Kom nu zeg.

Ik heb in het verleden een muziek CD gekocht van The Corrs. In het medium zat een productiefout waardoor er met het afspelen iets fout ging. Ik heb vervolgens een andere muziek CD van The Corrs gekregen, die wel af te spelen af. Leg mij maar eens uit welk oneerbaar voordeel ik daardoor heb gekregen.

Teunbosseman
Contacteer:

alfatrion schreef:
Teunbosseman schreef:ik zeg nergens dat je een CD of DVD maar binnen 24 uur kunt gebruiken hoor.
Het lijkt er alleen wel erg veel op. Jij stelt dat de verkoper na deze periode niet meer aan zijn verplichting hoeft te voldoen om een conform product te leveren. Jij komt vervolgens aanzetten met "anders kan de koper het kopiëren", alsof dit hiervoor een rechtvaardiging zou kunnen aandragen.

Ik heb het hier steeds gehad over vervanging ex art. 7:21 jo 7:17 BW. Een koop tot de levering van een computerspel X in ruil voor honderd euro geeft de verkoper de verplichting om dat te leveren op een werkende CD/DVD. Het enige wat de koper wil is dat de defecte CD/DVD door een werkend exemplaar. Hij beschikt na de vervanging over het zelfde spel. En dat zou er bij jou niet in gaan want dan zou de koper het spel kopiëren? Kom nu zeg.

Ik heb in het verleden een muziek CD gekocht van The Corrs. In het medium zat een productiefout waardoor er met het afspelen iets fout ging. Ik heb vervolgens een andere muziek CD van The Corrs gekregen, die wel af te spelen af. Leg mij maar eens uit welk oneerbaar voordeel ik daardoor heb gekregen.

Sorry Alfa, maar ik vindt dat het helemaal niet " er op lijkt " dat ik zeg dat maar 24 uur te gebruiken is. Ik heb gezegd dat je ( veelal ) games binnen 24 uur kan ruilen mits aantoonbaar defect......hier moet ik mijzelf beetje herstellen, de verkopende winkels stellen dat binnen 24 uur omgeruild mag worden MITS de verzegeling nog intact is.

Daarbij stel ik helemaal niks nada njet.....ik heb mijn eige praktijk ervaring neergezet. Niks meer of minder. Ik kom wel met een mogelijkheid aanzetten dat als games, cd's, dvd's niet aantoonbaar defect zijn en deze als claim worden ingediend de kans aanwezig is dat gekopieerd wordt.

Dus NIET zoals jij weer zegt, dat een nieuw exemplaar niet gegeven zou worden ivm kopieeren.....waar haal je het in godsnaam vandaan ????
Leg mij maar eens uit welk oneerbaar voordeel ik daardoor heb gekregen.
Hoezo oneerbaar ??? Dit woord gebruik ik nergens.....houd aub ff op met allerlei bijbedoelingen.
Nogmaals waar het hier bij wehkamp en ts omgaat is dat de verzegeling was verbroken en daardoor niet claimbaar zou zijn.

Teunbosseman
Contacteer:

BBCS schreef:
Teunbosseman schreef: Je creeert hiermee een vrijbrief om alles origineel te kopen, kopieeren en daarna claimen. Nou de artiesten kunnen wel stoppen en de bedenkers van games kunnen ook stoppen.
Ik voorzie dan ook iets anders: de ondernemers stoppen met verkoop van die zaken.

Het is niet voor niets dat de CD's, DVD's en software niet meer geretourneerd kan worden als de verzegeling verbroken is.

En wat als na verbreken verzegeling een defect wordt geconstateerd? Bv een game speelt niet, een dvd hapert ? Je komt er pas achter wanneer de verzegeling is verbroken.

Want daar gaat het in dit geval om, en is reeds opgelost :mrgreen:

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Teunbosseman schreef:En wat als na verbreken verzegeling een defect wordt geconstateerd? Bv een game speelt niet, een dvd hapert ? Je komt er pas achter wanneer de verzegeling is verbroken.
Dan retourneer je toch omdat er een gebrek is? Je ontbindt dan niet zonder opgaaf van redenen...

brokkel

Ongelezen bericht door brokkel »

Ik denk dat we een duidelijk onderscheid moeten maken tussen "omruilen" in verband met een gebrek en het "retour sturen" omdat je het artikel toch niet wil in verband met de wet "kopen op afstand".
Aangezien je bij een omruiling je een nieuw exemplaar van hetzelfde artikel krijgt in plaats van de kapotte en het dus logisch is dat de verzegeling is verbroken. De koop blijft gewoon staan tenzij de leverancier geen nieuw exemplaar kan sturen en je dus de koop ongedaan maakt op basis van het in gebreke blijven van de leverancier. Terwijl je bij het retour sturen omdat je het artikel toch niet wenst op basis van de wet "kopen op afstand" inderdaad geen recht hebt om dvd's of software terug te sturen als het zegel is verbroken.

Het lijkt mij of daar nu ook de discussie over gaat. Wat de reden is van het retour sturen en de actie die verwacht wordt van de verkoper (in dit geval wehkamp).

alfatrion

Teun,

Ik gaf aan dat non-conformiteit ex 7:17 BW recht geeft op kosteloos vervanging ex 7:21 BW. Jij gaf aan dat dit zou betekenen dat winkels als freerecords, bart smits, intertoys en mediamarkts zich dan niet aan de wet zouden houden. En dat vond jij moeilijk om te geloven. Vervolgens gaf jij als motivatie dat de 24 uur regel gold omdat anders de klant het spel zou kunnen kopiëren. Ik kom met een concreet voorbeeld, maar daar ga je niet inhoudelijk op in. Inmiddels heb je standpunt zo aangepast dat de klant ook binnen die 24 uur geen beroep op art. 7:21 jo 7:17 BW zou toekomen. Het gevolg van jouw invalshoek is dat een consument veel geld uitgeeft aan een computerspel en dan niet eens mag verwachten dat hij waar voor zijn geld krijgt.
Teunbosseman schreef:Ik kom wel met een mogelijkheid aanzetten dat als games, cd's, dvd's niet aantoonbaar defect zijn en deze als claim worden ingediend de kans aanwezig is dat gekopieerd wordt.
Nee, jij schreef "als je een game koopt kun je deze ook binnen 24 uur ruilen mits aantoonbaar defect.". Hier staat geen tenzij of mits niet.
Teunbosseman schreef:Dus NIET zoals jij weer zegt, dat een nieuw exemplaar niet gegeven zou worden ivm kopieeren.....waar haal je het in godsnaam vandaan ????
Dat maak ik onder andere op uit je bericht van 06 jan 2012 00:36 waarin je reageert op mijn standpunt dat de koper, ook na de eerste 24 uur, kosteloos vervanging toekomt wegens non-conformiteit met "Je creeert hiermee een vrijbrief om alles origineel te kopen, kopieeren en daarna claimen. Nou de artiesten kunnen wel stoppen en de bedenkers van games kunnen ook stoppen."

Teunbosseman
Contacteer:

alfatrion schreef:Teun,

Ik gaf aan dat non-conformiteit ex 7:17 BW recht geeft op kosteloos vervanging ex 7:21 BW. Jij gaf aan dat dit zou betekenen dat winkels als freerecords, bart smits, intertoys en mediamarkts zich dan niet aan de wet zouden houden. En dat vond jij moeilijk om te geloven. Vervolgens gaf jij als motivatie dat de 24 uur regel gold omdat anders de klant het spel zou kunnen kopiëren. Ik kom met een concreet voorbeeld, maar daar ga je niet inhoudelijk op in. Inmiddels heb je standpunt zo aangepast dat de klant ook binnen die 24 uur geen beroep op art. 7:21 jo 7:17 BW zou toekomen. Het gevolg van jouw invalshoek is dat een consument veel geld uitgeeft aan een computerspel en dan niet eens mag verwachten dat hij waar voor zijn geld krijgt.
Teunbosseman schreef:Ik kom wel met een mogelijkheid aanzetten dat als games, cd's, dvd's niet aantoonbaar defect zijn en deze als claim worden ingediend de kans aanwezig is dat gekopieerd wordt.
alfatrion schreef:Nee, jij schreef "als je een game koopt kun je deze ook binnen 24 uur ruilen mits aantoonbaar defect.". Hier staat geen tenzij of mits niet.
Teunbosseman schreef:Dus NIET zoals jij weer zegt, dat een nieuw exemplaar niet gegeven zou worden ivm kopieeren.....waar haal je het in godsnaam vandaan ????
alfatrion schreef:Dat maak ik onder andere op uit je bericht van 06 jan 2012 00:36 waarin je reageert op mijn standpunt dat de koper, ook na de eerste 24 uur, kosteloos vervanging toekomt wegens non-conformiteit met "Je creeert hiermee een vrijbrief om alles origineel te kopen, kopieeren en daarna claimen. Nou de artiesten kunnen wel stoppen en de bedenkers van games kunnen ook stoppen."

@Alfa,

Heb je soms momenteel last van vermoeide ogen ofzo ? Je leest en quote alleen datgene wat jou uitkomt.....dat verguis jij toch zelf ook in andere topics ?? Waarom doe je hier dan hetzelfde ??

Jouw quote
alfatrion schreef:Jij gaf aan dat dit zou betekenen dat winkels als freerecords, bart smits, intertoys en mediamarkts zich dan niet aan de wet zouden houden
Mijn originele zin
teunbosseman schreef:En met name zijn toch de CD's, DVD's uitgesloten van het kunnen claimen in tenminste 2 maanden ? Zou anders betekenen dat veel, heeeel veel winkels hiermee in overtreding zijn. Denk maar aan de freerecords, bart smits, intertoys, mediamarkts etc etc etc etc.
Er staat een vraagteken achter,dus een VRAAG, geen FEIT ! Gevolgd oor een veronderstelling als de VRAAG een FEIT zou zijn.....en dit nav de genoemde wetsartikelen.

Kijk ff naar dit bericht van mij --> 06 jan 2012 15:00....ik herstel mijzelf gedeeltelijk betreffende de 24 uur....maar jdat wordt gemakshalve overgeslagen......tsja.
Daarop volgen diverse aannames van jou welke ik geheel nergens hebt neergezet maar welke volgens jou ivm mijn gewijsigde invalshoek ineens anders zijn........man ik herstel mijzelf ivm te veel vooruit denken en vervolgens haal je alleen maar dat aan en gebruik dat weer om door te zaniken over niks.
Je gooit zinnen doorelkaar het lijkt GVD scrabble/ wordfreud wel bij jou.

Vindt het wel best met jou.

@TS

Mooi dat is opgelost !

Gesloten