LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 0-uren contract

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Sarahvw01

0-uren contract

Ongelezen bericht door Sarahvw01 »

Hallo,
Sinds september ben ik werkzaam bij een bedrijf met een 0-uren contract, echter werk ik sindsdien al gemiddeld 32/38 uur per week. Zo maak ik me dus al een tijdje zorgen over mijn vakantie. Een werknemer bij ons mag 3 weken vakantie nemen in de zomerperiode, maar ik kan absoluut geen drie weken van mijn inkomsten missen. Ik heb voor de duidelijkheid even nagevraagd of ik echt geen recht heb op doorbetaalde vakantie, maar er wordt keihard nee gezegd aangezien ik meer bruto loon zou moeten krijgen dan iemand met uren op papier.

Nou lees ik op verschillende sites dat je na 3 maanden werken, recht hebt op een gemiddelde uitbetaling van het aantal uren de maanden ervoor. Geldt dit ook voor een eventuele vakantie?

En hoe zou ik het beste kunnen aantonen dat ik na al die maanden recht heb op het aantal uur die ik gemiddeld gewerkt heb in een nieuwe arbeidsovereenkomst ? Ik heb namelijk binnen het bedrijf gehoord dat ze niemand uren op papier mogen geven voor de functie die ik momenteel vervul, aangezien de uren die ik werk eigenlijk van iemand zijn die al 1 jaar in de ziektewet zit en waarschijnlijk nooit meer aan het werk kan. Ze zouden dan twee jaar moeten wachten met het legaal ontslaan van deze werknemer en dan pas iemand anders daarvoor aannemen.

Kunnen jullie mij hiermee helpen?

Met vriendelijke groet,
Sarah

peteroo

Re: 0-uren contract

Ongelezen bericht door peteroo »

hallo Sarah,
Ik werk ook op nul-urenbasis, maar weet niet alle antwoorden. Wel dat je na (dacht ik) zes maanden recht hebt op het gemiddelde aantal uren werk van de maanden daarvoor. Je krijgt met zo'n contract niet meer betaald dan iemand met een vast aantal uren. Vakantie wordt niet doorbetaald. Wel heb je recht op vakantiegeld.
Na een bepaald aantal maanden bouw je rechten op, zoals recht op ww bij ontslag.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Sarahvw01 schreef:Hallo,
Sinds september ben ik werkzaam bij een bedrijf met een 0-uren contract, echter werk ik sindsdien al gemiddeld 32/38 uur per week. Zo maak ik me dus al een tijdje zorgen over mijn vakantie. Een werknemer bij ons mag 3 weken vakantie nemen in de zomerperiode, maar ik kan absoluut geen drie weken van mijn inkomsten missen. Ik heb voor de duidelijkheid even nagevraagd of ik echt geen recht heb op doorbetaalde vakantie, maar er wordt keihard nee gezegd aangezien ik meer bruto loon zou moeten krijgen dan iemand met uren op papier.

Nou lees ik op verschillende sites dat je na 3 maanden werken, recht hebt op een gemiddelde uitbetaling van het aantal uren de maanden ervoor. Geldt dit ook voor een eventuele vakantie?

En hoe zou ik het beste kunnen aantonen dat ik na al die maanden recht heb op het aantal uur die ik gemiddeld gewerkt heb in een nieuwe arbeidsovereenkomst ? Ik heb namelijk binnen het bedrijf gehoord dat ze niemand uren op papier mogen geven voor de functie die ik momenteel vervul, aangezien de uren die ik werk eigenlijk van iemand zijn die al 1 jaar in de ziektewet zit en waarschijnlijk nooit meer aan het werk kan. Ze zouden dan twee jaar moeten wachten met het legaal ontslaan van deze werknemer en dan pas iemand anders daarvoor aannemen.

Kunnen jullie mij hiermee helpen?

Met vriendelijke groet,
Sarah
Jij doelt hier op de wet op structureel overwerken? Die heb ik eens gebruikt om een contractverhoging te eisen bij mijn toenmalige werkgever (AH). Ik weet echter niet of dat ook met een 0-urencontract kan. Ik had toen een contract voor 6 uur per week welke op basis van mijn structurele overwerk verhoogd is naar het aantal uur dat ik werkelijk werkte.

Zo had ik dus op papier garantie op die uren.

Het verhaal dat ze mensen op papier geen uren mogen geven ter vervanging van iemand die ziek is lijkt mij onzin. Daar zou ik absoluut geen genoegen mee nemen.

Appie83

Ongelezen bericht door Appie83 »

U hebt recht op vakantiegeld en verlofuren, dit is een % van uw gewerkte uren. Mogelijk zijn deze vakantiedagen en vakantiegeld bij uw loon opgeteld en krijgt u dit meteen uitbetaald, dan moet uw hier zelf voor sparen. Het kan ook zijn dat dit door uw werkgever is gereserveerd. Dit zou u dan op uw loonstrook moeten kunnen terugvinden. Het vakantiegeld krijgt men meestal in mei en juni uitbetaald. De verlofuren als u vakantiedagen opneemt.

Bijvoorbeeldhttps://fnvjong.nl/rechten-plichten/vak ... rije-dagen

peteroo

Ongelezen bericht door peteroo »

Ik krijg netto iets meer dan 6 euro per uur betaald. Dat maakt duidelijk dat vakantiegeld daar nog bovenop komt, want dit is het netto minimumloon.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Beste vraagsteller,

Omdat u (veel) langer dan 3 maanden werkzaam bent voor deze werkgever is sprake van een rechtsvermoeden van arbeidsomvang van het gemiddelde aantal uur van de laatste 3 maanden.
Op diverse sites vindt u een brief om uw uren te claimen, welke u aan uw situatie kunt aanpassen. U hoeft zo’n brief pas te sturen op het moment dat uw werkgever u inroostert voor minder uren.

De werkgever kan een claim weerleggen als hij kan aantonen dat géén sprake is van een vast patroon of het extra werk maar tijdelijk is (bijvoorbeeld vanwege een bepaald project, vervanging of seizoensdrukte). Ook kan het zijn dat andere afspraken gelden over extra werken, vastgelegd in cao.

Het betreft wetsartikel 7:610b BW: Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.

Vakantiegeld wordt niet ingehouden op uw loon, maar ontvangt u extra over uw loon.
Als u niet op uw maandelijkse loonstrook naast het afgesproken salaris een apart bedrag aan vakantiegeld ziet staan (8% van uw brutoloon), hebt u daar alsnog recht op.

U bouwt aan doorbetaald verlof tenminste vier keer uw arbeidsuren per week op. Let op: u moet steeds voor 1 juli volgend jaar moet uw verlofuren hebben opgenomen, anders vervallen ze.

Uiteraard heb u ook recht op het miminumloon.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

JOIR

Ongelezen bericht door JOIR »

Als medewerker is het belangrijk om te weten welke rechten je hebt met een nul-urencontract.

Onthoud: een nul-urencontract is gewoon een contract. Dit houdt in dat je het recht hebt op het opbouwen van vakantiegeld en vakantiedagen. Maar hoe zit deze opbouw precies?

Vakantiedagen: Je spaart vakantiedagen op door te werken. Met een vakantiedag mag je vrij nemen terwijl je wordt doorbetaald. Ieder gewerkt uur bouw je een klein beetje vakantiedag op.Vraag aan je baas hoeveel dat is, want dat kan verschillen. Op je loonstrookje kun je terugvinden hoeveel vakantiedagen je hebt opgebouwd.

Vakantiegeld: Je vakantiegeld bedraagt bijna altijd 8% van je brutoloon, tenzij anders is opgenomen in de CAO. Dit spaar je het hele jaar op en wordt doorgaans eens per jaar, eind mei, uitgekeerd.

All-in-uurloon
Het is gebruikelijk dat bij een nul-uren contract een all-in-loon wordt betaald. Dit betekent dat je vakantiegeld en vakantiedagen elke maand direct worden uitbetaald bij je normale uurloon. Maar hoe kan je op deze manier checken of je vakantiedagen en –geld wel worden uitbetaald? Let er op dat het percentage niet te laag is, 8,33% is wel het minimum. Want over de loonwaarde van vakantiedagen moet ook vakantiegeld betaald worden.

Voorbeeld: Je bruto uurloon bedraagt €8,-. Als je dit inclusief je vakantiegeld en –dagenrekent, dan zou je uiteindelijke bruto uurloon minimaal moeten zijn: €8,- x 1,0833 = €8,67 per uur.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

JOIR schreef:Als medewerker is het belangrijk om te weten welke rechten je hebt met een nul-urencontract.

Onthoud: een nul-urencontract is gewoon een contract. Dit houdt in dat je het recht hebt op het opbouwen van vakantiegeld en vakantiedagen. Maar hoe zit deze opbouw precies?

Vakantiedagen: Je spaart vakantiedagen op door te werken. Met een vakantiedag mag je vrij nemen terwijl je wordt doorbetaald. Ieder gewerkt uur bouw je een klein beetje vakantiedag op.Vraag aan je baas hoeveel dat is, want dat kan verschillen. Op je loonstrookje kun je terugvinden hoeveel vakantiedagen je hebt opgebouwd.

Vakantiegeld: Je vakantiegeld bedraagt bijna altijd 8% van je brutoloon, tenzij anders is opgenomen in de CAO. Dit spaar je het hele jaar op en wordt doorgaans eens per jaar, eind mei, uitgekeerd.

All-in-uurloon
Het is gebruikelijk dat bij een nul-uren contract een all-in-loon wordt betaald. Dit betekent dat je vakantiegeld en vakantiedagen elke maand direct worden uitbetaald bij je normale uurloon. Maar hoe kan je op deze manier checken of je vakantiedagen en –geld wel worden uitbetaald? Let er op dat het percentage niet te laag is, 8,33% is wel het minimum. Want over de loonwaarde van vakantiedagen moet ook vakantiegeld betaald worden.

Voorbeeld: Je bruto uurloon bedraagt €8,-. Als je dit inclusief je vakantiegeld en –dagenrekent, dan zou je uiteindelijke bruto uurloon minimaal moeten zijn: €8,- x 1,0833 = €8,67 per uur.
U kopieert dit klakkeloos van een site, te weten https://www.l1nda.nl/nl/horeca/blog/nul ... ntiedagen/. Zonder bronvermelding. Dat mag niet en kan u in problemen brengen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Gesloten