Ik ben in juli gestart met een administratieve bijbaan bij een Hogeschool. Dit contract verliep via een uitzendbureau. Dit uitzendbureau is een dochteronderneming van de hogeschool.
In september kwam er een functie voor docent vrij en ik werd daar voor aangenomen (ik had 2 masters en een les bevoegdheid). Ik kreeg toen een hogeschool contract dat naast het contract van het uitzendbureau liep. Het ging namelijk beide om 20 uur. Het uitzendcontract voor de administratieve baan is toen nog een keer met een maand verlengd en toen is in februari mijn contract als docent vanuit de hogeschool nog verlengd.
Dat betekent dus 2 x een uitzendcontracten, 2 x een hogeschool contract.
Nu willen ze mij graag houden, maar geen vast contract geven. Volgens de hogeschool telt mijn uitzendcontract mee, maar vandaag ben ik er dus achtergekomen dat zij niet op hun netvlies hebben dat ik daar ook twee contracten van heb gehad. Volgens jullie het nog?
Zij denken dus dat ik nu pas in mijn derde contract zit en dat ze nu voor vast moeten gaan. Terwijl ik vandaag na wat research heb begrepen dat een vierde contract automatisch een vast contract is.
Nu heb ik aangehaald dat ik bij de administratieve baan in schaal 6;zat en als docent een stuk hoger. Toch zagen zij hij als hetzelfde contract en zagen zij dat niet als reden om te verlengen.
Dus mijn idee is nu dat ik of recht heb op een vast contract of dat als zij nu ineens aanhalen dat het niet dezelfde functies zijn ik op zijn minst nog een jaarcontract (3e hogeschool contract dan dus) zou moeten kunnen krijgen. Wat klopt nu?
Mijn leidinggevende wil mij heel graag houden want ze zitten al enorm moeilijk qua personeel en sollicitaties leveren iedere keer geen geschikte kandidaten op. Het bestuur blijft echter hameren op het beleid dat ze geen vaste contracten geven.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 4e contract automatisch vast bij verschillende functies?
-
Re: 4e contract automatisch vast bij verschillende functies?
Hallo docente5899,
Je zit in een lastige situatie en ik begrijp wat je bedoeld. Het volgende is op jou van toepassing over de "keten van 3 arbeidsovereenkomsten" :
Deze zogenaamde keten van drie arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd geldt ook wanneer een werknemer na afloop van een arbeidsovereenkomst een nieuw contract voor een andere functie binnen hetzelfde bedrijf krijgt. De keten blijft dan in stand. Ook wanneer een werknemer in eerste instantie via het uitzendbureau bij een bedrijf komt te werken, en daarna direct in dienst komt bij het bedrijf, geldt de eerste arbeidsovereenkomst via het uitzendbureau als het eerste contract van de keten. Dit heet dan opvolgend werkgeverschap. De werkzaamheden moeten dan wel vrijwel gelijk zijn als de werkzaamheden gedurende de eerdere arbeidsovereenkomst.
In jouw geval zijn het duidelijk andere werkzaamheden ( 2 x administratief en 2 x docent) en kun je dit dus los van elkaar zien en kan de Hogeschool je nog éénmalig een tijdelijk contract geven. Positief nieuws dus.
Blijft de Hogeschool aangeven dat ze het als 1 opeenvolgende keten zien, kun je ze erop wijzen dat je dan in feite al een vast contract had moeten krijgen, omdat het immers je 4e tijdelijke contract was. Benieuwd hoe ze hier dan op zullen reageren.
Volgens mij kun je dus je leidinggevende blij maken, maar je zult hierin dus wel zelf actie moeten ondernemen. Veel succes.
Je zit in een lastige situatie en ik begrijp wat je bedoeld. Het volgende is op jou van toepassing over de "keten van 3 arbeidsovereenkomsten" :
Deze zogenaamde keten van drie arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd geldt ook wanneer een werknemer na afloop van een arbeidsovereenkomst een nieuw contract voor een andere functie binnen hetzelfde bedrijf krijgt. De keten blijft dan in stand. Ook wanneer een werknemer in eerste instantie via het uitzendbureau bij een bedrijf komt te werken, en daarna direct in dienst komt bij het bedrijf, geldt de eerste arbeidsovereenkomst via het uitzendbureau als het eerste contract van de keten. Dit heet dan opvolgend werkgeverschap. De werkzaamheden moeten dan wel vrijwel gelijk zijn als de werkzaamheden gedurende de eerdere arbeidsovereenkomst.
In jouw geval zijn het duidelijk andere werkzaamheden ( 2 x administratief en 2 x docent) en kun je dit dus los van elkaar zien en kan de Hogeschool je nog éénmalig een tijdelijk contract geven. Positief nieuws dus.
Blijft de Hogeschool aangeven dat ze het als 1 opeenvolgende keten zien, kun je ze erop wijzen dat je dan in feite al een vast contract had moeten krijgen, omdat het immers je 4e tijdelijke contract was. Benieuwd hoe ze hier dan op zullen reageren.
Volgens mij kun je dus je leidinggevende blij maken, maar je zult hierin dus wel zelf actie moeten ondernemen. Veel succes.