LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete en terugbetaling aan het UWV

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Cherlicious

Boete en terugbetaling aan het UWV

Ongelezen bericht door Cherlicious »

Hallo allemaal!

Ik zit met een probleempje..
Mijn vriend heeft in 2011 een zwaar auto ongeluk gehad met hoofd en nek letsel.
Hij werkte toen als timmerman bij een werkgever die het ongeluk heeft veroorzaakt.
Omdat mijn vriend nu loonverlies en recht heeft op een schadevergoeding, heeft mijn vriend contact opgenomen met een letselschade advocaat.
De procedure loopt anno 2015 nog steeds.

Door het hoofd en nekletsel heeft mijn vriend een hersentrauma opgelopen waardoor hij altijd pijn heeft.
Mijn vriend werkt nu bij een uitzendbureau omdat hij niet meer terug mocht komen van zijn ex werkgever. Deze meneer heeft zelfs niet meer gebeld hoe het met hem ging na het ongeluk en heeft jammer genoeg niet de moeite genomen mijn vriend te bezoeken toen hij op de intensive care lag.
Omdat het werken hem nu zwaar valt, en ik niet de vaste lasten in mijn eentje kan ophoesten, heeft mijn vriend ongeveer een jaar geleden een WW uitkering aangevraagd bij het UWV.
Omdat het UWV vind dat mijn vriend geen zichtbaar letsel heeft, en dus gewoon kan werken, heeft mijn vriend dus geen recht op een uitkering.
Samen met stichting MEE heeft mijn vriend in de zomer van 2014 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van het UWV.
Hierop bleef het UWV bij zijn standpunt.

in diezelfde periode heeft mijn vriend zich ziek gemeld bij zijn werkgever doordat hij last had van zijn hoofd en nek.
Een paar dagen later heeft mijn vriend zich keurig beter gemeld bij zijn werkgever en is weer gaan werken.
Een week later werd zonder uitleg opeens €140 euro van het UWV gestort op de rekening van mijn vriend.
dit is opgelopen tot ongeveer €3000 euro.
Wij dachten dat dit een aanvulling was op het loonverlies ten gevolge van het ongeluk.
Dit heeft mijn vriend ook namelijk aangevraagd, en omdat de procedure nog liep van stichting MEE dachten wij inderdaad dat dit ook het geval was.

Nu blijkt echter dat zijn huidige werkgever hem niet heeft beter gemeld.
een paar weken geleden kregen wij een brief dat we een uitkering kregen wegens ziekte.
We hebben toen gelijk het UWV gebeld om te vragen wat de consequenties hier van waren.
De telefoniste vertelde ons dat wij ons geen zorgen hoefde te maken dat alles in orde was.
Vandaag lag er dus een brief op de mat dat de werkgever hem in de zomer van 2014 niet heeft beter gemeld.
Dit heeft hij (waarschijnlijk omdat de werkgever er achter is gekomen dat dit niet is gebeurd) in januari dit jaar pas gedaan.
Nu moeten wij €3000 euro terug betalen plus een boete vanaf €350 euro wegens niet beter melden.
De boete kan overigens oplopen tot verdubbeling van het terugbetalende bedrag.

Wij hadden misschien meer informatie moeten vragen toen die tijd, maar ik vind een boete onterecht aangezien het niet onze fout is dat mijn vriend zijn werkgever hem te laat heeft beter gemeld.
Het is ook erg betreurend dat mijn vriend nu word aangezien als een fraudeur.
Ik wil dan ook graag weten wat onze rechten hier in zijn.

Ik maak me best zorgen aangezien ik de kostwinnaar ben, en ook niet super veel verdien.
Ik hoop dat jullie tips hebben hoe ik dit het beste kan aanpakken..

Met vriendelijke Groet,

Cheryl

Julie4444

Re: Boete en terugbetaling aan het UWV

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Cherlicious schreef:Nu moeten wij €3000 euro terug betalen plus een boete vanaf €350 euro wegens niet beter melden.
De boete kan overigens oplopen tot verdubbeling van het terugbetalende bedrag.

Wij hadden misschien meer informatie moeten vragen toen die tijd, maar ik vind een boete onterecht aangezien het niet onze fout is dat mijn vriend zijn werkgever hem te laat heeft beter gemeld.
Het is ook erg betreurend dat mijn vriend nu word aangezien als een fraudeur.
Ik wil dan ook graag weten wat onze rechten hier in zijn.

Ik maak me best zorgen aangezien ik de kostwinnaar ben, en ook niet super veel verdien.
U hoeft niet alles in bolt te typen hoor.

U had toen u geld begon te ontvangen moeten nagaan waarom/waarvoor deze uitkering was. Je krijgt niet zomaar gewoon geld zonder reden. Dan weet je dus dat er iets mis is. Je hebt zelf die uitkeringen aangevraagd waar je blijkbaar geen recht op had, dus ik zou zeggen, eigen verantwoordelijkheid.

Wat betreft schulden bij de overheid: meteen zo snel mogelijk betalen, want anders worden de boetes hoger en hoger, en dan worden uw financiële problemen alleen maar groter.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ten aanzien van het beter melden: dat had je werkgever inderdaad moeten doen. Maar niets menselijks is een werkgever vreemd, het zou zomaar kunnen dat het er bij in is geschoten. En dan kom je dus op het punt wat Michiel noemt: als je steeds maar geld op je rekening krijgt moet je je toch eens gaan afvragen waar dat vandaan komt. En als dan blijkt dat het een ZW-uitkering is, even je baas aan het jasje trekken.

Maar wat ik nu helemaal niet snap: je vriend kan niet werken vanwege allerlei klachten, en meld zich evengoed beter. Maar als hij zich niet beter had gemeld, had hij nog steeds in de ZW gezeten. Precies wat je zou willen. Maar is er al die tijd geen controle geweest? We praten toch al gauw over 20 weken, dus dit snap ik even helemaal niet.

Cherlicious

Even om het voor sommige duidelijk te maken:
Zijn werkgever heeft het aangevraagd aan het UWV.
Wij zijn nooit geïnformeerd hier over. Geen brief etc.
Mijn vriend heeft samen met een bedrijfsdeskundige geprobeerd om hem (deels) arbeidsongeschikt te laten verklaren.
Het UWV vond dat mijn vriend gewoon 100% kan werken omdat aan de buitenkant geen zichtbaar letsel is.
Toen is mijn vriend in bezwaar gegaan samen met stichting MEE.
Dezelfde periode toen mijn vriend zich had ziek gemeld.. Deze ziek melding heeft overigens 1 week geduurd.
Aangezien hij toch geen recht heeft op een uitkering voor zijn ongeluk, en ik de vaste lasten niet alleen kan ophoesten is mijn vriend dus genoodzaakt te blijven werken. Ongeacht hoeveel pijn dat ook doet..
Ik weet het is een ingewikkeld verhaal, maar ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen.

Barre Barry

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Julie4444 schreef:
U hoeft niet alles in bolt te typen hoor.
Ook niet in bold.

wieder

Ongelezen bericht door wieder »

Is dit weer zo'n weekend-troll-onderwerp?

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Het terugbetalen van het onterecht ontvangen geld van het UWV is denk ik niet te vermijden, hooguit het kwijtschelden van de boete. het doet er niet toe wie er fout is geweest, je had geen recht op dat geld, dus dat moet terug naar de staatskas.
er worden genoeg mensen arbeidsongeschikt verklaard wegens psychische problemen, dus ik kan met niet voorstellen dat ze zeggen dat als er geen zichtbaar letsel is, je gewoon 100% aan de slag moet.
Is er door een arts van het UWV onderzoek gedaan naar het letsel?

Cherlicious

Het terug betalen zou wel moeten inderdaad.
Maar wat mij dwars zit is dat we een boete krijgen wegens fraude.
Die gaan we ook zeker proberen kwijt te schelden.
Het UWV wilde nergens aan meewerken.
Momenteel lopen de onderzoeken nog via de letseladvocaat.
Maar het UWV heeft daar niets mee te maken.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De E3000,- moet terug maar de boete, foutje werkgever dus misschien is het daar te claimen...
Niet U maar de werkgever moet het melden, zelf afmelden kan vaak niet eens....

En waarom gelijk naar U, meestal gaat het via de werkgever???

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

ik heb een aantal jaar geleden wat teveel belasting terug gekregen, de Belastingdienst was afgeweken van mijn aangifte en ik kreeg dus meer terug als ik had verwacht. het jaar erop kwamen ze erachter dat ze zelf een foutje hadden gemaakt. Dat bedrag moest dus terug, plus heffingsrente van 4%. Ik heb daar wel bezwaar tegen aangetekend, maar heb toch alles moeten betalen, ook de boeterente
Ondanks dat ze toegaven zelf een foutje te hebben gemaakt!

Cherlicious

stofzuigertje schreef:De E3000,- moet terug maar de boete, foutje werkgever dus misschien is het daar te claimen...

Ja dit vinden wij ook raar! We wisten niet eens dat je gelijk te maken hebt met het UWV als je je via een uitzendbureau een week ziek meld.
We zijn er ook niet over geïnformeerd door het uitzendbureau dat ze een fout hebben gemaakt.
Ze hebben het ook pas gemeld in januari dit jaar..

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Cherlicious schreef:
stofzuigertje schreef:De E3000,- moet terug maar de boete, foutje werkgever dus misschien is het daar te claimen...

Ja dit vinden wij ook raar! We wisten niet eens dat je gelijk te maken hebt met het UWV als je je via een uitzendbureau een week ziek meld.
We zijn er ook niet over geïnformeerd door het uitzendbureau dat ze een fout hebben gemaakt.
Ze hebben het ook pas gemeld in januari dit jaar..
Wie heeft geld het ontvangen, niet het uitzendbureau. Dus ik denk, gewoon terugbetalen.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Wat ik niet snap,persoonlijk bezig met stichting mee voor iemand .
Die stichting is er meerendeels voor mensen met verstandelijke beperking?( lichamelijke beperkingen,maar niemand hebben die kan helpen,fam etc)

Wat ik ook vaag vind,u vriend ligt ziekenhuis en mag niet meer terug komen,welke basis werkte hij dan,
Normaal mag je nl niet zomaar ontslagen worden.
Dan ga je nl ziektewet in...en ziektewet heeft uwv nog niet direct iets mee te maken pas bij langdurig..
Werkgever daar moest u vriend zich ziekmelden.

Dan,stichting mee,procedure begonnen,oke kan.
Maar die heeft u niet ingeschakeld toen u het geld kreeg,ik hoor u nu niet meer over mee?
Neem aan dat mee echt dan wel op de hoogte is va dit alles...en je dus zou kunnen vertellen hoe en wat,toch??

Je wordt nl goed begeleid..
Oftwel....het is een vaaaag verhaal..

Edit,stichting mee is een organisatie die mensen helpt die zelf niemand hebben om dagelijkse dingen te regelen,dit wordt vanuit de gemeente vergoed..( ben met iemand bezig daar die wel beperkingen heeft en geen fam etc en echt aan lot over gelaten is)
Laatst gewijzigd door rozemarijntje op 01 mar 2015 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Foutje werkgever ja, maar ondertussen hebben ze zelf ook niet aan de bel getrokken.

rozemarijntje

Cherlicious schreef:Het terug betalen zou wel moeten inderdaad.
Maar wat mij dwars zit is dat we een boete krijgen wegens fraude.
Die gaan we ook zeker proberen kwijt te schelden.
Het UWV wilde nergens aan meewerken.
Momenteel lopen de onderzoeken nog via de letseladvocaat.
Maar het UWV heeft daar niets mee te maken.

Je hebt een heeeeeeeel warrig verhaal.
Hoe kom je bij mee terecht?
Dan krijg je geld uwv,ik zou aan de bel trekken,nee nemen aan dat het hoort...
Raar verhaal omtrent werkgever die u vriend niet terug nam etc etc etc..kan,maar snap geen snars van..
Ook al ben je dan niet ziekgemeld,ww???
En nu was was mee ermee bezig,die zich volgens mij alleen bezig houden met mensen die evht geen weg kunnen in de maatschappij en u en u vriend zijn tich behoorlijk bij de tijd en gezond..
Hij heeft hulp van u...vreemd.

Maar dan nu...letselschadeadvocaat ermee bezig,wat is het nou...

Ik ga uit iddvan troll....wens je veel succes

Barre Barry

Ongelezen bericht door Barre Barry »

rozemarijntje schreef: Je hebt een heeeeeeeel warrig verhaal.
Raar verhaal omtrent werkgever die u vriend niet terug nam etc etc etc..kan,maar snap geen snars van..
En nu was was mee ermee bezig,die zich volgens mij alleen bezig houden met mensen die evht geen weg kunnen in de maatschappij en u en u vriend zijn tich behoorlijk bij de tijd en gezond..

Jij bent niet warrig? Er valt geen touw aan vast te knopen wat jij nu probeert te vertellen.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Die stichting is er meerendeels voor mensen met verstandelijke beperking?( lichamelijke beperkingen,maar niemand hebben die kan helpen,fam etc)

Nee, MEE is hiervoor:

http://www.mee.nl/startpagina-vervolg

rozemarijntje

Barre Barry schreef:
rozemarijntje schreef: Je hebt een heeeeeeeel warrig verhaal.

Jij bent niet warrig? Er valt geen touw aan vast te knopen wat jij nu probeert te vertellen.

Jij bent aan het zoeken,.mzzl

@ jolijn,komt dus op zelfde neer,mensen met beperking,die niet of niemand hebben die mensen kunrnn helpen,
Ik zit zelf voor iemand in dat traject en je wilt niet weten wat ze allemaal moeten weten,of je netwerk van mensen om je heen hebt de je kunnen helpen( vrouw,vriendin) fam,gezondheidsverklaring etc etc etc...

En dan gaan ze overleggen en dan..hoor je pas of je in aanmerking komt.
Is gemeentegeld ..

Gesloten