LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Collectief ontslag bijna-faillissement

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Marjorotterdam

Collectief ontslag bijna-faillissement

Ongelezen bericht door Marjorotterdam »

Beste ...

Gisteren heb ik te horen gekregen dat het niet goed gaat met het bedrijf waar ik werk, en dat alle medewerkers ontslagen worden. Vanaf 1 augustus hebben wij geen werk meer. Het gaat om 5 medewerkers.
Nu wil ik heel graag weten wat mijn rechten zijn. Ik ben de enige met een contract voor onbepaalde tijd en heb de afgelopen jaren me helemaal kapot gewerkt voor dit bedrijf. Een oorzaak van het bijna-faillissement is dat mijn baas een groot deel van de winst van afgelopen jaren in vreemde niet-winstgevende of zelfs verliesgevende projecten heeft gestopt waarvan wij altijd hebben geroepen dat het niet verstandig is.
Ik baal nu, want mijn contract voor onbepaalde tijd lijkt niets te zeggen in dit geval, daarnaast heb ik altijd goed mijn werk gedaan en ligt de schuld grotendeels bij mijn baas en de crisis.
Ik wil heel graag weten wat mijn rechten zijn en of ik er vanuit kan gaan dat ik een ontslagvergoeding mee krijg. De accountant van mijn baas lijkt vooral aan zijn kant te staan en ik als medewerker heb niemand naast me die er verstand van heeft. Daarnaast wil mijn baas zelf, in zijn eentje, doorgaan met het bedrijf, alleen kleiner. Het gaat dus nog niet om een officieel faillissement, maar er werd ons verteld dat als hij een maand langer door zou gaan, dat hij wel failliet zou zijn.
Ik hoor heel graag reactie, want dit is een lastige situatie. Ik vind op internet veel over ontslag bij faillissement, maar dat is hier dus niet aan de orde.

Marlein

crazyme

Re: Collectief ontslag bijna-faillissement

Ongelezen bericht door crazyme »

Marjorotterdam schreef: Een oorzaak van het bijna-faillissement is dat mijn baas een groot deel van de winst van afgelopen jaren in vreemde niet-winstgevende of zelfs verliesgevende projecten heeft gestopt waarvan wij altijd hebben geroepen dat het niet verstandig is.
Dat is niet zo relevant, tenzij via een omweg het geld weer bij hem is teruggekomen (via een andere bv of zo).

Ook is het niet zo relevant dat je altijd hard hebt gewerkt. Dat doet iedereen en daarvoor heb je ook salaris ontvangen.

Wel relevant :

Neem contact op met een wetswinkel of advocaat. Dat is beslist noodzakelijk om jouw positie niet te verzwakken.

Even pragmatisch : is in jouw beleving de onderneming levensvatbaar ? Dan kun je beter samen met jouw baas kijken naar een doorstart dan het gevecht aan te gaan.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Bij een contract voor onbepaalde tijd dient het ontslag te worden goedgekeurd door het UWV (Alternatief is de kantonrechter-route).
Bij een slechte financiele situatie van het bedrijf kan het ontslag op economische gronden worden aangevraagd. Het feit dat deze slechte situatie misschien door de baas zelf is veroorzaakt is niet relevant. Hij is tenslotte de baas en mag zelf beslissen welke projecten hij wil najagen en welke niet. (Alleen bij aantoonbare fraude of paulineus handelen zou dit anders zijn)
Als de slechte financiele situatie aangetoond kan worden zal het UWV normaalgesproken het ontslag toekennen.
Een ontslagvergoeding is daarbij helemaal niet zeker. Een gedwongen ontslag zonder vergoeding is alleen daardoor niet kennelijk onredelijk.Zeker bij kleine bedrijven kan de eigenaar vaak met succes een beroep doen op het "Ich habe nichts" verweer.

Enige positieve is dat de UWV procedure nogal een paar maanden in beslag neemt, waarbovenop nog de opzegtermijn komt zodat u wat tijd heeft om iets anders te vinden. (Als het bedrijf werkelijk failliet gaat is dat echter ook niet meer aan de orde en geldt alleen nog de opzegtermijn, waarbij het salaris in die periode door het UWV wordt uitbetaald )

Havikje

Ongelezen bericht door Havikje »

Beste Marlein,

Heel naar dat het bedrijf waar u zo'n lange tijd voor werkt in staat van failissement verkeerd.
In beginsel heeft u recht op een ontslagvergoeding. De hoogte hiervan is gebaseerd op een sociaal plan (als deze er al is). Dit sociaal plan dient wel schriftelijk te zijn overeengekomen, er dient overleg te zijn geweest tussen de werkgever en de vakorganisaties en het sociaal plan dient niet duidelijk onredelijk te zijn (tenzij bijzondere omstandigheden.
Wanneer er geen sprake is van een sociaal plan of deze geen geldigheid heeft (zie o.a. hierboven), wordt vaak de kantongerechtformule gebruikt om de hoogte te betalen. Omdat er sprake is van een collectief ontslag doordat de onderneming in zwaar weer verkeerd zal deze in de praktijk een stuk lager uitvallen dan normaal.

Echter kan de werkgever, indien er sprake is van wanbeleid, wel aansprakelijk worden gesteld voor de geleden schade en eventueel persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor het faillissement. Of het laatste veel uit zal maken voor de hoogte van de ontslagvergoeding betwijfel ik. Over het algemeen is dit van belang voor de aandeelhouders (voor de waarde van hun aandelen) en eventueel het bestuur (danwel 1 bestuurslid) om onder aansprakelijkheid uit te komen. Maar ook natuurlijk om er een beetje goed gevoel aan over te houden om iemand verantwoordelijk te stellen. Zelfs als er sprake is van een B.V. of N.V. kan aansprakelijkheid niet uitgesloten worden.

Met vriendelijke groet,

p.s. als er nog vragen zijn zal ik die graag beantwoorden

Gesloten