LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contract geeindigd van rechtswege (met spoed hulp nodig)

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
petra-b

Contract geeindigd van rechtswege (met spoed hulp nodig)

Ongelezen bericht door petra-b »

Hallo,

31 dec eindigde mijn contract.
30 dec heb ik een nieuw contract gekregen (opnieuw voor een half jaar) maar bij het overhandigen heb ik mijn werkgever medegedeeld dat ik er over na moest denken.

3, 4 en vandaag 5 januari heb ik nog gewerkt, en vanavond ben ik naar mijn werkgever gegaan en heb hem gezegd niet accoord te gaan met het contract en dat ik er mee stop.

Nu eist mijn werkgever dat ik nog twee maanden blijf werken als zijnde uitwerkperiode terwijl het geeindigde contract op 31 dec afliep en ik het nieuwe wat zou ingaan op 1 januari Niet heb getekend.

Kan dat?

crazyme

Re: Contract geeindigd van rechtswege (met spoed hulp nodig)

Ongelezen bericht door crazyme »

Jouw laatste contract is nu stilzwijgend verlengd met dezelfde periode.

Jouw werkgever heeft dus gelijk ( mits dat laatste contract ook een opzegtermijn voor de werknemer aangaf van twee maanden) de opzegtermijn voor de werkgever zou dan vier maanden moeten zijn.

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Kijk hier eens.

mcat

Ongelezen bericht door mcat »

In feite ben je door na afloop van je contract weer te gaan werken accoord gegaan met je nieuwe contract, ook al heb je nog niet getekend.
Je hebt je dus te houden aan het opzegtermijn wat in je contract staat.

petra-b

Heb ik geen bedenktijd omdat ik heb aangegeven erover na te denken?

En als ik gewoon mijn spullen inlever en niet meer terugkom?

(Eignelijk vind ik het dan gewoon netjes dat ik toch nog een paar dagen ben gebleven om lopende zaken af te handelen...)

aardjee

Ongelezen bericht door aardjee »

Door na 31 december weer aan het werk te gaan mocht je werkgever er van uitgaan dat je het nieuwe contract hebt geaccepteerd. Op welke grond zou je daar anders aan het werk zijn. Andersom, stel dat je eergisteren tijdens je werk je been had gebroken, had je dan ook gezegd ik wilde toch al niet meer werken dus je hoeft me niets te betalen, of was je dan de ziektewet ingegaan en had je dan verwacht dat je werkgever je gedurende de revalidatie zou doorbetalen.

Probeer er met je werkgever uit te komen dat je tot 31 januari blijft werken, heeft hij nog tijd om iemand anders te vinden en help jij hem nog even uit de brand.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

petra-b schreef:En als ik gewoon mijn spullen inlever en niet meer terugkom?
Zou ik persoonlijk niet doen. Kan opgevat worden als werkweigering hetgeen reden is voor een staande voetje en kan indien later toch noodzakelijk reden zijn dat een eventuele ww uitkering geweigerd wordt vanwege verwijtbaar werkloos.

Door uw handelen mocht werkgever ervan uitgaan dat u het aanbod heeft aanvaard en het nog slechts een formaliteit was om het contract te tekenen. aardjee geeft al een aantal goede voorbeelden en ik denk dat u de gewerkte dagen toch ook uitbetaald wenst te krijgen ?

Stel de situatie was omgekeerd en u had geen nieuw contract gekregen cq er was niet over gesproken en u had die dagen gewoon gewerkt, had u de werkgever ook kunnen houden aan een nieuw contract voor dezelfde termijn, mocht deze u willen ontslaan.

Toegegeven het is niet zo heel netjes dat het nieuwe contract pas op 30-12 komt als het op 31-12 afloopt. Maargoed u heeft een half jaar de tijd gehad om erover na te denken of u er vanaf 1 januari zou willen blijven werken als het contract afloopt en zeker in de maand december alles nog even goed op een rijtje zetten, daarvoor hoeft het nieuwe contract niet persé overhandigd te zijn.

U kunt altijd eens advies inwinnen bij een juridisch loket, daar is eerste advies doorgaans gratis. U kunt ook per mail of telefoon contact opnemen met de vraag. Dan heeft u vrij snel antwoord. Ik vrees echter dat er niet zoveel anders opzit dan er met de werkgever proberen uit te komen wat de opzegtermijn zou moeten zijn. Voor 'slechts' een halfjaarcontract lijkt me 1 maand ook wel redelijk. Een argument voor u kan zijn dat het voor werkgever ook niet prettig is een minder gemotiveerde werknemer te hebben.

Emmy75

vogels schreef:Recht op ww heeft ze toch al niet meer. Zij heeft zelf verlenging van contract geweigerd.
Hoeft niet persé, misschien had ze al een andere werkgever gevonden.. en als daar dan iets gebeurd waardoor ze werkloos raakt, kan zo'n weigering akkefietje nog vervelende consequenties hebben. Dat is dan net even anders dan dat men was gaan solliciteren en elders gaan werken omdat werkgever zolaat met nieuw tijdelijk contract op de proppen komt.

petra-b

Ik heb inderdaad een nieuwe werkgever waar ik per direct bij in dienst kan komen.

Mijn oude werkgever heeft het over uitwerken van twee maanden, wettelijk gezien kan dat maar een maand zijn. Er is nl geen cao van toepassing en dan had er in het contract moeten staan dat zijn opzegtermijn het dubbele is. Dus dat wordt nietig verklaard.

Enige mogelijkheid die mij nog rest is overeen te komen met mijn oude werkgever dat ik hooguit deze maand nog uitwerk, of liever nog een week of twee en dat ik dan stop.
Dat gesprek moet ik dus aangaan.
Verder zal ik in het gesprek laten doorschemeren dat het hebben van een werkneemster die er geen zin meer in heeft ook niet echt heel prettig is voor hem en dat ik toch nu al een griepje of twee voel aankomen.

Bedankt voor het meedenken.

Petra

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

petra-b schreef: Verder zal ik in het gesprek laten doorschemeren dat het hebben van een werkneemster die er geen zin meer in heeft ook niet echt heel prettig is voor hem en dat ik toch nu al een griepje of twee voel aankomen.
Dat zal hij kunnen beantwoorden met de mogelijkheid dat je de dagen die je er wel bent de meest waardeloze klusjes kunt doen.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

petra-b schreef:Verder zal ik in het gesprek laten doorschemeren dat het hebben van een werkneemster die er geen zin meer in heeft ook niet echt heel prettig is voor hem en dat ik toch nu al een griepje of twee voel aankomen.
Bedankt voor het meedenken.
Petra
Heb dan ballen en werk het vlgs de regels uit.

morundo

Ongelezen bericht door morundo »

ook niet echt heel prettig is voor hem en dat ik toch nu al een griepje of twee voel aankomen.

Ik hoop dat de nieuwe werkgevers jou referentie gaat nakijken om te zien wie hij in dienst neemt. Wat een mentaliteit van lik mijn r..t.

Daan_1978

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Inderdaad een instelling wat nergens op slaat.
Dan had je direct op de 30ste aan moeten geven dat je afspraken wil maken en een redelijke bedenktijd wil hebben, omdat hij er zo laat mee komt.
Dan had je vast moeten laten leggen dat tot die bedenktijd, je van 1 op andere dag alsnog zou kunnen beslissen om te stoppen.
Je hebt het nieuwe contract aangepakt, nog niet getekend, maar komt dan na een paar dagen gewoon naar werk te zijn gegaan met het idee om er toch mee te stoppen.
Je hebt het jezelf dus lastig gemaakt en zult op de blaren moeten zitten, wil je het netjes afronden.

Zoals ik vermoed heb je ergens afgelopen week een contract aangeboden gekregen en heb je zelf bij het contract van je oude werkgever gedacht van "ik zeg niks, wacht mijn eventuele nieuwe job af en dan zeg ik dat ik niet akkoord gaat".
En zelfs nog erger heb je het accepteren van het contract laten afhangen van de nieuwe werkgever en had je waarschijnlijk wel getekend als de nieuwe werkgever je geen contract had aangeboden.
Heel slim bezig hoor! Ga vooral zo door, dan zul je vast carrière maken met deze instelling.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Gek he, dat werkgevers af en toe Googelen voor ze een nieuwe werknemer in dienst nemen.
Als ik er achter zou komen dat TS zo bij de oude werkgever is weggegaan zou ik dr binnen de proeftijd buitenfl*kkeren.
Heb dan inderdaad de ballen om gewoon netjes uit te werken.

Emmy75

petra-b schreef:Verder zal ik in het gesprek laten doorschemeren dat het hebben van een werkneemster die er geen zin meer in heeft ook niet echt heel prettig is voor hem en dat ik toch nu al een griepje of twee voel aankomen.
Dat eerste kan nog net, mits op de juiste wijze gebracht en geformuleerd. Met hetgeen wat u erachter plaatst ga ik ervan uit dat dat niet gaat lukken, want dat laatste zou ik zeker niet doen en maakt u het voor uzelf alleen maar lastig mee.
bprosman schreef:Gek he, dat werkgevers af en toe Googelen voor ze een nieuwe werknemer in dienst nemen.
Als ik er achter zou komen dat TS zo bij de oude werkgever is weggegaan zou ik dr binnen de proeftijd buitenfl*kkeren.
Nee, zeker niet gek.
Oa juist daarom waarschuwde ik voor het verwijtbaar werkloos, want als dit zou gebeuren is het aardig verwijtbaar, terecht overigens.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

petra-b schreef:Hallo,

31 dec eindigde mijn contract.
30 dec heb ik een nieuw contract gekregen (opnieuw voor een half jaar) maar bij het overhandigen heb ik mijn werkgever medegedeeld dat ik er over na moest denken.

3, 4 en vandaag 5 januari heb ik nog gewerkt, en vanavond ben ik naar mijn werkgever gegaan en heb hem gezegd niet accoord te gaan met het contract en dat ik er mee stop.

Nu eist mijn werkgever dat ik nog twee maanden blijf werken als zijnde uitwerkperiode terwijl het geeindigde contract op 31 dec afliep en ik het nieuwe wat zou ingaan op 1 januari Niet heb getekend.

Kan dat?
Ja dat kan. Zoals anderen ook al hebben gezegd: door te gaan werken heb je in feite je contract stilzwijgend verlengd.

En inderdaad, je kunt gaan chanteren met een griepje of twee, maar wat anderen ook al zeiden, als je verwijtbaar werkloos gaat raken, dan heb je een groter probleem.

Wist je oude werkgever dat je bezig was met een andere werkgever? Aangezien het een tijdelijk contract was, is dat helemaal niet zo raar namelijk. Als je daar open over was geweest, zou het nu misschien een stuk makkelijker zijn.

In de link van AdSovenum stond onder andere dit:
Het is wel toegestaan dat u en uw werkgever met wederzijds goedvinden uit elkaar gaan.
Met wederzijds goedvinden is dus zonder chantage. Wat je kunt doen is de vraag stellen hoe hij het had opgelost als je niet terug kwam na 31 december, en het contract niet had getekend. Misschien dat zo'n vraag hem over de streep trekt. Maar 2 griepjes doen dat zeker niet.

Emmy75

witte angora schreef:Misschien dat zo'n vraag hem over de streep trekt. Maar 2 griepjes doen dat zeker niet.
De werkgever zal zich met zo'n uitspraak eerder gechanteerd voelen en dan kan hij het leven van TS gedurende de opzegtermijn nog aardig lastig maken met een hoop pesterijen, zoals de vervelende rotklusjes, vlak voor einde werktijd nog even een opdracht geven dat nu moet, eenmaal ziekgemeld is het gewoon wachten op de controles enz.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

eenmaal ziekgemeld is het gewoon wachten op de controles enz.
Niet alleen dat, maar ziek = ziek, dan kan je ook niet bij een nieuwe werkgever aan de gang. Maar je kunt dus ook de deur niet uit, soort huisarrest dus. :lol: :lol:

Emmy75

witte angora schreef:Niet alleen dat, maar ziek = ziek, dan kan je ook niet bij een nieuwe werkgever aan de gang. Maar je kunt dus ook de deur niet uit, soort huisarrest dus. :lol: :lol:
Inderdaad

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

dat ik toch nu al een griepje of twee voel aankomen.
wat een mentaliteit.

Gesloten