LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] contract opzeggen?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
tuma01

contract opzeggen?

Ongelezen bericht door tuma01 »

Hallo,

mijn vriendin werkt in een bloemenzaak. Ze is 17 jaar en heeft een contract voor bepaalde tijd, dit loopt tot en met 20 augustus 2010. Ze werkt 1x in de week, alleen op de zaterdag een werkdag van 9 uren, dus 4x in de maand.

Alleen ze heeft het er niet meer naar haar zin. Er komt een drukke tijd voor haar aan met school en om prive redenen thuis.

Bestaat er een regel dat ze haar contract bijv. kan opzeggen oid. of zit ze hier nou tot aug. aan vast. Ik heb ook vaag een verhaal van iemand gehoord, dat dit opgezegd kan worden, omdat ze ook maar 1x in de week werkt.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.
alvast bedankt!

seagoing racer2

Re: contract opzeggen?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Ik neem aan dat er een schriftelijk contract is . Daar staat dan ook in of dit tussentijds opzegbaar is en met welke termijn.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Bestaat er een regel dat ze haar contract bijv. kan opzeggen oid. of zit ze hier nou tot aug. aan vast. Ik heb ook vaag een verhaal van iemand gehoord, dat dit opgezegd kan worden, omdat ze ook maar 1x in de week werkt.
Meestal kun je, met inachtneming van een maand opzegtermijn, gewoon eerder weg. Dat vage verhaal is zo vaag dat het nergens op slaat. Ik vermoed dat dit verhaal te maken heeft met eventuele WW-rechten, maar dat heeft niks te maken met het al dan niet kunnen opzeggen van het contract.
Alleen ze heeft het er niet meer naar haar zin.
Dit kan allerlei redenen hebben natuurlijk, maar het is wel zo dat het in het leven niet altijd feest kan zijn. Iedere baan heeft zijn uitdagingen, en iedere baan kan een sleur worden. Persoonlijk denk ik dat ze beter de rit uit kan zitten, is goed voor haar karaktervorming. Om te leren door te zetten, ook al is het niet altijd even leuk.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef:
Meestal kun je, met inachtneming van een maand opzegtermijn, gewoon eerder weg.
Dat is niet waar. Het uitgangspunt van een contract voor bepaalde tijd is dat dit niet tussentijds opzegbaar is. Alleen als er in het contract is opgenomen dat het contract (wederzijds) tussentijds opzegbaar is, dan kan het.

Maar je kunt natuurlijk altijd in overleg met de werkgever gaan op te kijken of jullie het contract tussentijds zullen opzeggen.

witte angora

Hoi kweenie,
Dat is niet waar. Het uitgangspunt van een contract voor bepaalde tijd is dat dit niet tussentijds opzegbaar is.
De meeste mensen beginnen bij een bedrijf met een contract voor een half jaar of een jaar. Dat wordt dan telkens verlengd, maximaal 3 keer meen ik, en dan pas volgt er een vast contract.

Al die mensen zouden dan niet meer kunnen solliciteren naar een baan met meer mogelijkheden? Dat lijkt me niet de bedoeling, en zeker niet wenselijk.

Bosjesman

Ongelezen bericht door Bosjesman »

En waarom kan je niet meer solliciteren dan? Alleen kun je niet per direct in dienst komen.

Volgens mij is dit juist wel de bedoeling, anders kan je werkgever je er ook per morgen uitgooien. Dit is juist een stukje bescherming, dan leg je je als medewerker ook vast voor een bepaalde periode, so what?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat klopt, als je een tijdelijk contract hebt, dan mag je gerust solliciteren, alleen niet zomaar ontslag nemen. Het is trouwens anders als je een proeftijd hebt voor je contract, dan kun je wel opzeggen.

witte angora

Jullie hebben gelijk, en toch ook weer niet.
Mogelijkheid tot tussentijdse opzegging

Door het sluiten van een overeenkomst voor bepaalde tijd geven partijen aan dat zij met elkaar een arbeidsverhouding aangaan die een bepaalde periode zal duren. Het is daarbij niet de bedoeling dat één van de partijen de overeenkomst tussentijds opzegt, aangezien de overeenkomst juist is bedoeld om de overeengekomen duur te bestrijken. Dit geldt natuurlijk niet voor opzegging tijdens een proeftijd (1.3.3.).

Van de regeling dat de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet voortijdig eindigt, kunnen partijen schriftelijk afwijken. In dat geval komen zij voor zowel de medewerker als de werkgever een tussentijdse mogelijkheid tot opzegging overeen. Wanneer partijen van die mogelijkheid gebruik maken, dan moet zij wel de voorschriften voor opzegging in acht nemen. Naast de opzeggingstermijn en dag van opzegging, zal de werkgever ook een vergunning nodig hebben van het UWV Werkbedrijf (3.4.4.). Zegt een werkgever de overeenkomst tussentijds op (met een vergunning ), zonder dat deze mogelijkheid overeenkomen is, dan is die opzegging onregelmatig, waardoor hij een schadevergoeding verschuldigd kan zijn (3.4.4.4.C.).

Uit voorgaande blijkt dat het overeenkomen van een regeling voor tussentijdse opzegging de mogelijkheden van de medewerker meer vergroot, dan de mogelijkheden voor de werkgever. De werkgever heeft namelijk een vergunning nodig van het UWV Werkbedrijf. Het zal per contract verschillen of het ook wenselijk is om een regeling voor tussentijdse opzegging overeen te komen. Dit zal in het bijzonder opgaan voor contracten voor langere periodes. In de (modellen) van arbeidsovereenkomst is deze mogelijkheid tot opzegging opgenomen, wat evenwel eenvoudig verwijderd kan worden door dat artikellid (lid 2 van artikel 3) weg te laten.

Bron: http://www.arbeidsrechter.nl/h/h132.htm
In beginsel is het inderdaad de bedoeling dat zowel werkgever als werknemer de volle tijd uitzitten, echter, er kan in het contract een andere regeling worden opgenomen. De tussentijdse opzegging dus. De mogelijkheid van een tussentijdse opzegging kan ook in de CAO staan.

witte angora

Aanvullend:
Afwijkende regeling bij opzegging contract voor bepaalde tijd

Anders dan contracten voor onbepaalde tijd, kan een overeenkomst voor bepaalde tijd niet steeds opgezegd worden tegen de laatste dag van de maand of andere dagen. Bij een arbeidscontract voor bepaalde tijd kan dat alleen als er een mogelijkheid tot tussentijdse opzegging bestaat. Dit kan schriftelijk in de arbeidsovereenkomst (of cao) overeengekomen zijn (art 7:667-3 BW).

Wanneer de mogelijkheid tot tussentijdse opzegging overeengekomen is:

In dat geval is niet vereist dat de dag waartegen de arbeidsovereenkomst opgezegd wordt, gelijk is met de laatste dag van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Het contract hoeft dus niet steeds tegen de laatste dag van de arbeidsovereenkomst te eindigen. De opzegging mag eerder - dus tussentijds - plaatsvinden zonder dat dit de opzegging onregelmatig maakt.

Dan moet wel bedacht worden dat de dag waartegen er opgezegd mag worden vaak later valt, dan de laatste dag van de opzeggingstermijn. De wet schrijft namelijk voor dat er tegen de laatste dag van de maand opgezegd moet worden. Het is evenwel mogelijk dat de schriftelijke arbeidsovereenkomst of cao bepaalt dat er tegen een andere dag opgezegd moet worden (art 7:672-1 BW).

Wanneer de mogelijkheid tot tussentijdse opzegging NIET overeengekomen is:

Een arbeidscontract voor bepaalde tijd eindigt doorgaans op de overeengekomen einddatum. De medewerker hoeft een dergelijk contract doorgaans niet op te zeggen. Over het einde van een overeenkomst voor bepaalde tijd gaat hoofdstuk 3.2. nader in (3.2.).

Een medewerker die een overeenkomst voor bepaalde tijd bij uitzondering wel moet opzeggen, doet dat tegen de laatste dag van dat contract. Tussentijdse opzegging is namelijk niet overeengekomen in de arbeidsovereenkomst of CAO. De medewerker zegt dus op tegen de laatste dag waarvoor de arbeidsovereenkomst is aangegaan. Voor die tijd wordt de opzeggingstermijn in acht genomen. Dat betekent dat de medewerker de arbeidsovereenkomst opzegt, terwijl de opzeggingstermijn verstrijkt voor of op de dag tot wanneer de arbeidsovereenkomst is aangegaan.

Zegt een medewerker een arbeidsovereenkomst wel tussentijds op, dan komt de medewerker zijn contract niet na. Hij mag namelijk niet tussentijds opzeggen, doordat dit niet overeengekomen is. Deze niet overeengekomen tussentijdse opzegging gebeurt tegen een eerdere datum en is in beginsel onregelmatig. De medewerker is een schadevergoeding verschuldigd.

bron: http://www.arbeidsrechter.nl/h/h347.htm
Dus eerst navragen hoe het zit voor je actie onderneemt.

tuma01

Ongelezen bericht door tuma01 »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb het contract er even bij. daar staat bij artikel 10:

Ieder der partijen is bevoegd deze arbeidsovereenkomst door schriftelijke opzegging tussentijds te beeindigen met inachtneming van de hiertoe wettelijk vastgestelde termijnen en procedures.

Hier zit je zeker met een maand opzegtermijn?

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Als dit er staat betekent het inderdaad 1 maand opzegtermijn.

Gesloten