LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] contract overnemen, ontslagen, moet werkgever doorbetalen?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
deanne

contract overnemen, ontslagen, moet werkgever doorbetalen?

Ongelezen bericht door deanne »

Hallo,

Wij werken momenteel bij een cateraar gevestigd in een bekend bedrijf.
Nu neemt dit bedrijf de catering/ horeca per 1 januari in eigen beheer.
Er is ons toegezegd dat wij mochten blijven, in ieder geval tot einde contractdatum (zij hebben het contract mee overgenomen).
We zijn ook als eerste in staat gesteld om te solliciteren voor onze eigen functies voor dit bedrijf.
Dit hebben enkele van ons al gedaan.

Nu mijn vragen;

Mochten we niet worden aangenomen hoeven we na 31 december niet meer te komen; Moeten ze ons ons contract tot einde looptijd (midden 2009) doorbetalen?

Worden we wel aangenomen moeten we er sowieso 31 december voor 3 maanden uit omdat we al aan ons maxium met het aantal contracten zitten. Aangezien ze ons geen vast contract willen geven moeten we dus 3 maanden WW trekken zodat ze ons vervolgens weer een contract voor bepaalde tijd kunnen geven.
Klopt dit wel? We werken dan toch immers voor een andere werkgever?
Ook willen ze ons niet op papier geven of we na die 3 maanden thuis wel echt terug mogen komen maar alleen mondeling; Kan dit zomaar?
Mogen ze ons er wel op 31 december uitgooien, plegen ze dan geen contractbreuk?

Is een bedrijf niet sowieso verplicht werknemers over te nemen in deze situatie?

Het is voor ons een heel vervelende onzekere periode, ik hoop dat jullie wat vragen voor ons kunnen beantwoorden.

We hebben trouwens een Horeca CAO, mocht dit van belang zijn...

kweenie

Re: contract overnemen, ontslagen, moet werkgever doorbetalen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zou de vragen ook voorleggen aan het CWI / UWV en liefst ook de vakbond. En er kunnen twee situaties zijn: de cateraar blijft bestaan, maar heeft niet meer een contract bij het bedrijf, of de cateraar wordt overgenomen door het bedrijf.

Eerst het geval dat de cateraar blijft bestaan. Ik zou denken, je hebt twee bedrijven, de cateraar en het bedrijf dat de catering afneemt. Jullie hebben een contract met die cateraar. Als het bedrijf niet meer voor de catering gebruik wil maken van de cateraar, dan blijven jullie gewoon in dienst van de cateraar.

Jullie mogen solliciteren bij het bedrijf, maar jullie blijven volgens mij het contract met de cateraar houden. Als die jullie niet meer nodig heeft, en jullie zouden geen contract bij het bedrijf krijgen, dan moet de cateraar je ofwel ontslaan (via het uwv of de kantonrechter), of de cateraar moet het contract uitdienen en jullie doorbetalen.

Als jullie in dit geval bij het bedrijf in dienst komen, dan is het bedrijf volgens mij een andere werkgever en hoef je dus volgens mij niet 3 maanden thuis te zitten. Maar wellicht zijn er aparte regels als je werkplek gelijk blijft; even met uwv/cwi/vakbond overleggen.

Dan het tweede geval, als de cateraar wordt overgenomen. Dan blijf je volgens mij gewoon je contract houden, maar wordt de uitvoering overgenomen door het bedrijf. Dan zou er dus voor jullie niets hoeven te veranderen, maar je hebt dan na je contract wel weer met die 3 maanden te maken.

Een derde mogelijkheid is dat de cateraar alleen voor het bedrijf werkte en nu dus geen opdrachtgever meer heeft, en dat daarom de cateraar wordt opgeheven (of failiet gaat). Maar ook dan heb je een contract en moet dat via de rechter worden ontbonden.

deanne

Re: contract overnemen, ontslagen, moet werkgever doorbetalen?

Ongelezen bericht door deanne »

Hallo,

Bedankt voor je snelle reactie.
Het is zo dat het bedrijf het contract met de cateraar verbreekt per 1 januari 2009.
Wij werken voor dat cateringsbedrijf.
Nu is de situatie dat het bedrijf onze contracten (en de daarbij behorende arbeidsvoorwaarden etc.) overneemt.
Het werk blijft hetzelde (we werken in het personeelsrestaurant).
Het lijkt mij dat als het bedrijf de contracten etc. overneemt dat ze dan ook verplicht zijn om ons sowieso tot einde contractdatum door te betalen of zie ik dit verkeerd?
Op de vraag van mij aan het bedrijf of dit het geval was kreeg ik als antwoord dat we bij "ontslag" maar even om de tafel moesten gaan zitten om de financiele kant te bespreken.
Ik heb het idee dat ze er makkelijk vanaf denken te komen...
Wil gewoon mijn rechten weten in deze situatie...
Ik zal contact opnemen met het UVW en CWI.

Als er nog meer mensen zijn die weten hoe het zit graag reactie.

Mvgr.

Gesloten