LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Discussie over bonus bij baanwissel

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
LeonvG

Discussie over bonus bij baanwissel

Ongelezen bericht door LeonvG »

Beste forumleden,

Ik hoor graag jullie mening over het volgende. Per 1 februari 2015 ga ik aan de slag bij een nieuwe werkgever. Hiervoor heb ik 23 december 2014 mijn huidige contract opgezegd. Dit is allemaal akkoord.

Alleen nu is er een discussie ontstaan over mijn bonus / commissie. De afgelopen jaren heb ik per kalenderjaar een bonus ontvangen, over 2013 was dit rond de €5000. Mijn huidige werkgever is van mening dat ik door mijn vertrek het recht op de bonus heb verspeeld. Ook al heb ik de volledige bonusperiode 2014 gewerkt. Dit kan volgens mij niet zomaar. De bonus ligt helaas niet contractueel vast, maar is afhankelijk van functioneren. Ik heb gedurende het jaar geen geluiden ontvangen dat ik niet goed functioneerde en hier staat ook zeker niks van op papier.

Mijn vragen in het kort:
1. Klopt het dat ik gewoon recht heb op mijn bonus?
2. Waar kan ik mijn huidige werkgever mee overtuigen zodat ik mijn bonus krijg zonder direct naar de kantonrechter te stappen?

Ik hoop op jullie hulp.

GJvdZ

Re: Discussie over bonus bij baanwissel

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als er niets contractueel vast ligt heb je volgens mij nergens recht op. Op wat voor gronden werd de bonus in het verleden bepaald als er niet is vastgelegd?

Zorg er voor dat het bij je nieuwe werkgever beter is geregeld om dit in de toekomst te voorkomen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Overeenkomsten kunnen ook mondeling tot stand komen.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Ja...en jij gaat dat bewijzen? Succes!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is vaak zo geregeld in arbeidsovereenkomsten dat je alleen de bonus krijgt als je op het moment waarop de bonus moet worden uitgekeerd nog in dienst bent. Het is namelijk niet alleen een beloning voor het geleverde werk, maar ook voor de trouw aan de werkgever. Dus het is niet ongebruikelijk dat je geen bonus zou krijgen.

LeonvG

Ongelezen bericht door LeonvG »

In het verleden werd het beter vastgelegd. Dan had ik een bonusschema als een Excel sheet. Waarin de doelen staan en een aantal functioneringsduidingen als Boven verwachting, Naar verwachting en Onder verwachting. Per functioneringsduiding staat een bedrag. Echter door de drukte dit jaar is dat er bij in geschoten. Ook weer een les voor mijzelf, maar ik ben nog steeds van mening dat het uiteindelijk niet moet uitmaken.

In onze contracten of andere voorwaarden staat niet vermeld dat het recht vervalt bij uitdiensttreding.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Per 1 februari 2015 ga ik aan de slag bij een nieuwe werkgever. Hiervoor heb ik 23 december 2014 mijn huidige contract opgezegd. Dit is allemaal akkoord.
Eens met Kweenie, komt heel vaak voor dat bij vertrek de bonus niet (meer) uitgekeerd wordt. Bij het ICT bedrijf waar de zoon van een kennis van me werkt ook het geval. Daarom gewacht tot de bonus binnen is voor het "goede nieuws" aan de oude werkgever verteld wordt en een maandje later beginnen bij de nieuwe werkgever.
Maar goed dat is morsterd na de maaltijd.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

alfatrion schreef:Overeenkomsten kunnen ook mondeling tot stand komen.
Daar zou ik als werknemer toch niet zo gauw mee akkoord gaan. Bedrijven die zo met dit soort zaken omgaan moet je mijden als de pest. Bij een fatsoenlijke bonusregeling staat in je arbeidscontract (of CAO/bedrijfsregeling) wat de maximale bonus is die je kunt halen (percentage van het basisloon). Aan het begin van een periode worden afspraken gemaakt over de te behalen doelen. Afhankelijk daarvan kan je aan het einde van een periode de behaalde bonus berekenen. Doe je dat niet, dan is het meer iets van als je vriendjes bent met de verantwoordelijk manager dan kan je een leuke bonus krijgen, en als het niet klikt krijg je niks of minder. Lijkt me niet dat je dat wilt.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

als er helemaal niets contractueel vast ligt over onder welke voorwaarden en prestaties je welke bonus krijgt, denk ik dat je weinig kans op succes hebt.
Als je een rechtsbijstand verzekering hebt, zou ik die benaderen of ,als je er lid van ben, de vakbond.
bij mijn werkgever is het zo dat in de personeelsgids is opgenomen hoe je je bonus kan verdienen, hoe hoog hij is en wat er gebeurt bij uitdiensttreding. zodra het bedrijfsresultaat en mijn persoonlijke beoordelingsscore bekend is, kan ik zelf uitrekenen hoeveel bonus ik dan krijg. heel transparant allemaal.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Dergelijke zaken heb ik vaker gedaan. Er bestaat aantoonbaar een bonusregeling, ook al is deze niet vastgelegd. Er is niet bepaald dat u deze niet meer zou krijgen als u ontslag neemt. De enige voorwaarde is goed functioneren. U hebt dus recht op de bonus, ervan uitgaande dat u inderdaad goed hebt gefunctioneerd.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

prem

Ongelezen bericht door prem »

.
Laatst gewijzigd door prem op 27 jan 2015 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

GJvdZ schreef:Ik ben blij dat Monique niet mijn advocaat is. Wat een kulargumentatie. Voor goed functioneren krijg je al je salaris.
...en bij behalen van bepaalde targets kreeg TS als extra een bonus.
Blijkbaar vond de rechter het geen kulargumentatie.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat een kulargumentatie. Voor goed functioneren krijg je al je salaris.
Als je in de verkoop zit of andere commerciele functie bestaat je salaris vaak uit een vast en een variable deel. Maar misschien was je nog niet op de hoogte van dit concept.
Er staat niet voor niets : bonus / commissie.

Uw Jurist
Contacteer:

Enkel om de vraagsteller van dienst te zijn besteed ik nog enige energie aan vraag (ondanks de ongefundeerde en zure opmerkingen hierboven waar vraagsteller niet mee geholpen is) en citeer ik uit correspondentie van mijn hand met verwijzing naar jurisprudentie als gevolg waarvan werkgever overstag ging:

Geachte …,

Tot mij wendde zich …. met het verzoek zijn belangen te behartigen.

Ik heb de stukken bestudeerd in samenhang met de geldende regelgeving, literatuur en jurisprudentie.
Mijn bevindingen luiden als volgt.

Uw werknemer is in dienst getreden per ….. op basis van mondelinge afspraken. Bij aanvang is aan hem een pro forma loonstrook overhandigd. Daaruit blijkt onder meer de datum van indiensttreding, functie, uurloon, dat hij fulltime werkt en dat hij recht heeft op een bonus en wat dat netto inhoudt, kortom alles dat ook reeds mondeling was afgesproken. Jaarlijks is deze ook uitgekeerd.

Naar ik begrijp is er geen cao van toepassing. Ook is er geen personeelsreglement/gids o.i.d., laat staan dat werknemer met de inhoud daarvan zou hebben ingestemd zoals vereist is.
Het is dus niet vastgelegd dat werknemer om aanspraak te maken op de bonus op een bepaald moment nog in dienst zou moeten zijn of sprake zou zijn van een andere beperking.

Hij mocht er op basis van bovenstaande en het bij hem gewekte – en dus gerechtvaardigd - vertrouwen dan ook van uitgaan dat er bij de eindafrekening van het dienstverband eveneens een uitbetaling van deze bonus zou plaatsvinden.
Dit klemt te meer omdat het anders zeker op de weg van u als werkgever zou hebben gelegen om bij de beëindiging van het dienstverband alsnog dit onderwerp nader te regelen. En ……

Ik verwijs u volledigheidshalve nog de jurisprudentie, bijv. naar:
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... :2013:1094, …., ...., en http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... 011:BV0736.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te informeren en ga ervan uit dat u alsnog binnen 8 dagen overgaat tot uitbetaling van € ….., bij gebreke waarvan ik opdracht heb u in rechte te betrekken.

Onder voorbehoud van alle rechten en weren.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Uw Jurist schreef:Enkel om de vraagsteller van dienst te zijn besteed ik nog enige energie aan vraag (ondanks de ongefundeerde en zure opmerkingen hierboven waar vraagsteller niet mee geholpen is) en citeer ik uit correspondentie van mijn hand met verwijzing naar jurisprudentie als gevolg waarvan werkgever overstag ging:
We zijn geneigd om een discussie over de boodschapper te starten als we op de inhoud niets bij te dragen hebben. Maar het beste is dat we discussies over de boodschapper vermeiden en we ons dus tot de inhoud beperken.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 27 jan 2015 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Uw Jurist
Contacteer:

alfatrion schreef: We zijn geneigd om een discussie over de boodschapper te starten als we op de inhoud niets bij te dragen hebben. Maar het beste is we discussies over over de boodschapper vermeiden en we ons dus tot de inhoud beperken.
Met de strekking hiervan ben ik het volledig eens. :)
Met vriendelijke groet,
Monique Doomernik

Gesloten