Hallo,
Het bedrijf waar ik voor werkte ging failliet.
Ik had een contract voor onbepaalde tijd voor 40 uur per week.
Er vond een doorstart plaats met nieuwe eigenaren.
Nu heb ik gelezen dat men vrij is in het overnemen van het personeel, maar het arbeidsverleden van het oude personeel telt wel degelijk mee.
Een contract voor onbepaalde tijd kan geen contract worden voor bepaalde tijd.
Welnu, ik kreeg een contract voorgelegd voor 28 uur per week voor bepaalde tijd (6 maanden).
Dit contract is door beide partijen nooit ondertekend, maar heb al wel 3 maanden salaris op mijn bankrekening gestort gekregen, waaruit een arbeidsverhouding blijkt.
Wat zijn nu mijn rechten wat betreft contract en werkuren?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] doorstart na een faillissement
Re: doorstart na een faillissement
U kunt de vraag ook eens stellen bij een juridisch loket, eerste advies is doorgaans gratis.a3broek schreef:Hallo,
Het bedrijf waar ik voor werkte ging failliet.
Ik had een contract voor onbepaalde tijd voor 40 uur per week.
Er vond een doorstart plaats met nieuwe eigenaren.
Nu heb ik gelezen dat men vrij is in het overnemen van het personeel, maar het arbeidsverleden van het oude personeel telt wel degelijk mee.
Een contract voor onbepaalde tijd kan geen contract worden voor bepaalde tijd.
Welnu, ik kreeg een contract voorgelegd voor 28 uur per week voor bepaalde tijd (6 maanden).
Dit contract is door beide partijen nooit ondertekend, maar heb al wel 3 maanden salaris op mijn bankrekening gestort gekregen, waaruit een arbeidsverhouding blijkt.
Wat zijn nu mijn rechten wat betreft contract en werkuren?
Er wordt wel vermoed dat er werk wordt verricht vanwege een arbeidsovereenkomst en dat deze de omvang heeft van het gewerkte in de afgelopen 3 maanden:
art. 7:610a schreef:Hij die ten behoeve van een ander tegen beloning door die ander gedurende drie opeenvolgende maanden, wekelijks dan wel gedurende ten minste twintig uren per maand arbeid verricht, wordt vermoed deze arbeid te verrichten krachtens arbeidsovereenkomst.
art. 7:610b schreef: Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.