Het volgende is het geval:
Ik had een baan als cassiere die, op mijn eigen verzoek na het aflopen van het contract, niet wil verlengen. Ik wilde deze baan op een normale manier afsluiten (de hoofdcassiere was tevreden over mij) met een getuigschrift. Helaas is dit mij door een afdelingshoofd onmogelijk gemaakt. Bij ons werkten ze met een verzegelingssysteem van de geldtasjes, zodat je bij aanvang kon controleren op het telformulier of het zegelnummer overeenkwam met het nummer wat de hoofdcassiere had geschreven op het telformulier. Op zich een goed systeem. Nu ben ik erachter gekomen dat als je (bij mijn afwezigheid) de zegel verbreekt en er een nieuw zegel opdoet en een nieuw telformulier uitschrijft er ongezien iemand (al was het maar om geld te wisselen) in het geldtasje kan. Voor mj was direct duidelijk dat het zogenaamde systeem toch niet zo waterdicht bleek te zijn. Daarnaast worden er bij dat bedrijf regelmatig geldtasjes gecontroleerd om te zien of dat wat er opgegeven is aan contanten daadwerkelijk in het tasje zit. Heb ik ook geen probleem mee. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn. Echter wordt deze controle uitgevoerd zonder mijn bijzijn. Omdat ik verantwoordelijk ben voor dat tasje met inhoud bedenk ik me meteen wat er allemaal kan gebeuren. Ook een hoofdcassiere of mede cassieres (die de controle bij elkaar moeten uitvoeren) maken fouten. Ook een hoofdcassiere heeft wel eens een minder goede dag. En het feit dat zij hoofdcassiere is geworden is voor mijn geen afdoend argument dat zij geen fout zal maken. Ook is het nog eens zo dat er voor een andere kassa wel eens direct contanten nodig zijn en dan is het "makkelijker" of sneller om dat er bij een andere kassa (o.a. mijn kassa) te halen. Ook geen probleem mee. Alleen mag ik het geld niet tellen wat er uitgaat maar moet er wel voor tekenen (feit is wel dat ik die dag 50 euro tkort had in mijn kassa). Omdat mijn verantwoordelijkheidsgevoel groot is voor mij eigen geldtasje heb ik hier bezwaar tegen gemaakt en wilde ook niet meer dat dat bij mijn kassa gebeurde. De hoofdcassiere was bereid om die handeling dan niet meer bij mijn kassa te doen maar het hoofd daarvan ging hiermee niet accoord. Ik kon kiezen, of gewoon ongezien tekenen of vervroegd afscheid nemen. Ik vind dit geen keus maar goed. Ik ben naar huis gegaan. Ik ben erg benieuwd of iemand hier een mening of juridisch advies over geeft.
Groetjes Monique.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gedwongen voortijdig beeindiging contract.
-
-
Re: Gedwongen voortijdig beeindiging contract.
Als het systeem niet waterdicht is, dan zullen ze ook nooit zomaar iemand kunnen beschuldigen, en ook niks kunnen bewijzen.
Je had volgens mij beter gewoon door kunnen werken, onder de mededeling dat het systeem niet waterdicht is, en jij daarom dus ook geen verantwoordelijkheid voor wil nemen.
Door zelf te stoppen, verspeel je het recht op een uitkering.
Je had volgens mij beter gewoon door kunnen werken, onder de mededeling dat het systeem niet waterdicht is, en jij daarom dus ook geen verantwoordelijkheid voor wil nemen.
Door zelf te stoppen, verspeel je het recht op een uitkering.
-
Ontslag.
Genomen of gedwongen?
Als dit net gebeurt is dan onmiddelijk een aangetekende brief naar dat bedrijf (indien een keten naar het hoofdkantoor)waarin je steld dat je je beschikbaar houdt voor werk maar waarin je ook je bezwaren in dit forum genoemd op papier zet.
Zelf ontslag nemen is de slechtste optie die je bedenken kan en maakt je voor de toekomst erg kwetsbaar.
Niet alleen verspeel je met zelf ontslag nemen je WW maar ook zul je moeilijkheden krijgen met de bijstandsuitkering.
Ook in je CV is dit zelf ontslag nemen geen uitnodiging voor andere werkgevers om je aan te nemen.
Voor vrouwen en mannen blijft dan de enige optie over het gaan trouwen met een rijke vent,het liefst dan in "gemeenschap van goederen".
Verstandiger is om in ieder geval lid te worden van een vakbond.
Ben je lid?
Dan na het schrijven en versturen van je aangetekende brief met bericht van ontvangst ook kontakt opnemen met je bond.
Sterkte !
Grootvader
Genomen of gedwongen?
Als dit net gebeurt is dan onmiddelijk een aangetekende brief naar dat bedrijf (indien een keten naar het hoofdkantoor)waarin je steld dat je je beschikbaar houdt voor werk maar waarin je ook je bezwaren in dit forum genoemd op papier zet.
Zelf ontslag nemen is de slechtste optie die je bedenken kan en maakt je voor de toekomst erg kwetsbaar.
Niet alleen verspeel je met zelf ontslag nemen je WW maar ook zul je moeilijkheden krijgen met de bijstandsuitkering.
Ook in je CV is dit zelf ontslag nemen geen uitnodiging voor andere werkgevers om je aan te nemen.
Voor vrouwen en mannen blijft dan de enige optie over het gaan trouwen met een rijke vent,het liefst dan in "gemeenschap van goederen".
Verstandiger is om in ieder geval lid te worden van een vakbond.
Ben je lid?
Dan na het schrijven en versturen van je aangetekende brief met bericht van ontvangst ook kontakt opnemen met je bond.
Sterkte !
Grootvader
-
Ik had al eerder ontslag genomen om een andere reden, of liever gezegd, in een gesprek aangegeven dat ik mijn contract daar niet wilde verlengen. Ik wilde gewoon fatsoenlijk mijn contract uitdienen op een normale manier en ook mijn werk naar behoren doen. Ik heb ook in een gesprek aangeven (vrijdagavond j.l.) dat het systeem op deze manier niet waterdicht was en ik hier dan ook niet verantwoordelijk voor gesteld wilde worden. Tot het einde van mijn contract wilde ik niet dat er gecontroleerd werd zonder mijn bijzijn of een formulier tekenen voor een voor mij onbekend bedrag wat er uit mijn kassa gehaald werd omdat dat "makkelijker of sneller" zou zijn. Hij kwam met het argument dat het regelmatig gebeurt dat cassieres geld "lenen" uit hun kassa of zelfs geld ontvreemden uit hun kassa omdat zij geld tekort in hun huishouden kwamen. En diezelfde mensen moeten samen met de hoofdcassiere kassalades en geldtasjes controleren van hun collega's. Ik begrijp heel goed dat je als bedrijf je het niet kan permiteren om iedereen blindelings te vertrouwen en er daarom controles uitgevoerd worden. Prima..daar heb ik ook geen enkel probleem mee. Alleen wil ik niet door diezelfde mensen gecontroleerd worden die mogelijk geld lenen (zonder toestemming) of zelfs geld ontvreemden, maar tegelijkertijd wel verantwoordelijk blijven voor mijn kassa. Zoals in mijn eerste bericht al vermeld kon ik kiezen of vervroegd afscheid nemen of accoord gaan met het door hem bepaalde beleid zoals hierboven vermeld. Wat betreft een uitkering die ik verspeel. Dat is niet aan de orde omdat ik daarnaast een wia uitkering heb. Ik wil gewoon mijn contract uitdienen op een fatsoenlijke manier en afgesluiten met een getuigschrift. Ik ga me wel maandagmorgen melden op het hoofdkantoor omdat ik weet dat dit beleid niet het beleid is wat men daar doorgaans voert en hij duidelijk over de schreef is gegaan, hij heeft ook niet de bevoegdheid om iemand naar huis te sturen. Maar omdat hij mijn kassalade eruit liet halen kon ik op dat moment niet anders en heb ik in mijn bijzijn de hoofdcassiere mijn kassalade laten tellen.
Groetjes Monique
Groetjes Monique
Je kunt nog steeds van je ex-werkgever een getuigschrift verkrijgen. Een werkgever is namelijk verplicht een getuigschrift te verstrekken! Hij mag dit uit zichzelf doen, en anders kun je er om vragen. Dit getuigschrift kan desnoods enkel en alleen bevatten dat jij er gedurende een x periode hebt gewerkt. Of je er vervolgens dan nog veel aan hebt is vers twee.