Tijdens een sollicitatiegesprek werd mij een goed salaris en een vast contract beloofd. Voorwaarde was 2 maanden onbetaalde arbeid verrichten om te laten zien wat ik in huis heb. Later bleken dit bij het ondertekenen van het contract 3 maanden omdat ze mij niet eerder betalen konden (organisatie was juist gestart en PGB's waren niet volledig binnen). In mijn functie als orthopedagoog en leidinggevende heb ik 3 maanden lang gewerkt op basis van een vrijwilligersovereenkomst. Deze overeenkomst zou op 27 januari beëindigen en daarna omgezet worden in een betaald contract. Dit is medio november nog bevestigd middels een mail waarin aanvangsdatum, salaris, werkuren, duur van 6 maanden, locatie en arbeidsvoorwaarden duidelijk worden benoemd. In de 3 gewerkte maanden werd van mij verlangd dat ik 24 uur per week werkte en mijn eigen GSM gebruikte voor werkafspraken (ik zou spoedig een werk GSM ontvangen). Tevens heb ik geen inkomsten gegenereerd daar het UWV aangaf dat ik geen recht had op een WW-uitkering vanwege het vrijwilligerswerk. Twee dagen na aanvang datum contract werd mij echter medegedeeld dat op basis van een moeizame samenwerking (???) ik geen betaalde overeenkomst krijg! Ik nu dus geen baan, geen inkomsten en geen contract!
Alles op een rijtje:
21 okt Sollicitatiebrief
22 okt Sollicitatiegesprek functie orthopedagoog/leidinggevende
27 okt Gestart met vrijwillig werken 24 uur per week, duur van 3 maanden
27 nov Schriftelijke bevestiging betaald contract per 27 januari (per mail)
16 jan Schriftelijke bevestiging betaald contract (per what’s app groep)
18 jan Schriftelijke bevestiging betaald contract (per what’s app)
28 jan Om 19.00 uur vacature voor mijn functie
29 jan Tijdens een overleg boodschap gekregen dat er geen betaald contract komt
29 jan Per mail gevraagd om te bevestigen dat ik geen contract krijg
30 jan Telefonisch gevraagd om mij per mail te bevestigen dat ik geen contract krijg
01 feb Schriftelijke bevestiging ontvangen dat ik geen contract krijg
03 feb Telefonisch aangegeven beschikbaar te zijn van werk daar er wel een overeenkomst is
03 feb Schriftelijke bevestiging ontvangen waarin aangegeven wordt dat volgens werkgever geen sprake is van een arbeidsovereenkomst.
Vragen:
* Is er sprake van een arbeidsovereenkomst ja of nee?
* Moet ik een vernietiging aanvragen?
* Moet ik beschikbaar blijven voor werk?
* Wat gebeurt er als ik ander werk vind?
* Welke stappen moet ik ondernemen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen beloofde arbeidsovereenkomst
Re: Geen beloofde arbeidsovereenkomst
De werkgever moet diens verplichtingen nakomen. U bent immers sinds 27 januari aantoonbaar in betaalde dienst. Ik raad u dan ook aan z.s.m. tewerkstelling en loon te laten vorderen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Laatst gewijzigd door Uw Jurist op 05 feb 2015 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Werkgever houdt zich niet aan de overeenkomst:
Eerst 3 maanden vrijwilligerswerk, daarna betaalde baan.
Lijkt mij dat je dan over de 3 gewerkte maanden gewoon recht hebt op betaling van het salaris dat je normaal over zo'n periode behoor te ontvangen.
Eerst 3 maanden vrijwilligerswerk, daarna betaalde baan.
Lijkt mij dat je dan over de 3 gewerkte maanden gewoon recht hebt op betaling van het salaris dat je normaal over zo'n periode behoor te ontvangen.
Bovenstaande is maar zeer de vraag. Of ook aanspraak bestaat op loon over de afgelopen maanden is niet te beoordelen zonder meer informatie. Aanspraak op loon en tewerkstelling sinds 27 januari tot de dag dat de arbeidsovereenkomst rechtsgeldig zal zijn geeindigd, is echter duidelijk.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Dat ik geen aanspraak maak op de eerste 3 maanden, dat is begrijpelijk. Ik heb immers een vrijwilligersovereenkomst getekend voor 3 maanden onbetaalde arbeid. De werkgever houdt zich nu echter niet aan de afspraak (tussentijdse opzegging zonder opzegbeding). Volgens haar is er geen sprake van een betaalde overeenkomst.
Ik veronderstel dat ik in elk geval loon kan eisen voor de periode van mijn contract, dus 6 maanden.
Het contact met mijn werkgever is dermate verslechterd door dit incident dat er geen goede verstandshouding meer is.
Vraag is nu of ik verplicht ben wel te gaan werken als zij mij alsnog oproept?
De afgelopen maanden heb ik als leidinggevende 3x per week een dagdienst gedraaid (op vraag van de werkgever). Dit terwijl aanvankelijk was afgesproken dat ik boventallig zou staan omdat ik anders mijn functie niet/nauwelijks kan uitoefenen. Mondelinge afspraak was ook dat ik boventallig mijn uren kon inplannen.
Echter, de stichting, die vanaf 1 oktober bestaande is, heeft vanaf die datum enkel vrijwilligers in dienst gehad. Deze zogeheten coaches zouden per 1 maart een betaalde overeenkomst krijgen (na 6 maanden onbetaalde arbeid). Door de vervelende omstandigheden zijn ook zij in de clinch komen te liggen met de werkgeefster en daardoor uiteindelijk opgestapt. Feitelijk zijn er nog 2 coaches over van het team van 6.
Dat maakt dat zij nu een fors rooster probleem heeft daar er 24 uur per dag zorg en begeleiding wordt geboden.
Kan zij mij nu "zomaar" oproepen en verplichten om mee te draaien in het rooster? We hebben geen werktijden/dagen vastgelegd in de mails betreft de arbeidsovereenkomst. Ik kan alleen aangeven dat ik mijn functie niet kan uitoefenen als ik mee dien te draaien.
Ik heb gelezen over een nietig verklaring van de opzegging. Wat houdt dat concreet in, welke (mogelijke) gevolgen heeft dit en op welke wijze kan ik dit doen?
Ik veronderstel dat ik in elk geval loon kan eisen voor de periode van mijn contract, dus 6 maanden.
Het contact met mijn werkgever is dermate verslechterd door dit incident dat er geen goede verstandshouding meer is.
Vraag is nu of ik verplicht ben wel te gaan werken als zij mij alsnog oproept?
De afgelopen maanden heb ik als leidinggevende 3x per week een dagdienst gedraaid (op vraag van de werkgever). Dit terwijl aanvankelijk was afgesproken dat ik boventallig zou staan omdat ik anders mijn functie niet/nauwelijks kan uitoefenen. Mondelinge afspraak was ook dat ik boventallig mijn uren kon inplannen.
Echter, de stichting, die vanaf 1 oktober bestaande is, heeft vanaf die datum enkel vrijwilligers in dienst gehad. Deze zogeheten coaches zouden per 1 maart een betaalde overeenkomst krijgen (na 6 maanden onbetaalde arbeid). Door de vervelende omstandigheden zijn ook zij in de clinch komen te liggen met de werkgeefster en daardoor uiteindelijk opgestapt. Feitelijk zijn er nog 2 coaches over van het team van 6.
Dat maakt dat zij nu een fors rooster probleem heeft daar er 24 uur per dag zorg en begeleiding wordt geboden.
Kan zij mij nu "zomaar" oproepen en verplichten om mee te draaien in het rooster? We hebben geen werktijden/dagen vastgelegd in de mails betreft de arbeidsovereenkomst. Ik kan alleen aangeven dat ik mijn functie niet kan uitoefenen als ik mee dien te draaien.
Ik heb gelezen over een nietig verklaring van de opzegging. Wat houdt dat concreet in, welke (mogelijke) gevolgen heeft dit en op welke wijze kan ik dit doen?
Nog ter info: de werkgever heeft mij schriftelijk bevestigd de samenwerking te beëindigen. Ik heb de sleutel van het pand dan ook meteen moeten inleveren toen ik de boodschap ontving dat er geen betaalde overeenkomst wordt afgegeven. Moet ik toch beschikbaar blijven voor werk? De werkgever heeft immers de opzegging gedaan?
U moet u beschikbaar blijven stellen voor werk. En redelijke werkopdrachten etc. moet u uitvoeren. Voor het overige is het meeste van wat u schrijft niet of weinig relevant. U kunt echt het beste doen wat ik al aangaf: loon en tewerkstelling laten vorderen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik