LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe lang bij werkgever werken zonder vast contract?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Geisha

Hoe lang bij werkgever werken zonder vast contract?

Ongelezen bericht door Geisha »

Ik had gister een discussie met een vriendin dat werkgevers medewerkers langer dan 2 jaar kunnen laten werken zonder vast contract maar ik heb altijd begrepen dat het 2 jaar was en dan minimaal 6 maanden eruit. Ben eens gaan googlen en kom het volgende tegen:
Fase A: 78 weken
Fase B: maximaal 6 contracten in 4 jaar.
Fase C: Vast contract.

Betekend dat nou dat een werkgever mij 5,5 jaar lang tijdelijke contracten aan kan bieden (mits het er niet meer zijn dan 6) zonder mij tussentijds te ontslaan? Als dat klopt dan vraag ik mij af waar ik die 2 jaar vandaan heb of is dat weer voor als je bij een bedrijf zelf in dienst bent en niet via een uitzendbureau?

Uw Jurist
Contacteer:

Re: Hoe lang bij werkgever werken zonder vast contract?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

De wettelijke hoofdregel is maximaal 3 contracten in 2 jaar, maar bij CAO mag er inderdaad van worden afgeweken. Uitzend cao's wijken bijvoorbeeld af.
Ook voor AOW gerechtigden gelden andere regels (maximaal 6 tijdelijke contracten in maximaal 4 jaar).
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

kweenie

Re: Hoe lang bij werkgever werken zonder vast contract?

Ongelezen bericht door kweenie »

Om deze reden zijn er de laatste maanden ook behoorlijk veel bedrijven die veel tijdelijk personeel hebben, die ineens een aparte bv oprichten die onder de uitzend-cao valt. Had je eigenlijk na twee jaar moeten stoppen, dan kunnen ze je alsnog langer laten werken door je bij de uitzend-bv in dienst te nemen.

Gesloten