LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ingepland na afloop nul uren contract
ingepland na afloop nul uren contract
Ik heb een tijdelijk nul uren contract dat, na verlenging, loopt tot 1-5-'14. door Planburo van werkgever ben ik ingepland voor diensten op 1 en 2 mei. In het rooster ontbreekt mijn naam na april, maar o-uren worden alleen via Planburo ingepland. Tot mei stond mijn naam wel in het rooster, maar ik heb geen bericht van werkgever over verlenging.
Wat zijn de gevolgen/opties er wanneer ik 1 en 2 mei 'gewoon' werk?
Wat zijn de gevolgen/opties er wanneer ik 1 en 2 mei 'gewoon' werk?
Re: ingepland na afloop nul uren contract
Dan wordt je contract verlengt met eenzelfde periode, tenzij dit al een aantal keer heeft plaats gevonden dan heb je een vast contract.
-
Precies.
Maar wat een gekloot eigenlijk dat je een week van tevoren geen duidelijkheid hebt of je contract nu wel of niet verlengd gaat worden. Kun je dat niet navragen ?
Voor hetzelfde geval wil men je contract NIET verlengen, en komt men je de komende week alsnog vertellen dat je toch niet ingepland staat voor 1 en 2 mei. Dit kan zomaar gebeuren en dat is niet leuk, maar dan is het toch prettig om dat tijdig te horen ivm ander werk zoeken e.d.
Maar wat een gekloot eigenlijk dat je een week van tevoren geen duidelijkheid hebt of je contract nu wel of niet verlengd gaat worden. Kun je dat niet navragen ?
Voor hetzelfde geval wil men je contract NIET verlengen, en komt men je de komende week alsnog vertellen dat je toch niet ingepland staat voor 1 en 2 mei. Dit kan zomaar gebeuren en dat is niet leuk, maar dan is het toch prettig om dat tijdig te horen ivm ander werk zoeken e.d.
Dit, maar je kunt het denk ik beter wel even dubbelchecken;alfatrion schreef:Dan wordt je contract verlengt met eenzelfde periode, tenzij dit al een aantal keer heeft plaats gevonden dan heb je een vast contract.
"klopt het dat ik 1 en 2 mei moet werken? Is mijn contract dus verlengd?" vragen is handiger dan hopen op een 'foutje' en dan een contract eisen.
Als je tegen een conflict aan loopt over wel of geen contract heb je in ieder geval een juridisch en duur probleem wat je eigenlijk niet kan winnen, omdat er geen baan uit kan gaat komen en de kosten van advocaten al rap boven het evt. gederfde inkomen gaan komen.
-
Ik betwijfel overigens dat het een duur probleem voor jou zou worden als je "per ongeluk" die 2 dagen zou hebben gewerkt terwijl dat niet de bedoeling was van de werkgever. Wettelijk gezien heb je dan gewoon recht op een verlenging (of zelfs een vast contract als je al een aantal verlengingen hebt gehad).Dofolo schreef:Dit, maar je kunt het denk ik beter wel even dubbelchecken;
"klopt het dat ik 1 en 2 mei moet werken? Is mijn contract dus verlengd?" vragen is handiger dan hopen op een 'foutje' en dan een contract eisen.
Als je tegen een conflict aan loopt over wel of geen contract heb je in ieder geval een juridisch en duur probleem wat je eigenlijk niet kan winnen, omdat er geen baan uit kan gaat komen en de kosten van advocaten al rap boven het evt. gederfde inkomen gaan komen.
En dan zal de werkgever je dus gewoon in dienst moeten houden c.q. doorbetalen (al weet ik niet helemaal precies hoe nul-uren contracten werken : als er geen werk is, wordt je ook niet opgeroepen en niet betaald ?? )
Maar de werksfeer wordt er uiteraard niet beter op als je hierover in conflict raakt.
Daarom moet je inderdaad gewoon even de situatie omtrent je contract navragen voor alle duidelijkheid.
I
Even een paar feiten op een rijtje.Dofolo schreef:Als je tegen een conflict aan loopt over wel of geen contract heb je in ieder geval een juridisch en duur probleem wat je eigenlijk niet kan winnen, omdat er geen baan uit kan gaat komen en de kosten van advocaten al rap boven het evt. gederfde inkomen gaan komen.alfatrion schreef:Dan wordt je contract verlengt met eenzelfde periode, tenzij dit al een aantal keer heeft plaats gevonden dan heb je een vast contract.
1. Je hebt geen advocaat nodig;
2. Dit is juridisch zo geregeld, dus dat win je gewoon.
Artikel 7:668 BW
1. Indien de arbeidsovereenkomst na het verstrijken van de tijd, bedoeld in artikel 667 lid 1, door partijen zonder tegenspraak wordt voortgezet, wordt zij geacht voor dezelfde tijd, doch telkens ten hoogste voor een jaar, op de vroegere voorwaarden wederom te zijn aangegaan.
2. Hetzelfde geldt, wanneer in de gevallen waarin opzegging nodig is, tijdige opzegging achterwege blijft en de gevolgen van de voortzetting der arbeidsovereenkomst niet opzettelijk zijn geregeld.
1. Indien de arbeidsovereenkomst na het verstrijken van de tijd, bedoeld in artikel 667 lid 1, door partijen zonder tegenspraak wordt voortgezet, wordt zij geacht voor dezelfde tijd, doch telkens ten hoogste voor een jaar, op de vroegere voorwaarden wederom te zijn aangegaan.
2. Hetzelfde geldt, wanneer in de gevallen waarin opzegging nodig is, tijdige opzegging achterwege blijft en de gevolgen van de voortzetting der arbeidsovereenkomst niet opzettelijk zijn geregeld.
Al die juridische prietpraat en geklets is leuk en aardig maar wat TS als eerste moet doen is natuurlijk gewoon naar de werkgever stappen en daarmee een gesprek aangaan.
De werkgever kan TS precies uitleggen wat de bedoeling is en wat er verder gaat gebeuren.
En aan de hand daarvan kan TS altijd nog actie ondernemen maar dan zou ik als ik TS was eerder naar de vakbond gaan als TS daarvan lid is of naar het juridisch loket in plaats van klakkeloos het advies van de forum juristen op te volgen.
De werkgever kan TS precies uitleggen wat de bedoeling is en wat er verder gaat gebeuren.
En aan de hand daarvan kan TS altijd nog actie ondernemen maar dan zou ik als ik TS was eerder naar de vakbond gaan als TS daarvan lid is of naar het juridisch loket in plaats van klakkeloos het advies van de forum juristen op te volgen.
Dit is een innerlijke tegenstrijdigheid. Een overeenkomst die van rechtswege eindigt hoeft niet te worden opzegt.snuffel1 schreef:Een tijdelijk arbeidscontract is door beide partijen na einde op te zeggen daarom vervalt het contract van rechtswege na de duur van het contract.
Als de arbeidsovereenkomst na het einde wordt voortgezet, zonder dat een van de partijen zich hiertegen verzet, dan wordt deze verlengt, ook zonder voorstel.snuffel1 schreef:Als de werkgever van zins om het contract te verlengen geeft hij daar kennis van middels een voorstel doet hij dat niet is het einde oefening.
een overeenkomst die die van rechtswege eindigt en daarom niet hoeft te worden opgezegd, is niet het zelfde als een overeenkomst, die niet hoeft te worden opgezegd en daarom van rechtswege eindigt.alfatrion schreef:Dit is een innerlijke tegenstrijdigheid. Een overeenkomst die van rechtswege eindigt hoeft niet te worden opzegt.snuffel1 schreef:Een tijdelijk arbeidscontract is door beide partijen na einde op te zeggen daarom vervalt het contract van rechtswege na de duur van het contract.
Als de arbeidsovereenkomst na het einde wordt voortgezet, zonder dat een van de partijen zich hiertegen verzet, dan wordt deze verlengt, ook zonder voorstel.snuffel1 schreef:Als de werkgever van zins om het contract te verlengen geeft hij daar kennis van middels een voorstel doet hij dat niet is het einde oefening.
er is trouwens een nieuwe regeling voor voor het opzeggen van tijdelijke contracten.
http://www.telegraaf.nl/mijnbedrijf/mij ... ijn__.html
http://www.telegraaf.nl/mijnbedrijf/mij ... ijn__.html