LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inwerkkosten betalen?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Eos85

Inwerkkosten betalen?

Ongelezen bericht door Eos85 »

Niet meer van toepassing
Laatst gewijzigd door Eos85 op 20 sep 2013 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

kokka

Re: Inwerkkosten betalen?

Ongelezen bericht door kokka »

het klinkt als een nogal schimmig bedrijf waar je voor gewerkt hebt.

Eos85

Ze staan wel bij de KvK geregistreerd, maar ik vind het ook maar niks daar.
Wil alleen wel weten of ik ze echt die 25 euro moet gaan betalen voordat ik ontslag ga nemen.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Eos85 schreef:Ze staan wel bij de KvK geregistreerd, maar ik vind het ook maar niks daar.
Wil alleen wel weten of ik ze echt die 25 euro moet gaan betalen voordat ik ontslag ga nemen.
Je hebt 2 dagen gewerkt en minder verdiend dan 25 euro ? :shock:

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

In het documentje met instructies dat ik heb gekregen, staat dat als ik ben ingewerkt en minder dan 25 euro heb verdiend, zij dit bedrag in rekening brengen als inwerkkosten. Dit omdat zij in mij geïnvesteerd hebben door mij in te werken.

Dat inwerkdocumentje zou dus €25 moeten kosten?
Heb je dat voor akkoord weer terug moeten sturen?
Is het vooraf vermeld? voor het toesturen van het instructiedocumentje?

Ik zou het lekker laten zitten, klinkt allemaal niet zo professioneel. Lijkt alsof het bewust zo opgezet is, €25 vangen. Jij investeert in dat 'bedrijf'.

Eos85

Jolijn schreef:In het documentje met instructies dat ik heb gekregen, staat dat als ik ben ingewerkt en minder dan 25 euro heb verdiend, zij dit bedrag in rekening brengen als inwerkkosten. Dit omdat zij in mij geïnvesteerd hebben door mij in te werken.

Ik zou het lekker laten zitten, klinkt allemaal niet zo professioneel. Lijkt alsof het bewust zo opgezet is, €25 vangen. Jij investeert in dat 'bedrijf'.
Nee, ben via skype ingewerkt. En heb niks getekend of toegezegd. Alleen dat ik het had gelezen, dat wel.
Dit stond vermeld IN het instructiedocumentje. Ik wil het ook het liefst laten zitten, maar ben dus bang dat ze me dan nog meer in rekening gaan brengen dan die 25 euro als ik niet ga betalen :(

Eos85

Chocomelk schreef:
Eos85 schreef:Ze staan wel bij de KvK geregistreerd, maar ik vind het ook maar niks daar.
Je hebt 2 dagen gewerkt en minder verdiend dan 25 euro ? :shock:

Ja, maar waren maar zo'n 3 uur (nog steeds weinig, maar niet 2x 8 uur gewerkt ofzo)

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Eos85 schreef:Goede avond,

Ik ben inmiddels op de hoogte dat ik een arbeidsovereenkomst ben aangegaan, zonder dat ik een contract hebt getekend (helaas). Neem aan dat dit dan voor onbepaalde tijd is? Ik heb een sollicitatieformulier ingevuld en zij hebben mij een instructiebestand gestuurd en mij ingewerkt. Verder niks. Heb dus niks getekend.

Nu wil ik, na 2 dagen werken, stoppen. Het werk bevalt me niet.
In het documentje met instructies dat ik heb gekregen, staat dat als ik ben ingewerkt en minder dan 25 euro heb verdiend, zij dit bedrag in rekening brengen als inwerkkosten. Dit omdat zij in mij geïnvesteerd hebben door mij in te werken.

Hebben zij echt recht om dit bij mij in rekening te brengen? Aangezien ik hier niet voor getekend heb en ook geen schriftelijke/mondelinge toestemming/instemming voor heb gegeven. Las ergens op internet dat het er gewoon bij hoort dat de werkgever de werknemer inwerkt.

Groeten!
Er zijn bedrijven/scenario's waar men kosten in rekening brengt voor een inwerk- danwel meeloopdag, maar dat zijn specifieke functies waar het contact, of eigenlijk de "klik" met een klant allesbepalend is voor het kunnen uitoefenen van die functie. Denk aan een functie in de particuliere thuiszorg, dus bij meer vermogende cliënten etc.

Maar dit klinkt wel erg schimmig, temeer omdat er niks op papier staat. Dat, naast het feit dat een proefperiode 2 kanten op werkt, betekend dus dat jij gewoon je dienstverband kan beëindigen. Doe dit dan wel schriftelijk, en check ook even wat dit betekend voor een eventuele uitkering, als die ook ergens in de vergelijking voorbij komt.

Jolijn

Eos85 schreef:
Jolijn schreef:In het documentje met instructies dat ik heb gekregen, staat dat als ik ben ingewerkt en minder dan 25 euro heb verdiend, zij dit bedrag in rekening brengen als inwerkkosten. Dit omdat zij in mij geïnvesteerd hebben door mij in te werken.

Nee, ben via skype ingewerkt. En heb niks getekend of toegezegd. Alleen dat ik het had gelezen, dat wel.
Dit stond vermeld IN het instructiedocumentje. Ik wil het ook het liefst laten zitten, maar ben dus bang dat ze me dan nog meer in rekening gaan brengen dan die 25 euro als ik niet ga betalen :(
Als ze je dan nog meer in rekening gaan brengen, betaal je dat toch ook niet?
Ze kunnen je ook nog meer in rekening gaan brengen, juist omdat je zo makkelijk €25 betaalt.

Het kan dan wel in dat documentje staan, maar is dat gerechtvaardigd?
Geef 's een link van dat 'bedrijf'.

Jolijn

@sjohie.
Er zijn bedrijven/scenario's waar men kosten in rekening brengt voor een inwerk- danwel meeloopdag, maar dat zijn specifieke functies waar het contact, of eigenlijk de "klik" met een klant allesbepalend is voor het kunnen uitoefenen van die functie. Denk aan een functie in de particuliere thuiszorg, dus bij meer vermogende cliënten etc.

Bedoel je dat je hierbij als evt. toekomstige medewerkster moet betalen om te kijken of het klikt met een vermogende cliënt?

Jolijn

Eos85 schreef:Goede avond,

Ik ben inmiddels op de hoogte dat ik een arbeidsovereenkomst ben aangegaan, zonder dat ik een contract hebt getekend (helaas). Neem aan dat dit dan voor onbepaalde tijd is? Ik heb een sollicitatieformulier ingevuld en zij hebben mij een instructiebestand gestuurd en mij ingewerkt. Verder niks. Heb dus niks getekend.
Zoiets is nauwelijks een overeenkomst te noemen toch?

Eos85

Nou ja, waarschijnlijk maak ik me druk om niks. Ben gewoon een angsthaas wat dit soort dingen betreft.
Ben bang dat als ik niks betaal, ze me nog meer kosten in rekening kunnen brengen omdat ik weiger te betalen en dat het dan uitloopt tot iets wat me honderden euro's gaat kosten. Voor mij is 25 euro al veel geld. Maar waarschijnlijk zie ik te veel spoken.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Jolijn schreef:@sjohie.

Bedoel je dat je hierbij als evt. toekomstige medewerkster moet betalen om te kijken of het klikt met een vermogende cliënt?
Yep, maar ik ken ook iemand die in de jeugdzorg wilde gaan werken, en op eigen kosten een dag mee moest komen draaien, als laatste onderdeel van de sollicitatieprocedure. Dat kost je als sollicitant in feite ook geld. Grote verschil daar tov dit geval, was dat dit duidelijk in de sollicitatie vermeld stond, en ook goed werd doorgesproken bij het sollicitatiegesprek.

Jolijn

Eos85 schreef:Nou ja, waarschijnlijk maak ik me druk om niks. Ben gewoon een angsthaas wat dit soort dingen betreft.
Ben bang dat als ik niks betaal, ze me nog meer kosten in rekening kunnen brengen omdat ik weiger te betalen en dat het dan uitloopt tot iets wat me honderden euro's gaat kosten. Voor mij is 25 euro al veel geld. Maar waarschijnlijk zie ik te veel spoken.
Dan moet je informatie zoeken of dat idd kan, dwz of het gerechtvaardigd is.
In rekening brengen kan altijd, dat kan ik ook: jou een pb sturen en je €5 in rekening brengen voor lek antwoord dat ik je geef.

Jolijn

sjohie schreef:
Jolijn schreef:@sjohie.

Yep, maar ik ken ook iemand die in de jeugdzorg wilde gaan werken, en op eigen kosten een dag mee moest komen draaien, als laatste onderdeel van de sollicitatieprocedure. Dat kost je als sollicitant in feite ook geld. Grote verschil daar tov dit geval, was dat dit duidelijk in de sollicitatie vermeld stond, en ook goed werd doorgesproken bij het sollicitatiegesprek.
Dit vind ik toch wel iets anders, de kosten zitten dan in bijv. het vervoer.
Een vrije dag daarvoor opnemen zie ik in zo'n geval niet als kosten. Op een vrije dag kun je je huis poetsen, winkelen, bankhangen of een dag meedraaien bij je mogelijk toekomstige werkgever.
Dit gebeurt dan ook voor het aangaan van een arbeidsovereenkomst.
Dat is toch iets anders dan €25 betalen als je al gewerkt hebt ( zonder noemenswaardig arbeidscontract trouwens).

Eos85

Oke mensen. Heb eindelijk alle moed verzameld en gezegd dat ik wilde stoppen.
Ze maakten er geen probleem van. Ben er nu vanaf.
Sorry dat ik jullie hiermee lastig heb gevallen... was gewoon zo onzeker en bang dat ik in de problemen kwam. Bedankt voor de reacties en nogmaals: excuses dat het om niks ging.

Jolijn

Eos85 schreef:Niet meer van toepassing
Het wijzigen van je OP heeft niet zoveel zin, het bericht is toch al gequoot.

Eos85

Dan weten nieuwe lezers iig meteen dat ik geen hulp meer nodig heb.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Jolijn schreef: Een vrije dag daarvoor opnemen zie ik in zo'n geval niet als kosten.
Of dat geld kost hangt van de situatie af. Iemand die al elders in loondienst is kan daarvoor een vakantiedag opnemen en dan kost het inderdaad geen geld. Maar als je zzp-er werkt (en dat zijn er toch best wel veel tegenwoordig) kost het wel geld.

Jolijn

Een zzp-er heeft toch ook wel eens een vrije dag?

Gesloten